Bra fråga. För min del var läget som följer:
Jag hade inte hört talas om rollspel innan jag såg Drakar & Demoner (svarta lådan) stå i hyllan på leksaksaffären Lekbiten i Umeå där vi hälsade på min syster. För en 12-åring uppvuxen i en småstad ute i ingenstans slog Michael Whelans Elric-omslag rätt på alla strängar.
Jag kommer ihåg hur jag en hel dag tvekade om jag skulle lägga det sista av månadspengen på det underliga spelet som inte hade någon spelplan. Men fem minuter innan de stängde för helgen rusade jag in och köpte mig ett ex av Drakar och Demoner. Hela kvällen tillbringades sedan med att göra karaktärer och solospela [sic!] "Sarkath Hans gravvalv", och resten är historia.
Så i mitt fall var tillgängligheten i vanliga leksaksbutiker när jag var i rätt ålder avgörande. DoD fick mig sedan att börja läsa Sagan om Ringen (för att få svar på vem "Vidstige", "Gandalf" och alla de andra som man hänvisade till var), vilket eldade på rollspelsintresset ännu mer.
Fast man måste komma ihåg att detta var en annan tid. 1984-85 fanns inte Internet; fantasy- och sci-fi-genren var inte alls lika spridd; figurspelen fanns knappt; och datorspel med rollspelskaraktär var ovanliga (i samma galleria i Umeå hade de ett arkad-"Gauntlet" uppställt, vilket då gav mig samma awesome-vibbar som rollspelet). Alltså är både konkurrensen större idag, samtidigt som exponeringen för rätt sorts nördighet finns på ett annat sätt. Om man redan spelar Warhammer eller MMORPGs borde det kunna användas som ett insteg till bordsrollspel, precis som rollspelen omvänt blev min inträdesbiljett till figurspelandet och datorspelandet.
Dessutom kan du idag om du vill få tag på spel och information via nätet på ett helt annat sätt än tidigare. På 1980-talet var beställningar av spel via postorder förenat med ett visst mått av chanstagande, där man inte alltid visste vad det var man beställde (fast det var på sitt sätt roligare...).