WH Om vill spela Warhammer rollspel men....

Botulf

Hero
Låt säga att man är intresserad av att spela Warhammer som rollspel men inte har något intresse alls av att spela grisodlingskampanj om råttfångare på bakgatorna i Marienburg, var ska man börja då?

Alltså om man är intresserad av de bitarna av settingen om arméer som slåss mot Chaos osv där själva krigsmiljön och de stora konflikterna blir bakgrunden för äventyr. Eller mer klassiskt dungeonäventyrande i stil med Warhammer Quest.

Jag testade 2ed som spelare på konvent för väldigt länge sedan men minns faktiskt inte så mycket alls om upplevelsen. Förutom att det var ett rätt grisodligt äventyr som inte hade så mycket mer mening än att vi spelade handelsresande som hamnade i strid mot några rövare i en skog. Det enda inslag av fantasy jag minns var att en rollperson var häxa hemlighet och höll det just hemligt. Så det har väl också färgat min bild av Warhammer rollspelande.

Det mesta jag alltid hör om Warhammer Fantasy Roleplaying är att det är rätt regeltungt, väldigt dödligt och raka motsatsen till vad allt Warhammer figurspelet verkar handla om. Att det är typ Call of Cthulhu fast i Old World. Vilket aldrig direkt tilltalat mig. Cthulhu Dark Ages ligger mig nog närmare till hands i så fall.

Är nya Warhammer Old World annorlunda från WHFRP 4ed när det kommer till vad för typ av äventyrande det är tänkt spelare ska ägna sig åt?

Annars undrar jag även om det finns någon bra ultimat 'bibel' för settingen att dyka ner i?

Last edited:
Som jag förstår det så är Age of Sigmar: Soulbound mycket mer heroiskt och storslaget än WFRP, men det är ju inte samma spelvärld och en helt annan känsla i vanliga Warhammer.

Som jag förstår det så är Age of Sigmar: Soulbound mycket mer heroiskt och storslaget än WFRP, men det är ju inte samma spelvärld och en helt annan känsla i vanliga Warhammer.
Nä, i och med att det inte egentligen är samma värld gör att jag tänker att det inte riktig är vad jag är ute efter.

Last edited:
Shit, skulle också tipsa om Soilbound.

Hmm, 3e WFRP är lite mer high powered men inte mycket. Men det är mer åt det hållet. Reglerna är inte great dock…

Låt säga att man är intresserad av att spela Warhammer som rollspel men inte har något intresse alls av att spela grisodlingskampanj om råttfångare på bakgatorna i Marienburg, var ska man börja då?
Den där frågan är svår att svara på, eftersom "grim and gritty" liksom är det unika med WFRP för många som gillar det.

Därför är det svårt att hitta äventyr som har en "större" story, så att säga. Och sen är systemet väldigt dödligt, så det har egentligen inte skapats så många renodlade "dungeons" till WFRP (oavsett version).

Jag tror dock att del 3 till 5 av The Enemy Within Director's Cut från Cubicle 7 skulle kunna funka, men då kapar man bort kanske halva kampanjen och måste ta hänsyn till det när man skapar rollpersonerna. Och presenterar storyn. Men det skulle absolut funka att säga att Enemy in Shadows och Death on the Reik har spelats av "andra hjältar", och de har samlat info som sätter bollen i rullning i Power Behind the Throne, som sedan leder till The Horned Rat och Empire in Ruins.

Om man vill ha lite mer D&D-känsla kan man istället försöka få tag på Doomstones-kampanjen, som urspungligen var en AD&D-kampanj. Där är det mycket mer dungeons och quests och galenskaper. Och vildmarksäventyrande.

Till version 2 skulle man kunna testa Renegade Crowns: Adventures Among the Border Princes, som är en verktygslåda för att spela bland gränsrikena i öster, är man skapar kungadömen och byar och politiska komplikationer och gud vet allt. Har inte spelat det själv, men det är verkligen WFRP på ett annat sätt.

/M

Den där frågan är svår att svara på, eftersom "grim and gritty" liksom är det unika med WFRP för många som gillar det.

Därför är det svårt att hitta äventyr som har en "större" story, så att säga. Och sen är systemet väldigt dödligt, så det har egentligen inte skapats så många renodlade "dungeons" till WFRP (oavsett version).

Jag tror dock att del 3 till 5 av The Enemy Within Director's Cut från Cubicle 7 skulle kunna funka, men då kapar man bort kanske halva kampanjen och måste ta hänsyn till det när man skapar rollpersonerna. Och presenterar storyn. Men det skulle absolut funka att säga att Enemy in Shadows och Death on the Reik har spelats av "andra hjältar", och de har samlat info som sätter bollen i rullning i Power Behind the Throne, som sedan leder till The Horned Rat och Empire in Ruins.

Om man vill ha lite mer D&D-känsla kan man istället försöka få tag på Doomstones-kampanjen, som urspungligen var en AD&D-kampanj. Där är det mycket mer dungeons och quests och galenskaper. Och vildmarksäventyrande.

Till version 2 skulle man kunna testa Renegade Crowns: Adventures Among the Border Princes, som är en verktygslåda för att spela bland gränsrikena i öster, är man skapar kungadömen och byar och politiska komplikationer och gud vet allt. Har inte spelat det själv, men det är verkligen WFRP på ett annat sätt.

/M
Jag har rätt lite koll på Enemy Within, utom lite om konceptet, så jag skulle nog ha svårt att 'hacka' kampanjen själv utan rätt stor förkunnskap och förarbete innan. Men "Renegade Crowns: Adventures Among the Border Princes" lät ju rätt spännande och mer i linje på vad jag tänker mig.

Doomstones borde jag även ta en titt på !

Förresten säg att även om man använder något annat regelsystem än något officiellt för att spela i Old World, vad är då de bästa mest lättillgängliga översiktliga källorna i form av böcker? Från rollspel, figurspelet etc.

Förresten säg att även om man använder något annat regelsystem än något officiellt för att spela i Old World, vad är då de bästa mest lättillgängliga översiktliga källorna i form av böcker? Från rollspel, figurspelet etc.
Med fokus på "lättillgänglig" ...

Jag rekommenderar att du utgår från den aktuella regelboken till WFRP (men om du inte redan har den för den fjärde versionen, så vänta tills nästa version, alltså version 5, släpps under våren). Sen brukar monsterböckerna vara intressanta också.

Du kan också hitta "army books" till figurspelet för rätt billiga pengar, ofta i stora buntar. Där spelar ju inte regelversionen någon roll och därför har de inget större värde för de som spelar, men i de finns mycket information om världen också. "The Empire" är den bästa för att förstå grunden för Old World.

Sen kan du köpa romaner eller novellsamlingar. De som handlar om Felix och Gotrek (skapade av Bill King, men flera författare har skrivit om dem) är populära, själv är jag väldigt förtjust i böckerna av Jack Yeovil (Kim Newman) som handlar om vampyren Genevieve. Även om böckerna inte är Warhammer som GW senare utvecklade världen så har de tonvis av känsla och atmosfär. Försök hitta samlingsboken "Genevieve Undead".

Hmm - jag skulle säga att även om de konstant *pratas* om grisodlarfantasy, så är i alla fall två av de stora publicerade kampanjerna (Enemy Within, som vi snart är klara med och The Thousand Thrones) snabbt utanför den nivån. (Jag utgår ifrån att det var publicerat material du var ute efter, annars är det ju bara att tuta och köra)

Det mesta jag alltid hör om Warhammer Fantasy Roleplaying är att det är rätt regeltungt, väldigt dödligt och raka motsatsen till vad allt Warhammer figurspelet verkar handla om. Att det är typ Call of Cthulhu fast i Old World. Vilket aldrig direkt tilltalat mig. Cthulhu Dark Ages ligger mig nog närmare till hands i så fall.

Det här har mycket att göra med att rollspelets egen stil och tradition satte sig väldigt tidigt, redan under första utgåvans tid i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Den tidens Warhammer Fantasy Battle var också rätt grimy and gritty och småskaligt, så på den tiden var det ingen särskilt stor klyfta. Sedan från 1993 ungefär har GWs Warhammer evolverat till att bli både mycket mer high-powered och mer 40K-grimdark, och de senare licensutgåvorna av rollspelet har behövt gå balansgången att både stämma med aktuell GW-kanon och passa in i WFRP-traditionen. Det är inte en helt lätt dans att tråda.

4E, den senaste utgåvan av rollspelet (men en 5E är på gång), hade ambitionen att kunna täcka in hela kraftskalan i WFB (medan 2E explicit inte gjorde det). Hur bra det faktiskt fungerar får folk som spelat det på högre kraftnivåer svara på.

Warhammer: The Old World-rollspelet har jag inte tittat närmare på men det har ett helt annat system (tärningspölar i stället för T100-baserat). Det verkar vara skrivet för samma jordnära spelstil som vanligt men jag kan tänka mig att systemet är lättare att skala uppåt.

Hmm, 3e WFRP är lite mer high powered men inte mycket. Men det är mer åt det hållet. Reglerna är inte great dock…

3E är också i princip omöjligt att få tag på att faktiskt köpa these days, men det flyter runt en del hemlösa pdf-er.

En modul till 3E som kan vara intressant i sammanhanget är Hero's Call, som handlar just om äventyr och kampanjer på högre styrke- och statusnivåer. Den innehåller också ett äventyr som faktiskt verkar riktigt kul, 'The Art of Waaagh', där rollpersonerna måste skrapa ihop en massa olika misfits i en trakt och organisera dem till en styrka som kan möta en hotande och misstänkt välorganiserad orkhord.

Eftersom Age of Sigmar:s världar är så utspridda så kan du utan problem köra klassisk äventyr eller ploppa ner städer/geografiska områden situationen från WFRP ner i AoS utan några problem, du kan bara säga att Stormcast:en, världsportarna o liknande är långt borta/bara kommer förbi väldigt sällan.

Och eftersom det är en så högmagisk värld så skulle det inte vara konstig att det finns gris version av tatariskt växtlamm, så du kan utan problem odla grisar.

Back