Nekromanti Omotiverade spelare...

Dr. Phil Murray

Veteran
Joined
28 Oct 2001
Messages
20
Location
Falköping / Skövde
Jag vill gärna ha förslag på vad man kan göra med omotiverade spelare?

Det seanste halvåret har vi främst kört Western. Ingen annan har lust att spelleda utom jag (och när man bara har spellett under ett halvår tröttnar man lite på det, man vill ju spela lite själv :gremsmile: och jag kan bara spelleda Western, för dels har jag inget annat spel och dels kan jag inte reglerna tillräckligt bra i de andra spelen vi har. När vi körde Neotech (1) en eller två gånger ballade vi ur, eller rättare sagt en (vi kan kalla honom för person A) ballade ur. A tog fram sitt maskingevär och när vår kompanjon knackade på dörren blåste han på nåt så in i helvete och tömde magasinet. A lyckades kapa benet på person B så det låg och sprattlade vid sidan om. A gick fram till honom och sköt lite och bara "råkade" sätta pipan vid huvudet och "råkade" trycka av. Person B var död och vi var bara två kvar. (Min rollperson var inte där, han var på väg upp genom hissen). Efter det orkade vi inte köra mer den träffen, och när vi pratade med varandra dagen efter (i verkligheten :gremwink: så var spelledaren knäpp. När jag frågade när vi skulle spela nästa gång svarade han bara: Era karaktärer sitter i Bolovianskt fängelse och blir rövknullade hela dagen lång. Efter det så hade vi andra ingen lust att köra neotech något mer nån gång. Vi fick ju ingen ärlig chans att fly, och jag sitter med i fängelse, trots att jag precis hade stigit in i hissen som var nere i lobbyn på hotellet.

Jaja, nu ska jag komma fram till det jag var ute efter :)
Efter detta så har den personen som spelledde neotech blivit hur negativ som helst och drar med de andra spelarna så de är helt omotiverade. Han är sur för att han alltid lyckas bli skjuten i armarna, magen och benen när vi spelar western. han blev så sur efter att han hade fått en allvarlig skada i sidan av magen så att hans värden drogs ner med ett i fysik att han skapade en ny karaktär. När väl den blev gjord började han gnälla för att en spelledarperson lyckades skjuta en av spelarna (ej hans egen) i axeln så att han föll omkull och var utslagen i några minuter. Citat från negetive arne: "Där ser du hur roligt det är, man blir jämt skjuten". Vi kan inte spela klart det äventyret vi har kvar, för han gnäller när han är med, och om man ser till att han är blir skjuten så att han dör blir det inte heller så roligt, för då är det bara två spelare kvar, och de vill inte köra då för att vi är för få. "Man måste vara minst 3 spelare för annars blir det inte roligt". Nu är det en månade vi körde och jag är jädrigt sugen på att köra.

Man får vänta tills man får hem Call of Cthulhu, då kanske de blir mer motiverade (förutom negative arne, för han har redan sagt att han inte ens är intresserad av att köra), och dessutom kommer det in 1-3 nya som har lust att köra det. Dessutom får man vänta tills de nya flyttar in i en tom lokal där vi är (då är man åtminstonde 2 rollspelsföreningar inne på datafreaksavdelning :), de kommer nog om nån vecka. Då tar man alternativt och kör med dem, eller så går man över till den föreningen, så man får spela något :)

Det var en omväg, men frågan löd: Hur gör man med omotiverade spelare?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Om folk blir sura när de blir skadade, kanske ni kan köra några äventyr utan våld och se hur det känns. Något som mer går ut på att tänka. Det är förstås inte alla som gillar det heller, men om de varken vill ha våld eller vara utan så kanske det är läge att fråga vad de egentligen vill ha...
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Hej bullen, det är inte killen i brevet som spelar

Det finns väl en del man kan göra åt ett sådant problem, sorgligt nog kan jag inte komma på så mycket positivt att säga.

1 Säg till honom på skarpen, något som är svårt om det är en kompis, och dessutom så har det kanske inte så stor effekt.

2 Ring inte personen i fråga då ni skall spela, han kommer märka att han blir lämnad utanför, troligen blir han pissed som fasiken, men det kanske ljusnar när han märker att han inte är välkommen som han spelar just nu

och så längst ned...

999 Fega (smörigt och känns nog krystat) och låt honom slippa lite skador då och då. Detta skulle jag aldrig tillämpa själv, men det är kanske ett alternativ?

Tja, det är i alla fall några alternativ. Att spela är en gruppgrej, man gör det för att det är kul TILLSAMMANS och inget annat. Om någon försvårar detta gruppsamarbete, så bör detta problem tas upp och resoneras kring. Samarbete är viktigt, likväl som förståelse.

Det var nästan så jag blev lite djup, så det är bäst att jag slutar...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skitsvårt. Jag är en feg spelledare som inte säger till någon på skarpen om de spelar dåligt. Tror inte det funkar. De blir bara obstinata då och sätter sig ännu mera på tvären.

Nej, mitt mål är alltid att se till att de får det roligt. Om de överhuvudtaget vill spela rollspel (vilket det låter som om han börjar sluta att tycka) då kan man nog räkna ut vad det är han allra mest skulle vilja spela. Då skriver man in det i äventyret så att han får ha roligt PÅ ÄVENTYRETS VILLKOR. Väldigt viktigt. Om man till exempel har stridsgalna spelare så ser man till att de meningslösa strider de skapar på egna villkor blir tråkiga och enformiga (de försöker döda varenda bonde de ser och blir övermannade av vaktpatruller som beslagtar deras ägodelar, typ) medans de strider som de klampar in i på äventyrets villkor blir roliga och spännande (du anstränger dig som fan som spelledare för att de skall tycka det också)... Det funkar alltid, och har man bara engagerade spelare så kan man ha roligt tillsammans.

Vad din spelare egentligen är ute efter vet jag inte, men genom att se till att han inte kan byta rollperson hipp som haver borde få honom att skärpa till sig något. Annars kan han ju få någon form av värdefull grej som gör att han gärna vill behålla sin karaktär av den anledningen. Om han byter då går ju det förlorat. Ta det lite lugnt med strider inledningsvis också. Först när de börjar gilla sina karaktärer kan de få hamna i situationer där de riskerar sin hälsa. När en spelare verkligen GILLAR sin rollperson blir nämligen alla äventyr häftiga. Försök ge dem den känslan.

Lycka till!

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Man skjuter dem genom deras förbannade små huvuden.

Omotiverade spelare är en sak: dom kan man inte göra så mycket åt. Är spelarna omotiverad är det bästa man kan göra att helt enkelt sluta spela, gå hem och göra något roligare (för att spelleda omotiverade spelare är inte ett dugg roligt). Är bara en spelare omotiverad kan man be honom gå hem. Fortsätter spelarna att vara omotiverade en längre tid är det förmodligen dags att byta antingen spelgrupp eller spelledarstil.

Negativa spelare, alltså sådana som är topptrimmotiverade ända tills någonting går dem det minsta emot, är en annan sak. En lösning är förstås att göra dem till lags; att alltid låta speletgå precis som de (och, för rättvisans skull, de andra spelarna) vill. Är du inte intresserad av en sådan spelstil kan du alltid ta reda på vilken sorts rollspel personen ifråga gillar. De flesta brukar kunna acceptera några motgångar så länge äventyret i allmänhet roar dom. Jag är dock rädd att det inte finns någon skräddarsydd lösning på ditt problem, inget sätt att "bota" en spelare från negativitet eller bristande motivation.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Åh, tro mig, för Den Negative Spelaren är det inte skadorna som sådana som får det att rycka i gnälltarmen, nej det är varje liten motgång han kan tänkas ha: är hans rollperson sämre än de andras? Förlorar han sin utrustning? Blir han utvisad ur staden? Skaffar han sig en mäktig fiende? Nå, då akn du slå vad om att han kommer att börja gny.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det som jag tycker är det största problemet i sådana här lägen är att man oftast spelar rollspel tillsammans med sina kompisar. Det kan vara svårt att säga åt sina vänner på skarpen. Risken är att de antingen bara skakar av sig det eller så är vänskapen över. Man kan ju inte gärna kasta ut sin kompis ifrån rollspelsgruppen och sedan förvänta sig att man privat fortfarande ska vara bästa vänner.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
"förutom negative arne"

A som i Arne?

---

Själva så är mina spelare extremt lata. Vissa ligger och sover under spelmöten (inte bara med mig som sl, då), men de flesta orkar helt enkelt inte läsa tillräckligt mycket för att sätta sig in i nya spelvärldar... suck... och sen så frågar dem en massa och anklagar en för att beskriva dåligt! (eftersom de in te läst introkapitlet)...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Jag pratar förstås inte om din vän specifikt, utan om spelartypen i allmänhet. Nu kanske din vän inte råkat ut för några andra motgångar, annat än de som har med fysisk skada att göra, men om han är sån du beskriver honom så har jag inte svårt att tänka mig att han skulle bli minst lika gnällig om sake roch ting gick honom emot på något annat sätt.
 

Dr. Phil Murray

Veteran
Joined
28 Oct 2001
Messages
20
Location
Falköping / Skövde
Ja, det kan man fråga sig. Jag har inget svar på den saken :(
Han har blivit oerhört konstig den senaste tiden. Om man har sagt någonting har han sagt: "Nej, det är det inte".

Jag sa att jag tyckte en film var dålig. Hans svar var: "Nej, det är den inte". Jag sa att jag tyckte det var jobbigt att spelleda en strid samtidigt som man äter (jag åt en baugette, för jag hade inte ätit något under hela dagen och var tvungen att ha något i magen). Hans svar: "Nej det är det inte". Någon sa att det var varmt (eller om det var kallt, minns inte riktigt) i lokalen, alla höll med utom han. Kan ni gissa vad hans svar var? Om du gissade: "Nej, det är det inte". Detta är bara ett litet, litet urval ur den personens register av negativa/motsatta saker. Det finns oändligt mycket mer att välja. Han verkar gå in för att ha motsatta åsikter...
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Han kanske inte trivs med sitt liv eller något. Eller också så gräver du i något som till slut visar sig vara fullt normalt.........fast verkar lite skumt när man väl upplever det.

Caen
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Varför spelar han över huvud taget?? Han verkar ju tycka det är roligt att förstöra för alla andra.

<hr></blockquote>



Du svarade just på din egen fråga/images/icons/wink.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Tänkte först skriva lite om de andra inläggen, men det skulle kanske bli lite väl omständigt.. Jag kör istället min egen väg..

I.a.f.. Det låter som att problemet kommer att lösa sig i.o.m. att CoC kommer men jag skriver ändå några...

...möjliga lösningar och funderingar att ta till:

1. Fråga spelaren utanför spelmötet om han verkligen tycker det är kul att spela rollspel. Om han svarar "ja" fråga då varför han gör som han gör..

2. Spelaren kan befinna sig i en "omogen period" då han bara känner för att fjanta sig.. Härda ut..

3. Avbryt spelet om du märker att en spelare spårar ur.. Säg att du tycker att det verkar oseriöst, tycker att det är menlösa att fortsätta och vill avsluta.. Anklaga ingen! Då kanske spelaren känner lite grupptryck av de andra (för alla vet ändå vems fel det är) och skärper till sig.

4. Försök inte ignorera spelarens helt absurda handlingar eller motverka dem.. [Erfarenhet] Det gör bara att spelaren fortsätter.. Hade själv en spelare som försökte mata in en dynamitgubbe i hans hästs arsel.. Jag fortsatte och det hela blev bara löjligt.. Lika bra att stoppa det hela i tid..
Om du märker av konstiga handlingar "för tidigt" så ge spelaren en chans att motivera sig.. Spelare är ju käda för att kunna göra korkade saker..

5. Spelaren tycker inte att rollspelsvärlden är speciellt kul.. Själv tycker jag inte Western är speciellt kul att spela, liksom Viking.. Jag blir omotiverad.. Antar att spelaren som försökte mata hästen med dynamit, fast bakvänt, tyckte det också när jag SL:dde. Det är inte första gången han har spårat ur i det rollspelet.. I DoD, däremot, är han mer seriös..

6. Fråga vad spelarna/spelaren vill spela.. Det kan bero på dina äventyr..

7. Låt honom inte bli skadad är inget bra tips.. Har själv testat detta.. Kändes inte bra för mig själv.. Visst, jag brukar fuska men det är bara när jag tycker spelaren inte förtjänar det (av medlidande eller för att han gjort en sån skön karaktär).. Dessutom är detta inget som gör spelaren piggare på att spela utan man hindrar bara att han blir surare..

8. Ansträng dig för att göra äventyret välgjort, kanske med div. handouts och förgjorda karaktärer, och visa att du ansträngt dig (Särskilt kul är det om äventyret ger konsekvenser för spelarnas vanliga RP:er nästa äventyr).. Detta är nog inte heller något bra tips, för om spelaren spårar ur så har du bara ansträngt dig i onödan.

9. Ge inte bestraffningar.. Det gör bara spelaren ännu mer omotiverad att spela.. Själv brukar jag ge bestraffningar men inte till såna som är omotiverade, utan till bara till dåligt rollspelande.. Är de omotiverade så avbryter jag..

10. Om det skiftar mellan två omotiverade spelare som brukar förstöra äventyren så ta en rollspelspaus i nån månad.. Chansen finns visserligen att ni splittras, fast den är nog rätt liten om ni är ett kompisgäng i samma årskurs.. har testat det själv och man blir faktiskt rätt sugen och inspirerad till att börja spela igen..

/[color:448800]Han</font color=448800>, som sagt, tror att allt kommer ordna sig i.o.m. CoC
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Aha.... Jag känner igen det negativa beteendet. Jag har ingen aning om vad det beror på i hans fall, men i min kompis fall berodde det på att han inte ville bli klassad som o-cool genom att spela rollspel, men samtigt inte ville göra oss ledsna genom att säga upp bekantskapen. Så när vi efter ett litet uppehåll frågade om han ville vara med och spela ett nytt rollspel, så sa han bara "nej", och det var det.
 

Dr. Phil Murray

Veteran
Joined
28 Oct 2001
Messages
20
Location
Falköping / Skövde
Så som du beskriver gjorde han när jag frågade om han ville vara med på Call of Cthulhu.

(copy + paste från icq)
Jag: Är du med på att köra rollspelet Call of Cthulhu?
Han: När?
Jag: Jag ska beställa det idag, vet ej när jag får hem det och har läst reglerna.
Han: Vad är det för typ av rollspel?
Jag: Skräck.
Han: Inte intresserad.
Jag: Nähä, varför då? Jag beställer det för egna pengar (Egen anm. Jag trodde att han menade att han inte var intresserad av att beställa det och dela på avgiften, eller att föreningen skulle införskaffa det)
Han: Inte intresserad helt enkelt

Jag tror inte det beror på det med coolhet, för så som han bor framför datorn är den faktorn nerdragen till botten. Han skolkar tom från skolan för att sitta framför datorn (vi går ett frivilligt påbyggnadsår år gymnasiet för att bli gymnasieingenjörer). Han gjorde det en del förra terminen med, men denna terminen har han varit borta ovanligt mycket. Denna terminen har han nog bara varit där totalt 10-20 dagar, men det är nog närmare 10 än 20 (och då överdriver jag ej)
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Ok.... då tror jag inte han tycker det är kul längre. Kanske att det sättet ni spelar på, eller kom att börja spela på inte passar honom helt enkelt. Jag kommer ihåg en gång på slutet med den kompis jag pratade om. Han spelade ett stort starts troll, och spelade lättretad (tydligen) och fick för sig att en av de andra rollpersonerna sagt något oförskämt om honom, eller hans mamma eller vad det var, och fick för sig att dränka honom i en tunna samtidigt som han slog ihjäl honom. Vi andra tyckte inte att han fick göra det (jag var SL), och då blev han sur och la av.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Det räcker med att en person jävlas och spelar dåligt, för att hela spelmötet ska bli förstört. Resultat: Flera arga, upprörda och omotiverade spelare istället för en. Säg till personen som stör att skärpa sig, eller att skita i att vara med och spela överhuvudtaget, tills dess att en attitydförändring ägt rum. Att en spelare "flippar" ut kan bero på en eller flera orsaker:

1. Han har dålig fantasi och inlevelseförmåga

2. Vill jämt vara i centrum av all uppmärksamhet, gör "knäppa" saker när han inte får det...(ett "ego" med andra ord)

3. Har svårt att skilja sin egen karaktär från rollfigurens. Avundsjuka i rollspelet = avundsjuka i verkligheten..

4. Är inne i en period då han tröttnat på rollspelandet. Kanske dags att ta en paus, eller lägga ner helt och hållet..?

5.....

Det är svårt att "säga till någon" i ett sammansvetsat kompisgäng, men mitt råd är i alla fall att ALDRIG dalta med någon, för att han inte jämt får som han vill...Går rollspelet åt h-e p g a en person, har han inte där att göra..

M
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Tja...jag hade haft ihjäl honom....slagits lite smått IRL... Men säga till honom måste du. Han ska inte få förstöra för andra, och jag undrar varför han är med i Western när chansen att bli skjuten är så stor som den faktiskt är...
 
Top