Nekromanti Om modereringar

Status
Not open for further replies.

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Hej,

Det är bra att det på senare tid har hänvisats till de regler som finns här på forumet. Men det är ändå så att väldigt få av de modereringar som görs (i synnerhet på senaste tiden) har haft en direkt koppling till vilken av de regler som finns här som har brutits mot. Jag tror det hade varit bra för tydligheten att skriva något i stil med att "det här inlägget bryter mot regel #n och därför får du följande påföljd".

Detta skulle göra att vissa av modereringarna upplevdes som mindre godtyckliga. Jag har hängt här tillräckligt länge för att med nära nog 98% sannolikhet se dels när en tråd kommer leda till flammor och nästan så vilka exakta inlägg som kommer bli modererade lite oavsett om de uppenbart bryter mot en regel eller bara de sociala normer som gäller här på forumet.

Eller så är det kanske bara jag som upplever modereringar som inte är knutna till våra regler som en smula godtyckliga stundtals...

Cog.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det där är en bra tanke. Vi försöker tänka på det, men kan absolut bli bättre på att säga vilken regel som åsyftas. Ska prata med moderatorerna om det.

Tack för att du tog upp detta.

MVH

/Magnus
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Jag tycker att moderatorna, i en stigande grad över flera år, har blivit bättre och bättre med att utveckla varför de gör modereringar, vilket jag tror har lett till mindre tjafs än tidigare (om folk glömt hur mycket det tjafsades förr). Det märks att det är diskussioner under huven också mellan moderatorer och de modereringar som sker känns mycket mer konsekventa.

Jag menar, förr i tiden kunde någon få en tillsägelse bara en moderator hade en dålig dag. Jag gillar också verkligen när Dante gör ändringar i en tillsägelse eller avstängning efter att ha tänkt en stund och poängterar ändringen.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Rickard;n323385 said:
Jag tycker att moderatorna, i en stigande grad över flera år, har blivit bättre och bättre med att utveckla varför de gör modereringar, vilket jag tror har lett till mindre tjafs än tidigare (om folk glömt hur mycket det tjafsades förr). Det märks att det är diskussioner under huven också mellan moderatorer och de modereringar som sker känns mycket mer konsekventa.

Jag menar, förr i tiden kunde någon få en tillsägelse bara en moderator hade en dålig dag. Jag gillar också verkligen när Dante gör ändringar i en tillsägelse eller avstängning efter att ha tänkt en stund och poängterar ändringen.
Jag vet inte om jag håller med till 100% här, men så har jag antagligen mer erfarenhet av att bli avstängd än du, Rickard. I min tråd rörande IRC:en så uppdagades det ju att folk har kört någon slags häxprocess i bakgrunden och via andra kanaler.

En liten fågel men med STORT hjärta viskade också i mitt öra att det pågick försök att koppla samman min Facebook-profil med mitt nick här, så att någon kunde slänga ut mig från någon facebook-grupp för roll- och brädspel. Lyckligtvis går jag nästan aldrig med i grupper på Facebook.

Dante har jag ju haft emailkontakt med och han framgår som hyvens kille och Seter lyfte mitt permabann så det måste jag ju ge honom en eloge för. Men i forumväg så önskar jag att det blir lite högre i tak.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hej!

Jag ser inte gärna att det här utvecklas till en för eller mot moderatorerna eller klimatet eller annat, för det är egentligen OT.

Jag tackar för all feedback, men ser som sagt gärna att eventuella fortsatta inlägg handlar om hurvida det är bra att citera reglerna vid modereringar.

Tänk också på regel nummer 9 när ni läser det här inlägget.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion @ rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Det gäller även denna moderering.

MVH

/Magnus
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Du, även här har det blivit bättre med baksnackandet. Tidigare så har det varit moderatorer som fått tillträde med en enda uppgift att permbanna folk från forumet.

Jag var väldigt mycket på irc-kanalen för tiotalet år sedan och vet hur mycket skitsnack det var då bakom kulisserna. "pajsar"-watergate, för den som kommer ihåg det. Det är inte första gången som den irc-kanalen har blivit uppdagad men den kanalen har absolut inget med rollspel.nu att göra, även om det hänger samma folk där som här.

Det har blivit mycket mer seriöst nu, antagligen med ökad ålder hos moderatorerna. Det var mycket mer vilda västern förut, tro mig.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Rickard;n323403 said:
Det har blivit mycket mer seriöst nu, antagligen med ökad ålder hos moderatorerna. Det var mycket mer vilda västern förut, tro mig.
Instämmer.

Med vänlig hälsning,
Han som varit med från början.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och så tänker vi alla tillsammans på mitt blodtryck och läser modereringen ovan.

MVH

/Magnus
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har aldrig varit på IRC:en, men det kanske är tur!? Är förmodligen bättre att inte veta vilket eller om någon snackat skit om en. Jag hoppas och tror på det bästa tills jag sett bevis på något annat.

Men ja, att lägga till vilken regel en har brutit mot när någon blir straffad är bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Minimoni;n323409 said:
Jag har aldrig varit på IRC:en, men det kanske är tur!? Är förmodligen bättre att inte veta vilket eller om någon snackat skit om en. Jag hoppas och tror på det bästa tills jag sett bevis på något annat.

Men ja, att lägga till vilken regel en har brutit mot när någon blir straffad är bra.
Det där var på håret! Lite on topic på slutet ... :)

Jag låser denna tråd, för att inte fler ska frestas.

MVH

/Magnus
 
Status
Not open for further replies.
Top