Mogger
Hipsteranka
Ond bråd död;n53326 said:Antisemitism är vår tids antisemitism. Kolla nätet, eller för all del här i Sverige, Malmö t ex.
Jag säger inte att antisemitismen har upphört, utan att islamofobin på många arenor tagit dess plats, och att den blommat upp på nya arenor. Antisemitismen har under 1900-talet varit den förhärskande fientligheten, men idag är västvärlden betydligt mer oroad över islam. Det kan knappast anses vara några nyheter jag påpekar här.
Ond bråd död;n53326 said:Islamofobi antyder en irrationell skräck för islam. Det är knappast irrationellt att fly från Daesh...
Det är inte flykt undan IS man menar när man talar om islamofobi. Men det visste du egentligen va?
Ond bråd död;n53326 said:Islam är den värsta just nu det tror jag alla håller med om. Hur det ser ut längre tillbaka i tiden vet jag inte, men religiös terrorism har nog inte varit så vanligt. Det har snarare rört sig om anarkister och separatister.
Islamistiska terrorgrupper är värst just nu, ja. Men det finns en stor fara i att dra för stora paralleller mellan terrorism och religion, överlag. Som Ymir påpekar här ovan så är det andra faktorer som ligger bakom. Att då säga att "Islam är den värsta just nu" är att helt bortse från politiska och sociala aspekter. Religion är inte den största eller enda boven.
Ond bråd död;n53326 said:USA är knappast terrorister, det är bara skitsnack. Det må vara vårdslösa men terror är inte målsättningen.
Det sa jag inte heller. Jag sa att War on terror sannolikt eskalerat situationen (på samma sätt som War on drugs inte har löst problematiken alls). USA, precis som alla andra krigförande nationer genom historien, har gjort sig skyldiga till övertramp där det har varit omöjligt att se någon politisk eller taktisk vinst med aktionen. Så, om man nu befinner sig på sidan som drabbas så krävs det inte så mycket empati för att förstå att det kan vara svårt att göra distinktionen mellan terrorism och krigsföring. Om den alls är intressant.
Ond bråd död;n53326 said:Tankeexperimentet är obegripligt. Varför skulle någon makt utanför Storbritannien lägga sig i om de inte själva drabbats?
USA invaderade Irak. Några massförstörelsevapen hittades aldrig, och något samröre med Al-Qaeda kunde aldrig bevisas... Syftet med tankeexperimentet var visserligen inte att det skulle vara en rimlig händelseutveckling (även om Nordirland varit ockuperat så länge jag kan minnas...) utan att det alltid finns en kontext. Vi kan inte hitta rätt medicin utan att först ställa en korrekt diagnos. Då blir det bara magkänsla, och när det handlar om krig och sånt är det sällan speciellt bra.