Om rollspelspendling?

MetaLarsson

Swordsman
Förflyttar dig nämnvärt att få till rollspelspass?

Hur långt åker du för att spela rollspel?

Vad är din maxgräns för hur långt du kan tänka dig att åka för ett rollspelspass?

Jag tycker gott ni kan svara i längdmått och/eller tidsåtgång.

Jag flyttade i ett svagt ögonblick ifrån min rollspelsgrupp. Så nu åker jag ca 6 mil för att spela.
I gengäld är det mindre än en mil från min arbetsplats, så det går att kombinera med arbete på kontoret.

Vad är din maxgräns för hur långt du kan tänka dig att åka för ett rollspelspass?
Under förutsättning att det fortfarande är min invanda grupp hade jag nog kunnat åka 10 mil, men kanske inte så mycket mer.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Jag åker inom stan, om det är med bil tar det en cirka en halvtimme och om jag åker kommunalt upp till en timme. Det är helt rimligt i Stockholmstrakten.

Jag tror också att min övre gräns ligger runt timmen för en spelomgång, om inte det är något superspeciellt, vilket kan hända då och då. Då kanske två timmar är okej.

Jag bor i Borås, och åker varannan fredag och söndag till Göteborg för att spela rollspel, så lite drygt 6 mil . Längre än så hade nog inte funkat.

ok, har ju 2 gånger åkt till Seattle för att vara med på ett minispelkonvent (ok, det var ju inte enda orsaken att åka till USA, men jag såg ju till att förlägga resorna för att kunna delta på konventet som arrades av en del folk på forumet). Huvudssyftet var ju dock för att träffa kompisar från ett gammalt forum.

Last edited:

Har aldrig lämnat min stad för att spela rollspel.
Kan jag inte ta mig till spelplatsen på 30 minuter med cykel så hade jag nog börjat gnälla, men det har inte testats i närtid (körde bil tvärs genom stan till dåvarande spelgrupp för ~9 år sedan).

Har det så förspänt att jag i regel bara behöver cykla 6 km för spel, och när jag bodde uppsala var det nog ungefär samma som längst om det inte SL ofta bodde ännu närmare. Har nog aldrig behövt reflektera över smärtgränsen för att spela rollspel, vilket nog kanske måste räknas som lyx.

Eller, det är för långt att pendla från Umeå till Uppsala för spel.

När det kommer till spel med mina barndomsvänner kan jag få pendla en timme med bil. Detta händer bara fem eller sex gånger om året dock och biland spelar vi hemma hos mig så då är det ju de som får pendla istället. I övrigt har jag skaffat ett par lokala grupper som jag når på under tio minuter.

Jag spelar normalt i Skellefteå. Det är 3,5 mil/35 minuter bort. Eftersom jag jobbar i Skellefteå blir det dock ofta så att jag stannar kvar efter arbetsdagens slut, det vill säga ingen extra körning för spelandet.

Jag har vid några tillfällen kört till Umeå för att spela. Det är 11 mil/1,5 timme bort. Det tycker jag är över maxgräns för ett enskilt spelpass men okej för till exempel Grottröj.

För regelbundet spel: knappast längre än ca 1 h.
För udda tillfällen: ingen direkt övre gräns annat än att det skall funka med vald tidsram. Så skall man t.ex. ses för att lira en helg behöver alla kunna ta sig till vald spelplats och vara där inte alltför sent på fredagen vilket gör det till max någon/några timmar antar jag (om nu folk inte tar lite ledigt för att spela, också möjligt och har hänt).

Jag när en dröm om att hyra in delar av min gammelgrupp i ett skotskt slott och sitta en långhelg och spela rollspel kombinerat med god matI/dryck på kvällarna och kanske någon promenad i dramatiskt landskap. Har ännu inte realiserats :D

Cog.

Precis som flera andra i tråden sätter jag nog något slags 1h-gräns för regelbundet spel, och ju oftare vi ska träffas desto kortare restid är jag OK med. Jag har kanske inte speciellt mycket familj eller hus eller innebandy eller sånt som tar min tid, men som lärare värderar jag min fritid högt och tycker att det är rätt drygt att resa långt. Framför allt om det ska till en massa byten.

Min nuvarande spelgrupp träffas typ 15 minuter från mitt jobb, vilket känns ungefär lagom på fredagseftermiddagarna…

När jag åker längre och spelar, är det sällan spelandet som är huvudskälet till resan. jag åker upp till Hudiksvall för att träffa släkt och vänner, och ibland passar vi på och spelar. Jag åker på GothCon, men om jag spelar något där är det ju inte på konventet utan med vännerna jag passar på att hälsa på. Jag åker inte på konvent för att spela rollspel.

Mina båda grupper träffas olika vardagskvällar efter jobbet. Vad gäller den ena så passerar jag bokstavligen lokalen vi spelar i på vägen hem så där kan jag nog skriva noll på pendling. Min andra grupp däremot spelar 2,3 mil bort. (Googlade just det exakta avståndet mellan adresserna.) Så när jag spelar med det gänget så blir det sammanlagt strax under fem mil för mig att åka. Men det är det värt.

Flyttade till Nyköping, så pendlar till Stockholm. Tar ca 1h, plus kanske 20 minuter med tunnelbana.

Jag bor 10 mil från övriga gruppen, vilket med tåg tar 1 timme (+ promenad på 10-15 minuter).
En gång om året åker jag 30 mil för att spela med gamla vänner.

Jag har inga problem att åka till Stockholm (ca 1 timme med buss) för enstaka pass och testade det ett tag för regelbundet spel. Men det är för långt. Så jag skulle säga max en halvtimme med bil.

Jag har i princip bara spelat på distans sedan pandemin. Innan dess brukade jag ha upp till en timmes resa hem från spelmötena (inom Stockholmsområdet). Jag har åkt mycket längre för enskilda tillfällen.

Typ 25 minuter, men det beror på hos vem vi är. Har träffats hos mig en del på senaste..

När jag bodde i Sthlm var det upp till 45 min ca. Det är nog min maxgräns, cirka?

Back