Nekromanti Om Tiraker.

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Nu när jag satt och skrev tiraker i Enshadis tråd om ett fälttåg mot Damarien så kom jag mig för att undra hur ni andra har det med tiraker, deras kultur och funktion i erat mundana. Är de onda orcher, hackmat för svärd, ädla vildar eller bara ett simpelt folk som vill vara ifred? Kort sagt, jag vill höra vad ni tycker och tänker.

Givetvis skall jag själv dela med mig av mina funderingar men först vill jag höra era. Så berätta om era tiraker!
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Tirakerna i mitt Mundana skiljer sig ganska mycket från Tirakerna i det officiella Mundana. (hoppas jag stavar rätt på alla stammar, orkar inte kolla stavnngen) Marnakh är i huvudsak som människor kulturellt sätt fast med deras egna tro som dom filat bort dom mer aggressiva kanterna på efter långvarigt boende i människoländer. Men ofta har en form av vi mot dom tänkande pga. av fördomar bland människor samt att dom ganska ofta blir utsatta för hatbrott.

Frakk är i regel snarare ett primitivt stamfolk som mest påminner om dom små stammarna man kan hitta i diverse regnskogar och djungler i våran värld. Dom sköter i regel sitt, försvarar sina områden och kan ibland göra kortare anfall mot grannarna.
Bazirk är väll dom som mest påminner om klassiska Tiraker. Många av dom är bara handelsmän eller fiskare men dom har en relativ hög andel (jämfört med andra kulturer) av plundrare samt legoknektar. Men ser man en Bazirk tirak har man otur om han inte är en fiskare eller en matros på ett handelsskepp. Självklart finns det bönder, hantverkare osv. bland dom också, men många av dom har valt ett yrke som har med havet att göra.

Hur jag använder mig av dom då... Tja Frakk har jag helt ärligt aldrig använt mig av, någonsin. Marnakh använder jag mig av som människor men också det faktum att dom inte är fullt accepterade, som en segregerat kultur i människosamhället som alla misstänker men i regel inte är till besvär för någon.

Bazirk används sällan men då som legoknektar eller handelsmän, vilket jag definitivt använder Marnakh som också förvisso. MEn dom dyker inte upp så ofta.

Som motstånd i strid har jag sedan jag började spelleda Eon 97 använt mig av Tiraker en gång vad jag kan minnas, det var Bazirk kapare som anföll spelarnas skepp och en vandöd Trukh också. Människor, alver samt vandöda står för allt mitt motstånd i strid. Tiraker känns så... tråkiga att använda sig av, på tok för häftiga för att springa efter spelarna med svärd i handen och yla efter blod :gremlaugh:
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
I den officiella versionen lever Frakk i någon form av Tolkien liknande barbarorc samhälle där dom lite då och då enas för att dra på krig mot alverna och dvärgarna för att... inte listat ut den biten ännu.

Likheterna med diverse stammar i vår världs djungler finns inte, dom har stålvapen, stora yxor, jätteringbrynjor osv. så dom är inte så jätteprimitiva rent teknologiskt. Utan den primitiva delen täcks av att dom gillar att ha jättespindlar i munnen, använda sig av slavar och ha stora blodiga krig med varandra och andra.

Bazirks fokus i officiella böckerna är så gott som enbart fokuserat på kapare eller viss del legoknektar. Kan inte på rak arm komma på någon handelshus eller handelsman från bazirks stam på rak arm, men det finns säkert.

Marnakh är mer eller mindre som i böckerna.

Tirakboken handlar i huvudsak om hur krigiska Frakk och Bazirk är samt vilka tokiga primitiva egenheter dom har (när dom inte framställer vapen som är i stort sett samma klass som dom mänskliga samhällenas eller väldigt avancerade båtar), i mitt mundana är dom inte speciellt krigiska alls, Frakk kan vara det om man inkräktar på deras områden, Bazirk i undantagsfall och MArnakh inte mer än människor.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det känns som om många av "skillnaderna" handlar om tolkningar av redan existerande material (bra sådana, som jag själv också gör). Eningarna i de stora tirakiska krigstågen skedde ju för 2500 år sedan, vilket är mycket även med mundanska mått mätt, och därefter är det Kiaz, som mer eller mindre är ett eget rike, som i allianser med lokala stammar har stått för krigandet.

Vad gäller vapentillgången sägs det uttryckligen att Frakk på Takalorr mest är jägare och samlare och inte kan hantera malm, utan köper/plundrar sina metallvapen från Bazirk vid kusten (inklusive jätteringbrynjorna). "Krig" större än några hundra individer står bara Kiaz för.

Jag tycker också att mer fokus borde ha lagts på Bazirk som handlelsmän snarare än pirater, men tre tirakiska handelshus (och tre "mänskliga") med tillhörande SLPer har de åtminstone i boken.

Bazirk tycker jag dock inte framställs som krigiska även om för mycket fokus läggs på deras plundring och stridande.

Det största problemet med tirakboken tror jag är att den försöker klumpa ihop alla tiraker till en grupp med lokala variationer, när det om man tittar närmare är milsvid skillnad mellan Marnakh, Bazirk, Frakk på Takalorr/Frakk i gemen och Frakk i Kiaz (som får skamligt lite dedikerat utrymme) på i stort sett alla områden.

Därefter kommer att på tok för mycket fokus läggs på krig och strid, vilket jag inte behöver gå närmare in på.

Du beskriver alltså tirakerna som de borde vara, enligt mig även enligt modulen, om man läser tillräckligt noga. Problemet är att det inte förs fram på ett tillräckligt bra sätt.

Någon som känner för att ta sig an Tiraker 2?
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Jag minns att vi hade för inte allt för länge sedan så gott som samma diskussion om Tirakerna :gremwink: men över till vad du nu skrev. Ja jag håller delvis med att det är tolkningar i stor utsträckning, men jag säger som då, böckernas Frakk samt Bazirk är på tok för orc barbariska sitt sätt, fokuset ligger på krig, plundring och slaveri inte på andra delar av kulturerna.

Sen är ju faktiskt inte Frakk jägar/samlare, bara det faktum att dom håller sig med slavar tordes slå hål på den myten (vilket är ett av skälet till att dom inte håller sig med slavar i min version, fast där är dom inte riktiga jägar/samlar samhälle heller), inte bidragande till diskussionen förvisso...

Sen finns det ju en förutsatt mening om Tirakerna i Eon att dom faktiskt har stålvapen, nästan alla tirakvapen är av stål, dom är specialvapen så det är Tiraker som gör dom samt att Frakk ska ju vara den mest krigiska stammen så dom borde finnas representerade. Jag pekar här på bilden av Tiraker som finns inte något specifikt textstycke, för trots allt hur tusan ska en liten stam Frakk på några hundra individer egentligen lyckas sno metallvapen av Bazirk som möter dom i rustning och stålvapen när dom har stenvapen? och varför man skulle sälja bra vapen till sin extremt krigiska granne verkar nästan vara ren idioti.

Jag kände på mig att min kommentar om Bazirks handelshus skulle bita mig i röven :gremlaugh: sen tror jag vi hamnar i en situation av att vi helt enkelt tycker boken förmedlar två olika budskap.

Alltså lusläser man allt om Tirakerna går jag med på att man ser att det finns mer av det bra där men Neogames bild av Tiraker är orcer som man gett lite "extrakrydda" till. Sen att vi Eon spelare är duktiga och ser bortom detta förändrar inte saken egentligen. Fast detta är min syn, som förvisso är den korrekta :gremwink:.

Sen är jag fortfarande tveksam, vad är det i beskrivningen av Frakk som påminner om dom diverse djungel samt regnskogs kulturer vi har i våran värld. Jag tycker knappt dom har några gemensamma nämnare även om man tar bort Frakks överdrivet krigiska natur...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Till att börja med kan jag ju återigen försöka slå hål på det där med att hållandet av slavar skulle har något med barbari att göra; det var mindre än 150 år sedan som slaveriet avskaffades i USA, och det avskaffades nog i medeltida Europa snarare eftersom livegenskap var mer inkomstbringande än för att det var mer etiskt korrekt. Att sedan alla eller de flesta av våra stora högkulturer har brukat slavar får ju också stå för sig.

Sen vet jag inte om det står något om storleken på Frakks slaveri, men jag tror inte att de håller sig med slavar på grekiskt manér, utan har ett mindre antal som de använder för grovgöra som stamkrigarna vill slippa (typ göra läger, gräva gropar, samla rötter...), och adopterar upp dem i stammen i den mån det går.

Sedan skulle jag säga att Frakk som inte lever i rena bergstrakter, skogar och djungler är hyfsat bofasta, och det måste ju bevisligen stämma åtminstone för Kiaz - som dessutom vore omöjligt att föda utan odling eller enorm matimport, men i övrigt får det stå för mig.

Jag håller förresten med om att boken har ett trångsynt och i vissa delar klantigt fokus, men läser man noggrant så finns det mesta av det som du talar om faktiskt där. Som handelshusen (mer eller mindre hela Takalorr-kapitlet är ju fritt från det du klagar på; resten av modulen skulle ha skrivits på samma manér).

Sen finns det ju en förutsatt mening om Tirakerna i Eon att dom faktiskt har stålvapen, nästan alla tirakvapen är av stål, dom är specialvapen så det är Tiraker som gör dom samt att Frakk ska ju vara den mest krigiska stammen så dom borde finnas representerade.
Ja, tiraker har stålvapen. Frågan är vilka tiraker det är vi talar om.

Att Bazirk och Marnakh både kan göra och få tag i dem är ingen fråga. Frakk är mer komplicerade; stammarna på Takalorr och i Mundanas berg och skogar behärskar till större delen inte metallbearbetning, och bygger i vilket fall inte bosättningar stora nog för smedjor. Kiaz är dock en större bosättning, och här kan jag tänka mig att den största tirakiska vapenproduktionen sker (om man inte räknar dem mot hela Bazirksläktet, då), och därifrån kan vapen spridas över stora delar av Asharina.

Jag pekar här på bilden av Tiraker som finns inte något specifikt textstycke, för trots allt hur tusan ska en liten stam Frakk på några hundra individer egentligen lyckas sno metallvapen av Bazirk som möter dom i rustning och stålvapen när dom har stenvapen? och varför man skulle sälja bra vapen till sin extremt krigiska granne verkar nästan vara ren idioti.
"Bilden av tiraker som finns" säger ju faktiskt ingenting annat än vad folk fått för sig och har ofta rätt lite med verkligheten att göra, så jag godtar inte det som ett argument innan du övertygar mig :gremwink:

En liten Frakk-stam är nog på mindre 100 individer - minns att en mundansk stad ofta ofta har under 1000 invånare (vi tar inte upp hur udda demografin är igen, tycker jag), och handlar eller gör räder för vapen snarare än går i krig...

En något större stam har nog inga problem med att övermanna en Bazirk-bosättning på 100-200 individer, speciellt när huvuddelen av krigare är ute och seglar. Bazirk gillar för övrigt inte tunga rustningar (pga. skeppen), så det ligger nog på Frakks nivå där. Frakk är även större, starkare, mer krigserfarna på landbacken och har ulvar. Det handlar helt enkelt om att välja sina mål.

Och att sälja vapen till sin granne så att de slår ihjäl sina andra grannar istället för dig (eftersom det är dig de får sina vapen från) låter mycket vettigt, speciellt med tanke på att man lär kunna ta hutlösa priser för vapnen; Frakk har ju ingen koll på de rådande päls- och malmkurserna i Tiban.

Säljer Bazirk till två Frakk-stammar har de förmodligen ihjäl varandra snarare än att gå på sina handelspartners vid kusten (speciellt som Bazirk-samhällena nog enas tillfälligt mot alltför jobbiga Frakkstammar).

Jag kände på mig att min kommentar om Bazirks handelshus skulle bita mig i röven laugh sen tror jag vi hamnar i en situation av att vi helt enkelt tycker boken förmedlar två olika budskap.
Det tror jag faktiskt inte; du fokuserar på det första och allmänna intrycket och jag på det som går att läsa förutom den hälft som handlar om krig och våld. Jag håller ju som sagt med om att modulen har alltför stort våldsfokus. Vi borde egentligen fundera lite på vad det egentligen är vi argumenterar om här :gremtongue:

Och ja, tiraker är uppenbart orcher med lite "extrakrydda", precis som Mundanas alver, dvärgar och människor (fast de fått behålla sina ordinarie "huvudnamn"). Inga konstigheter där. Vi får ju egentligen vara glada att de inte bara bor i berg och raidar kor i Soldarn :gremwink:

Sen är jag fortfarande tveksam, vad är det i beskrivningen av Frakk som påminner om dom diverse djungel samt regnskogs kulturer vi har i våran värld. Jag tycker knappt dom har några gemensamma nämnare även om man tar bort Frakks överdrivet krigiska natur...
Jag hoppas att jag inte påstått något sådant, för jag har ingen vidare koll på våra egna djungel- och regnskogskulturer. Dessutom lever ju en minoritet av Frakk i djungler och regnskogar och har dessutom helt andra förutsättningar än vad människor har (framför allt när det gäller matbehovet), så det vore ju faktiskt mest konstigt ifall det var så... eller?
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Ah ja slaveri behöver nödvändigtvis inte ha något med barbari att göra, men beroende på hur det framställs så kan det vara så. Jargien har slavar men jag skulle nog inte beskriva dom som barbarer, underutvecklade kanske men inte barbariska men där har slaveriet fått en annan fokus än för Tiraker där mycket av fokusen ligger på införskaffandet av slavar, stamkrig samt plundringar.

Sen vill jag här säga att jag faktiskt inte tycker det är en dålig modul (som det helt klart verkar som jag tycker) utan den enda rasmodulen i Eon som faktiskt är bra, jag tycker dock att dens felaktiga fokus och sina kvarliggande orc föreställningar förstör vad som skulle ha varit en fantastisk modul.

En liten Frakk-stam är nog på mindre 100 individer - minns att en mundansk stad ofta ofta har under 1000 invånare (vi tar inte upp hur udda demografin är igen, tycker jag), och handlar eller gör räder för vapen snarare än går i krig...

En något större stam har nog inga problem med att övermanna en Bazirk-bosättning på 100-200 individer, speciellt när huvuddelen av krigare är ute och seglar. Bazirk gillar för övrigt inte tunga rustningar (pga. skeppen), så det ligger nog på Frakks nivå där. Frakk är även
Jag gick helt enkelt efter det du sa att dom flesta "krigen" involverar några hundra individer när det kommer till Tiraker.

Sen om krigarna är ute och seglar, är inte deras vapen det med :gremwink: speciellt om det är en sån liten by. Plus lägg till här att Bazirk inte är korkade, om dom vet att Frakk vill ha vapen varför har dom inte palisader och likande runt sin by. Sen att Frakk är mer stidserfarna stämmer nog, men det kompenserar Bazirk med råge med att dom är försvarare och har så sjukt mycket bättre vapen att det ät fånigt.

Att sälja vapen kan vara väldigt vinstgivande men jag tror fortfarande inte att man skulle ge sin krigiska granne så bra vapen att dom faktiskt kan förgöra en. Då Frakk faktiskt anfaller sina grannar och Bazirk är ett mycket mer attraktivt mål än en annan primitiv Frakkstam.

Jag hoppas att jag inte påstått något sådant, för jag har ingen vidare koll på våra egna djungel- och regnskogskulturer. Dessutom lever ju en minoritet av Frakk i djungler och regnskogar och har dessutom helt andra förutsättningar än vad människor har (framför allt när det gäller matbehovet), så det vore ju faktiskt mest konstigt ifall det var så... elle
Well jo fakiskt. Allt började med att jag skrev att mina Frakk tiraker avviker från dom officiella genom att dom är som de djungel och regnskogskulturer vi har i vår värld då skrev du:
Det känns som om många av "skillnaderna" handlar om tolkningar av redan existerande material (bra sådana, som jag själv också gör).
Allt annat har varit lite off topic faktiskt, men jag antog efter detta att just denna typ av kultur är det du anser att Tirakboken förmedlade, som inte jag höll alls med om. Men vi verkar ha hamnat i ett missförstånd i stället då jag tror att vår syn på Tirak boken är väldigt lika egentligen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
...men där har slaveriet fått en annan fokus än för Tiraker där mycket av fokusen ligger på införskaffandet av slavar, stamkrig samt plundringar.
Kort sagt: slaveriet lider av samma problem som resten av modulen :gremwink:

Sen vill jag här säga att jag faktiskt inte tycker det är en dålig modul (som det helt klart verkar som jag tycker) utan den enda rasmodulen i Eon som faktiskt är bra, jag tycker dock att dens felaktiga fokus och sina kvarliggande orc föreställningar förstör vad som skulle ha varit en fantastisk modul.
Bra att du klargjorde! Ditt resonemang har väl iofs varit "jag gillar tiraker med boken beskriver dem dåligt", så såhär i efterhand låter det ju ganska logiskt :gremwink:

Jag gick helt enkelt efter det du sa att dom flesta "krigen" involverar några hundra individer när det kommer till Tiraker.
Ah, då är det ett missförstånd; min kommentar var '"Krig" större än några hundra individer står bara Kiaz för.', utgående från att ett stort stamkrig på Takalorr involverar några hundra individer.

Att sälja vapen kan vara väldigt vinstgivande men jag tror fortfarande inte att man skulle ge sin krigiska granne så bra vapen att dom faktiskt kan förgöra en. Då Frakk faktiskt anfaller sina grannar och Bazirk är ett mycket mer attraktivt mål än en annan primitiv Frakkstam.
Glöm inte bort att det bor Bazirk på andra delar av Takalorr också, och Tiban behöver ju knappast oroa sig för att anfallas av mindre än en ny Frakk himself - och handelsmännen säger nog inte nej till att sälja vapen till vem som än kommer in i staden och betalar.

När det gäller anfall av Bazirk tror jag som sagt att den främsta avskräckaren är att Bazirk-samhällen troligen enar sig och ger Frakk-stammar som blir besvärliga en rejäl bränna - troligen med hjälp av andra lokala Frakk-stammar som mer än gärna är med och delar på stridandet och plundrandet.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Kort sagt: slaveriet lider av samma problem som resten av modulen
Fast ändå inte riktigt, det som skiljer dom åt är ett juridiskt system kring slaveri vilket mer gör slaveri i Jargien till ett "fungerande" system medan hos Tirakerna är det snarare den mörkaste bilden av slaveri, inga rättigheter alls (man brukar ha en eller två i samhällen med slaveri och ordentlig lagstiftning), ingen säkerhet, inget sätt att bli fri på annat än sina mästares goda vilja osv.

Sen att det är så i Jargien i stort sett i praktiken tror jag, men det är åndå en skillnad om än lite :gremlaugh: fast självklart som du sa, boken är skriven dåligt.

Bra att du klargjorde! Ditt resonemang har väl iofs varit "jag gillar tiraker med boken beskriver dem dåligt", så såhär i efterhand låter det ju ganska logiskt
Vi har diskuterat utifrån två olika grunder bara :gremwink:

Ah, då är det ett missförstånd; min kommentar var '"Krig" större än några hundra individer står bara Kiaz för.', utgående från att ett stort stamkrig på Takalorr involverar några hundra individer.
Aha! det är uppfattad, my bad.

Glöm inte bort att det bor Bazirk på andra delar av Takalorr också, och Tiban behöver ju knappast oroa sig för att anfallas av mindre än en ny Frakk himself - och handelsmännen säger nog inte nej till att sälja vapen till vem som än kommer in i staden och betalar.

När det gäller anfall av Bazirk tror jag som sagt att den främsta avskräckaren är att Bazirk-samhällen troligen enar sig och ger Frakk-stammar som blir besvärliga en rejäl bränna - troligen med hjälp av andra lokala Frakk-stammar som mer än gärna är med och delar på stridandet och plundrandet.
Ja alltså som tolkning av Tirakerna tycker jag din analys är förträfflig rent ut, samma som jag hade använt om inte min Frakk var små djungelkulturer och inte speciellt krigiska eller sociala så länge du inte kommer in på deras områden.

Fast jag tror helt enkelt du blandar ihop din egen slutledning förmåga med boken, har insett att man gör det om man spelar ett rollspel för länge :gremwink: helt enkelt, en sådan handel skulle vara sådan viktig del av Takalorr att den måste ha varit med, Bazirk använder vapenhandel för att Frakk ska anfall deras rivaler, framförallt alla människor som säljer vapen i utbyte mot angrepp på Bazirkkaparnas byar osv.

Men här har vi problemet, människovapen tycks inte finnas bland Frakk, handeln med Bazirk omnämns inte på detta sätt. Det jag menar att boken i stort säger att Frakk har tuffa tirakvapen genom handel, sen för att få detta vettigt alls måste man lösa det själv. Din bild är bra, bokens bild... inte så bra.

Fast nu har vi hamnat i en situation när man diskuterar smådetaljer :gremwink:
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Jag har bara två tankar att förmedla, för det första om Tirakiskt slaveri. Här jag tolkar deras slaveri snarare som ett klassamhälle än ett slaveri på en industriell nivå som hos Jargien eller Amerika och Rom i vår värld. D.v.s. slavarna i det tirakiska samhället är få (färre än mängden ”fria” tiraker) och de utgör en integrerad del av det övriga samhället, de saknar många rättigheter som övriga medlemmar i samhället har men lever inte avskiljt som i fallet med Rom eller Amerika. Så för mig har tirakerna små mängder slavar och skulle stammen av någon anledning få ett mycket stor antal slavar skulle stammen nog delas så att inte för många individer tvingas dela på en begränsad mängd föda. Jag tror mig veta att ”primitiva” samhällen i vår egen tidigare historia ofta spred sig på detta sätt, undantaget är att tirakerna i det här fallet använder slavar för att snabbare utöka sitt antal. Vidare så ska jag förtydliga att det gäller de tirakiska slavarna och inte människor eller andra raser som tillfångatagits av tirkaerna. Dessa har en mycket liten chans att någonsin bli en del av det tirakiska samhället.

För det andra gällande Bazirks plundringståg så låter jag mig inspireras av det jag har hört om vikingar. D.v.s. att de flesta landhugg som Bazirk gör är fredliga där dom bedriver handel med befolkningen, men visar de landborna att de är svaga så blir affärerna ännu mer givande om man slipper betala för varorna…
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jag har halvskrotat stamuppdelningen. Frakk och Bazirk är snarare stora kungar som man kan dra sin härstamning till när det passar. Gemensamt handlande kan uppmuntras genom att återkoppla även till andra hövdingar, kungar och historiska statsbildningar, både verkliga och mytologiska. Tiraker som träffas för första gången frågar alltså inte varandra om de är bazirk eller marnakh utan snarare varifrån de kommer...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om Jargien var ett för "fint" exempel så kan vi ju börja tala om t.ex. Mûhad, där slavar används som drogad kanonmat i krigen, och de räknas väl ändå till en av Mundanas huvudkulturer... Dessutom håller jag med intes inläggs syn på saken, och det tycks ju också överensstämma hyfsat med modulen.

Fast jag tror helt enkelt du blandar ihop din egen slutledning förmåga med boken, har insett att man gör det om man spelar ett rollspel för länge wink helt enkelt, en sådan handel skulle vara sådan viktig del av Takalorr att den måste ha varit med, Bazirk använder vapenhandel för att Frakk ska anfall deras rivaler, framförallt alla människor som säljer vapen i utbyte mot angrepp på Bazirkkaparnas byar osv.
Jo, jag kan nog anses skyldig på den första punkten, men försvarar mig med att alternativet hade varit att memorera produkterna, och det tänker jag faktiskt inte göra :gremwink: Att min tolkning sedan är bättre är ju också en bonus :gremwink: :gremwink:

Sedan tycker jag att det blir lite förvirrat; menar du att den måste ha nämnts i modulen kan vi ju jämföra med att den enda tirakiska "centralmakt" som existerar, Kiaz, som dessutom ligger mitt i Asharina, gränsar till t.ex. Soldarn, Sunari och flera dvärgafästen, och varit centrum för alla de tre tirakkrigen, nämns i förbigående eller generaliseras ihop med resten av Frakk, som ju består av små stammar i Mundanas berg och skogar...

Och att Bazirk skulle använda Frakk som "legosoldater" i någon större utsträckning tror jag inte; dels är de ett för riskfyllt "vapen", och dels står det uttryckligen att skeppen är det som Bazirk främst vill ha som byte, och skeppen kommer ju att sticka ifall stammen ser ut att förlora. Till att börja med finns det nog inte heller tillräckligt starka grupper bland Bazirk för att genomföra sådant här om vi undantar piratband och grupper i Tiban, och ingadera har väl vare sig intresset eller behovet att göra det.

Och så vill jag se den människofraktion som lyckas föra över en kasse vapen till Takalorr, genom Bazirksamhällena vid kusten, in i djungeln, fram till Frakk och samtidigt vara manstarka nog att inte slaktas i ett bakhåll den första natten de blir upptäckta/då de försöker ta kontakt med närmaste Frakkstammen...

Och sedan göra om det hela när Bazirksamhällen börjar hitta ashariska vapen i Frakks händer.

Så ska man komma på idén också :gremwink:

Fast nu har vi hamnat i en situation när man diskuterar smådetaljer wink
Äh, det är kul att diskutera, annars hade jag inte fortsatt :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Varför droga kanonmat? Droger är dyrt (eller ja, vi pratar iofs Mûhad nu, som har fler roliga psykoaktiva i sin flora än tillochmed De sjungande trädgårdarna, men fortfarande...sånt kan man liksom sälja och få pengar för). Bättre då att skicka in de drogade bärsärkslavarna i anfallsvågen efter den bortklemade kanonmaten, och dessutom kosta på sig en brynja och nån yxa eller nåt åt dem, medan kanonmaten får nöja sig med rostiga spjut från kefalens sophög. De kanonmatslavar som faktiskt visar sig hårda nog att, mot alla odds, överleva kan man alltid uppgradera till nedknarkade bärsärkar eller rentav riktiga, vältränade slavsoldater.

- Ymir, resonerar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Krigsherren säger följande:

"... speciellt i slavarmén är många krigare drogade så att de inte känner smärta och blir mycket aggressiva." (sid 27)

Och trupptypen slavsoldater finns i 1 variant.

Vill du att faktan ska vara bättre än den som för närvarande är det officiella materialet i Krigsherren så får du banne mig sätta dig ned och jobba vidare på Västlanden :gremwink:

Nyansera den själv kommer jag inte att göra förrän jag själv drar in mûhadiner i min kampanj.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Om mitt svar

Jag sade ju att jag skulle ge er min bild av tiraker och det ska jag. Jag har i dagsläget skrivit ett knappt sju sidor långt inlägg, men inlägget blev så långt att jag bad lite folk läsa igenom det och ge mig lite åsikter om innehållet men framförallt om det var läsligt. Jag åker bort idag och återkommer onsdag och förhoppningsvis postar jag mitt inlägg då. :gremsmile:
 
Top