Nekromanti Om tvåhandssvärd

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hej

Hade man skidor till tvåhandssvärd?

Vid första åtanke så känns det som att svärdet är för långt för att kunna dras ur en skida (armarna räcker liksom inte till), fast å andras sidan så är inte jag någon svärdsexpert...

/Naug
 

VikkeTikke

Veteran
Joined
30 Aug 2002
Messages
23
Location
Eon? nä Sigtuna
Kanske man har nån slags scabbard som man knäpper upp?
ett kort stycke läder liksom som en skida man klipper av, och går att öppna/stänga med knappar./images/icons/clever.gif
 

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
man har annars en läderremsa som blir en provosorisk skida. men näe det är nästan omöjligt att dra upp ett så stort svärd
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Om man tittar på Mifune i "Tre Samurajer" så har han skida till sin No-Dashi som han bär på axeln. Detta gör att man snabbt kan ta svärdet och skidan i båda händerna och dra det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nu är inte jag någon svärdsexpert, jag vet bara att det inte är hälsosamt att få dem i sig, trots att de innehåller mycket järn.

Om man tittar på Mifune i "Tre Samurajer" så har han skida till sin No-Dashi som han bär på axeln.

1. Det är en film. Fasen vet om den då är så himla realistisk.

2. No-dachi. Jag tror att frågan rörde de mer europeiska svärden, de stora tunga raka grejjorna, inte de böjda lätta japanska. Stor skillnad. I alla fall tycker jag så.

Detta gör att man snabbt kan ta svärdet och skidan i båda händerna och dra det.

Det däremot... om klingan är väloljad och man orkar bära åkäket i en hand, så har jag inga större problem med det.


Storuggla, gillar de japanska bladen bättre
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Jag tror att frågan rörde de mer europeiska svärden, de stora tunga raka grejjorna, inte de böjda lätta japanska.

<hr></blockquote>



Viktmässigt så skiljer det relativt lite mellan europeiska och japanska svärd. En katana och ett europeiskt bastardsvärd vägde ungefär lika mycket.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Viktmässigt så skiljer det relativt lite mellan europeiska och japanska svärd. En katana och ett europeiskt bastardsvärd vägde ungefär lika mycket.

Vafalls? Ska varenda en av mina behagliga vanföreställnignnar krossas? /images/icons/wink.gif
Där ser man på, trodde att de var lättare. Tji fick jag. Tack för den!


Storuggla, kramar sina illusioner
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Hur man bar svärden under medeltiden är inte min speciallite. Däremot vet jag att alverna (iaf learma), bär carwelan och cinneach i skidor (kolla krilles eonsida http://www.foxtail.nu/eon.html). För överigt så tror jag det beror mycket på längden, t.ex. så kan de kortare två hands svärden, typ slagsvärd gå att bära och dra ur en svärdsskida, medans storsvärden i praktiken borde vara omöjliga att på ett effektivt sätt dra ur en svärdsskida.

/Favelan
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
jag bryr mig inte så mycket om ifall man använder skida till tvåhandssvärd. jag låter bara mina Rp använda ovanstående om de uppfyller vissa krav.
1 de är riddare
2 de har tung rustning (helrustning motsvarande)
3 att de inte använder häst/annat rid djur (man kan inte slåss med tvåhandsvapen från en hästrygg utan att vara fruktansvärt bra på att rida)
min bild av en krigare med 2 hands svärd är nämligen en tungt bepansrad fotsoldat som bara går in och röjer bland fienden/motsvarande. (de har mycket begränsad rörlighet)
skall de användas till detta så behövs ingen skida då man normalt har vapnet draget.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"1 de är riddare
2 de har tung rustning (helrustning motsvarande)"


Varför dessa krav?
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
jag vill att de skall motsvara min bild av krigare med tvåhandssvärd eller alla tvåhands vapen egentligen.
jag använder alldrig annat som SLP´s heller (om mina SLP´s nu måste ha tvåhandsvapen)
dels pga vapnens tyngd och att de oftast är långsamma med massiv skada.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Måste dina spelares krigare motsvara din bild av krigare? Ok. Är de nöjda så är det väl bra för dem. Jag själv skulle aldrig tollerera en sådan diktatur.

Av egen erfarenhet så är tvåhandsvapen bara en aning långsammare än enhandade (kanske beror på att jag är svag?), och det finns ju inte heller någon regelteknisk motsvarighet till detta i Eon (förutom ett lägre värde på andra SI-värdet kanske?).

[tillägg]
Jag förstår fortfarande inte varför man måste vara riddare som har full plåtrustning för att bära tvåhandsvapen.
[/tillägg]
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
de MÅSTE inte motsvara min bild.
anledningen till tung rustning är för deras eget bästa, det blir svårt att använda sköld med tvåhandsvapen.
dessutom är tvåhandsvapen vanligare bland tungt rustat fot infanteri, just för att ta hand om pikenerare (soldater med pik).
det tunga infanteriet är dessutom långsamt och behöver tungt pansar för att skydda sig mot bla pilregn på väg fram till fienden (många dör redan här), något som man använder Armborst till. (bra genomslag på kort håll)
skulle tippa på att ca 75-80% av alla tunga infanterister dör under en framgångsrik strid).
därför vill jag helst inte att Rp skall ha stora tvhandssvärd/yxor (såvida de inte är Kragg, som inte använder annat)
jag säger inte att du skall tycka samma. det är helt min åsikt om tunga vapen/rustningar.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"jag säger inte att du skall tycka samma. det är helt min åsikt om tunga vapen/rustningar."

Givetvis, och det respekterar jag. Men jag antar att man får fråga hur du tänker då du skriver det i ett öppet diskussionsforum.

Är det så att dessa regler endast gäller under regelrätta fältslag? Alla dina exempel är från sådana, så jag undrar bara, för jag begriper fortfarande inte varför endast riddare tillåts bära tvåhandsvapen.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
en soldat med tvåhandsvapen är i min mening värdelös (såvida han inte är väldigt stark) utan ordentligt skydd. visst. man får använda det om man vill, men då löper man stor risk att dö (iallafall i mina äventyr). pga dålig rörlighet och långsamt vapen. 95% av mina SLP har nämligen lätta, snabba vapen och dessutom är de oftast till häst.
jag anser att tvåhandsvapen tillhör slagfältet och inget annat.
men visst, är man 2m lång o har 16+ i styrka är massivt byggd så får Rp använda tvåhandsvapen. de är dock väldigt utsatta med så "tunga" vapen.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ok. Håller väl inte riktigt med själv, men som sagt så får alla ha sina egna uppfattningar.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Egentligen så är inte tvåhandssvärd så klumpiga. De går mycket bra att försvara sig med och totalvikten blir ofta mindre än ett svärd och en sköld.
Läs en teknik om hur man försvarar sig med tvåhandssvärd i Krigaren Väg under St. Eoboth's teknik eller vad den heter.¨

Sen så visst är ett tvåhandssvärd tungt. Men det är långt och har bra första siffra på SI. Detta innebär att man tar initiativet bra i början och med den massiva skada man gör så behöver man inte dra på för fullt. Alltså behålla initiativet.
Sen ett slagsvärd är väldigt smidigt. Men det är egentligen ett "en-och-en-halv"-handsvapen.
Rätt så många av oss i vår spelgrupp använder slagsvärd och har inte någon större mängd rustning heller. Och vi klarar oss finfint.

Sen så undrar jag själv lite grann hur det är med tvåhadssvärd till häst.
Att cykla utan händer är ju inget större problem egentligen. Att sen slå på någon cyklandes är svårt utan att ramla av. Men lägg då till en sadel och stigbyglar så vad händer då?
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Din teori baseras på att alla tvåhandsvapen är tunga... men så är inte fallet. Om du ser på alvernas carwelan, som de flesta krigare kan hantera med en hand utan större svårighet.

/Favelan
 
Top