Nekromanti Om Thalamur, Consaber och Portaler

marcuslinder

Veteran
[edit] Fanns ett tryckfel bland uträkningarna för kongelatkostnaden [/edit]

Angående användandet av PORTALer i kriget Thalamur/Consaber.

Här kommer lite funderingar kring kostnaderna för att använda PORTALER för att underhålla stora armeer i fält. Jag vet att detta har diskuterats tidigare, men hoppas att jag har lite nya logistiska insikter att dela med mig av som inte har tagits upp tidigare.

Enligt ett färskt inlägg i Thalamur/Consaberkrigtråden skulle användandet av PORTALer kräva färdighetslag på 400 tärningar för PORTALer om 15 mil. Jag antar att det är deleffekter som måste till och som alla måste få bisart högt avstånd som drar upp det så snabbt...

Här är mitt resonemang om varför det trots det skulle löna sig för thalaskerna att använda sig av portaler mha kongelerade filament. Jag har ett vagt minne av att det har diskuterats tidigare här på forumet att Mundana som värld inte riktigt håller om man räknar med att filament går att samla på hög och att man använda många samtidigt, men det är ju trots allt en del av reglerna och världen så jag tycker att det förtjänar att nämnas även i det här sammanhanget.

Nedan följer ett exempel på de beräkningar som kan göras för att bedömma lönsamheten i att använda sig av portaler för att transportera tropper och framför allt, förnödenheter. Jag har här inte räknat med de kostnader som tillkommer för att försörja armen medan den annars hade marscherat då detta i slutändan inte kommer spela en avgörande roll för huruvida en mångmiljoninvestering om två portaler är värd sitt pris. De flesta andra sorters kostnader finns emellertid med i analysen.

För de som direkt vill lusläsa beräkningarna och leka lite med vilka resultat andra premisser skulle ge rekommenderar jag det bifogade excelarket.

Om ett filament kostar ungefär 1800 silver så blir därmed totalkostnaden för en PORTAL till sabriska fastlandet (Ara till Cretén) 1800 silver/st * 400 * 2 (30 mil) * 3 slag * 2 PORTALer = 8,6 miljoner silver. Då har jag räknat med ett filament per slag, vilket känns som att det är lite dyrt så rätta mig gärna om jag har fel. Förmodligen borde man kunna få varje filament relativt billigt pga skalfördelar och inte minst med tanke på den goda tillgången på magiker under statligt inflytande. Så 4-5 miljoner silver är förmodligen egentligen det absolut högsta priset.

En transport av maten o.dyl. förnödenheter tar omkring två veckor MER till mittersta Urma Bréann än med en direkt portal mellan t.ex. Ara och Cretén. Det innebär att man har en kapitalbindning i form av lager på väg på ungefär 14 dagar * 0.05 silver * 1.5 miljoner män, förutsatt att varje soldat klarar 20 dagar i fält per silver han kostar Thalamur i form av mat och utrustning.

Kapitalbindningen blir därmed drygt 1 miljon silver. Vi kan räkna med en kapital och osäkerhetskostnad på åtminstone 15% per år, vilket tycks mig rimligt i sammanhanget med tanke på riskerna att maten blir förstörd av sabriska trupper, sabrisk magi eller bara vanliga missöden med tanke på hur underutvecklade transportmöjligheter som finns. (Moderna motsvarande siffror är på 10-15% per år där risken kan tyckas väldigt låg, men kapitalkostnaden förmodligen är högre.)

Minskningen i kapital och osäkerhetskostnaden för försörjningen av armen blir därmed ungefär 1,6 miljoner silver om kriget varar i ett halvt år. Sedan tillkommer fraktkostnaden i form av manskap och utrustning för att transportera försörjningen. Det rör sig säkert om åtminstone 300 000 man som t.ex. kan vara värda sjundedels silver per dag. Minskad transportkostnad pga portal kan beräknas: total transportkostnad utan portal - antal personal (minskas pga portal) * pris per personal per dag * antal dagar ett krig med portal skulle vara. Eventuellt tillkommer även kostnaden för en massa soldater för att vakta transporterna, men då sjunker naturligtvis osäkerhetskostnaden varför analysen i sin helthet inte direkt är trivial!

Jag misstänker emellertid att de kostnader som kommer förändras mest dramatiskt av användandet av en PORTAL är kostnader direkt relaterade till krigets längd. Det tycks mig rimligt att man skulle kunna skala ner krigets längd till en fjärdedel bara genom den totala chocken av att rusa in med 1,5 miljoner man mitt på Urma Breann en vacker vårdag. Kostnader relaterade till detta är minskat behov av försörjning i form av utrustning och eventuella tjänster som måste ersättas i hemlandet som militären tidigare skötte. Huruvida allt detta i slutändan tillsammans blir 4-10 miljoner silver är inte helt enkelt att veta och beror som sagt helt och hållet på hur kriget utvecklar sig. Här kommer excelarket till sin rätt. Till exempel kan man konstatera att om kriget blir ett år långt med thalaskernas huvudtrupper i huvudsak mitt på Urma Breann så har man redan tjänat in kostnaderna för en PORTAL i kapital och framför allt osäkerhetskostnader. Just det scenariot med thalaskernas huvudtrupp ett år mitt på Urma Breann är inte nödvändigtvis det mest sannolika, utan bara ett exempel på hur kostnaderna beror på hur kriget utvecklas.

En annan sida som även bör undersökas är hur pass kraftigt man kan få ner kongelatkostnaden genom skalfördelar. Jag vill minnas att thalaskerna har rätt trygg tillgång till en plats högmagisk för kronotropi (vilket ju används i PORTALeffekten). *ler* Kanske är det en bra plats att börja? Ni får ursäkta om mina regelkunskaper är lite ringrostiga, det är åtminstone ett och ett halvt år sedan jag spelade EON nu.

Om man bestämde sig för att tillverka en si sådär 2000 kongelat av endast ett fåtal sorter skulle kostnaderna förmodligen förändras dramatiskt av att man drev egen centraliserad tillverkning. Dels så skulle man kunna skippa alla marginaler som annars tillkommer i försäljning av produkter - kanske har vi redan där sparat in 50% av priset beroende på hur Neogames har beräknat kongelatpriserna. Dessutom skulle tillverkningen förmodligen bli DRAMATISKT mycket billigare i så stor skala. Kostnaderna skulle främst bestå i skapandet av ett enormt labb och det relativt enkla utbildandet och hyrandet av personal för att utföra samma syssla dag ut och dag in. Den senare kostnadsnerskärningen - i form av att i så hög grad som möjligt använda okvalificerad personal känns ju föga troligt i Mundanas Thalamur så låt oss inte räkna med den i fortsättningen. Däremot skulle ett enormt och specialanpassat laboratorium möjliggöra användandet av studenter som arbetskraft med mera vilket nog ändå fås ses som relativt billig arbetskraft. Mycket av det här hänger förstås på att Thalamurs matkfraktioner är något så när enade, vilket kanske inte är så troligt? :gremwink:

Ett innehav av 2000 relevanta filament skulle också ge ganska intressanta möjligheter för användandet av PORTALer i krigsföring. Främst så skulle man genom att ha möjlighet att förstöra och sätta upp ett fåtal nya PORTALer i fiendeland undvika de största taktiska och framför allt strategiska problemen som det faktum att en enda PORTAL med fast position kan falla i fiendehänder innebär.

Summa sumarum:
För att ni själva ska kunna undersöka olika scenarion har jag bifogat det excelark jag satte ihop när beräkningarna började bli för långa för mina lilla miniräknarwidget i Mac OS X. Sammanfattningsvis så kan man konstatera att det absolut inte är självklart att det lönar sig med att använda portaler, allt beroende på priser och krigets längd. Men man kan samtidigt se att om vissa inte alltför orimliga förutsättningar kan anses gälla så kan användandet av portaler bli en MYCKET gynnsam affär.
Exempel på situation då det lönar sig att använda ett portalpar:
1. kriget annars skulle tagit 1 år, men med portal går dubbelt så snabbt,
2. man får ner filamentpriserna till 50% av listpris
3. en soldat kostar Thalamur 1 silver vart 20 dag
4. ca 300 000 personer krävs för att försörja en arme om 1,5 miljoner man, och där kostar personal och vagnar mm 1 silver i veckan
5. man kan spara ungefär 14 av 25 transportdagar på en portal
6. ett portalpar kräver 2*2400 kongelat

Med ovanstående förutsättningar skulle man spara 8,5 miljoner silver på att använda sig av ett portalpar istället för att promenera hela vägen runt havet. Detta med en kapitalinsats på 4,3 miljoner silver för kongelaten. Med andra ord så får man en avkastning på kapital om omkring 100% vilket får ses som HELT OK, tycker jag! Men så finns det ju en del risker involverade i krig också! :gremwink:

-Marcus
http://filosofica.net/rollspel

Hjalle

Swashbuckler
För det första - fint inlägg. Fast jobbigt. :gremsmirk:

Den jefulska svårighetsökningen ligger alltså på Ritual, som dock går att sänka med extra filament. Alltså är vi med drygt 400 nere på ursprungssvårigheterna. Att räkna med att inte alla kongeleringar lyckas får man nog också göra, och om man vill sänka svårigheterna ytterligare, till typ Ob1T6 och grejer, så kan vi nog konstatera att kongelatkostnaden, trots allt, ligger på minst 9 miljoner.

Sedan är inte Thalamurs armé 1,5 miljoner man stor - men gott och väl en tiondel av detta. Nära, men ändå så långt ifrån...

Och om någon blir varse det här är det ganska kört, right?

-Hjalle, semmeldags.

marcuslinder

Veteran
Whoops, rejält felaktiga premisser

Ah, det var ju skit också att jag skulle ha missförstått grundförutsättningarna så rejält! Hade jag insett det hade jag nog inte lagt 2 timmar på att fundera igenom lönsamheten i sån detalj. :gremwink:
Nåja, efter lite omtänk så inser jag att allt inte verkar vara helt bortkastat ändå, valet portal eller inte portal blir bara lite svårare för thalaskerna.

Först har jag två frågor angående ditt inlägg.

Vad menar du med att inte alla kongeleringar kommer att lyckas? Om du talar om själva tillverkningsprocessen av kongelaten är det så vitt jag har förstått inräknat i priset varför mitt ursprunliga resonemang om kongelatkostnader tycks hålla. Är jag ute och seglar här? Likaså trodde jag att det ingick i förutsättningarna att alla svårigheterna skulle ligga på ob1t6 - om inte - vilka svårigheter avsågs (och blir det mer än 10 extra kongelat som krävs för att få ner det till ob1t6). Man vill ju inte direkt chansa när man investerat uppemot 4 miljoner på en portal! :gremwink:

Angående armens storlek så tycks jag har begått en ganska så gravt misstag här. Attans också! :-/

Med de ändrade premisserna att armens storlek är 150 000 och underhållsarmen därmed blir 30 000 personer så går man i sista exemplet i mitt inlägg ovan minus ungefär 3 miljoner silver om man använder sig av portaler.

För att gå plus krävs betydligt mer extrema men inte nödvändigtvis helt orimliga förhållanden. T.ex. att kriget annars skulle tagit 4 år men med en portal tar 55% av den tiden (drygt två år). Får man ner tiden från 4 till 1 år blir vinsten ungefär 1 miljon silver.

Premissen om att kongelatkostnaden kan fås ner med 50% från 1800 silver till 900 silver per kongelat tycks mig fortfarande rimlig.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Whoops, rejält felaktiga premisser

Okej, let's face it.

Officiellt finns det ungefär 600 magiker i Thalamur. Om vi säger att inte alla är kunniga alkemister, men att det å andra sidan finns andra alkemister som inte är magiker, så kan vi säga att det finns 600 alkemister också. Av dess tror jag inte att alla har egna laboratorier - de flesta samsas nog om de större laboratorier som ätterna eller akademierna handhar. De kongelat som behövs är ataxatropiska, kronotropiska och semotropiska. Och tro det eller ej, men man måste ha en person kunnig i aspekterna för att kunna tillverka dem. Faktiskt krävs en alstring per kongelat. Börjar det gå fram? Ataxatropiker kanske det finns en del, men hur är det med krono- och semotropiker? Det krävs 410 gånger 2 alstringar per kongelatgrupp. Sålunda ungefär 820 kronotropiska alstringar, för att nämna något. Med tanke på att det inte ens finns så många magiker, och det andra jag räknat upp, så kommer det här projektet ta en jävla tid.

Kongelering ligger på [3] om jag inte missminner mig - om vi nu säger, att det hela sker i ett Normalstort laboratorium, så kan man snabba upp tidsåtgången för att göra ett kongelat till 1,5 dygn och ligga på Ob1T6 mot Alkemi. 1,5 dygn är ändå ganska mycket.

Anledningen till extra kostnad på grund av de gånger man faktiskt misslyckas med Ob1T6 om man ska tillverka runt 2500 kongelat, är att de alkemiska processerna trots allt kräver preparat.

Men, om jag är snäll då, och delger er av ritualen så som den ser ut efter att jag har gått in och ändrat efter våra husregler med effektvariationer och om metaeffekternas flexibilitet, så blir det lite lättare, skulle jag tro:

Färdigheter: Alstra semotropi (Ob3T6), Alstra ataxatropi (Ob3T6), Alstra kronotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6), Ritual (Ob2T6), Ritual (Ob3T6), Ritual (Ob2T6).
Tidsåtgång: 15 timmar.
Räckvidd: 7680 meter.
Varaktighet: Permanent.

Designdata: Alstra fyra semotropiska filament på en timme (Ob4T6-Ob1T6=Ob3T6), Alstra fyra ataxatropiska filament på en timme (Ob4T6-Ob1T6=Ob3T6), Alstra fyra kronotropiska filament på en timme (Ob4T6-Ob1T6=Ob3T6), Transformering av två semotropiska filament till kronotropi utan förlust på en timme (Ob4T6-Ob1T6=Ob3T6), Väva 'Identifiera' förstärkt till två filament på en timme (Ob2T6-Ob1T6=Ob1T6), Väva 'Portal' förstärkt till två filament med 15 360 meters räckvidd med fyra extra filament för att sänka svårighetsgraden på åtta timmar (Ob2T6+Ob9T6-Ob4T6-Ob4T6=Ob3T6), Väva 'Permanenta' förstärkt till fyra filament på två timmar (Ob4T6-Ob2T6=Ob2T6).

-Hjalle, och där dödade jag just all form av balans som någonsin funnits i denna värld. :gremsmile:

marcuslinder

Veteran
Ang. kongelering

Varför så defensiv? Föutom det så är det trevligt att läsa dina kommentarer.

Jag har följande funderingar kring ditt resonemang:

Att anfalla Consaber är ett väldigt stort projekt. Åtminstone något års föreberedelser känns mer än rimliga. Därmed har vi åtminstone ett år på oss att samla ihop kongelaten.

Eftersom vi pratar potentiella besparingar om miljoner silvermynt och tillverkning av rejält många kongelat kan man konstatera att schyssta labb kommer kunna användas för sammanhanget. Därmed kan vi räkna med ett specialdesignat laboratorium där just våra sorters kongelat kan tillverkas så lätt som möjligt. Nedan räknar jag dock med samma labb som du för enkelheten och giltighetens skull. Utrustningen ger i vilket fall riktigt låga färdighetsslag - och därmed krävs låga färdighetsvärden i alkemi och därmed finns det relativt gott om billig arbetskraft (läs studenter).

Vad gäller ovanligheten i att kunna alstra kronotropi och selenotropi så löses ju den frågan enkelt med ett antal Vortex - magiska föremål som kan transformera. Vi kan anta att de har sparat några stycken kronovortex i An-Thalamur sen kronokraternas tid. Och med tanke på hur länge civilisationer med magi har funnits i området i allmänhet känns det ju som om ett par som fixar selenotropin finns med. Och ett par kan man ju köpa utomlandsifrån och sen finns det säkert någon som kan sköta alstringen direkt själv.

Låt oss utgå från ett laboratorium om -ob2t6 i svårighetsförbättring (vilket jag antar är det du avser i ditt inlägg). Ett sådant kräver 2 assistenter och en ledare. Låt oss säga 3 skift gånger (2 * 10 + 20) silver per dag. På ett år kan ett sådant tillverka 240 kongelat ungefär om man med tre skift kan tillverka ett kongelat på 1,5 dagar vilket du skriver. Låt oss säga att 10% misslyckas så vi har 220 kongelat för 3*40*365 = ca 43000 silver. Dvs 200 silver per kongelat i arbetskostnad + materialkostnad. Låt säga att vi dubblerar arbetskostnaden mot vad som anges i Mystik och Magi för att det är riskabelt att leka med kronotropi och andra skumma aspekter. Jag har ändå svårt att se hur Thalamurs självkostnadspris skulle kunna bli 1800 silver per kongelat.

För att tillverka 220 kongelat på ett år behövde vi alltså 3 ledare och 6 studenter. För 2500 kongelat behöver vi alltså 31 duktiga och 66 studenter. Visserligen ganska många om man ska hålla krigsplanen någorlunda hemlig, men långt ifrån omöljligt. Vi får förutsätta att Thalamur sitter på 11 små laboratorium som kan nyttjas för ändamålet.

Ett annat och betydligt enklare sätt att beräkna kostnaderna för tillverka något i egen regi i stor skala är att tänka att man lägger på en rejäl marginal (ofta omkring 100%) varje gång något måste gå igenom ett förädlingsled (tillverkning/försäljning etc). Det var så jag räknade i mitt första inlägg. Därav uppskattningen om en kongelatkostnad om 900 silver för Thalamur som land.

Ska jag vara ärlig så ser jag inte hur du kan få det till att bli så dyrt? Men det var snällt av dig att dela med dig av hur du tycker att ritualen borde se ut istället. :gremwink:

nordan

Swordsman
Vem skulle ta risken?

Det är kronotropi och ataxatropi inblandat här, ja?

Vad händer när man fumlar efter att ha knytit upp flera hundra kongelat?

/Nordan, som föreställer sig att det skulle bli svårt att få en magiker i sina sinnens fulla bruk att genomföra någonting ens i närheten av detta.

nordan

Swordsman
Consabers magiker

Om Thalamur kan skapa en portal så kan väl Consaber lika gärna utnyttja den om de skulle lyckas slå tillbaks? En portals sanna namn är av rang 2 och det är inte så himlans svårt att skaffa tag på. Om consaber häver portalen? Flyttar ut den i vattnet? Kommer på projektet innan någon större styrka tagit sig igenom? Det här är ett himla riskabelt projekt.

Alea

Veteran
Re: Ang. användningen av portaler

Jag har antagligen missat den tidigare debattenmen för mig så tänker jag genast precisionsanfall när jag tänker portaler.

Under förutsättning att jag var en mäktig person i Talamur med målsättningen att besegra Consaber, och att jag är militär/politiker och inte magiker.
Jag har lyckats få med mig alal relevanta fraktioner osv. Jag skulle genast se till att en massproduktion av kongelerade filament till portalerna startades i största hemlighet. Då målet är att besegra Consaber och inte erövra det (än i alla fall) så satsar jag på att ha alla filament jag behöver plus några extra. Den produktionen kommer ta tid, specielt med åtanke på allt hemlighetsmakeri,så jag satsar på att kunna genomföra attacken om några år. Jag kanske till och med anfaller Consaber i väntan på filamenten som en undanmanöver.
När jag väl fått tag på alla filament och annat som min rådivare magiker anser behövas har jag under tiden valt ut en handfull mål att slå till mot, t. ex. consabers huvudstad och viktiga borgar/städer, max en 5 stycken. Ja skulle låta Rakori skaffa och säkra platser som portalerna kan "landa" i säkert, kanske i ett hus i en mindre fin del av staden eller i en fängelse håla i borgen. I och med att det är fem mål jag slår till med så kan jag skicka 20 000 man till varje mål. I och med att en stor stad har enb 4-6 tusen invånmare borde mina trupper ganska galant ta kontroll över målen.
Eftersom jag skickar iväg 100 000 soldater så har jag 50 000 kvar att försvara mig från Sabriska motanfall, Mina 100 000 mannar i Consaber besitter fem viktiga platser i Consaber och har nog tagit hand om ledarna som finns på dessa platser och kan börja göra räder redan några dagar efter attacken.
Eftersom det är dåliga komunikationer så kan inte Sabrierna kunna koordinera ett motanfall i Consaber ännu mindre mot Thalamur. Antagligen kommer de olika feodal herrarna undra vad det är som hänt och vända sig imot varandra, specielt om Rakori gort ett bra förberedande arbete.
Eftersom mitt mål är att besegra Consaber, inte erövra Consaber så kan mina fem arméer agera legoknektar till den ena eller andra fraktionen och effektivt slås samman för att stoppa potentiella enare innan dem blivit för starka. Alternativt så kan man låta dem döda,plundra bränna allt som går att få tag på à la brända jordens taktik för att åtrervända via portalerna.

Resultatet blir om allt lyckats enligt planerna ett permanent slut på ett enat Consaber med en handfull intrigerande feodalstater kvar.

Zolod

Veteran
Nu är jag kanske helt fel ute men...
För att öka effektens räckvidd från 30m till 150000m krävs väl mkt mera tärningar än 400? Enligt mina beräkningar krävs uppemot 5000 tärningsslag.

marcuslinder

Veteran
Re: Vem skulle ta risken?

När man knytit ihop flera hundra kongelat under loppet av ett år och fumlar med den 819:e kongeleringen riskerar man att åldras 1 år eller bli lite förvirrad för stunden. Resterande kongelat befinner sig nämligen långt, långt därifrån. :gremwink:

Men du har för övrigt helt rätt i att det är stora risker som begärs, det är därför jag föreslog dubblade löner för samtliga inblandade, trots att det också ger bra politiska karriärsmöjligheter att ha varit inblandad i besegrandet av Consaber. Och sedan finns det ju alltid några patrioter. :gremwink:

-Marcus

marcuslinder

Veteran
Jag har verkligen ingen aning, jag baserade mina beräkningar på en uppgift från Thalamur-tråden lite längre ned. Redovisa dina beräkningar så kanske någon som har koll på magireglerna lite bättre än jag kan verifiera dem?

marcuslinder

Veteran
Re: Consabers magiker

I mitt scenario fanns det enbart en portal mellan Thalamur och Consaber pga den enorma kostnaden involverad i att skapa en sådan portal. Därmed får vi anta att Thalamur avsätter en del av Rakhori, lämpliga elittrupper och en ansenlig mängd fotfolk för att vakta den.

Men visst finns det stora risker involverade. Men för att vinna stort måste man bara beredd att ta risker, som alltid här i livet. :gremwink:

Hjalle

Swashbuckler
Metrarna ökar med 30 per steg - inte 3. Men kanske att det är närmre 500 tärningar.

-Hjalle, räknade inte noga.

Zolod

Veteran
Jo jag tänkte helt enkelt att att om man ska öka avståndet till 15 mil=150000meter så ska den ökas med 149970m, då delade jag detta med 30 för då borde man få fram en siffra för ungefär hur många svårighetsökningar som krävs.
Alltså 149970/30=4999.

Zolod

Veteran
Ja jag sa ju att de ökar med 30 varje steg, men avståndet är ju 150 000 meter inte 15 000.

1mil=10km=10000m

Hjalle

Swashbuckler
Nää, nu har jag gjort så många felberäkningar på så kort tid att jag kommer att hålla käft i ett bra tag framöver.

-Hjalle, allt för Trovärdigheten™.

nordan

Swordsman

Jag menar inte vid kongeleringen, jag menar vid vävningen. Du måste trots allt knyta upp alla (eller i alla fall väldigt många) kongelat vid samma tillfälle.

ZaiToh

Warrior

Hur i hela fridens namn kan man fumla om man sänkt svårigheten till Ob1T6? Det är då möjligt att endast misslyckas, inte fumla. Dock är sannolikheten rätt stor att alla slag mot Ob1T6 lyckas då jag gissar att man inte sätter sin dumaste nöt på uppgiften.

/ZaiToh

Archelon

Veteran

Sen är det väll så att vi misslyckade och ritualer att det bara är att göra ett nytt försök på den delen tills det lyckas och sen så fortsätter det som vanligt. Fast nu var det ju det med kongelaten också...