Nekromanti Omoderna vapen för år 2059...

G

Guest

Guest
Mina spelare påstår att N2s vapen ser föråldrade ut för att vara 59 år framåt i tiden och att namnen är urusla.

Jag själv anser att det är mer realistiskt, t ex Colts pistoler har ju inte ändrats så radikalt till utseendet under de år som gått sen Colt Gouverment om man bortser från att prestandan möjligen har ökat.
Så varför ska N2s vapen vara tvugna att se så jävla futuriska ut när N2 bara utspelar sig knappt 59 år framåt i tiden.

Har jag fel eller är det mina spelare som är för kåta på [color:yellow] Star Wars</font color=yellow> laserpistoler?

//Robin P. Liljenberg - Hmm... ;-)

Mäster Spelledare ;-)
 
G

Guest

Guest
Nu är det ju faktiskt så att varken jag eller någon annan har sagt att det är laserpistoler vi vill ha, men tyvärr har man en SL som förvränger saker och ting till sin fördel så har man....

he
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Tjenare.....

Problemet är väl att vapnen har nästan samma prestanda som dagens vapen....O det är ju skit tråkigt. Det ända man ändrat på är ju namnen......Sen kan man ju bara kolla på dom otroligt fina bilderna i reglerna.....Alla springer ju omkring med nutida vapen.....Inte en bild där man har något ballt clip eller liknande på vapnen.....FATTIGT!!!

Jag tror inte dina spelare vill ha laserpistoler...Men dom vill väl ha vapen som kanske "känns" mer 2059....Hur troligt är det att man kommer att springa omkring med mp5:or om 60 år???? Inte stor.....Men i Neotech´s värld är det tydligen så....Iaf om man ska tyda bilderna i boken......

Nåväl...Det kanske blir bättre när Offensiv släpps....Man kan ju hoppas iaf.

Mvh
NecTech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Tja, det finns ju laservapen och dylikt - de finns bara inte med speltekniskt hittils.

Jag har till och med läst att Railgun-teknologin evolveras friskt nu för tiden, och om jag inte kommer ihåg helt fel så beräknas en Railgun-tank vara utvecklad till år 2010 (eller var det 2020, kommer inte ihåg säkert)... så nog finns det väl coola superspacade vapen, men vapnen har faktiskt inte ändrats så grovt mycket med tiden. Några till nya och coola vapen och kalibrar borde dock finnas tycker jag, se för 50 år sedan - det är mycket vapen som har kommit sedan dess...

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vapen utvecklas faktiskt långsamt när det gäller designbiten. Alltså de flesta är nästan identiska med tidigare modeller. Det som utvecklas är tekniken. I Neotech har de flesta vapen diverse olika tekniker som skiljer sig från nutidens vapen. Exempel är DLP, hylslös ammunition, avancerade sikten, effektivare rekyldämpare etc.
Men Neotech försöker inte sia om framtiden...det vore ändå lönlöst..en trovärdig värld presenteras, men antagligen inte alls den värld det kommer bli. Så även om man säger sig vara klar med railguns om 10 år så behöver det inte bli så i Neotech...

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vapnen har bättre prestanda än idag...men relaterat till varandra märks det ju ingen skillnad...kan du ge exempel på varför _prestandan_ är som nutidens?
Bilderna, vilka jag själv inte har så mycket till övers för, är tyvärr nutida, vilket gör att det blir svårt att modifiera så att man ser nya vapenmodeller i dem... detta är en brist som åtminstone jag erkänner. I NO kommer dock en mängd vapen illustreras, dock långt ifrån alla.

Att man kommer springa omkring med Mp5:or är antagligen troligt, åtminstonde trovärdigt...
Givetvis har de utvecklats till nya modeller, med ny teknik och nya kalibrar, men nästan samma utseende. De är förstås en serie som är på väg att utgå, men vapen kasseras inte bara! Folk använder dem, för de kan fortfarande skjuta folk. Man behöver inte bara slänga ut nåt för att det är äldre när det fortfarande fyller sin funktion!

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Utveckling under 1900-talet [OT]

Märk 2059.
För cirka 55 år sedan kom det ett nytt vapen till världen, det var följderna av ett projekt som gick under namnet Manhattan vars militära ledare hette Groves, General Leslie Groves. Den civile nissen i projektet gick under namnet Robert J. Oppenheimer. Tillsammans bevittnade dom sprägninen av Trinity, värdlens första ...

Jag hoppas du vet vad jag pratar om, många nya vapen kan det komma på cirka 60 år (60 är faktiskt närmare 59 än 50).

Visste ni förresten att under 50-talet funderade den svenska socialdemokratiska regeringen att anskaffa detta vapen.
/Seinet - Skrev ett litet historiaarbete om kärnvapen.


<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Utveckling under 1900-talet [OT]

Bra berättade att även ny vapentyper kan utvecklas under 60 år.

Jag förstod att debatten handlade om handeldvapen annars hade jag inte skrivit in det där "[OT]".

/Seinet - hoppas att bästa herr RD inte misstolkar mig, jag menar det med all vänlighet och inte elakhet.


<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Seinet on 2000-05-31 22:27.</EM></FONT></P>
 
G

Guest

Guest
Jag kan berömma dig NecTech.... Precis detta är vad våran SL inte ännu har förstått....
 
G

Guest

Guest
Vad som jag tycker är konstig är att nästan ingenting i vapenväg har utvecklats, mer än typ hylslös ammo och det där andra. Jag menar saker och ting utvecklas ju hela tiden, se bara på MP5 10 eller vad den nu heter, den med 10mm ammo, FBI har ju funderat på att ta in den. Sedan finns det ju som sagt RailGun tanken och ähh kommer inte på mer just nu men i vilket fall som helst utvecklas ju saker och ting hela tiden...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jag håller med dig att vapnena kanske inte har ändrat sig så mycket. Prestanda och sådant har säkert blivit bättre. men själva uteendet bör nog inte ha utvecklats så otroligt mycket.

Jag kom !
Jag såg !
Jag spelade som F** !
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Utveckling vs Stagnering

Att vapen kommer att utvecklas råder det nog inget tvivel om på det här forumet. Frågan är dock om och när nya tekniker kommer att tillämpas. Det finns säkert många fiffiga sätt att sätta en kula i rörelse. Men metoden måste vara billig och mycket mer fördelaktigare än dagens metod (krutladdning) för att få utrymme på "marknaden". Hur lång tid tar det då att nå fram till en fullt utvecklad och annamad metod. En vecka, en månad, ett år eller flera decennier? I Neotech 2 har man gått på den senare linjen. Handeldvapen görs fortfarande med krut som drivämne.

SL har också en bra fördel av detta. Om han vill kan han införa nya "avancerade" vapen i kampanjen på exprimentstadiet. RPna kanske lyckas komma över en railgun i ett forskningslaboratorium osv...

/PAX
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Railguns, lite tips...

Okej, låt spelarna komma över en railgun i något forskningslaboratorium... det är ganska grymt viktigt att inte ge de för stora, för mycket (och/)eller för mäktiga vapen - det har jag erfarenhet av - äventyren blir helt kassa, eftersom att spelarna inte blir rädda för någonting - en slug från en railgun tar nog död på det mesta.
Lösning: Slugs till raingun är inte så lätta att komma över, så säg att den bara var laddad med 5 stycken eller något sådant...

Bara ett tips /images/icons/wink.gif Jag har nämligen råkat sabba ett antal kampanjer genom att låta spelarna ha hur mycket cybertech och hur feta vapen som helst...

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Railguns, lite tips...

Själv ser jag inte något problem i att RPna har tillgång till avancerade vapen. Om inte RPna blir rädda och i stället agerar övermäktiga så har de snart fallit på eget grepp. Det finns sätt att göra det extra besvärligt för RPna med mycket små medel. Lite fantasi som SL räcker.

Även om en slug från en Railgun går genom det mesta så lär inte skottet bli mer pricksäkert - på grund av dåliga ljusförhållanden, rörelser etc...

Avancerade prylar slutar fungera eller försvinner. Antingen på grund av förlorad energi eller att omgivningen påverkar dem. Murphys lag helt enkelt.

/PAX
 
G

Guest

Guest
Man kan tänka sig en mp5 med kassettmagasin, som tex p-90
det är bara att hitta på själva.
jag tycker personligen att neotechs (gammla)vapen är otroligt koola, min nuvarande RP har en Beretta m93r, underbar.
Men jag har inte spelat n2 än jag gillar n1 för mycket för att slänga pengar på en än sålänge ofärdig produkt som n2.
 

Åke

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
7
Location
Göteborg
Re: Railguns, lite tips...

En tuff bössa gör inte att man blir oslagbar. Prickskyttar kan fortfarande ta död på dig väldigt lätt. Och en stor railgun kan man inte ta med sig hela tiden. Sen vete fan om man behöver en railgun när det finns saker som Steyr AMR ;)
Dessutom så är jag övertygad om att man kan dö av pistoler med...har själv varit med om det och gamla beprövade metoder är oftast bäst :)

/Åke-litar inte på nymodigheter(allt som kommit efter Colt 1911)
 

Åke

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
7
Location
Göteborg
Fysiska laga ändras inte. Vill man ha mera kraft så blir automatiskt saker större och med värre rekyl. Railguns är en rimlig och vettig sak för tanks, men det är väl inte det som en rollperson springer omkring med hoppas jag. Vapen som utvecklades för mer än 60 år är väl inget?
En hel del vapen som används i dagens arméer ÄR 60 år gamla. Det finns som sagt var ingen mening att slänga bort det gamla för att det kommer nåt nytt. Det finns en del moderna vapen i N2, men de gamla finns kvar även de. Självklart säger jag!
Jag skulle iaf personligen hellre förlita mitt liv på en gammal beprövad mp5:a än nåt nytt fräckt. Men det kankse bara är jag. Jag må vara prylbög och gilla nya prylar, men när det gäller nåt som man ska förlita sitt liv på så blir de flesta konservativa ;)

Sen tror jag visserligen att det kommer lite fräcka nya saker i offensiv. Saker som kan tänkas utvecklas är ju trots allt de lite större militära tillämpningarna. Inte de små pistolerna. De funkar som de är nu. Sentry-guns och steady-guns kommer ju...


/Åke
 
Top