Nekromanti Om watchmen hade varit en tvserie för barn...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Aha... ahahahaha.... Ahahahahahahahahahaha...

Helt sjukt roligt, särskillt när man känner hur det vrider sig lite inom en när man tänker att "såhär kan det faktiskt bli efter att filmen kommit och Watchmen blivit mer allmänkulturellt igenkända"...
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Av det jag har sett ser det ut som att det här skulle vara bättre än hur själva filmen blir... jag är mycket deprimerad...
Fast Videoklippet rockade, får mig nästan att önska att dom ska göra Watchmen baby DVD:n som finns i simpsons
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Simple man said:
Av det jag har sett ser det ut som att det här skulle vara bättre än hur själva filmen blir... jag är mycket deprimerad...
Uh... Nog för att filmen inte lär göra originalet riktigt rättvisa, men tar du inte i lite nu?

Eller har du information om filmen som jag inte har? Vad jag vet har de åtminstone försökt skapa en skitig känsla, och jag har inte hört något om en alltför stor tillmesning av Rorschach eller Comedian. Att Nightowl fick bli mer atletiskt byggd och ha mer av en batmandräkt kan jag leva med, liksom.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Time will tell men mina pengar är på nej det gör jag inte :gremsuck:

Visst Rorschach verkar dom inte ha mesat till men looken i hela filmen är upphottat, batman (på mer än bara night owl), opera musik i trailern och det är just det som watchmen inte är vilket är varför serien är så bra, Rorschach är bara en bra karaktär tar du bort honom ftån en bra setting, tja då är han bara en antihjälte.

Fast du hade ju inget emot batman grejen så jag gissar på att vi inte kommer enas på den här punkten :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Simple man said:
Time will tell men mina pengar är på nej det gör jag inte :gremsuck:

Visst Rorschach verkar dom inte ha mesat till men looken i hela filmen är upphottat, batman (på mer än bara night owl), opera musik i trailern och det är just det som watchmen inte är vilket är varför serien är så bra, Rorschach är bara en bra karaktär tar du bort honom ftån en bra setting, tja då är han bara en antihjälte.

Fast du hade ju inget emot batman grejen så jag gissar på att vi inte kommer enas på den här punkten :gremwink:
Tja, för mig är grejen med Watchmen samhällskritiken och dekonstruktionen av hjälteidealet, människorna bakom maskerna och deras motivationer. Plotten är egentligen rätt slaskig, och dräkterna var aldrig i fokus för mig.

Jag tycker att det vore aphäftigt om man hottar upp Watchmens värld till tjugohundratalsstandard (alltså, originalet använder sig ju av sin samtids stilistik och berättarteknik) men behöll dekonstruktionen och kontrasterna. Idag är det väldigt mycket superhjältande i filmer; ett bra grepp om man ville följa själva idén med Watchmen snarare än dess bokstav skulle vara just att ta avstamp i dagens superhjältegenre snarare än gårdagens.

Fast visst, nog skulle jag gilla en bokstavstrogen filmatisering också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om trailermusik

Lektion ett: trailermusik har så gott som aldrig något med filmen att göra. För det mesta köps musik till trailers in från agenturer som är specialiserade på att sälja musikrättigheter just till trailers.

Bland de mest frekventa musiksnuttar som man hör i trailers hör det mesta av Basil Poledouris (speciellt Conan Barbaren), en hel del av Hans Zimmers mer bombastiska verk (speciellt Crimson Tide) och James Horners tidiga bitar (speciellt Aliens). Carmina Burana brukar också dyka upp titt som tätt. Dessutom finns det några kompositioner som bara dyker upp i trailers - Christopher Fields stycke Gothic Power har jag hört i snokkiken till Lord of the Rings och trailers till Terminator III och Chronicles of Riddick.

Som ett specifikt exempel och speaking of Batman, en del av James Newton Howards och Hans Zimmers samarbete i musiken till Batman Begins dök upp i trailern till V for Vendetta. Naturligtvis var Marco Beltramis musik i själva filmen inte ens lik den biten.

Över huvud taget, dra aldrig slutsatser om filmen av musiken i trailers. Det krävs en återkommande franchise som Star Wars eller Star Trek med återkommande leitmotif, eller en regissör med hands-on control även på marknadsföringen som The Piano, för att musik i filmen ska komma in i trailern.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Glöm inte »Requiem for a Dream« …

Clint Mansells »Requiem for a Dream« ligger också rätt bra till för titeln »Mest överanvända filmtrailermusik«:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/e2Ma4BvMUwU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/e2Ma4BvMUwU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

(För er som tycker att musiken låter obekant: hoppa fram till 1:01 in i filmen.)
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Re: Om trailermusik

Okej men nu förstår jag inte helt ut, försöker du säga att man inte använder musik i trailers för att skapa en stämning som stämmer överens med filmen utan slumpar ut vilken musik det blir eller ville du bara berätta att soundtracket oftast inte är med i trailerna?
Min erfarenhet är att man kan säga väldigt mycket om stämningen i en film baserat på trailer musiken, men i regel inget om soundtracket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Om trailermusik

Simple man said:
Min erfarenhet är att man kan säga väldigt mycket om stämningen i en film baserat på trailer musiken, men i regel inget om soundtracket.
Min erfarenhet säger att trailers brukar vara ett hopklipp av de 30 mest publikfriande sekundrarna i filmen, satt till musik designad att locka flest biobesökare, plus en berättarröst som förklarar filmen på ett sätt som ska locka så många som möjligt och stöta bort så få som möjligt.

Överhuvudtaget är trailers väldigt fokuserade saker; och har mycket sällan något med filmen att göra, egentligen. Däremot skapart de förväntningar som gör att man, när man ser filmen i ljuset av att redan ha sett trailern, färgar in den bild man fick av trailern på filmen.

Ser man samma film några år senare, utan att kolla på trailern, brukar man kunna få en helt annan bild. Ganska intressant faktiskt, hur trailers ändrar ens förutfattade meningar.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Men dräkten och stämningen går i watchmen hand i hand. Att göra dom till sterotyphjältar dekonstruerar inte hjälteidealet, visst Rorschach är en antihjälte men utan resten tja då blir det bara en vanlig antihjälte.

Ja att man ändrar plot och tid har jag inget problem med, V för vendetta hade förlorat mycket av sitt budskap för dagens kritik om man inte uppgraderat tid, teknologi men man behöll stämningen och det är det viktiga, och det är det jag tror man kommer tappa med alla slå obetydliga ändringar som vilken känsla dräkterna förmedlar osv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Simple man said:
Men dräkten och stämningen går i watchmen hand i hand. Att göra dom till sterotyphjältar dekonstruerar inte hjälteidealet, visst Rorschach är en antihjälte men utan resten tja då blir det bara en vanlig antihjälte.
Men alltså; i originalserien var det också stereotyphjätar - jämför med den tidens DC- och Marvelhjältar, liksom. Dräkterna är oerhört klichéiga utifrån sin tid.

Huruvida hjältarna har ett djup bortom sina stereotyper går inte att se i en jäkla trailer, punkt slut.

Simple man said:
Ja att man ändrar plot och tid har jag inget problem med, V för vendetta hade förlorat mycket av sitt budskap för dagens kritik om man inte uppgraderat tid, teknologi men man behöll stämningen och det är det viktiga, och det är det jag tror man kommer tappa med alla slå obetydliga ändringar som vilken känsla dräkterna förmedlar osv.
V for Vendetta behöll möjligen lite av det estetiska, och sedd som tam actionfilm är väl filmen OK, men att påstå att den funkar som filmatisering tycker jag är lite väl djärvt. Man plockade ju bort i stort sett hela V's personlighet, förvandlade honom från en ganska obehaglig och kompromisslös anarkist och terrorist till en mjäkig standardiserad amerikansk liberalhjälte. Vedervärdigt, var vad det var. Tamt och mjäkigt.

V for Vendetta förlorade hela sitt budskap. Det jag säger är att om man bara spelar stereotyperna rätt, vilket är vad originalet gjorde med sina stereotyper (kom igen, Ozymandias den rike filantrophjälten, den cyniske actionhjälten Komikern, hjältinnor i uteslutande avslöjande kläder, Nite Owl som ju faktiskt alltid varit i samma genre som batman - och så vänder man på alltihop genom att göra Nite Owl till sexuellt frustrerad, komikern till en våldtäktsman, ozymandias till ett ärkekräk, och så vidare).
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Re: Om trailermusik

Jag håller inte med, visst det är dom mest "coola" scenerna men själva känslan brukar stämma bra, om än mindre intensivt förstås.

Man får kanske inte en bra bild av story men just stämningen vilket är som sagt så väsentligt för att det som gör watchmen till just watchmen och inte vilken annan superhjälteserie med en antihjälte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Om trailermusik

Simple man said:
Man får kanske inte en bra bild av story men just stämningen vilket är som sagt så väsentligt för att det som gör watchmen till just watchmen och inte vilken annan superhjälteserie med en antihjälte.
Vet inte om vi kommer så mycket längre, vi verkar gå i cirklar.

Alltså; jag tycker inte att "stämningen" är det centrala. Det centrala är idéerna och den funktion idéerna ges. Exempel: V for Vendetta ser ganska mycket likadan ut i filmen som i serien. Ändå är filmatiseringen väldigt långt från originalet. varför? Jo, för att symboliken bytts ut, V's motivation har förändrats, den idé han förkroppsligar har mjäkats ner och överhuvudtaget är det inte V for Vendetta längre, utan en ganska intelligensbefriad mjäkliberal soppa.

Watchmen är inte färgsättning eller hur fightingscenerna är regisserade. Watchmen är inte hur dräkterna ser ut. Läser man Watchmen som en vanlig superserie fast med en "annan stämninG" så har man helt missat varför serien är så hyllad, varför den hade sådan betydelse för att göra serier åtminstone en aning mer rumsrena i litterära rum.

Det var inte stämningen som gjorde Watchmen till en stor, och bra, serie. Det var sättet man behandlade stereotyperna. man tog sin tids tydliga superhjältestereotyper och dekonstruerade dem genom att låta det finnas människor bakom masken. Där ligger Watchmen. I våldtäkterna, i den sexuella osäkerheten, exibihonismen, i självtvivlet, i den obarmhärtiga nedbrytningen av mediets klichéer och stereptyper.


Mitt tips: Håll det ovanstående i tankarna. Läs Watchmen igen - denna gång med de litterära glasögonen på. Se inte stämningen, utan se berättelserna, personerna, idéerna, dekonstruktionen, förfallet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om trailermusik

Simple man said:
Okej men nu förstår jag inte helt ut, försöker du säga att man inte använder musik i trailers för att skapa en stämning som stämmer överens med filmen [...]?
Exakt. Musiken i trailers används för att sälja filmen. Trailers är marknadsföring, inte filminformation.

<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MbGNcoB2Y4I&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/MbGNcoB2Y4I&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Om Watchmens storhet

Det var inte stämningen som gjorde Watchmen till en stor, och bra, serie. Det var sättet man behandlade stereotyperna. man tog sin tids tydliga superhjältestereotyper och dekonstruerade dem genom att låta det finnas människor bakom masken. Där ligger Watchmen. I våldtäkterna, i den sexuella osäkerheten, exibihonismen, i självtvivlet, i den obarmhärtiga nedbrytningen av mediets klichéer och stereptyper.
Min åsikt är att 90 % av Watchmens storhet ligger i berättartekniken. Alltså exakt den del av serien som har minst chans att följa med till filmversionen. Men jag tänker antagligen se den ändå.

/tobias
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Helt jävla klockren(svar till OP, failade)[NT]

Hoppas verkligen de inte förstört alla actionscener med 300-slowmo.
 
Top