Nekromanti Omslag Saga av Per Folmer, andra upplagan

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
BMOC said:
Supersnyggt!

Lite OT, men vad innebär egentligen culture gaming?
Min Google Fu är undermålig.
Att man lirar helt eller delvis för att söka en viss kultur/anda/epok – exempelvis spelet Viking som handlar om Vikingatiden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
BMOC said:
Supersnyggt!

Lite OT, men vad innebär egentligen culture gaming?
Min Google Fu är undermålig.
DeBracy är nog bäst för den frågan (kolla hans blog Nor Bannog ). Men rollspel där miljön är viktigare, att man är i en värld som känns mer "på riktigt" även om de är fantastiska. Andra fantasyspel som har influenser av culture gaming är Ars Magica, Gloranta-RQ, Pendragon, Harnmaster, Viking och Eon. För att nämna några.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Mycket snyggt omslag. Jag gillar att det är en ganska tydlig kvinna med i en roll som känns både aktiv och aggresiv.

Lite trist dock att hon är ensam kvinna (ensam uppenbar kvinna, i alla fall) och att hon utmärks genom att vara den enda som använder avståndsvapen. Hade gärna sett en kvinna i förgrunden med svärd och sköld eller något sånt.

Men nu sitter jag och pekar på sånt som för mig är detaljer. Det är en snygg och stabil bild som skulle få mig att plocka upp en bok och bläddra i den.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Angående kvinnor: Titta närmare. Du missar uppenbarligen nåt. :gremwink: Folk kan vara tjejer utan att ha Platemail-BH! :gremwink:

Edit: Tjejen i grönt var med på förra omslaget också, hon har inte hunnit byta om. Riddaren i grönt fanns också med på förra omslaget.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Så förbannat snyggt! En måste ha bok helt enkelt :gremsmile:
Rinbrynjan buktar misstänkt på "mannen" som knuffar mot skölden tycker jag..
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Arfert said:
DeBracy är nog bäst för den frågan (kolla hans blog Nor Bannog ). Men rollspel där miljön är viktigare, att man är i en värld som känns mer "på riktigt" även om de är fantastiska. Andra fantasyspel som har influenser av culture gaming är Ars Magica, Gloranta-RQ, Pendragon, Harnmaster, Viking och Eon. För att nämna några.
Hua, känns farligt att bli utpekad som kunnig med tanke på att jag tänkt mycket i de banorna men spelat rätt lite. Men ja, som det har sagts: grejen handlar om att "vara i kulturen", gå in i den fiktiva världens regler, dess seder och bruk.

Jag försökte mig på någon slags humoristisk illustration i det här inlägget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DeBracy said:
Arfert said:
DeBracy är nog bäst för den frågan (kolla hans blog Nor Bannog ). Men rollspel där miljön är viktigare, att man är i en värld som känns mer "på riktigt" även om de är fantastiska. Andra fantasyspel som har influenser av culture gaming är Ars Magica, Gloranta-RQ, Pendragon, Harnmaster, Viking och Eon. För att nämna några.
Hua, känns farligt att bli utpekad som kunnig med tanke på att jag tänkt mycket i de banorna men spelat rätt lite. Men ja, som det har sagts: grejen handlar om att "vara i kulturen", gå in i den fiktiva världens regler, dess seder och bruk.

Jag försökte mig på någon slags humoristisk illustration i det här inlägget.
Bra sammanfattat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Haha, otippat. Då är alltså culture gaming mitt default-läge. Det förklarar ju varför jag har så svårt för settings utan djup. Jag är en culture gamer! :gremsmile:

(Helt utan ironi och underton)
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Om det nästan är klart...kommer Saga innan jul då :gremsmile:
Riktigt sugen nu!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Måns said:
Haha, otippat. Då är alltså culture gaming mitt default-läge. Det förklarar ju varför jag har så svårt för settings utan djup. Jag är en culture gamer! :gremsmile:

(Helt utan ironi och underton)
Vet inte om det är så otippat. Drama förutsätter väl liksom en situation man kan identifiera sig med och där saker får konsekvenser? Klart att drama och culture gaming trivs bra tillsammans då.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, snarare till Gothcon. Skulle kunna hinna om jag inte hade andra projekt, men Ormgudens dal ligger före i pipen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
DeBracy said:
Vet inte om det är så otippat. Drama förutsätter väl liksom en situation man kan identifiera sig med och där saker får konsekvenser? Klart att drama och culture gaming trivs bra tillsammans då.
Kanske mest otippat för mig :gremsmile:

On topic, snyggt omslag. Men var är tygrustningarna? :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Måns said:
Kanske mest otippat för mig :gremsmile:
"Kulturspel kan komma plöstligt."

Måns said:
On topic, snyggt omslag. Men var är tygrustningarna? :gremwink:
Vadderad krage längst till vänster! Tror jag. :gremsmile:
 
Top