Omröstning 1 - sekundära egenskaper

Ska vi göra om sekundära egenskaper som tålighet till färdigheter medd grundchans?

  • JA! Bort med härledda värden och dylikt skräp!

    Votes: 6 66.7%
  • NEJ! Jag älskar att räkna och minmaxa grundegenskaper och det de påverkar!

    Votes: 1 11.1%
  • Bara gör om sådant som verkar mest logiskt...

    Votes: 2 22.2%

  • Total voters
    9

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
130
Location
Ugglebo
En Garde! och Pirater! har använt sekundära egenskaper som räknas fram från grundegenskaperna ändå sedan första versionen från 80-talet. Är detta fortfarande en bra lösning?

Eller är det en bra idé att göra om de sekundära egenskaperna (tålighet, reflexförsvar, handlingar och chockresistans plus eventuellt sådant som ducka och dylikt) till färdigheter med grundchans?

Folk kan trots allt träna upp sina reflexer och sin fysiska tålighet och kan lära sig ta smärta och dylikt - enligt nuvarande regler kan man inte träna upp sin tålighet något nämnvärt mer än möjligen via fördelar. Eller är sekundära egenskaper och hräledda värden ändå det bästa sedan skivad gröt? Kryssa gärna i eller skriv dina tankar.

Sedan tidigare finns Konfliktvana, en färdighet som bland annat ger initiativ, så omvandlingen är delvis redan påbörjad.

Det kommer sannolikt fler sådana designfrågor de närmaste veckorna eller åren om folk är villiga att rösta. Rösta förresten gärna även om du inte vet något om spelet. Vi vill gärna veta vad spelare föredrar idag oavsett vilket.
 
Last edited:
Top