Nekromanti Omslag och Kickstarter för Skrômt

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Det känns fantastiskt att som första tråd i Bläckfisk Förlags underforum presentera omslagsbilden till Skrômt! Bilden är tecknad av den supergrymma Henrik Rosenborg.

Andra underbara nyheter är att Skrômt också kommer kickstartas under sommaren, med planerad release under våren 2020!

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Jag har missat vad det här spelet handlar om men det där omslaget skriker att det är något jag vill veta mer om. Vad handlar Skr (jag är inte cool nog att kunna göra det där O:et) om? :D
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
God45;n316916 said:
Jag har missat vad det här spelet handlar om men det där omslaget skriker att det är något jag vill veta mer om. Vad handlar Skr (jag är inte cool nog att kunna göra det där O:et) om? :D
Det kan jag berätta för dig!

Skrômt är ett skräckspel som utspelar sig i dagens Sverige, fast i en version av Sverige där varelser och väsen från nordisk folktro existerar. Det är ett spel med mycket fokus på rollpersonerna och deras relationer, drama och utveckling. Det är ett spel om hyfsat vanliga människor som finner sig i ovanliga situationer (som jag hoppas omslaget ovan förmedlar).

Ett av mina designmål med reglerna är att ge verktyg till spelarna att gestalta sina rollpersoner på intressanta sätt, bland annat genom teorier om karaktärsutveckling från film och böcker jag tagit och omarbetat för att passa rollspel.

En stor del med skräcken i Skrômt är att den är personlig. Den hotar det rollpersonerna bryr sig om och älskar. Äventyren handlar således inte om att rädda världen eller utföra stordåd. De handlar om rollpersonerna på ett ytterst personligt plan, och hur de ställs inför hot av ett slag de inte kunnat föreställa sig.

Vi har spelat Skrômt i Svartviken Rollspelspodd i ett scenario kallat Blodets Gåva, som exemplifierar rätt tydligt fokuset i spelet. Du kan hitta det där du hittar podcasts.

Det finns också lite att läsa om spelet på vår hemsida: https://blackfiskforlag.com/spel/skromt/

Och det dyker kontinuerligt upp information på spelets facebooksida: https://www.facebook.com/skromtRPG/

Jag besvarar dessutom mer än gärna fler frågor här på forumet :)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag blir fortfarande smygmallig varje gång jag ser titeln på det här rollspelet. Att se namnet på det snygga omslaget gör inte saken mindre.
Sen... där jag kommer ifrån står ô för ljudet "strup-ö" (som i interjektionen "Öh!"), medan jag tyckte det lät som "u" i podden.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Mannen i skogen;n316938 said:
Jag blir fortfarande smygmallig varje gång jag ser titeln på det här rollspelet. Att se namnet på det snygga omslaget gör inte saken mindre.
Sen... där jag kommer ifrån står ô för ljudet "strup-ö" (som i interjektionen "Öh!"), medan jag tyckte det lät som "u" i podden.
Ah! Var det ditt förslag fråm början? Jag har försökt hitta vem det var som föreslog det, men mina sök-skills på wrnu är tämligen värdelösa, och jag saknar minne i övrigt.

Hehe, det är nog för att jag uttalar ”ö” lite lustigt ibland. Fick en gång en fråga om varför uttalade ”mjölk” som ”mjulk”.
 
Top