Nekromanti Om rollpersoners längd, eller När jag var ung

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
När jag läste det här inlägget av Krille i tråden om alla spelar samma sak-kampanjer så slogs jag av en insikt:

Mina tidiga rollpersoner var nog till 90 % mellan 186 och 198 centimeter långa.

Tror till och med hela äventyrargäng stolpade runt med skyhöga längder på den tiden. Fast sällan över två meter för då blev det ju orealistiskt liksom.

Nu när jag tänkte på det kände jag att jag faktiskt tyckte det var viktigt då, även om jag nog knappast var medveten om det när det begav sig.

Det berodde väl knappast på att det fanns en ruta att skriva sin längd i, men jag tror inte det är en oviktig del av det hela. Rutor ska fyllas i. Och när jag var 15, då skulle det gärna stå nåt imponerande där. Kan ge mig tusan på att min första egna rollperson, den svart ankan och lönnmördaren Don Laratores, säkert var lång för att vara anka också.

Senaste fem åren vet jag inte ens om jag dragit till med någon siffra på hur lång en rollperson är. Det ligger inte långt fram i minnet i alla fall. Kanske slog jag fram nåt för halvorken jag spelade i AD&D? Det är nog enda spelet jag spelat på senare tid som har en ruta för det också …

Storleken på rollpersonen hade visst betydelse en gång i tiden. I alla fall för mig. Nu är jag nog mer intresserad av vad man gör med den. Men den dagen då jag har en femtonårig spelare som specifikt säger att hens rollperson är 196 cm så ska jag baske mig försöka komma ihåg att beskriva hur den tornar upp sig över vanligt folk. För så var det på den tiden. Drakar och Demoner-tiden.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Ju äldre man blir desto fler rollpersoner som är medellängd eller korta gör man. Dock vill jag minnas att det främst är när jag gör kvinnliga karaktärer som jag gör korta karaktärer - mina manliga känner jag i normalfallet lägger sig typ fem cm över medellängd.

Übereil, vars senaste karaktär var 205 cm eftersom en del av hans grej var att vara helt jävla enorm för att vara människa
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Spelar man Eon så blir lätt alla karaktärer jättar. Kraggbarbarer blev upp mot 2,5 om jag inte minns fel och cirefalier var också över 2 meter. Men även Vanarer har jag för mig blev rätt långa, 1,90 nåt sånt.

Jag har själv aldrig brytt mig om rollpersonernas längd, men jag minns att en spelledare, när jag var kid, hela tiden talade om hur den och den var över 2 meter lång. Det var när vi spelade "nya" Mutant. Jag tror det var en viss sorts människor som drogs till det spelet. Såna som såg fram emot lumpen, typ.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Gjorde också långa RP när jag kunde. Oftast iaf. Hur ofta dök det upp i spel? Aldrig.

Man kanske skulle köra typ taggar för utseende i spel. Lång (190 - 200 cm), vacker o s v...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Jag spelar nästan bara ganska korta karaktärer. Runt 170 cm långa korta brukar vara vettigt för fantasy. Men det beror på att jag gillar att spela magiker eller lönmördare och då ska man inte vara särskilt stor eller ha så mycket muskler. Så korta och antingen extremt smala eller feta är vad jag brukar köra. Med en och annan lång och gänglig karaktär in slängd då och då.

Men sedan är jag ganska lång i verkligheten så jag har inget mindervärdeskomplex att kompensera för.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag ser inte riktigt problemet.
När jag började spela ADnD på 80-talet så var mina rollpersoner mellan 1,50-2,10 - mest för att det stod i reglerna att människor var så långa. Det betyder att ALLA människor i hela världen var så långa, inte bara rollpersonerna.

Eftersom det är fantasy får man använda vilken längd som helst. Säger reglerna att alla människor är 3 meter långa så är de det. Säger reglerna att himlen är grön och att månen är en stor ost så är de det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är ju inte en problembeskrivning, det är en reflektion över vad som betytt något i ens spelande, varför det gjorde det, och varför det inte längre gör det. Det handlar bara ytligt sett om längd i centimeter, egentligen är det en reflektion över hur våra behov, prioriteringar och drömmar förändras över tid.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Eksem said:
Det är ju inte en problembeskrivning, det är en reflektion över vad som betytt något i ens spelande, varför det gjorde det, och varför det inte längre gör det. Det handlar bara ytligt sett om längd i centimeter, egentligen är det en reflektion över hur våra behov, prioriteringar och drömmar förändras över tid.
Ja!

:heart:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jävligt bra iakttagelse. Jag relaterar. :gremlaugh: Sedan så hade ju gamla goa DoD ett Storlek-attribut som man givetvis skulle rulla. Så, för mig upplevdes det här första gången när min SL gjorde fel med hur vi rullade storlek och alla spelarna fick STO 15-18 (minns inte hur).
Ingen av oss tänkte på det förrän en ny spelare kom in och rullade STO på "rätt" sätt, och fick STO 12. Då blev det plötsligt uppenbart vilka jävla bjässar vi var.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hur många av er som hade dessa bjässar fick anpassa er till att den vanliga världen inte alltid var byggd för er? Storlek tenderar speglas i skadebonus och KP men alltförsällan tänkte man på vad som händer då rp ska rida, ta sig genom ett hål, klättra etc. Påverkan på smidighet förglömdes ofta. En person med STY 18, STO 18 och SMI 18 är ju ett riktigt farligt monster slår det mig.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Niklas73 said:
Hur många av er som hade dessa bjässar fick anpassa er till att den vanliga världen inte alltid var byggd för er? Storlek tenderar speglas i skadebonus och KP men alltförsällan tänkte man på vad som händer då rp ska rida, ta sig genom ett hål, klättra etc. Påverkan på smidighet förglömdes ofta. En person med STY 18, STO 18 och SMI 18 är ju ett riktigt farligt monster slår det mig.
Jag tror vi kanske rullade ett STO-slag en gång på 3½ års rollspelande.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Niklas73 said:
Hur många av er som hade dessa bjässar fick anpassa er till att den vanliga världen inte alltid var byggd för er? Storlek tenderar speglas i skadebonus och KP men alltförsällan tänkte man på vad som händer då rp ska rida, ta sig genom ett hål, klättra etc. Påverkan på smidighet förglömdes ofta. En person med STY 18, STO 18 och SMI 18 är ju ett riktigt farligt monster slår det mig.
Jag tänker på det i fluffmässiga fall. T ex går jag in i ett hus så frågar jag hur högt det är i tak. I övrigt känner jag att det är sällan sånt spelar in.

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag började spela rollspel med Mutant Chronicles, och där var det definitivt så både för mig och andra. Jag har alltid tänkt att det nog åtminstone för mig personligen handlat om någon form av överkompensation för min egen ringa längd.

MC har inte ens STO...

I praktiken dök det nog sällan upp i faktiskt spel. Eller, det beror väl på vad man menar med "faktiskt spel"; jag tycker ju att även sådant som enbart tar plats i huvudet på spelarna men aldrig lyfts till "bordet" är en del av spelet. I mitt huvud var ju mina rollpersoner långa, vilket påverkade min bild av dem och hur det kändes att spela dem. Sen vet jag inte om övriga spelare såg mina rollpersoner som långa.

(Det är en grej jag reflekterat över ibland, det här med fysisk bleed typ. Att en spelares utseende ibland blöder över i hur jag föreställer mig hens rollperson. I extrema fall blir det helt enkelt spelaren men klädd i andra kläder. Kanske är jag bara dålig på att fantisera.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag tror att sånt här hade en del med filmerna att göra.

Jag tycker att i amerikanska actionfilmer så är nästan alltid hjältarna en bra bit längre än alla andra. Ofta verkar ju filmerna till och med rollbesättas med detta i åtanke. Sylvester Stalone är ju rätt kort (runt 1,70) men när jag tittar på filmerna skulle jag snarare gissa på runt 1,90, kanske 2 meter. Det jag tycker är roligt är att "hjältar" som faktiskt är längre i verkligheten (Dolph) inte ser ut att vara längre på film, såvida de inte är med i samma film och står bredvid varandra.

Det här är i alla fall den förklaring som poppat upp i mitt huvud när jag konstaterade samma sak som du, nämligen att förut brukade jag alltid vara rätt lång, och gärna bitig för jag ville ju vara just en hjälte. Ju äldre jag blivit, desto mindre intressant har dock hjältebiten blivit och jag leker hellre med sånna stereotyper. Gör jag en riktig hjälte i anden så får han gärna vara lite kort eller kanske småtjock. Gör jag en stor muskulös kille får han gärna vara något annat än en hjälte (men inte heller en skurk, för det är också så typiskt).

Normalt är dock att jag försöker lägga mig på runt medellängd för settingen, nu för tiden. Mest för att jag är trött på att rollpersoner nästan aldrig håller sig till genomsnittet på något sätt överhuvudtaget.

Sen är en lite kul anekdot när jag skulle spelleda en kampanj och jag satt med spelarna för att göra rollpersoner och vi pratar just utseende och längd och en av tjejerna i gruppen (Som är rätt kort) säger att hon kände för att spela en rätt lång person så hon satte längden till 1,70 m. Då började en av killarna fnissa och när vi tittade frågande på honom (han är rätt lång) så sa han att han hade satt sin rollpersons längd till 1,75 för att han kände för att spela en rätt kort person.

Så den korta rollpersonen visade sig vara fem centimeter längre än den långa rollpersonen. Det visar lite på att personligt perspektiv verkligen spelar stor roll också.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Arfert said:
Jag har faktiskt inte ens tänkt på det där med längd ....skumt.
Körde ni med officiella rollformulär när du började då? Annars håller jag på att det beror på att det inte fanns nån ruta att skriva i! :gremlaugh:
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Executive summary av en lång förklaring: det är för att man spelade den man skulle vilja vara :gremsmile:

En annan klassisk personlig egenskap som alla karaktärer spelade av 15-åriga killar (spelade tyvärr enbart med killar som ung) är min karaktär tar ingen skit från någon.

Jag har spellett en hel del personer under mina många konvent och det finns inget som triggar en ung manlig spelare som att du förödmjukar deras karaktär. Nio gånger av tio är de beredda att dö på fläcken. Det mesta andra går bra - mord, bli av med pengar, ljuga osv.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
OBD said:
Jag tar inte skit från nu heller. I spel...
:gremsmile: Skämt åsido är det nog inte bara att man vill vara sådan själv utan att det faktiskt är ett intressant personlighetsdrag att spela! Däremot tror jag man kan få sjukt djup i karaktärer som bir utsatta och förnedrade lite. Lex Tyrion Lannister!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Rymdhamster said:
Jag tror att sånt här hade en del med filmerna att göra.

Jag tycker att i amerikanska actionfilmer så är nästan alltid hjältarna en bra bit längre än alla andra. Ofta verkar ju filmerna till och med rollbesättas med detta i åtanke. Sylvester Stalone är ju rätt kort (runt 1,70) men när jag tittar på filmerna skulle jag snarare gissa på runt 1,90, kanske 2 meter. Det jag tycker är roligt är att "hjältar" som faktiskt är längre i verkligheten (Dolph) inte ser ut att vara längre på film, såvida de inte är med i samma film och står bredvid varandra.
Hur man får Arnåld Schwårstavfvad att se liten ut.
Link

Själv brukar jag alltid öra ganska korta personer. Menar, tror mina längsta rollpersoner klockar in på drygt 1.70.

Hmm,fast like lite som det brukar vara problematiskt för rollpersoner att vara långa,så brukar det vara problem för rollpersoner att vara korta.

/Ulfgeir
 
Top