Nekromanti Om porr i Noir (utbruten tråd från Fenixforumet)

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det var ju gott om porr i senaste numret, dels lite adjektivsjuk pubertalporr i RiotMinds "Sagan om den lilla rövludna" och dels grafisk svartvitporr som kunde skönjas i reklamen för förlåt artikeln om Noir.

Fortsätter det så här kan lite schysst cosplay-porr inte vara långt borta! Håll ut!

hälsar
Örnie

Moderering: Jag har brutit ut denna deltråd från en tråd i Fenixforumet, då deltråden inte längre höll sig till ämnet. /Dante
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Porr i Noir

Inte nog med det, jag har fått "förfärade" email från folk som tyckte det var för mycket sex (och våld) i förhandstitten av spelet. Nakna kvinnobröst och en sexakt i all ära, men var det något att förfasa sig över?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Porr i Noir

Nakna kvinnobröst och en sexakt i all ära, men var det något att förfasa sig över?
Nä, det var väl bara publikfrieri? Jag tycker det arkiveras under "god reklam". Men förfasning... det är ju bra; kan någon egentligen föreställa sig något lamare än ett noirspel som inte är det minsta depraverat? Det finns bra sex och dålig sex, och det här var av den förstnämnda sorten.

Förfärad ska man vara över alvflickor i ormbunkebikini som äter kottar och spelar flöjt bland gulliga rådjur och sånt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Porr i Noir

ha ha, du kanska kan dra igång en ny moralpanik i kvällstidningarna? ;-)

Fast ni HAR ju en varningstext i annonsen i alla fall.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Porr i Noir

Vem har sagt att jag förfasar mig, det är ju gött med porr juh! Är det mer naket i regelboken än det vi såg i Fenix, eller var de bliderna strategiskt utvalda och de enda i sitt slag?

F ö håller jag med Rising. Det var åtminstone inte halvnakna alvbrudar som spelar flöjt och snaskar kotte, förlåt äter kottar.

hälsar
Örnie
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Porr i Noir

Att någon skulle förfasa sig över sexet är kanske inte så konstigt, av någon konstig anledning tycker många att ett naket bröst är värre än ett avhugget huvud. Jag tycker inte det var något att uppröras över, och jag tror inte någon person kan ta skada av den mängd sex som artikeln innehöll.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Vad illustrerar knullbilden?

Inte nog med det, jag har fått "förfärade" email från folk som tyckte det var för mycket sex (och våld) i förhandstitten av spelet. Nakna kvinnobröst och en sexakt i all ära, men var det något att förfasa sig över?
De som hört av sig ang inslagen uppskattar säkert konstrukörens ironi på ett forum.

Om det är något att förfasa sig över är väl upp till var och en. Det är svårt att avgöra om knullbilden har något med texten att göra eller om den ens är nödvändig för att förmedla stämningen i spelet.

Om Noir är ett vuxenspel så hoppas jag att det är pga innehållet och inte pga porrbilder.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Porr i Noir

Vem har sagt att jag förfasar mig

Ingen? Jag talade om email jag har fått. Det finns mer, där det passar in i kontexten.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Ironi och ironi, mer förvånat undrande.

Bilden hör samman med reglerna kring förförelse, attraktion och passion - alla viktiga element i noir-genren. Då det i Noir finns med regler för social interaktion (där förförelse är en viktig del) illustreras detta genom denna bild. Dessutom finns det återkopplingar mellan texter, noveller, citat och bilder på olika platser i boken, vilket gör att olika infallsvinklar och mer bakgrund byggs ut av olika pusselbitar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Du tycker inte att det är lite krystat att illustrera "förförelse, attraktion och passion" med en bild av folk som knullar? Det känns inte sa värst noir för mig. Snarare kitchen-sink.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Du tycker inte att det är lite krystat att illustrera "förförelse, attraktion och passion" med en bild av folk som knullar? Det känns inte sa värst noir för mig. Snarare kitchen-sink.
Jag tycker nog att sex är ett utpräglat och genomgående tema i de förlagor som Noir inspirerats av. Från Wikipedias artikel om Hardboiled hittar vi bl.a:

"Hardboiled fiction, most commonly associated with detective stories, is distinguished by an unsentimental portrayal of crime, violence, and sex."

"Other common characteristics...are the emphasis on sexual relationships and the use of sex to advance the plot and the self-destructive qualities of the lead characters."

Sex alltså; både med en osentimental hållning (folk knullar verkligen, inte bara trånar romantiskt efter varandra) och som ett stilistiskt grepp för att definiera karaktärerna och leda handlingen framåt.

Så; ett par som knullar i ljuset från persienner... Mer hardboiled kan det knappast bli. (Jo, med ett saxofonsolo och en berättarröst som drar cyniska wisecracks; men, det kanske kommer när Noir ges ut som talbok)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Fast praktiskt taget varje film utom de från Disney och Pixar har med sex - oavsett genre, och oavsett om det är relevant eller inte. Läser man deckare så blir det ännu snuskigare, eller ve och fasa - historiska romaner. I Noir är det dock i högsta grad relevant för genren/storyn/världen, och "förförelse, attraktion och passion" har i högsta grad med sex att göra - åtminstone sist jag var med flickvännen :gremsmile:

Sedan är det väl så att just sex är tabu i rollspel av någon outgrundlig anledning - det är väl mer corny med finniga nördar som låtsas ha sex än finniga nördar som låtsas vara muskulösa och hugga ihjäl varandra :gremsmile: Dataspel fungerar precis likadant - och det hela hör väl samman med USA:s paradoxala inställning till sex och våld.

Jag tycker det är bra att Noir vågar lite mer än vad som anses tillåtet. Varför skulle rollspel ha andra allmänmoraliska normer än just mainstreamfilm eller mainstreamböcker som ju konsumeras av precis samma kundgrupp?

/RipperDoc - flummar
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Krystat? Absolut inte! Regelverket stöder det personliga, drivkrafter och övertygelse. Sex är för mig en vital del av noir-genren, ofta i någon form av råhet, djuriskhet.

Men jag är nyfiken, varför är det inte noir för dig? Och vad isf är noir för dig, ndg sex?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Så; ett par som knullar i ljuset från persienner... Mer hardboiled kan det knappast bli. (Jo, med ett saxofonsolo och en berättarröst som drar cyniska wisecracks; men, det kanske kommer när Noir ges ut som talbok)

Rollspel som talbok! Vilken... nej. Men det hade varit kul.

I övrigt tycker jag att din observation är right-on.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad illustrerar knullbilden?

jag GISSAR att en del inte tänker på sex i form av nakenhet i BILD med "porrstuk" när de tänker på Noir... utan däremot massor med sex som mer bubblar under ytan, som i de gamla svartvita klassikerna...

...jag har inte läst så mycket av den samtida litteraturen, så jag vet inte hur ingående man skildrat själva knullandet... men jag gissat även där att det mer var underförstått..

Fast jag personligen har inget emot det.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Vad illustrerar knullbilden?

Jag håller helt med, som fan av film noir och hårdkokta deckare är jag helt med på att förförelse, passion och sexualitet som bubblar under ytan är en viktig del av genren.

I det sammanhanget undrar jag: är det några schyssta bilder på styva kukar med i Noir? Det är ju en bra illustration av passion och hård, osminkad sexualitet. Om inte kanske det kommer i något supplement? Jag hoppas...

hälsar
Örnie
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Re: Vad illustrerar knullbilden?

jag GISSAR att en del inte tänker på sex i form av nakenhet i BILD med "porrstuk" när de tänker på Noir... utan däremot massor med sex som mer bubblar under ytan, som i de gamla svartvita klassikerna...
Precis. Det är ganska exakt den uppfatning jag fatt av noir-genren. Mycket är underförstatt, och man spelar mycket med den tidens starka tabu runt sex, vilket innebär att direkta sexskildringar inte är vanliga, och betydligt tamare än i dagens litteratur. Det handlar inte om vad man visar utan om vad man inte visar.
 
Top