Reddokk Fheg;n57349 said:Gällande attribut säger alla att man har mer möjlighet att påverka dessa
Cassius;n63617 said:Strunta i förändringarna då? Det är väl ingen som tvingar dig? Jag tycker det låter rätt shysst att någon kastar om lite saker i en annan väldigt statisk värld.
Fast det här kan man ju säga om precis alla ändringar som någonsin gjorts till något någonsin, typ. Jag kan garantera att den kommande Jargien-modulen kommer att krocka stenhårt med MASSOR av andra visioner av Jargien som redan etablerats i olika spelgrupper. Vore det bättre om de lät bli att släppa den, menar du? Lösningen i ert fall är väl inte svårare än att låta bli att använda den nya kartan med de nya rikena? Min egen spelgrupp spelade ganska nyligen en kampanj som var väldigt centrerad kring Gordrion och Mûhad. Jag kan nog lova att Västlanden kommer att måla en annan bild av hela området där än vad vi själva målade upp. (Nu flyttade vi Alkharzan till en annan plats till och med, så en del av det är ju otvivelaktigen vårt eget felVlad Tepes Draculea;n63614 said:Jag var nyligen inne på Helmgast hemsida och blev helt chockad av att de lagt in de två nya länderna i redan etablerade områden på kartan, istället för att göra om kartan med helt nya länder inritade. Till exempel har de flyttat bort An-Thalamur med tillhörande provins och skrivit in det nya riket Nermada där. Mitheraskogen har invarderats av Cermira. Sidraskogen (där Rakhori har sitt högkvarter) i Thalamur ingår också vad jag kan se i det nya riket. Dessa förändringar (de två nya rikena) är TOTALT omöjliga för mig att ta med i min kampanj. Stor del av vår kampanj kretsar kring An-Thalamur och Mitheraskogen. Tar jag bort dessa med fördel för de nya rikena är hela kampanjen totalt jävla körd. detta är absolut inte i mitt tycke att förändra en kampanjvärld med respekt för det gamla, redan beskrivna (som Helmgast påstår). Detta är att totalt rövknulla alla spelare som har spelat EON länge. Ska vi nu bara kasta våra kampanjer och spela som NI kräver att vi ska spela? Varför får inte alla rollspelare spela rollspel på det sätt de själva vill? Varför försöker ni TVINGA Sveriges rollspelare att spela på ERT sätt att spela? Jag är chockad och riktigt jävla irriterad.
Björn Wärmedal;n63625 said:Fast det här kan man ju säga om precis alla ändringar som någonsin gjorts till något någonsin, typ. Jag kan garantera att den kommande Jargien-modulen kommer att krocka stenhårt med MASSOR av andra visioner av Jargien som redan etablerats i olika spelgrupper. Vore det bättre om de lät bli att släppa den, menar du? Lösningen i ert fall är väl inte svårare än att låta bli att använda den nya kartan med de nya rikena? Min egen spelgrupp spelade ganska nyligen en kampanj som var väldigt centrerad kring Gordrion och Mûhad. Jag kan nog lova att Västlanden kommer att måla en annan bild av hela området där än vad vi själva målade upp. (Nu flyttade vi Alkharzan till en annan plats till och med, så en del av det är ju otvivelaktigen vårt eget fel)
Helmgast kräver inte att någon ska spela på något speciellt sätt alls. Under flera år har det här - på deras officiella forum - diskuterats existerande problem med Mundana. Exempelvis för lite folk, för få stater, orimliga statsbildningar och you name it. Deras möjligheter att komma till rätta med upplevda brister utan att ändra på existerande kartor eller information är ju helt obefintliga. De nya rikena har presenterats inför publik för länge sedan och har mottagits positivt av en väldigt stor och trogen skara, så det tycks lite missvisande att hävda att de kört över sina fans eller agerat respektlöst på något sätt.
Det är ju ganska självklart att ny information kommer att krocka med minst EN pågående kampanj. Till din hjälp har du ju rollspelens gyllene och okränkbara regel; du har all rätt att anpassa allt till din egen kampanj och spelgrupp och skita i allt officiellt material som inte passar din smak och vision.
Själv tycker jag det är asskönt att Helmgast vågat ändra och följa en egen vision istället för att traska vidare i andras gamla slitna fotspår. Stort kudos för att de vågar ändra Mundana till det bättre!
Vlad Tepes Draculea;n63626 said:Du missförstår mig faktiskt. Jag tycker det är jättebra att de vågar ändra kartan och hitta på fler riken. Det jag vänder mig emot är att de ändrar på redan befintliga landområden istället för att rita in nya områden.
Cassius;n63624 said:Nu vet jag inte alls hur din kampanj ser ut men kan inte dessa geopolitiska förändringarna i sig vara rätt fett spelmaterial?
Björn Wärmedal;n63627 said:Att rita in nya områden skulle ju inte på något sätt lösa de upplevda problemen i existerande områden.