Nekromanti Om ni fick önska ett rollspel...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om ni fick önska kring Rollspel.nu" heter en tråd som då och då dyker upp under Senaste inlägg. Naturligtvis läste jag fel, och läste det som "om ni fick önska ett rollspel".

Och det vore väl ändå ett bra ämne? Önska ett rollspel, helt enkelt!

Själv önskar jag mig bland annat ett svenskt nutidsinbördeskrigsrollspel. Vad önskar ni er, varför, och hur skulle det se ut?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jag önskar mig:

- Ett Transformersspel med hjälp att skapa äventyr som mer är robotdrama än robotstrid.

- Ett Jules Verne-steampunkrollspel; alltså inte så mycket ångdrivna mechas som fräsiga ubåtar, undervattensmonster och annat. I en i övrigt ganska korrekt slutet-av-1800-talsmiljö.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
-Robot City Blues, samma koncept som MCB fast i en postapokalyptiskish framtid där alla människor är borta och endast robotar finns kvar. Man spelar brottsutredare som med hjälp av diagram över beteendeprotokoll, olika robotmodeller och så vidare löser brott i robotsamhället. Extremt fokuserat på spelarutmaning.

(Krank, fixa!)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag önskar mig fortfarande ett Buddy Cop-drama, som det som jag har försökt göra i snart 10 år :gremsmile: Spelet bygger på faktiskt polisarbete och inte nän jävla CSI-skit. Det handlar om relationer, motsättningar och en stor dos samhällskritik.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Krank: Någon har redan skrivit spelet du efterfrågar, det heter Space 1889. :)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Ett Great-Game rollspel, antingen i vår värld eller någon fantasyvärld med överutvecklade kulturer och mycket konsistens.

Man spelar politiska operatörer, med stor kontaktyta mot främmande stater. Man manipulerar infödingar, mördar varandras barn och familj via proxy (en uppretad mobb med högafflar, exempelvis), och har stora regelpaket för att smälta in, klara främmande kulturer och manipulera sina medmänniskor.

Spelet har en form system (alternativt ett systemstöd, med vidhängande slumpgeneratorer) som simulerar beteendeprotokoll, vilket gör att spelvärlden automatiskt interagerar med sig själv, åtminstone mellan sessionerna, helst allt eftersom man agerar under sessionen. Målet är att uppnå en känsla av att ständigt kämpa mot kaos, men tydligt också göra skillnad i det man gör. En skicklig och erfaren rollperson skall kunna bygga sitt eget smårike i tredje land, eller bli en kraft att räkna med i världen som helhet, men skall också fortfarande vara sårbar för de vanliga formerna av död eller olyckor.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Min högsta önskan (typ) vore ett spel med bra regelstöd för att göra Sense and Sensibility/Pride and Prejudice-liknande dramahistorier. Men utan att vara beroende av samberättande eller hårt hållna scenstrukturer.

Dream on xyas, dream on :/
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tror inte du skulle behöva hacka Evolutionens Barn speciellt hårt för att få det du efterfrågar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
wilper said:
Jag tror inte du skulle behöva hacka Evolutionens Barn speciellt hårt för att få det du efterfrågar.
Är inte EB fokuserat på enkvällsspelande? Eller funkar det för flera spelträffar också?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Grejjen med EB är att det har brutit ner den dramaturgiska strukturen i lite mindre bitar, och sedan betar man av dem i spel, när man är klar med en fas går man in i nästa. Det är brukligt att spela i en sådan takt att en historia tar ett spelmöte. Men rent mekaniskt finns det inget som hindrar att man minskar tempot i spelandet, låter saker ta sin tid och spelet får ta några spelmöten.

Däremot är väl varken P&P eller S&S egentligen material till långsträckta kampanjer, så vill du spela på samma historia år efter år får du nog leta vidare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tror att det största arbetet i konverteringen skulle vara just att översätta böckernas dramaturgiska struktur till ett mönster som passar spelet.

Meme-reglerna passar nog alldeles perfekt, de ger rollerna ett intressant psykologiskt driv.

Resten är så löst hållet med egenskaper att det bara är att välja genreanpassade sådana och så är man hemma.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
wilper said:
Grejjen med EB är att det har brutit ner den dramaturgiska strukturen i lite mindre bitar, och sedan betar man av dem i spel, när man är klar med en fas går man in i nästa. Det är brukligt att spela i en sådan takt att en historia tar ett spelmöte. Men rent mekaniskt finns det inget som hindrar att man minskar tempot i spelandet, låter saker ta sin tid och spelet får ta några spelmöten.
Ok, får ta och kolla in det då.

wilper said:
Däremot är väl varken P&P eller S&S egentligen material till långsträckta kampanjer, så vill du spela på samma historia år efter år får du nog leta vidare.
Nej inte alls. Det är snarare att jag vill inte behöva stressa in hela historien på ett spelmöte (därav min aversion mot hårt hållna scenstrukturer).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
wilper said:
Krank: Någon har redan skrivit spelet du efterfrågar, det heter Space 1889. :)
Fast något med det spelet har fått mig att tro att det är lite mer rymdfokuserat än det jag ser framför mig. Inte helt säker på vad det är dock... =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
xyas said:
Är inte EB fokuserat på enkvällsspelande? Eller funkar det för flera spelträffar också?
Mja, alltså, det är uttalat byggt för att kunna köras antingen som längre oneshots (filmer), kortare kampanjer i ett fåtal delar (OVA) eller längre kampanjer (TV-serier) efter anime-modell.

Sen har det mest blivit oneshots för mig eftersom jag bara spelar det på konvent...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Rymden som sådan är väl inte så central egentligen. Men man har ju börjat utforska Mars, och där upptäckt infödingar som är precis som indianerna hemma på Jorden.

Så spelet utspelar sig huvudsakligen på Jorden och på Mars.

Men huvudsakligen är man coola snubbar (och snubbor, för all del) som åker runt och har häftiga äventyr eller löser mysterier.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle vilja ha ett apstorslaget rymdfeodalism-rollspel med massor med utomjordingar men inga människor. Settingen är ett imperium som spänner över typ en halv galax, och består med mängder med olika småfurstar och guvernörer av olika icke-människoraser som styr över sina egna småstater, och som samlas i ett kejserligt råd. De bråkar och intrigerar som fan, och rollpersonerna skulle vara hyfsat aktiva i dessa bråk och intriger på ett sätt som spelar roll. Typ lite Dune, ungefär. Men imperiet är på dekis.

Att ingen ras är människor är en medveten poäng, för människorna utgör Mörkret som kryper in från andra halvan av galaxen och äter upp Imperiet bit för bit. Och de är skitläskiga och asrasistiska, men med tanke på att imperiet är på dekis så utgör de trots allt någon slags lösning.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag vill ha ett Mass Effect-rollspel med samma känsla som när man spelar dator/konsolspelet: snabb enkel action men man måste samtidigt vara smart när det gäller vilken attackform man väljer mot vilket försvar.

Jag har kollat på flera ambitiösa hacks på nätet, D20, D6 och Mass: the Effecting (WoD) men samtliga är för mig samma sak som MERP var för Sagan om ringen, dvs att settingen anpassas till systemet istället för tvärtom.

Jag har kommit ganska långt på ett hemsnickrat ME-system men skulle inte säga nej till ett välproducerat och välfungerande kommersiellt spel som jag kan köpa för riktiga pengar!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Gordeg said:
Jag vill ha ett Mass Effect-rollspel med samma känsla som när man spelar dator/konsolspelet: snabb enkel action men man måste samtidigt vara smart när det gäller vilken attackform man väljer mot vilket försvar.
Det här är vad jag trodde skulle komma efter ditt kolon: djupt och coolt världsbygge som ändå känns tillgängligt och öppet, komplexa relationer mellan olika grupperingar, intressanta och episka berättelser.

För det är vad jag spelar Mass Effect för, och skulle vilja se i ett rollspel. Jag gillar ME-seriens story som fasen, och dess universum. Ett lättillgängligt rollspel som lyckades hjälpa spelledaren att skapa den sortens äventyr vore mumma.

Sen fick det för all del också gärna finnas ett stridssystem med inställbar svårighetsgrad, så att vi som inte gillar strid i princip kan trycka på "skip"-knappen. =) När jag spelar ME är striderna sällan speciellt utmanande...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag skulle nog vilja ha ett nutida spel faktiskt. Grisodlaraction. Kanske i stil med de där fumliga gangsters-filmerna, Lock Stock och Snatch.

Regelsystemet skulle vara enkelt, men ha massor av roliga tabeller att rulla på. Nån BRPvariant skulle duga.
 
Top