Nekromanti Omslaget till Av blod komna

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: Omslaget till Av blod komna, lite OT kanske...

På omslaget till Diamantäpplet ser man en kvinna ridandes på en häst genom en mörk skog. När man tittar lite närmare upptäcker man att hästen hovar är omgivna av ett vitt ljussken och, OH SHIT, hästen håller på att försvinna!
Dess ben bleknar bort, och bakgrunden syns igenom dem!

Men äventyret utspelar sig i ett stinkand svampigt träsk, och hur mycket man än letar hittar man ingen kvinna ridandes genom en björkskog på en transperant häst.

Förklaring?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Får mig att tänka på barnböcker, av helt oförklariga anledningar som jag själv varken vet om eller förstår.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Jag gillade inte alls omslaget vid första anblick. Är det bättre kvalitet på det än den bilden visar?
Jag kände ingen direkt rollspelskänsla av det... Men jag är väldigt förtjust i keith parkinsons bilder, detta är väl inte en av dom?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Omslaget till Av blod komna, lite OT kanske...

Förklaingen är enkel: bilden har inte ett jota med äventyret att göra. Detta är med största sannolikehet pga att man köpt in en knippe bilder med fantasymotiv från en bildbyrå som man sedan satt på sina moduler/äventyr vartefter de behövts. Man har naturligtvis försökt sätta dem där de passar in med innehållet ("Kolla! Det här skulle väl kunna föreställa en naturvy från Asharien, eller?") så gott det går. Men som sagt illustrationerna har egentligen ingenting med modulerna att göra.

Jämför t.ex. med de tidiga Drakar & Demoner-omlslag från 80-talet som föreställer Elric. En del av dessa bilder har förövrigt (det finns en gammal tråd om det på DoD-forumet om du vill veta mer) även använts som skivomslag. :gremcrazy:

/Anders
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: Omslaget till Av blod komna, lite OT kanske...

Hehe, jag ser nu också att omslaget till Legender och Hemligheter är exakt samma som omslget till Den Dolda Staden av Eddings.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Är det inte Kim Vässmar?

Det är definitivt inte Keith Parkinsons bild. Jag får en känsla att det är Kim Vässmar själv som knåpat ihop denna (men jag hittar inte hans "K"). Jag tycker det är ett spännande försök - hittills har jag aldrig sett honom arbeta i färg - men bilden och kompositionen lider av vissa brister. Skaparen har i vilket fall satsat på en ganska komplex suggestiv känsla, stad-mörker-magi-mystik, och även fast detta också är berömvärt märks steget till en mer professionell bild fortfarande av. Några punkter:

[*] Det finns en oförklarlig skugga löpande längst ner i bild. Inget avbildat skulle resultera i denna.

[*] Området kring människorna på bilden har gjorts ljusare för att få dem att stå ut. Detta ser onaturligt ut och ger en känsla av kollage. Människorna är också tecknade mycket skarpare än sitt sammanhang, vilket ökar på den känslan.

[*] Tonen på närmsta väggen+fönster, byggnaden i bakgrunden och framför allt himlen skär sig med färgen på den melerade Eon-bården. Detta skulle behövas komponeras bättre - för mig råder en obalans mellan bild och sammanhang.

Men Kim, om det nu är du, jag tycker det är roligt att du försöker, och att omslagen börjar göras inom Eon-teamet. Det är på tiden - läs till exempel weilyns inlägg nedan (det finns många fler exempel). Jag antar då givetvis att det i Av Blod Komna förekommer en mystisk katedral, korpar samt möjligheten till häftiga väderfenomen.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Är det inte Kim Vässmar?

Kim Vässmar har tidigare gjort omslagen till Bestialiska folk, Monster i Mundana och Katres gåtor, så det är definitivt inte första gången för honom. Dessutom har jag förstått att han även har gjort omslaget till kommande alvmodulen.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Är det inte Kim Vässmar?

"Kim Vässmar har tidigare gjort omslagen till Bestialiska folk, Monster i Mundana och Katres gåtor, så det är definitivt inte första gången för honom. Dessutom har jag förstått att han även har gjort omslaget till kommande alvmodulen."

Du har rätt! Monster i Mundana och Kartres gåtor är också i färg. Det märks främst i det första fallet hur god koppling till spelvärlden det ger. Alvmodulens omslag har jag sätt i en Fenix-annons, och bedrar inte minnet mig är den likt Bestialiska Folk - teckningar i kollage som nu går i en smaragdgrön ton.

Jag föredrar detta framför generiska Parkinson-bilder varje dag i veckan. Däremot kommer Kim inte undan att jag kommer stöta och blöta deras kvalité här ändå. :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Presis som du, att den är stämmningsfull !
Gilalr överlag de bilder som förekommer i EON faktsikt. En bra bild säger oftast en hel del.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Jag tycker det är skitbra att Neogames börjat med specialgjorda bilder till sina grejor istället för att som tidigare bara använt någorlunda passande bilder från en byrå. Det många hakar upp sig på verkar mest vara sådant som i grund och botten handlar om att de nya illustrationerna är markant annorlunda i sin stil än de tidigare använda Parkínsonbilderna. Många har, som t.ex. jag själv, vant sig vid att Eon ska prydas av klara och realistiska framsidor i sobra färger och blev nog ganska överaskade av den nya stilens drömska och nästan lite suddiga bilders färgglädje. Men oavsätt vilken av stilarna man gillar bäst så håller nog alla med om att en bild som direkt avspeglar innehållet och visar sådant som faktiskt finns i modulen/äventyret är att föredra framför en generisk fantasybild föreställandes your average drake/krigare/trollkarl/lättklädd damsel in distress.

/Anders
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Riktigt schysst bild, dock inte riktigt EON-känsla så som jag associerar det.

Men jag tror att det kommer bli bra med EON 4 om samma typ av bilder blir konsekvent från och med den versionen.

De bästa utsidorna till litteratur i allmänhet är sådana som man förstår mer av och gillar bättre ju mer man förstått insidan, i detta fall äventyrets story. Ifall detta är ett sådant förlåter jag det all inkonsekvens med tidigare omslag.

Jag antar att vi får se om två-tre veckor. :)
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Bilden är perfekt och förmedlar verkligen rätt känsla till äventyret.

//flurtis som har korrekturläst.
 

Tribble

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
45
Re: Är det inte Kim Vässmar?

Imponerande analys, inte för att jag håller med :gremwink:

Omslaget gav önskad effekt när jag skickade länken till mina spelare.

De är allergiska mot Daakkors :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Är det inte Kim Vässmar?

"Imponerande analys, inte för att jag håller med"

Tack, men...

Vad finns det egentligen att inte hålla med om? Jag baserar mina påpekanden på några enkla observationer - observationer var och en kan göra. Är det istället slutsatserna som är fel? Du kan givetvis hävda att mina påpekanden är styrkor snarare än svagheter (att kollagekänslan är positiv i sammanhanget, eller att ju mer skuggor desto bättre), men i det sammanhanget är det knappt frågan om smak, de gör bilden mindre raffinerad.

Bilden är fortfarande stämningsfull, och diverse tekniska brister behöver absolut inte förta dess förmåga att ge önskad effekt. Märk väl att mina punkter är konstruktiv kritik delgiven i bästa välmening. Det är en bra bild, det verkar vi vara överens om, men det finns bitar som kan göras ännu bättre. Håller du inte med, antar jag att du får försöka hävda att vi inte tittar på samma bild eller att du på andra sätt inte kan se samma saker som jag. :gremsmile:
 
Top