Nekromanti Omslag för PoD

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Är det någon som har bra pejl på resurser för att designa omslag till print on demand-böcker? Jag letar efter något som ger information om hur man bör dimensionera omslagen baserat på bokens storlek, hur man ser till att tryckkvaliteten blir bra, och så vidare. Primärt är det Lulu jag siktar på. En fördel är också om det finns råd på vad man bör ändra mellan ett omslag för en tryckt bok och en pdf.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Du behöver tänka på utfallet. Gällande det jag har lagt upp på Lulu så har jag tyckt att det enklaste är att göra hela omslaget i ett (alltså framsida+baksida tillsammans med ryggen i mitten). När du lägger upp ett projekt på Lulu kommer det stå hur stort omslaget ska vara när du kommer till den biten. För till exempel ett tunt häftat A5-häfte gäller följande:
Lulu said:
Total cover width: 858 x 613 Postscript points (11.917" x 8.514") (3575px x 2554px)
Det ser ut såhär på hemsidan. Sedan kommer det tillkomma bredd på ryggen om det är en tjockare bok, men det ska stå på Lulu hur brett det totala omslaget inklusive rygg ska vara.

För en pdf vill du kanske inte ha både fram- och baksida tillsammans utan får plocka bara framsidan. Du behöver då också tänka på att eventuellt centrerad text måste flyttas lite när du tar bort utfallet.

Angående kvalitet så vill Lulu ha 300 dpi på bilder.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ja, på denna länk hittar du instruktioner för omslag för olika sorters böcker. Då behöver du veta ryggbredden, och den kan du få uppskattad om du väljer boktyp och sidantal när du trycker på create project (under "spine measurements"). Jag skulle dock inte själv våga lita på att den uträkningen blir exakt rätt utan skulle gå på vad Lulu säger när du har laddat upp manuskriptet och kommer till omslaget. Men jag skulle gissa att det blir en ganska bra uppskattning.

EDIT: såg nu att du även får en uppskattning av omslagets hela storlek under create project. Jag antar att den innehåller utfall även om det inte står.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Just Lulu har jag inte koll på, men här kommer några allmänna tips:
  • Använd rätt utfallsdimensioner (tryckeriet bör ha en mall eller specifikation).
  • Använd rätt färgprofil (tryckeriet bör ha en fil eller specifikation).
  • Gör eventuellt om svarta färger till true/rich black (http://www.indesignskills.com/skills/how-to-print-black-black/)
  • Fundera på hur du vill ha centreringen. Mitt på omslaget till vänster om nedfasningen för bokryggen, eller mitt på själva bokens hela framsida? Du bestämmer.
  • Eventuella pixelbaserade bilder bör vara 300 dpi.
  • Ha vettiga marginaler på titlar och sånt. Ingen(?) gillar trånga marginaler där texten knappt får plats på boken.
  • Tänk på läsligheten och kontrast. Ha inte mörk text mot mörk bakgrund, etc.
  • Tänk på linjeringen. Det kan vara snyggt om framsidan linjerar med baksidan och ryggen. Kanske. Smaksak.
Gällande skillnad på omslag till tryckt och till digitalt: Det digitala omslaget bör ha samma dimensioner som inlagan. Kör du exempelvis tryckt hårdband kommer omslaget att vara större än inlagan – ändra det på den digitala utgåvan.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Finns det någon enkel "Tryckorginal för dumskallar" som förklarar "utfall" och "färgprofil" (och deras engelska termmotsvarigheter)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
olaberg;n316704 said:
Om man har en bild som ska gå hela vägen ut i kanten på trycket, som t.ex. det brukar vara på ett omslag, så är det en bra idé att ha lite av bilden "utanför" den yta som egentligen ska bli omslaget. Så om man t.ex. har ett omslag som är stor som ett A5 så tar man och lägger till 5mm eller så runt omkring, och ser till att bilden går in i det där extrautrymmet. När man trycker sen så kommer de nämligen att printa ut bilden på ett större pappersark, och sedan skära ner till A5. Genom att ha bild utanför kanten där de skär, så minskar risken att man får en vit kant när maskinerna kanske kör lite snett eller så.

Utrikisk term: "bleed".

I InDesign kan man ställa in bleed i dokumentinställningarna, och se till att kryssa i att bleeden ska med när man exporterar till PDF.

olaberg;n316704 said:
"färgprofil"
"Color profile". Kort sagt, typ som en karta över vilka färger som "finns". Datorbilder har ofta färgen för varje bildpunkt definierad som en kombination av rött, grönt och blått och varje färg har ett värde mellan 0 och 255. Skrivare har väldigt sällan just de färgerna, utan har oftast någon variant av CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black). Ofta är det dessutom nån ganska specialiserad version av CMYK som gäller.

Så när man ska trycka en bild så är det alltså en bra idé att konvertera den så att dess färger är omgjorda till den färgstandard som gäller för tryckeriet man använder. Många tryckerier kan göra en egen konvertering, men resultatet av det kan... variera.

Jag känner inte till någon "Tryckoriginal för dumskallar" men ibland skissar jag på en tänkt serie artiklar om rollspelsmakande i praktiken (alltså layoutande, tryck etc) och där kommer definitivt sånt att ingå. Om den blir av.


(Folk som kan mer får gärna säga emot eller komplettera här. Jag är också bara glad amatör, trots att jag fipplat med sånt här för print on demand i tio år nu)
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Tack! Tänk: jag trodde att RGB-tonerna var standardiserade (och därför också CMYK-tonerna standardiserade som komplementfärger till RGB givet ett visst slags ljus.

Men nu förstår jag behovet av färgprofiler.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
olaberg;n316704 said:
Finns det någon enkel "Tryckorginal för dumskallar" som förklarar "utfall" och "färgprofil" (och deras engelska termmotsvarigheter)?
My bad. Jag hade verkligen kunnat skriva mer tillgängligt, jag halkade in i branschlingo på ren slentrian. Krank har dock bra svar!

krank;n316706 said:
"Color profile". Kort sagt, typ som en karta över vilka färger som "finns". Datorbilder har ofta färgen för varje bildpunkt definierad som en kombination av rött, grönt och blått och varje färg har ett värde mellan 0 och 255. Skrivare har väldigt sällan just de färgerna, utan har oftast någon variant av CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black). Ofta är det dessutom nån ganska specialiserad version av CMYK som gäller.

Så när man ska trycka en bild så är det alltså en bra idé att konvertera den så att dess färger är omgjorda till den färgstandard som gäller för tryckeriet man använder. Många tryckerier kan göra en egen konvertering, men resultatet av det kan... variera.
olaberg;n316731 said:
Tack! Tänk: jag trodde att RGB-tonerna var standardiserade (och därför också CMYK-tonerna standardiserade som komplementfärger till RGB givet ett visst slags ljus.

Men nu förstår jag behovet av färgprofiler.
Man får dock skilja på färgmodeller och färgprofiler.

RGB/CMYK är olika färgmodeller. Den avgörande skillnaden mellan RGB och CMYK är att den första är additiv och den senare är subtraktiv. RGB förmedlar färg genom att projicera ljus – ju "mer" färg, desto ljusare – och det är således en färgmodell som används i skärmar. CMYK förmedlar färg genom att begränsa ljusreflektioner ju "mindre" färg, desto ljusare, som andra fysiska materials färger – och det är således en färgmodell som används vid tryck.

Färgprofiler är som sagt kodade specifika numeriska referenser för färgerna. De används för att färgerna ska tolkas rätt. Seriösa tryckerier har egna färgprofil-filer att ladda hem, som man sedan laddar in i sin mjukvara och tillämpar när man exporterar tryckfilerna.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Hej!

Lulu är klurigt när det gäller färg, eftersom ingen färgprofil anges. Budgetera ordentligt med tid för provtryck. Det du ser på skärmen är vanligen *inte* det du får hem :).

Lulu har också enbart glansiga alternativ om du inte väljer deras allra dyraste (och klart prisvärda och bästa!) tryckform, som är dustjacket över cloth. I mitt tycke gör sig ljusa covers bättre än svarta när det är en glansig yta.

I övrigt är det inga konstigheter -- gör som de andra har skrivit. Lulu håller en jämn och säker tryckkvalitet, men man får också vad man betalar för. Det är generellt en dålig idé att trycka stora böcker på deras tunnaste papper. De kronor man tjänar på det förlorar man direkt på intrycket som boken gör (och känslan för köpare att ha fått något för pengarna). Fundera också på formatet: Hur lätt är det för dig att göra olika tryckvarianter av din bok? Tips: Välj något som passar på digest size. Då kan du kanske gå förhållandevis lätt ner till pocket, men också gå upp till 6x9 och a5, som vart och ett har flera bindningsalternativ och papperskvaliteteter. Du får många alternativ för vad som i grunden är samma layout. Olika läsare har olika preferenser.

Lycka till!

Hälsar

Christian
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Fiktionslek;n316770 said:
Fundera också på formatet: Hur lätt är det för dig att göra olika tryckvarianter av din bok? Tips: Välj något som passar på digest size. Då kan du kanske gå förhållandevis lätt ner till pocket, men också gå upp till 6x9 och a5, som vart och ett har flera bindningsalternativ och papperskvaliteteter. Du får många alternativ för vad som i grunden är samma layout. Olika läsare har olika preferenser.
I en perfekt värld hade tryckerier erbjudit pappersstorlekar i åtminstone A5, B5, A4, och helst C5 och D5 också, så hade man kunnat skala samma layout till olika storlekar utan att behöva ändra längd- och breddförhållandet. Och så skulle alla böcker kunna använda de vackra och matematiskt eleganta standardstorlekarna istället för alla Digest och Letter och annat otyg. :)
 
Top