Nekromanti Om WRNU gjorde en EXTREM tipsbok till rollspel

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Motsägelser var det! :gremsmile: Nå, nu brukar jag göra olika beroende på vad jag spelar och vilka jag spelar med. ... Med somliga har jag spelat resor, marknads- och värdshusbesök som tagit halva spelmöten ...

... Men!

krank said:
Sluta klippa! Spela ut resor och andra transportsträckor. Det är okej att snabbspola en smula, men gör det så lite som möjligt och undvik "okej, två timmar senare är ni på plats X". Klipp skapar filmkänsla istället för "vara på platskänsla".
Klipp som fan! Är det oväsentligt för händelseutvecklingen och därmed saknar faktiskt spänning och driv så väck med det bara. Gå från intressant scen till intressant scen, håll spelet intensivt och väsentligt. Det bidrar till tempo, flow och sparar speltid. Kort sagt: har ni inget att säga så ge fan i det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Något jag utforskar just nu som jag fått en hel del glädje av: Släpp ditt svartsjuka grepp om din rollperson. Det är du som spelar rollpersonen, men rollpersonen är en kollektiv ägodel. Låt andra vara med i skapandet av din rollperson och hitta på saker om andras rollpersoner under spel. Låt andra bestämma hur din rollperson ska agera på saker och ting och lägg med andras rollpersoner i dina egna beskrivningar. Tolka varandras rollpersoner. Rollspel är som bäst när man bygger på varandras idéer och det finns ingen anledning att lämna rollpersonerna utanför det.

Tips två, en gammal klassiker: Stå på en stol och skrik.
 
Top