Nekromanti Området mellan Kamor och Genrio

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Hej eonforumet [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mellan Genrio och Kamor finns en halvö som sticker ut i havet. Den verkar inte vara speciellt bördig eller tätbefolkad. Jag har mängder med festliga idéer för området som borde vara ett möte mellan Kejsardömet och ett par mer barbariska samhällen. Grejen är att jag inte kan minnas att jag läst något om denna halvö någonsin. Jag tycker att jag borde minnas om det funnits något i officiellt material men mitt minne är ju förstås inte ofelbart så jag slänger ut några frågor här.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]- Har det skrivits något i officiellt material om denna halvö?[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]- Känner du till något inofficiellt material uppladdat någonstans där området nämns?[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]- Har du/ni använt området någon gång och i så fall till vad?[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tacksam för hjälp och inspiration![/FONT]
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag och Lukas, som skrev Skymningens parlamente, har diskuterat den inför framtida moduler. Vi tänker oss att där bor en särskild undergrupp av kustlevande kamorianer, alternativt träskzhaner som de som nämns i förbigående i Codex Mundana.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Var det inte typ i det området Radh-Kamra låg till? Eller har jag fel igen? Önskar jag hade L&H på mig.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Träskzhanerna passar ju bra där men på kartan finns syns verkligen inget träsk. Det är ju förstås inget hinder, när kartan zoomas in kan ett ganska rejält träsk sträcka sig från floddeltat och ut längst halvöns syd-västkust. Dessa träskzhaner borde då rimligen finnas längs med Genrios kust och kanske även längst tarkas nordkust?

Radh-Kamra låg huvudsakligen i nuvarande Kamor men har periodvis sträckt sig in i nuvarande Jargien och de bör rimligtvis ha kontrollerat halvön eller åtminstone haft den som lydstat. Jag tänker mig inte att det är där de mest maffiga ruinstäderna med hemligheter finns. Den ruinstad som finns utmarkerad på vissa kartor ganska nära Genrios västgräns är väl en god kandidat dock.

Nu när tänkandet är igång tänkte jag spåna lite saker som jag tänker vore kul att ha där.
På kartan över jargien ser det ut som att den bördiga marken tar slut vid gränsen. Miljön i Kamor ser rätt olika ut på olika översiktskartor men täckt med skog känns vanligast.

En handelsväg från Xanto norrut som rundar krolimbergens västra utskott och går in mot Kamor.
  • Vid kejsardömets gräns behövs ett fort med tillhörande by. Gärna på en kulle med smutsig palissad och lertegelhus.
  • En by där vägen passerar krolimbergens utlöpare som kontrolleras av Genveriska stammar som möts här för att handla och liknande.
  • En ruinstad från Radh-Kamra precis innan man kommer in i Kamor. Staden har många hus som fortfarande står och var en befäst hamnstad. Nu är den sedan några decennier åter permanent bebodd av några hundra människor. Den största gruppen är kamorianer från korpens stam, vissa som ses som representanter från olika sammanhang men oftare folk som ses som lite udda och därför blivit bosatta. Därtill grupper från frostvargens stam, genveriska stammar och de zhaniska stammarna i närheten. Några enstaka typer från andra sammanhang finns förstås också. Jag tänker mig att bosättningens ledare bjudit in en grupp fedaki för att få mer hantverkskunskap. Olika nomader bor där periodvis, handelsmän vågar sig hit längs vägen och enstaka båtar anländer till hamnen. Vid några tillfällen per år samlas stora mängder folk och handelsmän från Jargien, tiraker och genver från bergen, zhaner, korpens, frostvargens, giftormens, vildsvinets och till och med alver från falkens stam.
Längst ut på halvön behövs karga fiskare som tål hårt klimat, kanske passar träskzhaner här också.

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]I bergen i väster behövs något stort och excentriskt kloster också som agerar självförsörjande samhälle.[/FONT]

Någon vanarisk stam kanske också finns, eller kom de med kejsardömet?
Vilket folkslag var människorna i Radh-Kamra? Vanarer? Zhaner? Något annat?

Nu börjar det bli många bollar i luften samtidigt, hoppas ni hittar något att tänka vidare på.
Själv skall jag nog rita en karta för att få ordning men det känns lite hämmande att hitta på för mycket när risken är stor att det kommer officiellt material som säger något annat.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Det var så många år sedan jag handritade en karta att jag hade glömt hur meditativt det är!
Här ses en skiss över halvön uppladdad i dålig kvalitet.
I söder ser ni Genrio, här har det inte tillkommit något kontroversiellt. Ett par gränsfort och uppe i bergen ett stort kloster.
I Kamor har jag inte heller gjort så mycket, borde det vara skärgård? Ett antal ruiner har det blivit iallafall, och så på gränsen i väster en stad. Som jag skrev tidigare tänkte jag mig en välbevarad ruin från Radh-Kamra som nu är befolkad och vid festliga tillfällen fylls upp med folk.

Följer vi vägen från Kamor mot Xanto passerar vi en borgruin, en fornminnessymbol som är ett fint landmärke (en hög pelare som är tempel till någon himmelsgud kanske). Därefter kommer vi till en bosättning som kontrolleras av Genver. De flesta av dem bor nog i bergen, där har jag också lagt in en permanent bosättning.

Längs halvöns sydvästkust har det hänt mycket. Landskapet är inte längre lika torrt utan har blivit våtmarker, floddeltan och en mängd öar. De fyra bosättningar jag ritat in tänker jag är centralorter för områdets träskzhaner. De livnär sig antagligen till stor del på fiske, längre inåt land med kanoter, fällor och uppfödning i dammar, längre ut längst kusten med större segelbåtar. Eftersom deras hemtrakter är så svåra att resa i och rätt resursfattiga så är de nog ett ganska eget folk. Samtidigt har de goda möjligheter att besöka både vanarer, genver och mer vanliga zhaniska stammar i närheten så speciellt isolerade kanske de inte är.

I den nordsydliga bergskedjan mitt på halvön har jag lagt ett kloster. Lägger man ett kloster såhär avlägset är det troligt att man inte är helt överens med etablissemanget i alla trosfrågor. Jag tänker mig en by där hela familjer ingår i klostret, som en religiöst styrd ministat. Gärna massivt befäst och med ägor inne i jargien.
I bergskedjans nordligaste utskott rinner en flod ner till havet och skapar ett litet bördigt område där en stad finns. Staden är till stora delar förfallen men en ganska stor grupp människor bor här. De säger sig vara den enda kvarvarande delen av Radh-Kamra. Att landet fallit många generationer innan de föddes bryr de sig inte om. Det pratar en vulgärvariant av Radh-Kamras språk och säger sig vara de enda som vårdar dess arv. Kanske är de mest inavlade dårar kanske har de rätt i sin sak. De borde sitta på en del festlig kunskap om än antagligen ingen större rikedom.

Längst i norr ritade jag också en kringla. Här finns förstås en stor fyr som ingen använder men som en gång i tiden hjälpte skepp runt den farliga nordudden.



Kommentarer? Frågor? Vidareutvecklingar?
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Låter ju spännande det här. Lite som att ett par regioner krockar här och då uppstår det ju lätt en smältdegel :)

Ser fram emot vidare beskrivningar..
 
Top