Nekromanti Om rollpersoners längd, eller När jag var ung

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Längden har nog större betydelse för yngre spelare, som andra redan påpekat. Vad som alltid kommit i spel, faktiskt, är STO: kläder, rustningar, begränsade utrymmen etc. Muskler var nog mitt komplex i yngre dar, nu när kaggen börjar visa sig kanske det borde vara ännu mera så.
:gremlaugh:
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,006
Location
Smålands golvbrunn
För så var det på den tiden. Drakar och Demoner-tiden.
Jag ser det här som en empirisk fråga, som går att undersöka med en kvantitativ metod.

Arbetshypotes: 90 % av alla karaktärer under DoD-eran var mellan 186 och 198 centimeter långa.

Avgränsing: 1982-1993 (Blå boxen till Chronopia).

Källmaterial: Skarpskyttens privata rollspelsarkiv

Jag har hittat följande längder på gamla karaktärer:

DoD
170 cm (150 kg!)
151 cm
202 cm
161 cm

MT2
196 cm
169 cm
198 cm
177 cm
295 cm (!) (Bodybombing!)
204 cm
170 cm
193 cm
177 cm

SSR
207 cm
163 cm (Umli)
141 cm (Dvärg)
194 cm
192 cm
199 cm
c 190 cm

MT2089
200 cm
201 cm
210 cm
200 cm
167 cm
173 cm
184 cm
210 cm
180 cm
185 cm
194,5 cm

Resultat
12 karaktärer är kortare.
6 karaktärer är mellan 186 och 198 cm långa.
10 karaktärer är längre.

Slutsats: Arbetshypotesen stämmer ej, jämförd med källmaterialet. Det mest slående är att så få karaktärer är av medellängd; längderna drar åt mycket korta (under 170 cm) eller mycket långa (över 190 cm).

Detta med reservation för det mycket begränsade källurvalet. Slutsatsernas giltighet måste underbyggas med en mer systematisk inventering av relevant källmaterial.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,006
Location
Smålands golvbrunn
En helt annan sak

Jag tror att under DnD-eran var vidare:

95% av alla karaktärer män
99% av alla karaktärer "vita"
100% av alla karaktärer heterosexuella (eller a-sexuella, men aldrig, på några villkor, homosexuella)

Rena SD-paradiset!
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag vet inte om att vara lång var så viktigt, att vara extremt skilld från snittet på längd ja, men jag gjordelika ofta jättekorta karaktärer som jag gjorde långa karaktärer när jag var ny, sedan att det inte gjorde skillnad, det gjorde det väl visst, brukade använda det ganska ofta i mina beskrivningar, det var ju inte som att utseende eller liknande i övrigt kunde användas på det sättet.

/Luna Lovegood
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har nog aldrig gjort så stor sak över det där med längd på RP's. Jag tror de allra flesta varit ungefär samma längd som jag själv plus/minus 5 cm. Ibland med undantag för att jag gör nån specialras eller så.

Tråkigt svar, jag vet...
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Började spela rollspel när jag var runt 8, då handlade allt om optade karaktärer. Längd var ett visst issue, speciellt när man hade en viss idé. Typ "jag vill spela den största mutant någonsin, wee!" I början, innan jag, som jag brukar uttrycka det, hade kontakt med "riktiga" rollspelare (med riktiga menar jag här rollspelare som lägger större tyngdpunkt vid att rollpersonen är en faktiskt person med egna tankar och drömmar, snarare än någon slags fantasi om vad man skulle kunna vara), så var nog de flesta av mina karaktärer giganter. I alla fall om de var krigare. Har alltid dragits åt magikerhållet, så flertalet av mina sådana karaktärer var extrema när det gäller intellekt och så i stället.

Efter att jag gick med i en rollspelsklubb och äldre spelare influerade hur jag tänkte på karaktärer, så blev det plötsligt extremt oviktigt hur imponerande karaktären var. I stället var det viktigt vilka nackdelar personen hade, vad han brann för, vad som sårade honom, vilka reaktioner han hade på olika raser och yrken, etc. Jag tror att för egen del, mobbad bakgrund, kort i växten etc så handlade mycket av valet av stor längd osv om att kunna känna att man duger, att man inte är hunsad eller mobbad. Minns väl att flera "äventyr" handlade just om översittare, lorder som var jävliga mot folket, banditer som hunsade byar och liknande. Så det är, åtminstone i mitt fall, vad jag tror är skälet.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Senast jag spelade var rätt nyligen, och det var efter många år av att ha varit spelledare. Min karaktär var då en medellång, äldre herre.

Annars så tror jag nog det ligger något i det här. I begynnelsen så såg jag många spelarkaraktärer som var så långa som deras storleksattribut (om spelet hade något sådant) tillät enligt reglerna.

I en kortlivad kampanj av Mutant: Undergångens Arvtagare hade jag två spelare vars rollpersoner hade helt skilda storlekar. Den ena var en grön älg som var sisådär 350 cm lång, den andra en vessla på 50 cm. Vi kom på allteftersom att deras storlekar och kroppsformar var helt knasiga. Älgen kunde enkelt stiga över pallisader, och vesslan hade BMI på typ 50. Det blev att justera en hel del där.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror inte att jag brydde mig överdrivet mycket om längd i början av min rollspelskarriär, möjligen för att jag nyss hade fyllt tvåsiffrigt och nog hade en lite dimmmig bild av vad "långt" och "kort" var för vuxna. Sedermera tror jag att jag gjorde rätt många rollpersoner som var längre än snittet, men jag irriterade mig mest på att alla verkade bli så tunga för sin längd (eftersom jag jämförde med min egen kroppsbyggnad).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Skarpskytten said:
141 cm (Dvärg)
...
Resultat
12 karaktärer är kortare.
6 karaktärer är mellan 186 och 198 cm långa.
10 karaktärer är längre.

Slutsats: Arbetshypotesen stämmer ej, jämförd med källmaterialet. Det mest slående är att så få karaktärer är av medellängd; längderna drar åt mycket korta (under 170 cm) eller mycket långa (över 190 cm).

Detta med reservation för det mycket begränsade källurvalet. Slutsatsernas giltighet måste underbyggas med en mer systematisk inventering av relevant källmaterial.
Meh - du har ju med dvärgar jue.
Har någon på det här forumet haft en dvärg som varit mellan 186-198 cm???
:gremlaugh:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kom att tänka på en annan sak.
Längden beror delvis på vilket spel man spelar.
I min ungdom var det ADnD och BRP-spel som RQ och CoC som gällde.

I ADnD fick vi välja längd (det fanns tabeller för att slumpa fram längd/vikt, men vår DM lät oss välja). Normalt anpassade man då längden till rollpersonens styrka. Starka personer var ofta längre än svaga. Eftersom Styrka är en viktig grundegenskap var det vanligt att rollpersonerna hade hög styrka och därför var långa.

I BRP finns grundegenskapen Size. Detta värde slogs fram och det berodde på tillfälliga husregler hur mycket man fick ändra det.
Men kunde man öka Size gjorde man gärna det eftersom det gav fler hit points.

Sammanfattningsvis: storväxta rollpersoner var bättre på att slåss, alltså ville man ha en storväxt rollperson.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Nä jag har inte haft en dvärg som var 186cm men jag har haft en som var 179cm och det är ju inte så hiskeligt långt ifrån.

/Luna Lovegood
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
anth said:
Skarpskytten said:
141 cm (Dvärg)
...
Resultat
12 karaktärer är kortare.
6 karaktärer är mellan 186 och 198 cm långa.
10 karaktärer är längre.

Slutsats: Arbetshypotesen stämmer ej, jämförd med källmaterialet. Det mest slående är att så få karaktärer är av medellängd; längderna drar åt mycket korta (under 170 cm) eller mycket långa (över 190 cm).

Detta med reservation för det mycket begränsade källurvalet. Slutsatsernas giltighet måste underbyggas med en mer systematisk inventering av relevant källmaterial.
Meh - du har ju med dvärgar jue.
Har någon på det här forumet haft en dvärg som varit mellan 186-198 cm???
:gremlaugh:
Kanske någon som gjort en Carrot-ripoff?

Übereil
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Luna Lovegood said:
Nä jag har inte haft en dvärg som var 186cm men jag har haft en som var 179cm och det är ju inte så hiskeligt långt ifrån.
Jag har lajvat som världens längsta dvärg och jag är 179. Hette din rollfigur också Jarkas? :gremlaugh:
 
Top