Nekromanti Om "spoilers"

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Någonting som kan vara bra att ha i minnet, särskillt nu när det har dykst upp en massa inlägg märkta V&N Spoiler, är att mycket av informationen i moduler som Dvärgar, Alver och Religoner, kan ses som spoilers. Alla dessa moduler (och V&N) innehåller information som är lättillgänglig för de som tillhör den berörda kulturen/religonen, exempelvis har mer än 99% av alla människor ingen aning om vad stenens hjärta men ALLA Dvärgar vet. Spelar du nekromatiker, eller tillhör någon dödskult, då känner du nog till de mesta i N&V, medans om du är Alv, antagligen inte har en aning om Dvärgisk (eller Tirakisk) teologi. Jag vill egentligen bara påpeka att diskutera olika sorters vandöda inte är mer, eller mindre "spoiler" än att diskutera alviskt samhällsliv.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Nja, jag tycker nog faktiskt att V&N i helhet innehåller betydligt mer Spoilerprylar än andra moduler och har mycket i de "öppna" kapitlen som bara i undantagsfall ska vara allmängods för spelare. Paradexemplet är Helmgastarna (där deras sårbarheter finns i det öppna kapitlet!), men nog kan SL och spelarna ha så mycket roligare med V&N om man hinner introducera de olika vandöda i kampanjen som överraskning innan spelarna har "vant" sig och börjat upptäcka svagheterna hos liken...

Mvh / Phelan
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
En ganska stor skillnad är att mycket av beskrivningarna om t.ex alviskt samhällsliv, som du nämnde, finns skriven för att även underlätta för spelarna. Inte bara för spelledaren. Men det gäller inte för t.ex Helmgastar, som det inte är meningen att spelare ska gestalta, även om det är möjligt, fast det är ju ett ganska uppenbart undantag om fallet är så. Helmgastarna finns för att skrämma och överraska spelarna, samt även för att ge dem en utmaning - ett verktyg för SL helt enkelt, och det görs bäst som en total hemlighet för spelarna tills de påträffar dem i spelets värld. Tycker jag, alltså.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Sant till viss del, men jag tycker att samma ska som gäller helmgastarna gäller Henéa, d.v.s inte någonting man spelar, utan något mystiskt och obehagligt man möter på otrevliga platser. De finns båda för "att skrämma och överraska spelarna" som du utryckte saken.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Det får du tycka, men jag tror nog att de flesta andra spelare och spelledare här på forumet anser att man ändå kan spela Henéaalver (de är ju trots allt meningen att det skall vara möjligt) medan man inte kan spela Helmgastar (även OM det är möjligt, men meningen är det inte). Och personligen så tycker jag nog att en Helmgast är mer mystisk än en Henéa, finns på kusligare ställen samt att de verkligen skrämmer spelarna eftersom de är direkt "övernaturliga". Alltså, visst blir man rädd när ett gäng Henéaalver omringat en och siktar bågarna mot en djupt inne i en urskog som man gått vilse i. Ungefär samma skräck drabbar nog en då man blir överfallen av blodtörstiga rövare, o.s.v. Men, när Helmgasten uppenbarar sej så drabbas man av en skräck som förmodligen är på ett helt annat plan än den som drabbat en i de två andra exemplen, en skräck som får ens bild av verkligheten att rasa samman (Cthulhu!). Så skulle åtminstone de flesta av mina rollpersoner reagera, och en sådan konfrontation skulle nog sätta spår i dem som aldrig skulle försvinna helt.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag tycker att man bör märka alla Spoiler-inlägg med bara spoiler. Om man nu spelar en karaktär som kan få veta det som står i inlägget, så kan det gå genom ens SL. Så SL typ funkar som ett filter.

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att spelare bara bör veta det som deras SL tycker att dom ska veta.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Problemet är om SL inte är här, men spelarna är...
Person.ligen så är det ju jag som är SL, och mina spelare kollar inte ens forumet.

tycker att spelare bara bör veta det som deras SL tycker att dom ska veta
personligen tycker jag det är bättre att dom har koll på diverse saker, bland annat så att dom faktiskt kan komma på karaktärer ('Nä, jag kan inga land förutom Soldarn... Hmm.. tja får väll bli en riddare då')
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Självklart får spelarna läsa om länderna i t ex mundanaboken. Jag tänkte mer på hemligheter; även om ens karaktär borde veta någon hemlighet, så ger SL inte ut den, p g a att han ska basera ett äventyr på den.

Mvh Victor Palm...

...Eller vad tycker du?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Om en karaktär ska veta en hemlighet, och SL hade tänkt basera ett äventyr på den, då får karaktären helt enkelt en central del i äventyret...
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Det får du tycka, men jag tror nog att de flesta andra spelare och spelledare här på forumet anser att man ändå kan spela Henéaalver (de är ju trots allt meningen att det skall vara möjligt)
Måste inflika att jag anser det vara i princip omöjligt att spela Henéaalver. Enligt modulen 'Alver' så är henéa alvernas avancerade språk (mer avancerat än djurs språk altså) det enda som gör dom mer 'mänskliga' än en flock vargar.

Alltså, visst blir man rädd när ett gäng Henéaalver omringat en och siktar bågarna mot en djupt inne i en urskog som man gått vilse i
Henéaalveran skulle aldrig visa sig för främlingarna i skogen. Antingen dödar dom inkräktarna med sina bågar från gömställen högt uppe bland trädenskronor, eller så hoppar dom ner och dräper inkräktarna med sina dolkar.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
men eftersom V&N är ny så klassas det mesta där i som Spoilers. dom andra böckerna har varit ute ett tag och dom flesta bör ha läst dem nu
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Måste inflika att jag anser det vara i princip omöjligt att spela Henéaalver. Enligt modulen 'Alver' så är henéa alvernas avancerade språk (mer avancerat än djurs språk altså) det enda som gör dom mer 'mänskliga' än en flock vargar."

Varför skulle det inte gå att spela en kampanj med enbart Henéaalver då? Jag vill minnas att någon här på forumet faktiskt redan gör det eller åtminstone tänkte göra det.

"Henéaalveran skulle aldrig visa sig för främlingarna i skogen. Antingen dödar dom inkräktarna med sina bågar från gömställen högt uppe bland trädenskronor, eller så hoppar dom ner och dräper inkräktarna med sina dolkar."

Det inträffar alltid undantag till sist. Så är det. Med andra ord så är det som står i Alver-modulen eller någon annanstans det som inträffar oftast, men knappast jämt.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
eller som vi gjorde när vi var n00bs

en Henéaalv satt och sup ikapp med en dvärg på ett värdshus i asharinas huvudstad

så ingenting är omöjligt
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Tanken att det fortfarande tillåts att det skickas alver till Asharina för oss är en gåta. Samtliga alver dör ganska brutalt och återfinns på de mest bessynerliga ställena som t.ex. ett dass.
Men rent seriöst... Hur många alver krävs det att det ska dö innan området blir klassat som farligt att vistas i?
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Men det dräller både alver från Sunari och från Alarinn. Alla alver går sådana öden till mötes att man inte ens vill att sådant ska hända sin värsta fiende. Allså borde de vara varnade. Ryktena borde gå...
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Jag håller med....jag tycker att henéa alver är nästintill ospelbara men Helmgastar är ännu mindre lämpade att spela. Skulle någon av mina spelare vilja ha en hené alv som rp så skulle jag kanske överväga det innan jag säger nej.....då dom är så primitiva o aldrig lämnar sina skogar osv....skulle någon sen villja spela en helmgast så skulle jag nog bara skratta åt spelaren :gremgrin:
 
Top