Omröstning 2 - kampkonster/stridstekniker

Vad tycker du om inlärda, ofta extra effektiva, stidsmanövrer i mer detaljerade stridssystem?

  • Jag tycker om system med speciella och ofta taktiska stridsmanövrer som man måste lära sig.

    Votes: 8 61.5%
  • Nej, sådant är bara detaljer som gör allt jobbigt, jag vill ha så lite taktiska val som möjligt.

    Votes: 5 38.5%

  • Total voters
    13

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Tycker folk om speciella stridskonstmanövrer i mer detaljerade stridssystem? Eller hamnar de bara i vägen i den typen av strid som används i relativt traditionella regelsystem?

En Garde! 2 och III, samt Pirater! 1, 1.5, och 1.6 (och gamla Kult, vilket är samma regelmotor, samt även vissa versioner av Drakar och demoner, Krigarens handbok bland annat, har samma system - antar att de till viss del även liknar stridsförmågor som man får vid level i D&D 4) har haft speciella manövrer som man kan lära sig och som gör riktiga vapenmästare som har lärt sig specifika skolor eller kampkonster tämligen dödliga. Vi har i alla fall när vi var yngre tyckt att det var roligt och kunde göra soldater lika farliga som magiker och monster och det har gjort riktiga vapenmästare till riktiga vapenmsätare i senare utgåvor.

Frågan är dock som sagt, är sådant numera omodernt så att vi bör förenkla sådant och låta kunskap inom speciella stridsskolor bara ge vissa bonusar istället för en lista med stridsmanövrer? Eller tycker folk att det är skoj och ger valmöjligheter och mer taktiskt tänkande i fysiska stridssituationer? Svaren kommer att influera reglerna i kommande Pirater! 2.

Kryssa i en ruta, det tar typ ingen tid alls. =) Den som vill får gärna utveckla sina tankar.

Rösta gärna även på första frågan: Dagens fråga 1 - sekundära egenskaper
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Jag föredrar ju lite mer regellätta spel. Men om man nu vill ha med mer taktiska och detaljerade delar i strid så ser jag inget fel med det, under förutsättning att resten av regelsystemet också är på den nivån. Eventuellt kan man ju göra att de mer detaljerade sakerna i strid är optional.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Jag föredrar ju lite mer regellätta spel. Men om man nu vill ha med mer taktiska och detaljerade delar i strid så ser jag inget fel med det, under förutsättning att resten av regelsystemet också är på den nivån. Eventuellt kan man ju göra att de mer detaljerade sakerna i strid är optional.
Tack för feedback!

Resten av systemet är på gränsen av den nivån, vilket är orsaken till att vi funderar på dess existensberättigande. Så vi får nog helt enkelt fundera på det. Men som det är nu är det i stort sett helt frivilligt att köpa fördelarna som ger manövrerna och har man dem är det dessutom helt frivilligt att använda dem, både av spelare och spelledare. Så de är inte nödvändigtvis i vägen då de som sagt är optional. =)
 
Top