Nekromanti Om Svavelvinter (1987-versionen) och dess blorbighet eller oblorbighet

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja. Så oensepunkten är bara en semantikfråga, vad "rollspel" "består" av —citattecknen inte avsedda att vara hånfulla utan för att markera vilka signifierare vars referenter är omstridda
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
2097;n328242 said:
Men i ett blorbigt spel så ingår det i det sociala kontraktet att ja jo då är det en krokodil där. Den blev sann när den fördes in i preppen. Ex vis när SL valde en “river encounters”-tabell från en lite mindre genomtänkt källa. SL behöver förhålla sig till krokodilen och spelarna behöver förhålla sig till krokodilen. Det finns en åtagandesymmetri där.
Ja, det finns en symmetri mellan preppen och att både spelare och SL måste förhålla sig till den. Däremot finns det en väldig diskrepans gentemot fiktionen.

Sedan behöver det så klart inte bli något problem om SL förhåller sig till fiktionen på ett sådant sätt att det inte simmar några krokodilen i Ätran utan att hen har olika tabeller för svenska och afrikanska floder. Men det blir väldigt känsligt för brister i preppen, vilka i ett oblorbigt spel istället kan rättas till ad hoc.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
2097;n328248 said:
Ja. Så oensepunkten är bara en semantikfråga, vad "rollspel" "består" av —citattecknen inte avsedda att vara hånfulla utan för att markera vilka signifierare vars referenter är omstridda
Nja, vänta nu. Ditt argument var väl att ni använde blorben som om den var sann, inte att du faktiskt anser att det är referenten för rollspel? Så egentligen är vi överrens.

Om du inte mest har låtit mig hållas ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
2097;n328242 said:
Ja precis. Sånt skulle kunna hända i ett oblorbigt spel för krokodilen blev inte sann bara för att den nämndes av SL. The moment of communication var inte så himla märkvärdigt ändå.

Men i ett blorbigt spel så ingår det i det sociala kontraktet att ja jo då är det en krokodil där. Den blev sann när den fördes in i preppen. Ex vis när SL valde en “river encounters”-tabell från en lite mindre genomtänkt källa. SL behöver förhålla sig till krokodilen och spelarna behöver förhålla sig till krokodilen. Det finns en åtagandesymmetri där.

Om man går längs med Ätran och man ser en krokodil så tycker man det är weird! Kanske man börjar nypa sig!

SL: “OK, du nyper dig. Men inget förändras, krokodilen ligger kvar.”
RP: “Vad fan! OK jag går fram till den, kanske det är ett hologram!”
SL: “OK, hologram eller inte, den försöker bita dig, vad gör du?”

osv
Alltså, det här dödar inlevelsen totalt för mig. Jag har spelat med en bunt sådana SL och påpekat att "thats not how this works" och de ba' "så står det i äventyret, så det är sant!"

Ska jag vara helt ärligt så likställer jag detta med att bli rälsad mot min vilja. När det gäller spel jag blir matt av alltså.

En SL medfingertoppskänsla och lite storyvana skulle kanske dra igång ett helt äventyr om ett närbeläget Zoo som tagits över av en terrorgrupp eller vad som helst. Men det kräver en massa oblorbiga tekniker.

I själva verket var det dock en regelförfattare som tyckte att resultat 3 skulle vara "Ni möter 1T3 krokodiler" på flodtabellen utan någon som helst tanke på att Ätran var en möjlig äventyrsmiljö.Eller bara sket i det, eller var obekant med Hallands fauna. För krokodiler är ju ett coolt monster och det räcker.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
2097;n328234 said:
Jag har också varit med om grupper där saker inte ens blir sanna när dom blir sagda.
SL: "Det är en krokodil vid stranden"
Tjurig spelare: "Nej, så är det inte. Dessutom vill jag ha ett +1 svärd. Oj här ligger ju ett."
SL: "Nej, det gör det inte. Det är en krokodil. Den biter dig."
Tjurig spelare: "Nej den biter inte mig. Jag dödar den med mitt +1 svärd. Dessutom var den aldrig där."
osv
Jag har svårt att tro att någon i den gruppen är över nio år. Så kunde det låta i barndomen när vi lekte krig med gevär av pinnar ("Pang, du är död! Nähä, för du missade.")

Om SL säger att vi ser en krokodil vid stranden, så gör vi det och får förhålla oss till detta faktum. Om stranden sedan är längs Ätran (i Västergötland :p), blir det genast ett mysterium som vi blir nyfikna på att lösa. Men huruvida krokodilen var preppad, slumpad eller hittepå, spelar ingen som helst roll, bara SL får ihop en bra förklaring till mysteriet med krokodilen vid Ätran.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Men hallå. Det måste väl anses ingå att välja RÄTT prepp, regler, slumptabeller, etc? Att helt godtyckligt välja kan ju knappast vara avsikten med spelstilen, snarare tvärtom.

Slumptabeller är väl en form av prepp det också, för övrigt. Jag tycker att det är lite konstigt att separera dem (prepp och slumptabell). Har SL preppat/valt en slumptabell där det kan finnas krokodiler vid Ätran så är det en seriös möjlighet att det finns eller kan finnas krokodiler vid Ätran. Det bör givetvis då också komma med en förklaring som i spelet är rimlig. Vilket förstås är olika beroende på vad som spelas. (Det mest otroliga i de flesta spel jag spelat är att rollpersonerna skulle vara vid Ätran.)

Står det "i äventyret" att något är på ett visst sätt bör du som blorb-SL ändra det innan spel (prepp) om du inte gillar det. Att följa ett äventyr "som skrivet" av någon annan är inte (nödvändigtvis) blorb? Utan det är beslutet att innan spel följa äventyret "som skrivet" eller inte som är blorb-stil.

Stämmer det?


(OK, jag vill ha en parentes om att det vore coolt att slumpa vilka regler som gäller också.())
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Leon;n328254 said:
Nja, vänta nu. Ditt argument var väl att ni använde blorben som om den var sann, inte att du faktiskt anser att det är referenten för rollspel? Så egentligen är vi överrens.

Om du inte mest har låtit mig hållas ;)
Oblorb är alltså en modell där man möjligtvis har lite kartor och prepp och sånt som input till det magiska ögonblicket då det blir en del av spelet dvs det stora samtalet som utgör “rollspel”.

Men vi har alltså en helt annan modell där vår gemensamma fantasi inte bara utgörs över det som vi vet uta också av det som inte alla runt bordet vet. Saker blir “canon” när dom införs i blorben och rollspelet är mer än bara samtalet.

Givetvis är alla “modeller” av detta slag bara just det, modeller. Semantiska & semiotiska modeller. UX-modeller, designrymdmodeller. Olika modeller möjliggör olika sorters rollspel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Guh folk älskar att hacka på exemplen. Det är inte jag som har en krokodil vid Ätran i mitt spel. Sheesh. Mitt spel är coolt.

Soda, ja, tabeller och andra 2-sanningar är också en del av prepp precis som 1-sanningar, vilka är rena statements/bilder/kartor a la "Köksdörren är låst".
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Oldtimer;n328277 said:
Jag har svårt att tro att någon i den gruppen är över nio år. Så kunde det låta i barndomen när vi lekte krig med gevär av pinnar (“Pang, du är död! Nähä, för du missade.”)
Det finns ju uppenbarligen dom som håller på så än i dag. Men dom har satt sig bakom spelledarskärmen.

Fast när vi hittade regler för hur man skulle spela och spelleda så blev det urbra. Och då inbegriper “spelregler” även regler kring när och hur entiteter kan/får/ska injiceras in i blorben.

Oldtimer;n328277 said:
Om SL säger att vi ser en krokodil vid stranden, så gör vi det och får förhålla oss till detta faktum. Om stranden sedan är längs Ätran (i Västergötland :p), blir det genast ett mysterium som vi blir nyfikna på att lösa.
Exakt. Så ska man köra. Sen går ju Ätran både genom Västergötland och Halland…!?

Däremot följande inte så pepp för mig:

Oldtimer;n328277 said:
Men huruvida krokodilen var preppad, slumpad eller hittepå, spelar ingen som helst roll, bara SL får ihop en bra förklaring till mysteriet med krokodilen vid Ätran.
Det här är absolut inte min grej.
Men det har väl framgått vid det här laget hur jag tycker man ska spela.
Att folk tycker det är urviktigt att två sina händer från det 10000 gånger och säga “oroa er inte, när jag är SL så hittar jag på vad som helst när som helst, jag kör inte som den där 2097” är lite tungt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
2097;n328299 said:
Guh folk älskar att hacka på exemplen. Det är inte jag som har en krokodil vid Ätran i mitt spel. Sheesh. Mitt spel är coolt.
Exakt. Men vi diskuterar en specifik spelstil med för- och nackdelar. Det har varit en del ganska ogenerösa round house kicks mot andra spelstilar med :) Mitt 90s spelande var också coolt.

Oavsett belyser det den svaghet jag har fört fram hela tiden. Om preppen suger så suger spelet. Jag tycker att mer givande diskussion, i det här läger nu när vi fattar vad blorb är, hur gör man sin prepp på ett sätt som innebär att det inte blir krokodiler i Ätran.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Måns;n328261 said:
Alltså, det här dödar inlevelsen totalt för mig. Jag har spelat med en bunt sådana SL och påpekat att “thats not how this works” och de ba’ “så står det i äventyret, så det är sant!”

Ska jag vara helt ärligt så likställer jag detta med att bli rälsad mot min vilja. När det gäller spel jag blir matt av alltså.
Så att det finns en krokodil vid floden och både du och din rollperson tycker det är märkligt att det finns en krokodil där är likställt med att bli rälsad mot sin vilja.

Det här är en tråd som handlar om att din polare Leon bad mig gå igenom Svavelvinter utifrån blorb-modellen, och jag gjorde det. Tog mig tiden att läsa igenom modulen och plocka fram vad jag tyckte var blorbigt och oblorbigt eftersom det var det som ni ville.

Och i den tråden tycker du det är bra att skriva att tycker att när spelledaren har åtagit sig att förhålla sig konsekvent till det hon har valt att ha i sin prepp så är det mer tvångsrälsande än när spelledaren får hitta på vad som helst när som helt och gruppen hänvisas till att lita på spelledarens “genrekunskap” och “fingertoppskänsla”.

Vill ha en notarie på detta. 2019-06-28. Dagen då jag lackade ur totalt.

Igen, det var inte jag som hittade på exemplet med en fucking krokodil i fucking Falkenberg. Ni mobbar ju ut mina exempel och sen när jag förhåller mig till era exempel så får jag skit för det också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
2097;n328304 said:
Så att det finns en krokodil vid floden och både du och din rollperson tycker det är märkligt att det finns en krokodil där är likställt med att bli rälsad mot sin vilja.

Det här är en tråd som handlar om att din polare Leon bad mig gå igenom Svavelvinter utifrån blorb-modellen, och jag gjorde det. Tog mig tiden att läsa igenom modulen och plocka fram vad jag tyckte var blorbigt och oblorbigt eftersom det var det som ni ville.

Och i den tråden tycker du det är bra att skriva att tycker att när spelledaren har åtagit sig att förhålla sig konsekvent till det hon har valt att ha i sin prepp så är det mer tvångsrälsande än när spelledaren får hitta på vad som helst när som helt och gruppen hänvisas till att lita på spelledarens “genrekunskap” och “fingertoppskänsla”.

Vill ha en notarie på detta. 2019-06-28. Dagen då jag lackade ur totalt.

Igen, det var inte jag som hittade på exemplet med en fucking krokodil i fucking Falkenberg. Ni mobbar ju ut mina exempel och sen när jag förhåller mig till era exempel så får jag skit för det också.
Alltså, det här är lite orättvist. Exempelet är ett exempel. Det är vi alla överens om. Visst tråden är spretig och ganska OT, men jag ogillar inkonsekvens i settingen lika mycket som du ogillar rälsning. Rälsning är en av de stora orsakerna till att blorben ens finns. Jag älskar att du har en blorb. Jag tycker att den fascinerande, intressant, konskvent, genomtänkt och ser alldeles funktionsduglig ut. Men det hjälper inte mig med mina problem. Överlag finns det lite som jag kan lyfta över till mitt eget SL:ande. Och det är inte negativ kritik. Det är ett sakligt påstående.

Och min kritik mot blorben, som är mot blorben, inte mot dig (du förgyller ju forumet!) är att prepp inte alltid kan överleva mötet med spel. Och det är ju där jag tycker att det roliga börjar.

http://revolverspel.blogspot.com/2013/05/kontroll.html
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Lek är ju väldigt roligt. Men "vi leker inte-nudda-golv" blir lite underminerat när nån säger "fast här får jag stå för jag leker att just här får jag nudda".

Det som alltid störde mig med 90s-spelen var assymmetrin. Spelarboken bestod till 99% av regler, spelledarboken bestod till 99% av advice & illusionism-tips. Spelaren skulle spela ett tärnings-och-egenskaps–spel, spelledaren skulle hitta på.

Finns två sätt att återskapa symmetrin. Det ena är att inte bara spelledaren får hitta på. "Det är en krokodil vid Ätran" "Ja och isf har jag en krokodilsäker bur där som kan skydda mig". Finns många spel som funkar bra så. Ex vis Archipelago.

Det andra är att både spelaren och spelledaren ska följa regler. Ex vis blorb. Eller ett annat väldigt oblorbigt exempel men ändå ett spel där spelledaren följer regler: Apocalypse World.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
2097;n328308 said:
Det andra är att både spelaren och spelledaren ska följa regler. Ex vis blorb. Eller ett annat väldigt oblorbigt exempel men ändå ett spel där spelledaren följer regler: Apocalypse World.
Och reglerna i blorb är:
Hitta inte på under spel utan bara innan/mellan spel
Om vi lämnar den fasta preppen så skall vi lämna över till opartiska genereringsverktyg

?
 

Thanuir

Veteran
Joined
9 Jun 2019
Messages
37
Måns;n328307 said:
Och min kritik mot blorben, som är mot blorben, inte mot dig (du förgyller ju forumet!) är att prepp inte alltid kan överleva mötet med spel. Och det är ju där jag tycker att det roliga börjar.
Den här stemmer inte med mina erfaringer. Hvis man forbereder plasser och karakterer, den värste som kan skje är att det inte användas.

Hvis man forbereder handlinger, så kan det godt skje at spillere nullererer dem.

Så jag får det roliga hele tiden: Jag vet aldri vad det kommar til att skje, men är forberedt ofte.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram;n328310 said:
Och reglerna i blorb är:
Hitta inte på under spel utan bara innan/mellan spel
Om vi lämnar den fasta preppen så skall vi lämna över till opartiska genereringsverktyg

?
japp<3
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK, har lugnat ner mig & slutat vara så urlackad—skönt!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
2097;n328301 said:
Det finns ju uppenbarligen dom som håller på så än i dag. Men dom har satt sig bakom spelledarskärmen.
Verkligen? "uppenbarligen"? Okej, säger du det så. Jag är glad att jag inte har stött på dem i vuxen ålder.

Fast när vi hittade regler för hur man skulle spela och spelleda så blev det urbra. Och då inbegriper “spelregler” även regler kring när och hur entiteter kan/får/ska injiceras in i blorben.
Jo, jag förstår absolut dina blorb-principer. Och konstaterar att de inte löser några problem för mig. Snarare skulle de ge mig en massa helt nya problem.

Sen går ju Ätran både genom Västergötland och Halland…!?
Jag vet. Men jag är född och uppväxt som västgöte och bor numera, rent formellt, i Halland, så jag ville bara retas lite. :p

Det här är absolut inte min grej.
Men det har väl framgått vid det här laget hur jag tycker man ska spela.
Att folk tycker det är urviktigt att två sina händer från det 10000 gånger och säga “oroa er inte, när jag är SL så hittar jag på vad som helst när som helst, jag kör inte som den där 2097” är lite tungt.
Jag skulle tro att det finns lite utrymme mellan dina blorb-principer och "jag hittar på vad som helst, när som helt". Att folk sedan inte studsar runt i ett dopamin-rus av blorb-principerna, utan berättar att det inte passar dem (som jag gör), är inget du skall ta personligt. Vi hittar alla vårt eget sätt att rollspela/spelleda och när det klickar, så klickar det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Thanuir;n328311 said:
Den här stemmer inte med mina erfaringer. Hvis man forbereder plasser och karakterer, den värste som kan skje är att det inte användas.

Hvis man forbereder handlinger, så kan det godt skje at spillere nullererer dem.

Så jag får det roliga hele tiden: Jag vet aldri vad det kommar til att skje, men är forberedt ofte.
Ja, förutsatt att man gillar att förbereda :)

Men det var inte min poäng. Min poäng var om jag använder förskriven prepp som någon annan har förberett så kan det lätt uppstå lägen där spel och preppen inte riktigt lirar. Det kan även hända egen prepp för man glömde bort nått eller tänkte fel, men risken är sannolikt mindre. Ja, beroende på hur noggrann man är vill säga.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Oldtimer;n328314 said:
Jag skulle tro att det finns lite utrymme mellan dina blorb-principer och "jag hittar på vad som helst, när som helt".
Never mind! Tillbaka till urlacknings-läget!
 
Top