Om man skulle spela The last of us som rollspel?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Vilket system skulle man då använda?
Det jag tänker systemet bör ha:

  • Resurshantering och framförallt hur man hittar mer resurser såsom bensin, ammunition och mat
  • Dödligt, varje infekterad ska vara läskig och en människa med ett gevär ska man vara totalt livrädd för
  • Skador och fummel, man ska kunna ramla ner för ett hål och vricka foten
  • Slumptabeller, när man öppnar en dörr ska man aldrig veta vad som är på andra sidan
  • Inte vara för crunchigt, förmågor och sånt kan finnas men ska vara enkla, och man ska inte kunna bli för bra, man ska typ aldrig ha 80%+ chans att lyckas med nåt

Stats för de olika infekterade kan man göra själv, men om det finns grundstats för mänskliga npcs så är det ju skönt.

Vilket spel ska man köra detta i?
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
206
Svärdets sång-motorn skulle jag säga. Ett tydligt system för förbrukning av resurser, många anpassningsbara tabeller och inte minst en bra hexkarta där faror i hexagonen du kommer in i slumpas fram.

Angående resurserna: Varje gång ett fordon används för att färdas mellan två hexagoner slås resurstärning för bensin. Mat, vatten och ammunition fungerar som i SS-reglerna.

För mig är det en no-brainer.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
M: Å0 är kanske ännu mer lämpat för post-apokalyptisk survivalism? De reglerna sätter ju extra fokus på behovet av vatten, mat och andra resurser. Naturligtvis utan mutationer då.

Själv skulle jag köra på Dött kött som var mitt försök till ett pro-socialt survival horror spel (alltså ett spel som fokuserar på människors tendens att sluta sig samman och hjälpas åt i nödsituationer, som kontrast till den anti-sociala överlev själv och skit i andra varianten). Jag är också nöjd med mötestabellerna som förmedlar spelvärldens förändring över tid allt eftersom katastrofen fortgår. (edit: lade till länk för pdf på sidan)
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
781
Red markets, med lite bortklippning av de mer avancerade entreprenörmekanikerna.

Alternativt Mutant: År Noll om man vill ha ett svenskt system.
 
Joined
11 Jun 2022
Messages
20
TW2000
Helt klart, har länge känt att den nya versionen skulle passa utmärkt med att slänga in infekterade i mixen. du får även fördelen att det nya systemet är crunchigt, men inte FÖR crunchigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänker inte säga att du ska använda dessa, men jag säger att du definitivt ska titta på och inspireras av dem:
De har det gemensamt att de beskriver flera olika zombie-apocalypser och man kan välja och vraka och skapa sin egen apocalyps.

När det gäller skador skulle jag välja något spel med hit locations, så hit point inte bara dras från hela kroppen, utan träffar specifika delar.

När det gäller resurshantering kanske man ska titta på Burning Wheel?

När det gäller att det inte ska vara crunchigt är jag nyfiken att höra lösningar som inte är crunchiga, men samtidigt klarar av specifika skador och avancerad resurshantering.
(jag kommer inte på något själv och är genuint intresserad av något regellätt system som klarar av avancerade saker)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Känns som att omgivning, motstånd och ”monster” kan reduceras ner till ett motståndsvärde. Det mesta är ändå bara hinder som skall övervinnas. De konfliktsituationer som uppstår handlar mer om sociala konflikter eller inre konflikter. Sånt som kan lösas utan tärning.

Skulle nog välja ett system där bara spelarna slår tärning, alternativt att enbart en part gör det och andra parten är ett värde som skall övervinnas.

System likt Ironsworn eller Starborn känns nära till hands.
 
Top