Nekromanti Om ni fick önska ett rollspel...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Tomatalven said:
Nej. Då skulle jag kunna spela rollspel med min morfar :gremsmile:
...och hur coolt hade inte det varit!

På det hela taget, hur coolt hade det inte varit med rollspelande på ålderdomshemmen? Snacka om en perfekt syssla för gamlingar som är skruttiga i kroppen, men ganska klara i huvudet!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
"Kan det bli bättre?"- Nej. Så menar jag!
Seriöst, rollspel har nog stor potential att bli en pensionärstrend!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Tomatalven said:
"Kan det bli bättre?"- Nej. Så menar jag!
Seriöst, rollspel har nog stor potential att bli en pensionärstrend!
Jo, några av oss börjar ju bli gamla nu... (Bara 20 år tills pensionen, räknar ned med spänning...)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Haha, du kommer få räkna om. Jag slår vad om att dom höjer pensionsåldern tills dess.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Jag önskar mig ett spel som utspelar sig under 80-talet i USA:New York. Där finns massvis med gäng och spelet går ut på att rollpersonerna tillhör ett gäng som redan finns eller som de själva kan skapa med hjälp av balla regler för detta. Det skulle också kunna vara nån sorts hybrid mellan rollspel och brädspel,eller ett brädspel som utspelar sig "mellan" äventyren för att se vad som händer i den undre världen beroende (eller oberoende) av spelarnas äventyr/handlingar.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Pettson och Findus - rollspelet
Han har redan gjort dungeons för barn i dataspel, det skulle bli fantastiskt.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag önskar mig The Walking Dead - rollspelet. Ett spel som fångar stämningen i serien, där man kan spela liknande karaktärer och där fokus ligger på liknande konflikter och situationer.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Heroes III rollspelet, ett spel som utan en massa krångel ger spelarna möjligheter att spela kaptener för militära styrkor i en fantasyvärld.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag önskar mig:

Ett system med EONs bredd på färdigheter, Pendragons vinterfas-system kombinerat med Svavelvinters Skuggspel och Burning Wheels BIT-system. Man gör karaktär med EONs bakgrundstabeller fast mer som ett Life Pathsystem från Rouge Trader så man bygger en karaktärs bakgrund via skapandet, man har även Erfarenheter som i Svavelvinter.

Helst ska det vara BRP-inspirerat med färdigheter istället för konfliktslag. Om det är D20, D100 eller ObD6:or man slår gör ingen skillnad.

Sedan vill jag ha en modul för massiv krigsföring, så man kan utkämpa allt från enklare gängstrider till slaget vid Endor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Ibland önskar jag att det fanns ett science fiction-rollspel som gav mig samma känsla av storslagenhet som Iain M Banks eller Alastair Reynolds böcker. Jag vill se ett universum som känns gammalt och obegripligt -- fyllt med raser som existerat i miljontals år, fallna civilisationer och gudalika artificiella intelligenser i dyson-sfärer eller matrioshka-hjärnor.

Och vad skulle man göra i spelet? Man skulle absolut inte vara medlemmar i någon militärliknande organisation som man tenderar att vara i spel baserade på Star Wars eller Star Trek. Snarare skulle man vara en grupp av interstellära Indiana Jones, som söker efter kvarglömda artefakter från legendariska civilisationer.

/tobias
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Jag skulle vilja ha ett spel som kan leverera en bra, dramatisk ståry på under två timmar inklusive regelförklaring och prep.
 

Kaffe å Cigg

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
80
Ett rollspel där man spelar gudomligheter genom historien, som intrigerar och förleder mänskligheten och därigenom ändrar historians gång....

Har försökt skriva det själv, men det blev inget vidare....
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag vill ha ett AW-hack som hanterar superkrafter på ett sätt som jag skulle gilla. Det skulle hantera superkrafter mer som Supergänget gör det än Mutants and Masterminds. Spelprocessen skulle mer likna klassiska Apocalypse World, i att man utgår från kortfattat byggda rollpersoner och upptäcker världen medan man sätter igång.

Det har jag velat ha och i värsta fall göra sedan förhandsversionen av AW kom, men jag har inte knäckt det. Tyvärr.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Genesis said:
Jag skulle vilja ha ett spel som kan leverera en bra, dramatisk ståry på under två timmar inklusive regelförklaring och prep.
Tips är kanske egentligen OT i den här tråden, men har du kollat på hur Nässes spel One Shot sköter det du pratar om? Kanske kan vara nåt att titta på, ifall du inte har gjort det redan...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Gurgeh said:
Ibland önskar jag att det fanns ett science fiction-rollspel som gav mig samma känsla av storslagenhet som Iain M Banks eller Alastair Reynolds böcker. Jag vill se ett universum som känns gammalt och obegripligt -- fyllt med raser som existerat i miljontals år, fallna civilisationer och gudalika artificiella intelligenser i dyson-sfärer eller matrioshka-hjärnor.

Och vad skulle man göra i spelet? Man skulle absolut inte vara medlemmar i någon militärliknande organisation som man tenderar att vara i spel baserade på Star Wars eller Star Trek. Snarare skulle man vara en grupp av interstellära Indiana Jones, som söker efter kvarglömda artefakter från legendariska civilisationer.

/tobias
+1000
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Simon said:
Tips är kanske egentligen OT i den här tråden, men har du kollat på hur Nässes spel One Shot sköter det du pratar om? Kanske kan vara nåt att titta på, ifall du inte har gjort det redan...
Det har jag inte tittat på! Bums iväg med ett PM till Nässe, alltså.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
M. Bakunin said:
Ett rollspel där man spelar gudomligheter genom historien, som intrigerar och förleder mänskligheten och därigenom ändrar historians gång....
Vet inte alls hur väl det passar in på exakt vad du vill göra men i Scion-serien (Hero, Demigod, God) från WW/Onyx Path porträtterar man ju gudar (i Scion:God då).

Cog.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Jag skulle vilja ha ett spel som hade samma fokus som DnD/Pathfinder, det vill säga, minisar, kartor, levlar, bygga gubbe osv, men utan den extrema höjning av powerlevel som finns. Goblins mindre farliga på level 20 men tillräckligt många kan fortfarande ställa till bekymmer.
Gärna med någon sorts förmåga-träd kanske...
Plus att det gärna hade fått vara lite enklare.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Pandan said:
Jag skulle vilja ha ett spel som hade samma fokus som DnD/Pathfinder, det vill säga, minisar, kartor, levlar, bygga gubbe osv, men utan den extrema höjning av powerlevel som finns. Goblins mindre farliga på level 20 men tillräckligt många kan fortfarande ställa till bekymmer.
Gärna med någon sorts förmåga-träd kanske...
Plus att det gärna hade fått vara lite enklare.
E6: http://www.enworld.org/forum/showthread.php?206323-E6-The-Game-Inside-D-amp-D

E6 är alltså ett d20 där man bara levlar till level 6. Sen avstannar den extrema kraftökningen (men det går att utvecklas fortfarande). Spelet stannar då kvar innan det blir 10000 spells att hålla reda på etc.
 
Top