utöver att jag skulle vilja se en källa till påståendet om vad shia förknippades med (jag trodde det var wahhabiterna som hade frontpositionen i kvinnoförtryck under hela senare hälften av 1900-talet...), säg till Aga Khan att ayatollorna är chefer över shiismen... Shia har en tradition av att organisera sig på ett där specifika imamer leder samhället/sekten, så långt har du rätt, men Iran är lika lite ledare över Shia som helhet som påven är chef över protestanter i USA. Man kan konstatera, dock, en slags ironi i att en kvietistisk, dvs passiv och politiskt tillbakadragen, gren av Shia, Tolvarna, var de som fick makten i Iran och skapade en islamistisk diktatur, medan en aktivistisk, dvs aktiv och politiskt utagerande, gren av Shia, Ismailiterna, blev harmlösa samariter och FN-darlings vars ledare Aga Khan fullständigt badar i utmärkelser för sina människorättsliga gärningar.
Med andra ord, den sekt av Shia som arguably hade -bäst- förutsättningar att bli terroristisk, och utgjorde assassinerna under medeltiden, den gruppen blev beskedliga välgörenhetsivrare. Den grupp som däremot hade som doktrin att sitta på sin röv och inte göra någonting, alltså tvärtemot de påbud som man typiskt hade kunnat tänka sig livnära terrorism inom islam, denna grupp blev ledare i Iran och påstådda sponsorer av terrorism. Även detta stödjer mitt resonemang att de muslimska sekternas ideologiers förutsättningar inte har alls så mycket att göra med var terroristiska strömningar uppstår, utan att det är yttre ekonomiska, politiska och sociala förhållanden som är boven.