WRNU Om sporttrådar på rollspel.nu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej allihopa!

Under senaste tiden har vi haft, och tillåtit, renodlade sporttrådar på rollspel.nu. De har lite diffust hamnat i kulturforumet, för sport är väl kultur, tänkte vi, men vi har också haft tankar på övriga spel-forumet, för sport är ju spel på något sätt.

Men det känns inte som att det landar rätt oavsett. Inte på grund hur det diskuteras, men helt enkelt för att det känns, för mig, nu efter att ha funderat och funderat, som väldigt, väldigt off topic för rollspel.nu. Och till viss del bjuder de in till diskussioner om nästan vad som helst kring sport, som finansiering, regler, resultat, supporterkultur, ja, vad kan inte ramla in i en sporttråd? Och de väcker också andra frågor för oss när vi modererar. Vilka sporter ska få/tillåtas ha en tråd? Ska vi tillåta en tråd för bandy, en för innebandy, en för sumobrottning, pingis, skidor, och så vidare. Det blir egentligen omöjligt att dra en annan gräns än antingen sport eller inte sport.

När vi alla av och till pratar om hur forumet mår är OT-forumets stängning något som framhålls som i stort sett odelat positivt. Det forumet var i mångt och mycket gränslöst när det gällde vad som kunde tas upp, och det var också något som gjorde det svårare att moderera. Och det blev väldigt ofta knas mellan användare. Jag säger inte att sporttrådarna skulle leda till detta, och inget som någon av de användare som deltar har skrivit har lutat åt det hållet, men trådarnas existens gläntar ändå på dörren till OT-forumet, en dörr jag kommer att försöka hålla stängd så länge jag håller i spakarna på rollspel.nu. För min och för allas bästa sinneshälsa, tänker jag.

Så kort och gott, från och med nu klassar vi sporttrådar som OT för rollspel.nu.

Jag skriver detta som en uttalat sportintresserad person. Jag tittar på fotboll, skidor både på längden och tvären, på OS och VM, hockey och friidrott. Jag har koll på resultattabeller, spelare som byter klubb, vem som vinner vad, tja, jag är en entusiastisk sportnörd helt enkelt. Men trots det tar jag det här beslutet.

Vänligen

/Magnus

Tråkigt beslut men jag vill passa på att tipsa om att det finns en Sport-kanal i Vrållådan. Jag vet inte hur man länkar till Discord men det är kanske bättre att vi diskuterar den här typen av kultur (som det givetvis är) där istället?

Tråkigt beslut men jag vill passa på att tipsa om att det finns en Sport-kanal i Vrållådan. Jag vet inte hur man länkar till Discord men det är kanske bättre att vi diskuterar den här typen av kultur (som det givetvis är) där istället?
Om det finns en sport-kanal där så låter ju det som en utmärkt idé. Jag är inte medlem i Vrållådan och kan därför inte skapa någon "invite", men kanske @chrull har möjlighet att göra en sån?

Man hittar till Vrållådan genom att följa länken i det här inlägget:

Men för dom av oss som inte har vrållådan och som inte heller vill skaffa vrållådan men som kan se ett nöje i att diskutera sport från och till med andra forumiter här på forumet hur skall vi gå till väga.

Vad skall klassas som off topic, det finns trådar om tips på whisky, vilket mobilabbonemang man skall ha , vilken cykelhjälm som är bäst , datorinköp, hur man hänger upp lampor i taket, gasolgrillar mm mm.

Är dessa trådar mindre off topic och har mer existensberättigande på ett rollspelsforum än en sporttråd.

Så länge det hålls god ton och diskussionerna inte blir för hätska så varför kan inte sporttrådar få leva bland alla andra trådar som har noll och ingenting med rollspel att göra.

Med allt detta sagt accepterar jag ändå Magnus och övriga mods beslut även om jag kan tycka att det är lite surt.

Vad skall klassas som off topic, det finns trådar om tips på whisky, vilket mobilabbonemang man skall ha , vilken cykelhjälm som är bäst , datorinköp, hur man hänger upp lampor i taket, gasolgrillar mm mm.
Kan tänka att skillnaden är att dessa generellt ligger under hjälp mig med en sak forumet? Det finns med andra ord en naturlig plats för just dessa ämnen. Något som inte finns för sport. Sen förstår jag kritiken.

Gör det? Inte där jag är med. Men discord-flödet är nog ändå inte för mig.
Det tragiska är att även där störde sig nördmajoritet på att vi var några som vill prata om världens största kulturfenomen så det fick bli en egen kanal som knappt besöks.

Jag accepterar såklart också Magnus beslut men jag har aldrig förstått varför @JohanL s tes är korrekt. Varför står sport och rollspel i sådan opposition mot varandra? Inte sällan övergår det i direkt förakt. Och jag tycker det är beklagligt. Därför var fotbollstråden för mig en frisk fläkt.

Det tragiska är att även där störde sig nördmajoritet på att vi var några som vill prata om världens största kulturfenomen så det fick bli en egen kanal som knappt besöks.

Jag accepterar såklart också Magnus beslut men jag har aldrig förstått varför @JohanL s tes är korrekt. Varför står sport och rollspel i sådan opposition mot varandra? Inte sällan övergår det i direkt förakt. Och jag tycker det är beklagligt. Därför var fotbollstråden för mig en frisk fläkt.
Det är ju en helt annan diskussion, men jag förundras också över detta fenomen och var det kommer ifrån. Jag är inte sportintresserad, men jag stör mig inte heller på de som har ett sportintresse eller är sportnördar. Förakt som finns mellan idrottsutövare som tävlar och övriga nördkulturen verkar blivit en sanning som hålls liv i både i attityd, norm och genom populärkulturen, men jag har ingen aning vad roten till det hela är.

Är dessa trådar mindre off topic och har mer existensberättigande på ett rollspelsforum än en sporttråd.
Det är väl okej att fråga om hjälp kring sport, jag förstod det mer som att det är allmänna diskussioner om sport som inte tillåts. Och det verkar väl rimligt, sport är ju ändå tydligt off topic från ämnet rollspel.

Kultur är väl ett vagare ämne, men rollspel är ändå en del av kulturen och det kan vara svårt att dra en gräns mot rollspel. Närheten mellan rollspel och böcker, filmer, musik och serier är ändå ganska stor.

Men sport ser jag inga likheter alls med. Problemet är väl att tillåter man sport så borde man i rimlighetens namn tillåta diskussioner kring annat som inte är rollspel. Dans, ridning, matlagning, epa, amerikansk politik. Och där har vi OT forumet. Fantastiskt så länge folk var civiliserade, spred hat och dålig stämning i alla andra forum när det gick över styr.

Jag märkte den knappt, ska jag erkänna. Jag använder ju huvudsakligen "What's new" för att navigera forumet och om jag såg den där så reagerade jag inte på det – liksom, den är ju inte ensam om att vara en tråd med innehåll som inte berör mig. Det är väldigt, väldigt enkelt att inte klicka på trådar man inte är intresserad av.

För att ta ett urval just nu: Jag ser trådar som "Konfluxsviten till DoD23", en recension av Daggerheart, en tråd om fantasybilder och varulvsspelet "Spionchefens hemlighet". Jag kommer inte att klicka på dem, för deras ämnen intresserar mig. På vilket sätt skulle det vara jobbigare för mig att inte klicka på en tråd som heter "Fotboll" än att inte klicka på ett varulvsspel eller att inte klicka på en tråd om ett rollspel som inte intresserar mig?

Jag accepterar såklart beslutet, om inte annat för att jag själv helt och hållet saknar minsta antydan till sportintresse. Men jag ville mest visa att det finns de av oss som är aktivt ointresserade av alla former av sportboll men som ändå inte stör sig på en fotbollstråd på ett rollspelsforum. Det försämrar inte min upplevelse av forumet att det finns här, liksom.

Hade vi haft en störtflod av sporttrådar kanske vi haft en annan situation. Hade sporttrådarna dominerats av brölande machokultur eller den sorts supporterkultur som kantrar över i våld… då hade vi haft en annan situation. Men så är det ju inte. Istället är forumet en ganska snäll oas i internet-etern där mestadels snälla och harmlösa nördar diskuterar saker med varandra.

Som icke-intresserad av sport säger jag "Yay!" per default, men i ärlighetens namn är jag som @krank - jag märkte knappt av den. Men precis som politik är off topic tycker jag sport också både vara det (båda har sina supportrar, båda skapar kaos och gör många olyckliga förutom just fansen). Så jag ville mest ge tummen upp!

I stort tycker jag @krank uttrycker mina tankar också.

Samtidigt tycker jag det är rimligt att fokusera forumet på vad det finns för och inte annat. Kan ju bli ett sluttande plan sas. Samt att det är frågan hur mycket extra jobb den här typen av trådar KAN bli för moderator-kåren. Just sportboll (liksom mycket annat medgives) tenderar att röra upp känslor.

Cog.

Back