Om Star Wars och ljussablar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
@Feuflux skrev i TV-seroetråden nedan att han hade tänkt skriva ett inlägg om den här krönikan i Aftonbladet. Men det gjorde han inte, så nu gör jag det istället, eftersom den nämner något jag själv tänkt på.

Star Wars blir bättre ju färre jediriddare och ljussablar som är med.

Det bästa Disney (eller någon alls, om man ska vara petig) producerat under varumärket Star Wars är Rogue One och Andor, som sammanlagt har noll ljussablar och mellan 0-1 jediriddare*. Originaltrilogin handlade om krig mot ett ont imperium, där några personer råkade vara jediriddare och ha ljussablar -- de var bra. Prequeltrilogin där alla är jediriddare var mindre bra. Etc.

Rätt eller fel?

*
Stellan Skarsgårds rollfigur är misstänkt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Problemet är bara när ljussablarna används fel. Jedi och Sith använder inte ljussablar för att de är ett effektivt vapen eller någon annan dum in-universe anledning. De använder dem för att de är en manifestation av viljan. De är ”the shining blades” som Joseph Cambell skriver om. De är viljan till makten. Det är varför den bästa musiken i Star Wars heter ”Duel of the Fates”. Det är great när Kylo Ren och Rey använder dem i Episode 8 för då behöver vi inte förmedla med dialog att hon närmar sig mörka sidan och han ljusa sidan. För deras vilja är i samklang. Det är kass när Jango Fett äter det via ljussabel för det är en scen som använder lasersvärdet som ett vapen med taktiska implikationer.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
532
Jag skrev just om det här till en kompis, då skrev jag om inflationen i prylar som inte är lasersvärd men som ändå kan fäktas med lasersvärd.

Jag håller ju med dig ren generellt. Rouge 1 och framförallt Andor tycker jag ju mycket om.
Men samtidigt, tonårs-jag (och 35-års jag) kan inte sluta tycka att ljussablar är coola. Men de är ju som coolast när de är gamla mystiska artefakter inte massproducerade vapen
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
532
Problemet är bara när ljussablarna används fel. Jedi och Sith använder inte ljussablar för att de är ett effektivt vapen eller någon annan dum in-universe anledning. De använder dem för att de är en manifestation av viljan. De är ”the shining blades” som Joseph Cambell skriver om. De är viljan till makten. Det är varför den bästa musiken i Star Wars heter ”Duel of the Fates”. Det är great när Kylo Ren och Rey använder dem i Episode 8 för då behöver vi inte förmedla med dialog att hon närmar sig mörka sidan och han ljusa sidan. För deras vilja är i samklang. Det är kass när Jango Fett äter det via ljussabel för det är en scen som använder lasersvärdet som ett vapen med taktiska implikationer.
Håller med ljussablar bör vara dramatiska, typ ceremoniella grejer
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Det är great när Kylo Ren och Rey använder dem i Episode 8 för då behöver vi inte förmedla med dialog att hon närmar sig mörka sidan och han ljusa sidan. För deras vilja är i samklang.
Så är Episod 8 också bland det bästa Star Wars som gjorts.
Jag tror iofs att det handlar mindre om ljussablar och mer om att Star Wars är bättre western än rymdopera.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Men samtidigt, tonårs-jag (och 35-års jag) kan inte sluta tycka att ljussablar är coola. Men de är ju som coolast när de är gamla mystiska artefakter inte massproducerade vapen
De är ju coolare ju ovanligare de är.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
100% rätt.

Jedis och kraften är de minst intressanta bitarna i Star Wars. Sith är inte långt över i ointressanthet. som en konsekvens är ljussablar mindre intressanta.

Coolast är om det finns en eller ingen ljussabel med i filmen/Serien. För om det finns två så är det så givet vad som kommer hända. Med en blir det lite mer spännande.

Fast variation är så klart bra! Det är klart att det ska finnas i alla fall nån ljussabelkavalkad i åtminstånde nån hyfsat ny produktion, så att de som GILLAR ninjajedis och fäktscener med ljusstavar får sitt också:

Och jag är inte sämre än att även jag kan tycka sånt är rätt coolt _ibland_.

Men "mitt" starwars kretsar kring rökiga kantinor, laserpistoler i höfthölster, och åsikter i stil med "I've never seen anything to make me believe there's one all-powerful Force controlling everything.".

Ju färre ljussablar, dessto mer intresserad blir jag!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Det tristaste med ljussablarna är att det blivit så formaliserat. Av de nio filmerna i huvudserien slutar åtta! med en ljussabelduell. (Eventuellt sju, beroende på hur man räknar The Last Jedi.)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Som podden Weird Studies sa: "fucking content creation, man". Problemet med Star Wars är ju att de gör någonting (och mycket!) av allt. Inget får vara mystiskt eller unikt, varenda sidospår och kommentar måste utforskas och utnyttjas. Utvattnas och urarmas. Det var ballt när Kenobi bara nämnde "clone wars" i förbifarten. Det är extremt trist och alldagligt när man gör hela filmer och tv-serier om det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Det tristaste med ljussablarna är att det blivit så formaliserat. Av de nio filmerna i huvudserien slutar åtta! med en ljussabelduell. (Eventuellt sju, beroende på hur man räknar The Last Jedi.)
Alltså jag tycker det var ett misstag att standardisera det till att alla Jedis använder lasersvärd och inget annat vapen.
Tycker fortfarande det är urdumt att Joda använder lasersvärd.med hans storlek hade det varit rimligare om han använde en pistol.

Med det sagt borde Joda såklart aldrig ha fått slåss, det känns som en total missuppfattning av hans karaktär att han måste vara en krigare och inte bara få vara en vis mupp.

(Finns ett klipp på George Lucas när de gjorde attack of the clone där han säger något i stil med "I den här filmen får vi tillslut se Joda slåss vilket alla viljat se sedan empire strike back". Och jag önskar någon hade ifrågasatt det. Vem fan såg den visa gamla Dockan prata om kraften och vikten att inte agera förhastat och tänkte "Han var säkert en skitcool krigare")
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Som podden Weird Studies sa: "fucking content creation, man". Problemet med Star Wars är ju att de gör någonting (och mycket!) av allt. Inget får vara mystiskt eller unikt, varenda sidospår och kommentar måste utforskas och utnyttjas. Utvattnas och urarmas. Det var ballt när Kenobi bara nämnde "clone wars" i förbifarten. Det är extremt trist och alldagligt när
man gör hela filmer och tv-serier om det.
I första filmen har Obi-one bruna dräkt med huvor, vilket känns som något man bär för vara inkognito, vilket passade för karaktär när han gömde sig.
Framtida filmer kände behovet att göra det till standard Jedi dräkt.

Problemet är inte bara att star wars måste standardisera och göra "Content" av allt, de är också rätt dumma i hur de gör det.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
I första filmen har Obi-one bruna dräkt med huvor, vilket känns som något man bär för vara inkognito, vilket passade för karaktär när han gömde sig.
Framtida filmer kände behovet att göra det till standard Jedi dräkt.

Problemet är inte bara att star wars måste standardisera och göra "Content" av allt, de är också rätt dumma i hur de gör det.
Jag tänkte att det var för att de var i öknen sen fick det hänga med i allat annat

Jag tycker star wars är som bäst när det jobbar med koncept som i orginal trilogin som handlade om hjältens resa. Rogue one någon slags krigs film. Andor utforskar rebellrörelser och radikalisering. Hoppas att the acolyte som är nästa provar att göra det som detektiv historia vilken kan bli bra. När det bara tröskar på som en kopia av hjältens resa - spaceopera så blir det mer och mer utvattnat om de inte har nya idéer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Vem fan såg den visa gamla Dockan prata om kraften och vikten att inte agera förhastat och tänkte "Han var säkert en skitcool krigare")
Luke Skywalker. Eller rättare sagt, han tittade på den tokiga gamla dockan och konstatera att han knappast kan vara "the great jedi warrior" vilket Yoda bekräftade med "war does not make one great". Så jag håller med dig 100%. Yoda borde fått vara en ren sorceror medan Obi-Wan var en Eldricht Knight. Men jag antar att det var det folk hakade upp sig på.

"Men Luke saaaaaaaaaaaaa ju att Yoda var en stor krigare". Att Luke helt enkelt hade fel och skapat förutfattade meningar var visst inte aktuellt =(

I första filmen har Obi-one bruna dräkt med huvor, vilket känns som något man bär för vara inkognito, vilket passade för karaktär när han gömde sig.
För mig var Baylan i Ahsoka ungefär hur jag alltid tänkt mig att Jedi-riddare såg ut innan Lukas kom med sina prequals. Dvs mer betoning på "riddare".
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Det ska ju vara en symbol för att man är en riddare. Om de är bra eller dåliga att slåss med spelar mindre roll. De borde ju vara kass om man inte har the force och tex kan parera blasters genom att vifta lite, men jag behöver verkligen inte se det hända. (Sidospår, det skulle ju vara kul med en story om en falsk Jedi som mest hittat en ljussabel men är kass på att använda den och därför skjuter folk i stället, och typ använder scentroleri för att fejka kraften)

Vem som helst kan inte ha en ljusssbel. Eller en rustning som tål blaster-skott som The Mandalorian i The Mandalorian har. De ska vara lika mycket en symbol för hur den som bär dem är och vilka ideal den personen har.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Det ska ju vara en symbol för att man är en riddare. Om de är bra eller dåliga att slåss med spelar mindre roll. De borde ju vara kass om man inte har the force och tex kan parera blasters genom att vifta lite, men jag behöver verkligen inte se det hända. (Sidospår, det skulle ju vara kul med en story om en falsk Jedi som mest hittat en ljussabel men är kass på att använda den och därför skjuter folk i stället, och typ använder scentroleri för att fejka kraften)
De har gjort detta i en av live action tv-serierna.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Problemet med för många ljussablar är att det inte blir möjligt med en eskalering, eller att eskaleringen blir för mycket. Jaha nu är det en robot som har 4 lasersvärd samtidigt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
De har gjort detta i en av live action tv-serierna.
Ja, och det var helt fel tillfälle för det, eftersom det verkar stenkorkat av honom att låtsas vara jedi vid en tidpunkt när inkvisitorer jagar och avrättar jedi. Det hade passat bättre i precis vilken annan Star Wars-serie som helst.
 
Top