Nekromanti Om redigeringsfunktionen

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Fast är det inte bättre att låta datorn hjälpa dig med sådant som mänskor tycker är pilligt och tråkigt, särskilt som forumet redan har en sådan funktion?

Dessutom är det användbart att kunna skriva inlägg och senare lägga till information direkt i förstainlägget, "ovanför" en eventuellt lång diskussion. Bara för att ta två lätta exempel: du startar en tråd som är en länksamling, och du vill lägga till fler länkar efterhand. Eller du har skrivit ett äventyr som du ger en nedladdningslänk till. En månad senare har länken blir inaktuell och du vill byta ut webbadressen.

Att kunna editera den ursprungliga posten är ibland ytterst motiverat av helt legitima skäl.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: att kunna editera sina inlägg är grundläggande funktionalitet i ett forum. Kan man skriva poster, logga in och ha en profil, ja då kan man också editera.

Jag förstår att det missbrukades och stoppades som en temporär åtgärd, men det är dags att börja fasa ut igen, så att vi kan ha försäljningstrådar, folk som inte är moderatorer kan lista vem som får komma på deras hema hos sig själva konvent, faq-er, länklistor och annat går att hålla aktuella. samt såklart att man kan rätta ett två år gammalt stav eller syftningsfel när man läser sina gamla bioklubbstrådar.

Det här icke-editerings klimatet är nästan en dealbraker för mig, jag svarar nästan aldrig på saker längre.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Alltså: Vanliga användare har kunnat redigera sin inlägg i en timme efter att de postats. Och så har det varit sedan vi drog igång vB5-forumet, typ.

Att vissa användare kunnat redigera inlägg efter obegränsad tid beror på att de varit med i en användargrupp som saknat tidsbegränsning.

Vi har alltså INTE plötsligt begränsat allas möjlighet att redigera inlägg för att någon missbrukat möjligheten.

Vi har bara ändrat så att de grupper som (av misstag) haft obegränsad redigering inte längre har det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Jag upptäcker nästan alltid mina stavfel, syftningsfel och trasiga meningar först typ dagen efter. Så jag kommer fortsättningsvis att skapa nya inlägg som citerar de felskrivna och som korrigerar. Om inte nån säger åt mig att jag inte får, då.

Men det blir ju då... typ som en redigeringsfunktion med historik...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Dante;n166988 said:
Alltså: Vanliga användare har kunnat redigera sin inlägg i en timme efter att de postats. Och så har det varit sedan vi drog igång vB5-forumet, typ.

Att vissa användare kunnat redigera inlägg efter obegränsad tid beror på att de varit med i en användargrupp som saknat tidsbegränsning.

Vi har alltså INTE plötsligt begränsat allas möjlighet att redigera inlägg för att någon missbrukat möjligheten.

Vi har bara ändrat så att de grupper som (av misstag) haft obegränsad redigering inte längre har det.
Ok.

Jag föreslår ni ändrar detta.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Dante;n166988 said:
Vi har bara ändrat så att de grupper som (av misstag) haft obegränsad redigering inte längre har det.
Så ni råkade ställa fram godiset och nu "rättar" ni till det genom att gömma det igen?

DITT MONSTER!
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Det här verkar vara en bra tråd att fråga saker om redigeringsfunktionen. Forumet har slutat visa när en post är redigerad, i alla fall när jag redigerar mina egna. Är det med flit?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det finns vissa omständigheter när en tråd säger att den är redigerad. Jag tror det är så fort någon annan skrivit i tråden, när ett visst antal minuter har gått, och kanske något annat. Men om man inte uppfyller de kriterierna (vanligen när man är snabb att redigera efter postning) så säger forumet inte att posten är redigerad.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Huh. Så då var det alltså snarare så att det som var buggigt var när den visade för fort att jag redigerat?

ETA: test

ETA: testtest

ETA: testtesttest

ETA: testtesttesttest
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Spännande. Det verkar också arbiträrt huruvida den visar ens första anledning för ändring, eller tar bort den om man lämnar blankt eller inte... :D det är som en slumptabell. Jag är nöjd. Tack för svar!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
24 timmar då? Skulle det duga?

Vi testar och ser.

(Caveat: Det är fullt möjligt att det här skitsystemet kräver att jag inte bara ändrar i användargruppinställningarna – utan också för varje användargrupp i varje forum. Och det orkar jag bara inte göra.)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Xhakhal;n167433 said:
Det verkar också arbiträrt huruvida den visar ens första anledning för ändring, eller tar bort den om man lämnar blankt eller inte... :D det är som en slumptabell.
Anledning till ändring (1T10):
  1. Stavfel
  2. Språkfel
  3. Syftningsfel
  4. Rättade "karaktär" till "rollfigur"
  5. Tog bort personangrepp
  6. Lade till personangrepp
  7. Råkade posta för snabbt och lade till resten av texten
  8. Åthutad IRL av en moderator
  9. Genom att ändra inlägget får jag dem som redan citerat mig att framstå som idioter?
  10. (slå två slag på tabellen)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Dante;n167488 said:
24 timmar då? Skulle det duga?

Vi testar och ser.
Spännande! I for one gillar att man bara kan ändra i en timme. Så har någon sagt det också.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Skulle det vara möjligt att ha längre/obegränsad redigeringstid i olika underforum? Jag tänker då primärt på Köp/Sälj och eventuellt Evenemang/Kontakt, där det kan finnas behov av att uppdatera originalposten med t ex saker som är sålda, överenskomna mötestider, och liknande?

Om det är för meckigt att fixa i vB5, fundera i alla fall på det till vB4 installeras?
 
Top