Nekromanti Om sakers varande eller inte

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Nu är det ju inte förstås bara introtexter och taffliga illustrationer som kan sabba ett rollspel.

Enligt mitt tycke finns det många andra aspekter som kan sabba dem minst lika mycket.

- Dålig struktur. Regler, tabeller och olika sorters fakta kommer i en ologisk ordning i reglerna, vilket leder till att det blir svårt att snabbt hitta något som man behöver slå upp. Samma fenomen kan också uppstå vid...

- Tafflig utforming. Den digitala utvecklingen har gjort att var och en kan utforma sina egna dokument. Detta betyder dock på intet sätt att alla bör utforma dokumenten. När det kommer till hemmagjorda system som läggs upp som gratis pdf:er på hemsidor, då må det vara (idealism framför professionalism). Men om man gör en trycksak som det är tänkt att jag ska betala pengar för, då är det banne mig straffbart att inte ha en välgjort layout. Det är i princip värre än taffliga bilder enligt mitt tycke (men jag är å andra sidan miljöskadad).

- Felaktig utformning. På en del rollspel kan man märka vi vilken tidpunkt de är gjorda eftersom de använder sig av de stilmässiga grepp som är moderna vid just det tillfälle produkten utformades. Detta leder ofta till två grova felaktigheter. 1 - Utformningen, liksom illa gjorda illustrationer, stämmer inte överens med spelets stämning. 2 - Produktens "look" blir snabbt omodern och "ful".

- Dåligt språkbruk. Liksom vid produktens fysiska utformning, är även språkdräkten viktigare än vad många verkar bry sig om. Jag syftar nu inte på basala fel som dålig stavning, särskrivningar och talspråk (återigen en miljöskada) men det att konstruktörerna oftast inte tänker på är att använda ett språk som är lämpligt för att beskriva den stämning som finns i spelet. Att i ett fantasyrollpel gör hänvisningar till moderna företeelser (gamla Experts hänvisning till Darth Vader t ex) tycker jag sabbar stämningen å det grövsta.

Håller ni med? Håller ni emot?

//Erik - skyndar till tvättstygan.
 
"...men det att konstruktörerna oftast inte tänker på är att använda ett språk som är lämpligt för att beskriva den stämning som finns i spelet..."

Jag håller helt med dig här, det finns inget värre än när konstruktörerna refererar till något som inte hör hemma i den värld de skapat - pajar stämningen något enormt :gremfrown:
 
Ses i tvättstygan då ;)

Jag håller med dig till fullo. Stämningen just i själva böckerna är väldigt viktig, MEN det kan också vara väldigt svårt att försöka beskriva konkreta regler med "fantasymål" om du förstår mig.

Att beskriva stridsregler är ett av dessa problem exempelvis.

Hålls med?
 
Ful layout och dålig grammatik...

...är det som stör mig mest när jag läser in mig på ett nytt rollspel. Jag har fått den stora äran att då och då recensera lite rollspel, både här på forumet och för Codex, och då har jag sett ett och annat. Visserligen kan jag ha överseende med ful layout, även om det stör mig, men språkliga detaljer stör mig något fruktansvärt för jag hittar varenda litet jämra fel de har gjort!

Okej, jag är inte hundraprocentig vad gäller felsökning men jag är ganska duktig på korrekturläsning så jag lyckas hitta alldeles för många fel för att det ska vara nyttigt.
Ni skulle ha sett hur Stjärnfödd såg ut innan jag korrekturläste eländet...och det spelet tyckte konstruktörerna att de var så klara med att de tänkte ge ut boken. I det skicket? Det hade blivit katastrof.

/Skuggvarg
 
Back
Top