Nekromanti Omdömen om Codex Mundana?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alla har inte fått boken än, men nu i dagarna bör samtliga som beställde den under crowdfundern ha Codex Mundana, aka Spelpaketsboken, i sina flottiga nävar. Eftersom undertecknad skrivit en stor del av boken är jag väldigt nyfiken på lite mer input kring den, särskilt som den tar en del nya berättartekniska grepp och väver samman Mundana på ett mer intrikat sätt än kanske någonsin tidigare. Vad tyckte ni som läst den? Vad var bra, vad var dåligt, vilken är er favoritartikel, vilken var helt jävla värdelös, vilken slumptabell är skönast, vilken text är bäst, vilken illustration är fetast, vilket citat är roligast, vilken SLP är koolast, vilket mysterium är mest fascinerande, vilken plottråd är den tråkigaste och mest ansträngda? Alla typer av omdömen, positiva och negativa, är önskade!
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Har till slut fått tag på boken och tittat igenom den! Måste säga att det är en sinnessjuk samling av härligheter som verkligen ger mer färg åt Mundana! Det är lite som att man kan blädra i den och bara sätta ned ett finger och BAM där har du genast ett uppslag för äventyr eller kanske en hel kampanj. Jag har ju läst pdferna men det känns mycket bättre att ha dem i bokform.

Det sämsta: Jag hade gärna sett mer saker somo var fokuserade på Jargien och fått veta mer om kejsardömet.

Det bästa: Att det är ett varierat material som berättar om allt från skugglandet till baroniet i Soldarn, Nermada, Tarkas om Tauper, blodskulter, nya vapen och raser och olika typer av vilddjur. Ja som en påse Gott & Blandat. Omslaget är helt underbart, rostrött och med guld i, den blir placerad i min hylla med omslaget utåt. Sedan är sista kapitlet om den här resan i övärlden HEEEEEELT fantastiskt. Läste igenom det inatt och nu måste jag spelleda nått där känner jag. Enda nackdelen med det kapitlet är att det är lite svårt att hitta i. Man får göra egna anteckningar om öarna så hoppas att detkommer en bok om Övärlden snart!
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Det sämsta: För lite dvärgar. I want moar dwarves!

Annars gillar jag allt innehåll i Codex Mundana. Kommer kräva lite mer tid att sätta sig in i det hela eftersom jag dratt mig från att läsa pdf:erna online men det är mycket kul. En liten nackdel är väl att man får se till att spelarna reser runt en massa så att det går att utnyttja hela materialet. :p

Annars känns det som ett material som är skrivet för att både inspirera och även utöka spelbara folkslag (men fortfarande inga dvärgar!).
Jag återkommer när jag läst igenom mer! =)
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Jag gillar Cermira, men avskyr det där nya landet i Thalamur.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Nu har jag ju inte boken, men har ju trots allt läst alla (?) artiklar i PDF-form. Helt klart är ju top tre
1. Cermira
2. Nermada
3. Mithera

Sämst är svårt att säga, men jag minns att jag inte läste klart hela Blodskulter-artikeln. Minns inte varför, tror det var vissa kultbeskrivningar som var "Eh" och som jag kände kunde hoppas över utan skada skedd. Vem vet, jag kanske missade något viktigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kraetyz;n126441 said:
Nu har jag ju inte boken, men har ju trots allt läst alla (?) artiklar i PDF-form. Helt klart är ju top tre
1. Cermira
2. Nermada
3. Mithera

Sämst är svårt att säga, men jag minns att jag inte läste klart hela Blodskulter-artikeln. Minns inte varför, tror det var vissa kultbeskrivningar som var "Eh" och som jag kände kunde hoppas över utan skada skedd. Vem vet, jag kanske missade något viktigt.
-Varför- tycker du de var bäst, om man får fråga? (Det är en allmän fråga till er alla för den delen, motivera jättegärna era svar om ni pallar, för det hjälper mig och Magnus och Joel och alla andra som jobbade med Spelpaketsboken att bli ännu bättre skribenter i framtiden).

Det finns en bonusartikel i den tryckta boken som inte finns som pdf.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Ymir;n126445 said:
-Varför- tycker du de var bäst, om man får fråga? (Det är en allmän fråga till er alla för den delen, motivera jättegärna era svar om ni pallar, för det hjälper mig och Magnus och Joel och alla andra som jobbade med Spelpaketsboken att bli ännu bättre skribenter i framtiden).

Det finns en bonusartikel i den tryckta boken som inte finns som pdf.
Hmm, svårt att svara på. I Cermira fick jag en jävligt skön känsla av Eon-aktig fantasy. Älskade politiken och alla (o)trevliga beskrivningar av folket och kulturen. Områdets historia både i relation till Imperiet och Mithera är skithäftig och landet kändes som att det verkligen PASSADE IN i Mundana.

Nermada var jag från början kluven till. Jag menar, hur i jävla helvetes fan vågar ni flytta på An-Thalamur, min favoritplats i hela Mundana?! Era förbannade bovar, jag ska... fast ja. Artikeln var ju bra. Liksom, grymt bra. Älskar idén med att ge Thalamur någon att interagera med, gillar starkt "what if"-rädslan angående ett anfall från Thalamur.

Mithera var mest ett "wow"-moment angående hur artikeln var skriven. Att spendera typ halva artikeln på att beskriva en resa genom Mithera (dock en som nog ingen skulle överleva!) satte -FET- stämning. Sedan gillade jag båda inslagen, den lilla historien + forskarens dagbok. Cool skit.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Codex Mundana är fylld av en massa användbart och roligt material som ger en bättre överblick av Mundana. Min favoritartikel är dock artikeln om Astara eftersom jag tyckte att lalasternas kultur och historia var spännande och beskrevs väl. Men framförallt har Lalasta väldigt hög drakpotential. Bokens coolaste SLP är enligt mig Grand Lamia på grund av dennes nuvarande "identitetskris". Bästa slumptabellen är antingen tabellen med taupiska förfäder, vilket kan ge färg till spelarkaraktärer, eller hemlighetstabellen i Astaraartikeln, då den bidrar till att få Astara att framstå som en exotisk och kaotisk plats.

Min favoritbild är antagligen den som föreställer Ljungvreda i skugglandsartikeln, men generellt sett så känns det som att bilderna hade kunnat vara ljusare.

Coluimnes resa var kul att läsa igenom, den gjorde många anknytningar till andra artiklar (exempelvis Astaraartikeln, ska sluta ta upp den nu) och beskrev Övärlden väl, även om det kan vara svårt att hitta i den som Vinterskog sade. För övrigt ger den ett bra upplägg för framtida fasansfulla äventyr.

Och så är det förstås en mycket vacker bok med.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Detta är något som kanske kommer ta mig ett rätt bra tag inna jag skulle kunna svara på (kan tyvärr ta månader... eller mycket mer). Mest för att jag är som jag är.

Pga att jag är som jag är så går samtliga av mina intressen i vågor... vilket betyder att om jag inte råkar vara i "läsa rollspels bok"-vågen, så har jag svårt att sätta/lägga mig ner och göra det. Och just nu så är jag inte i den vågen, och jag vet inte heller när jag eventuelt skulle hamna i den vågen igen. För att det är till större delen rätt slumpmässigt vilken våg jag råkar stöta på vid varje givet tillfälle... och hur länge varje given våg kommer vara är rätt slumpmässigt också... jag kan också återkomma till några få vågor om och om, igen innan en mer ovanlig våg tillslut kommer fram. Mina standard intresse-vågor som slår in på stranden väldigt ofta är: spela pc spel, titta på Tv-serier, och internet (som till exempel mitt användande av detta forum brukar hamna här i denna specifika intresse-vågen). Alla andra intresse-vågor är mindre vanligt än de tre.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Jag har skummat några grejer och läst vissa saker mer i detalj. Tauperna verkar skitballt, älskar att det läggs så mycket tid på att förklara detta folkslag som lämpar sig utmärkt som rollpersoner. En annan sak som är helgjuten är det faktum att Tauperna får nya och egna grejer för karaktärsgenerering, och sånt älskar vi alltid.

Tråkigast måste vara de där skumma alv-riket som ingen vet om att det finns (själva premissen är nämligen rätt tråkig, hade varit roligare med en Sanari-alv-stam som bildat ett eget litet rike alá Perienne) samt att det innehöll massa kartor och rumbeskrivningar som fick mig att tänka på köpeäventyr till DoD-91.

Blodskulter gillade jag och ogillade jag, gillade eftersom där var flera olika kulter som beskrivs i detalj, etc. Ogillade för där fanns inga regler alls för lamiors religiösa magi, hur man blir en lamia eller vad som vore lämpligt för en rollperson som är med i en lamia kult. Extra bonustråk-poäng för att där fanns med en karta med rumsbeskrivningar över ett ställe som ingen normal rollperson någonsin kommer besöka eller ens höra talas om, ungefär som den skumma alvstammen.

Det är dessutom lite klumpigt upplagt, för vill en spelare sätta sig och läsa så får en spelledare säga "Visst, men kolla inte på sida xxx, yyy och ååå, för det är SL hemligheter med kartor, SLP etc", istället för att klumpa upp alla SL hemligheterna i slutet av boken eller nåt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n126767 said:
Det är dessutom lite klumpigt upplagt, för vill en spelare sätta sig och läsa så får en spelledare säga "Visst, men kolla inte på sida xxx, yyy och ååå, för det är SL hemligheter med kartor, SLP etc", istället för att klumpa upp alla SL hemligheterna i slutet av boken eller nåt.
Nu har jag inte skrivit just alvriket, men jag har gjort mig skyldig till detta ändå rakt igenom hela Codex Mundana så det är lika bra att jag lägger korten på bordet: i artiklar som dessa, med relativt begränsat scope, tror jag inte riktigt på SL-hemligheter-bitar. Orsaken är att mitt ideal som skribent är att varenda textstycke ska innehålla äventyrsuppslag, och då blir det alldeles för splittrat (för att inte tala om utrymmeskrävande) att dela upp informationen om varenda fenomen som beskrivs i två bitar, varav den ena är ett SL-appendix längst bak. Det finns absolut partier där SL-hemligheter är på sin plats (tex om någon är en Xinuavatar), men rent generellt upplever jag att det är svårt att få till sådana stycken på ett bra sätt med min approach till skrivande. Astara-artikeln är ett exempel där det hade krävts väldigt mycket extra utrymme och riskerat att kännas ganska schizo att göra så, för att inte tala om tvingat fram en massa korsrefererande mellan huvudartikeln och hemlighetskapitlet. Jag är givetvis öppen för att bli övertalad om att jag har fel dock.

P.S. Coluimnes resa är dock skriven för att kunna funka som en ren handout till spelarna, en in-game text deras rollpersoner kan läsa om de går i Coluimnes fotspår. Massor av mysterier och plottelement planteras där, men vad som försiggår i bakgrunden lämnas öppet till SL att tolka (även om extremt inbitna och uppmärksamma Mundana-fans kanske kommer kunna lista ut en hel del).
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Mundo;n126767 said:
en karta med rumsbeskrivningar över ett ställe som ingen normal rollperson någonsin kommer besöka eller ens höra talas om
Var inte det borgen för Arvorns Hammare?

... jag hade en kampanj i Eon 3 som var på väg att leda dit. :(
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Mundo;n126767 said:
Ogillade för där fanns inga regler alls för lamiors religiösa magi, hur man blir en lamia eller vad som vore lämpligt för en rollperson som är med i en lamia kult.
Hoppas det släpps som nedladdningsbart material, eller i en eventuell uppföljare. Det är ju sånt här många älskar!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
Har inte hunnit läsa allt ännu men jag gillar verkligen alvstaden. Sure, det är inte troligt att en grupp rollpersoner som nissar runt i Mundana kommer att gå dit, men det är en intressant plats att placera ett äventyr i med kinaneanska sanarialver som karaktärer. Dock känner jag att jag ville ha lite mer info om hur dessa alvers kultur kanske skiljer sig från dem i sunariskogen osv, typ ifall de håller hårdare på levnadsreglerna/lagarna wller helt skrotat dessa och lever efter egna lagar, om alla alver som lämnat fästet förskjuts eller om detta endast gäller dem som har suktat efter makt etc?

Håller med Mundo gällande blodskulterba, älskar texten men känns verkligen som att det saknas mysterier och stats för lamior osv.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
jensofsweden;n126803 said:
Har inte hunnit läsa allt ännu men jag gillar verkligen alvstaden. Sure, det är inte troligt att en grupp rollpersoner som nissar runt i Mundana kommer att gå dit, men det är en intressant plats att placera ett äventyr i med kinaneanska sanarialver som karaktärer. Dock känner jag att jag ville ha lite mer info om hur dessa alvers kultur kanske skiljer sig från dem i sunariskogen osv, typ ifall de håller hårdare på levnadsreglerna/lagarna wller helt skrotat dessa och lever efter egna lagar, om alla alver som lämnat fästet förskjuts eller om detta endast gäller dem som har suktat efter makt etc?

Håller med Mundo gällande blodskulterba, älskar texten men känns verkligen som att det saknas mysterier och stats för lamior osv.
Jag blir också vred för att de har stats för att göra sanari-alver i boken, men inte för någon annan av alv-stammarna. Visst, grundstatsen finns i äventyrarens handbok, men inte specialförmågorna.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
Fast på sätt och vis har vi inte fått stats/egenskaper för normala sanarialver då dessa är specifika för kinaneanalverna. Dock lär ju den enda skillnaden vara en egenskap eller två, kanske även att något stat är lite annorlunda? Om det var något jag tyckte var störigt med kinaneanartikeln så var det att vi får reda på att en drake finns i trakten, till och med en drake som bämns vid namn, men vi får inte en beskrivning eller stats för den
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Som nyfiken författare har jag noterat att inget, positivt eller negativt, sagts bl a om Tarkas och Skugglanden. Ska det tolkas som att de är vansinnigt slätstrukna (vilket vore ett kapitalt misslyckande när man skriver om skugglanden)? ;)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
Personligen har jag inte läst igenom just de artiklarna ännu, dock har jag hunnit skumma igenom Tarkas och tycker att den verkar väldigt intressant och definitivt en plats jag skulle kunna tänka mig spela i :)
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Ang. lamior: Nu finns det ju stats för lamior iaf, i och med Ödesväven. ;) Så, köp den.

jensofsweden;n127133 said:
Personligen har jag inte läst igenom just de artiklarna ännu, dock har jag hunnit skumma igenom Tarkas och tycker att den verkar väldigt intressant och definitivt en plats jag skulle kunna tänka mig spela i :)
Tarkas är skithäftigt, men det mest minnesvärda jag direkt kommer ihåg från artikeln är TERMOTROPISKA ELEMENTARER AAAH \o/

Also, vandöda drakskelett. Det är en ganska fucked up plats.
 
Top