Nekromanti Om lamior [V&N spoiler]

Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jo, om Lamior. Nu är det ju så att lamior med qadosh får vissa speciella förmågor, och jag undrade bara om dom är kumulativa?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag tror det är meningen. Men personligen så anser jag att dom förmågorna är oproportionellt mäktiga. Liksom, varför får dom andra troende inte liknande förmågor vid hög qadosh ?
Om jag någonsin använde mig av ett system där Lamior skulle få förmågor av hög qadosh så skulle jag nog göra om dom befintliga tabellerna från grunden, och mer eller mindre göra dom sämre.

Men som svar på din fråga. Ja, jag tror att det är tänkt så.

/Naug
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
"Men personligen så anser jag att dom förmågorna är oproportionellt mäktiga. Liksom, varför får dom andra troende inte liknande förmågor vid hög qadosh ?"

För att de inte är Lamior? :gremwink:

Ärligt talat så är ju lamiorna en unik ras skapade av deras mörka gudinna. Kanske var just detta tanken bakom hennes skapelse att de skulle öka i makt först vid länge och troget tjänande av henne (dvs att deras kraft ökade först när deras Qadosh ökade)?
Kompensatoriskt till detta så kan man tänka sig att samma gudinna till skillnad från andra gudar inte alls är särskilt pigg på att hörsamma kall på gudomlig intervenation.
Dessutom är just lamiorna de vandöda som i min mening har mest och allvarligast svagheter. De måste dricka en fasligt massa blod, de tål inte solljus och de kan känna smärta. Kanske är detta tecken på att de andra gudarna (typ Helion) agerade emot gudinnan då hon gav sina barn så mycket av hennes kraft?

Mest frågeställningar som synes men de kanske kan väcka en del tänkvärda nya funderingar...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jo, jag har en hel del idéer på en kampaj eller längre äventyr involverande lamior.
Sen så har våran andra SL bestämt sig för att jag ska få spela en lamia, som bara råkar vara bättre än herr ivian på att fäktas.
Å andra sidan vågar han inte visa det allt för ofta, och föredrar att inte slåss alls.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
"Sen så har våran andra SL bestämt sig för att jag ska få spela en lamia, som bara råkar vara bättre än herr ivian på att fäktas."

Det låter ju kanske lite väl mäktigt i mina öron då Herr Ivian har runt eller strax under 25. Jag menar det kan väl inte vara så kul när det knappt finns NÅGON som utgör någon större utmaning?
Fast denna "hjälte"kampanj kanske skulle handla om annat än fäktning?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skyhöga färdighetsvärden och små Léaramälvor

Tja...Min rp har besegrat Herr Ivian. Så huruvida det är för mäktigt eller ej beror väl alldeles på hur man spelar - och jag utgår ifrån att du förstått att jag spelar ganska seriöst, minst sagt, vid det här laget. Lilla Tienne uppnådde alltså FV 27 i sin stridskonst omsider, efter en evighetslång kampanj, och det hade hon i sanning förtjänat.

Och bara för att hon var extremt skicklig tog inte utmaningarna slut. Det finns andra utmaningar än andra krigare, och hur duktig hon än var var hon sällan överlägsen när det gällde strid på liv och död - det handlar inte bara om färdighetsvärden, trots allt. Man ska helst ha armstyrka, kroppstyngd, aggressivitet och vilja att verkligen döda sin motståndare också. Och de sakerna led Tienne viss brist på. Utan sitt svärd hade hon inte mycket att komma med, och nästan alla motståndare var större och starkare än henne. Och flera mot en kan fälla också den mäktigaste krigare...

Så...du kanske inte bör vara så snar att döma?

- Ymir, som aldrig skulle påstå att Tienne var särskilt mäktig, trots sitt värde på 27 i Su'nai Tienn.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Re: Skyhöga färdighetsvärden och små Léaramälvor

Om man ser till att Martaris inkarnation har 24 i svärd och din karaktär har 27 så skulle jag nog se din karaktär som ganska mäktig :gremwink:.

Fast "mäktig" kan ju betyda lite allt möjligt...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Gudar tappar mycket kraft på det mundana planet

Gudar tappar snuskmycket kraft när dom inkarnerar sig på det mundana planet, och det är kostsamt för guden att överhuvudtaget göra någonting i det mundana planet. Således så är det kanske inte så konstigt att en relativt liten Gud (Martaris dyrkas trots allt inte av så många) "bara" har 24 i färdighetsvärde. Jag menar, det måste ju lätt finnas gamla alver som har långt mer än så.

Vi får helt enkelt se Martaris inkarnation som en skugga av Martari som egentligen inte på något vis rättfärdigar hans storhet som gudom.

/Naug, vid Daaks tänder.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Skyhöga färdighetsvärden och små Léaramälvor

Tycker att 25 är nog fånigt högt - 27 är bara ännu värre. Förstår inte vad det är för seriöst med det? För att nå dit krävs det en så attans många förbättringsslag att man börjar undra om karaktären i fråga gjort något annat än viftat med sitt svärd.
Tycker du själv att det är speciellt realistiskt att din karaktär har hela 5 mer i svärd än vad exempelvis Kiyona har (Jo, jag frågade Krille på ett konvent och han uppgav att hon hade 22)?
Nog måste det funnits andra färdigheter som haft liknande möjligheter att utvecklas?

Ljusetsriddare - som tycker att ûbervärden suger fett Léaramälvor eller inte...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skyhöga färdighetsvärden och små Léaramälvor

Att spela seriöst handlar inte om hur höga färdighetsvärden man har, utan vilken inställning man har till dem och hur de rollspelas. Och ja, Tienne är fullt realistisk. Varför skulle hon inte kunna vara skickligare än Kiyona? Ge mig ett vettigt skäl. Tienne tränade mer eller mindre regelbundet i 7 år, och var naturbegåvning på färdigheten i fråga (Lättlärd). Kampanjen spelades under mer än två år cirka två gånger i veckan och upptog följaktligen en ganska stor del av min fritid under den tiden. Ett värde på 27 är fantastiskt skickligt, men inte omöjligt - bra är inte 17, liksom (man lyckas ju statistiskt bara med 2 anfall/runda varannan gång).

Notera då att jag och min spelledare alltid tyckt det är för svårt att lyckas i Eon. Ett värde på 22 eller så för Kiyona låter iofs rimligt, medan såväl Rhazcom Manziir som Dwyrryd Coley är på Tiennes nivå i min kampanjvärld. Emrynn Loso'i skulle jag gett ett FV på åtminstone 32 i Salye Conor.

Andra färdigheter tränas sällan lika målmedvetet som fäktkonst, magi och dylikt, och har därför sällan liknande möjligheter att utvecklas. Tienne hade liksom ett syfte med sin eviga fäktträning, hon ville prestera något, testa gränser, bli bäst. Sådant känns inte riktigt lika intressant med dans, etikett, klättra, buktala, bre mackor, etc - där är man i regel nöjd när man behärskar färdigheten tillräckligt väl, eftersom det inte handlar om liv, död och prestige i samma utsträckning. Det gjorde däremot fäktkonsten för Tienne Morhaim.

Jag tycker att riktigt skickliga personer ska vara riktigt skickliga också i Eon - dess system har ju den underbara fördelen att man sällan blir särskilt överlägsen i vilket fall. Man kan alltid bli besegrad, och det blev Tienne med råge.

- Ymir, gillar Léaramälvor och imponerande fäktscener
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nyfiken i en strut

"Man kan alltid bli besegrad, och det blev Tienne med råge. "

Av?

Nu ska vi se om vi inte kan klämma ut lite mer information ur den gode Ymir. :gremwink:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Inflation på höga värden

"Att spela seriöst handlar inte om hur höga färdighetsvärden man har, utan vilken inställning man har till dem och hur de rollspelas."

Håller med dig till den mån att poängen, enligt mig, inte i första hand ligger på själva värdena i rollspel.
Å andra sidan så kan karaktärer med alldeles för höga ûbervärden (vilket 27 i min mening fortfarande är) rubba själva spelbalansen. De är helt enkelt så astronomiskt bra att de man mot man (eller man mot kvinna :gremwink:) inte går att besegra. Visserligen har motståndaren fortfarande en procentuell chans men den är löjligt liten om man nyttjar sin stridskonst/vapenkonst på ett smart sätt. För att matcha en karaktär som du beskriver kräver det spelledarpersoner med åtminstone liknande ûbervärden och redan där är inflationen på gång. Om du tittar på de flesta spelledarpersoner som finns beskrivna i neogames produkter så finner du att endast få av dessa har ett värde över 15. Utav dessa få så är det nästan ingen som har värden som överstiger 20. De få som toppar detta värde är på olika sätt legendariska. Ta också och jämför med mallen som presenteras i "Riddaren" där ett legendariskt värde låg på en max 25 - om jag inte missminner mig. De personer som presenteras som nått upp till detta värde är så få att de går att räkna på en hand och de är alla ikoner av beundran för sin skicklighet. Din karaktär toppar dessa med sina outstanding 27. Tycker du inte att det är obalanserat i förhållande till resten av världen?

"Varför skulle hon inte kunna vara skickligare än Kiyona? Ge mig ett vettigt skäl. Tienne tränade mer eller mindre regelbundet i 7 år, och var naturbegåvning på färdigheten i fråga (Lättlärd)"

Visst skulle hon kunna vara skickligare än Kiyona hon är förståss ingen ouppnålig gräns. Men jag kan lova dig att Kiyona nog har tränat mer än 7år hon också och jag finner det inte svårt att tro att även hon skulle kunna vara lättlärd. Dessutom har hon en förbannat mycket erfarenhet ÄNDÅ hade hon "bara" 22 i förhållande till dina 27. Ge mig ett vettigt skäl till att din karaktär skulle vara så förbaskat mycket bättre än en av Mundanas skickligaste svärdssvingare!

"Andra färdigheter tränas sällan lika målmedvetet som fäktkonst, magi och dylikt, och har därför sällan liknande möjligheter att utvecklas. "

Även om du har en poäng i vad du säger om dessa discipliner så tycker jag ändå att du misstar dig. Skulle en yrkesakrobat eller yrkesdansare kanske inte träna lika hårt de också? Eller en hantverkare som var dag pressar sin kunskaper för att skapa det ena mästerverket bättre än det andra? Jag vill påstå att även om bemästrandet av vapen eller magi kan vara ett nog så långt och allvarligt studium för många så är dessa discipliner ingalunda de enda.
I vilket fall som helst så har personer sällan tid att spendera alla de 40 timmar i veckan på träningen för att bli bättre vilket som i regel krävs för att göra ett förbättringsslag. Jag menar de måste ju leva av något oxå!
O även om de skulle ha den möjligheten betyder det inte att de kommer upp till några ûbervärden för det. Även en lättlärd person behöver en förbaskat många förbättringsslag för att öka från, det från start maximala, 15 till 27. Dessutom kan man fråga sig hur vanligt och realistiskt det är med människor som tränar på heltid en och samma sak i 7 år. Shaolinmunkar möjligtvis men så gör de ju inte så mycket annat heller...

"Jag tycker att riktigt skickliga personer ska vara riktigt skickliga också i Eon - dess system har ju den underbara fördelen att man sällan blir särskilt överlägsen i vilket fall. "

En person i Eon som har max 25 är riktigt skicklig - han/hon är till och med "Legendarisk" (återigen Riddarens modell).
I en värld där en mängd andra personer springer omkring med värden på 27, 29 eller till och med 32 så är det dock inte lika imponerande.
I mitt Mundana så är du att betrakta som en mästare om du har en färdighet på 18 eller mer - för då har du en fair chans att klara av även svåra handlingar (OB5T6). Således är det få personer som har ett sådant bra värde - bara de som är riktigt mästerliga. Således blir också mina spelare respekterade om de skulle komma upp i ett liknande eller högre värde. Således har de statistiskt sett också en god chans att vinna i en strid med sådana värden. Således är det ingen inflation på höga värden.

Ljusetsriddare som inte har eller tänker ha en massa löjliga ûbervärden i sitt Mundana.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tienne, eller konsten att få stryk trots FV 27

Tja...en väldig massa. Hennes pojkvän Araenn kunde tackla ned henne ganska väl, och käckt ta henne under armen och traska iväg. Hon kunde liksom inte göra särskilt mycket åt saken :gremwink:

Det där var för övrigt ganska allmängiltigt - Tienne var en fäkterska, ingen krigare. Visst var hon exceptionellt skicklig också i strid på liv och död, men det var ändock inte hennes rätta element, och hon kunde ofta komma till korta på grund av andra faktorer. Hon var skicklig och snabb som bara tusan, men hade varken styrka eller kroppstyngd att komma med, även om hon var väldigt seg för sin storlek. Fick någon tag i henne innan hon hann dra sitt svärd låg hon riktigt illa till, liksom, och, som sagt - flera mot en kan sänka vem som helst. Betänk nu att Tienne började kampanjen med FV 14 - det steg sedan gradvis under de sju år som passerade, och det var väldigt sent i kampanjen som hon uppnådde en sådan nivå att få motståndare kunde hävda sig. Kamorfen Mita-Thûn var hennes ärkefiende länge, och överlägsen henne tills hon kom ifatt i slutet av kampanjen, då hon besegrade och dräpte honom till sist, om än inte utan benägen hjälp från en slottsvakt. Drezindvärgen Äril, också han en suverän fäktare, lärde hon sig mycket av och fick ganska mycket stryk av i början, men också honom besegrade hon till sist. Dwyrryd Coley och hans studenter som hon studerat hos tidigare, fick hon dock aldrig tillfälle att utmana. Några magiker och dessas underhuggare och allierade, däribland skuggfolk, var fiender hon hellre flydde från, och de gjorde henne mycket illa när de fick tag i henne (lång och invecklad historia). Hon utkämpade en lång strid mot en adjuntant till en härskare i Belu, etc etc. Kampanjen var lång, och gud vad stryk det lilla livet fick. Visst, hon var som sagt skickligare än nästan alla andra i slutändan, och missade sällan en chans att utmana berömda fäktmästare, men Mundana bjuder på många situationer där FV 27 i Su'nai Tienn gör ganska lite till eller från, speciellt om man är en klen liten léaramälva i desperat behov av lite feministiskt självförsvar. Och när Tienne hölls som prydnadsslav av en alvsamlande Mûhadin och tvingades att spöa dennes livvakter en efter en med träsvärd så var det inte så roligt längre. Då önskade hon att hon hade haft lite muskelmassa istället.

- Ymir, som påpekar att Tienne dödade omkring 15 personer under de 7 Mundanaår kampanjen pågick. Det är inte direkt en extrem siffra, så att säga...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Tienne, eller konsten att få stryk trots FV 27

"Ymir, som påpekar att Tienne dödade omkring 15 personer under de 7 Mundanaår kampanjen pågick. Det är inte direkt en extrem siffra, så att säga... "

Under medeltiden räknades den genomsnittslige Tempelriddaren kunna dräpa 8 män innan han själv gick i graven. Då talar vi om en elitkrigare med åtminstone 14 år av stenhård träning. Att Tienne lyckades med det dubbla påvisar ju hennes suveränitet. O då var inte Tempelriddarnas motståndare några övernaturliga varelser - åtminstonde inte vad historien säger... :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Inflation på höga värden? Knappast.

De är helt enkelt så astronomiskt bra att de man mot man (eller man mot kvinna ) inte går att besegra. Visserligen har motståndaren fortfarande en procentuell chans men den är löjligt liten om man nyttjar sin stridskonst/vapenkonst på ett smart sätt.

Tienne förlorade ganska ofta. Se mitt svar till waliums inlägg ovan.

Ge mig ett vettigt skäl till att din karaktär skulle vara så förbaskat mycket bättre än en av Mundanas skickligaste svärdssvingare!

Tja...min karaktär var en av Mundanas skickligaste svärdssvingare. Duger det som skäl? Dessutom, Kiyona har två svärd. Hon VS Tienne skulle varit en ganska jämn match.

Vad säger att en mängd personer springer omkring med FV 25+ i min kampanjvärld? ingenting. Varför måste det råda inflation bara för att en enda rp var exceptionellt bra på en färdighet? Förklara gärna det för mig. Men, det bör påpekas - jag trissar gärna upp färdighetsvärdenas betydelse ett snäpp. Det är lite för svårt att lyckas i Eon. En riktigt skicklig fäktare bör ha omkring 18 i en stridskonst i min kampanjvärld, medan man ska ha över 20 för att vara en erkänd mästare. Kring 25 torde man vara riktigt beryktad och ha en god chans att vinna om man skulle ställa upp i tex svärdsspelen i Hadarlon. Och Tienne var beryktad, och hon ställde upp i svärdsspelen, så jag ser inte direkt problemet.

Sedan ska man inte förglömma att rykte och hjältestatus avgörs betydligt mer av andra faktorer - hur skicklig man är på att svinga svärd torde vara jävligt sekundärt i sammanhanget. Så hur skickliga Mundanas verkliga legender är i vapenbruk känns inte som en särskilt relevant jämförelse. I min kampanjvärld tenderar fäktmästare och dylikt att ha högre värden än riddare, liksom - dessa prioriterar andra saker än att stå och fjolla sig med svärdet dagarna i ända. Herr Ivian och Jhazva Vizin är säkerligen enormt skickliga vapenbrukare, men de är beryktade för sina dåd och för sin allmänskicklighet, inte för att de har 27 i svärd. Det är sådant personer som Rhazcom Manziir, och Tienne Morhaim, blir beryktade för, och det är inget som gör dem till legender. Ja, de är kända, ja de är mycket duktiga, men de är bortglömda om hundra år.

- Ymir, som hävdar att också de skickligaste fäkterskor går att besegra. Två-tre stora karlar och ett hårt, välriktat slag i solar plexus brukade räcka för Tienne.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Inflation på höga värden

Först och främst - vem bryr sig? Ymir har sitt Mundana, du har ditt osv. Att verka uppriktigt upprörd förefaller lite konstigt. Nivån på FV beror väl också på vad för slags kampanj man spelar och vad jag förstått från Ymir är grisodlande inte det han brukar ägna sig åt. FV på hjältar och legender bör modifieras efter nivån på RPs FV, inte tvärtom.

För det andra - jämfört med beskrivningar av FV i Riddaren osv som du hänvisar till har du en poäng i att Tienne har väldigt högt FV. Så jämfört med den "officiella" definitionen av skicklighet har du rätt. Å andra sidan skulle jag vilja hävda att de officiella värdena på skickliga SLP är för låga. Om vi använder sannolikhetslathundarna från s 306 i Eon II ser vi att med Ob3T6 har en person med FV 15 83,72% chans att lyckas, FV 18 89,17%. En skicklig person förväntas säkert ge sig på två manövrar per runda, då blir svårigheten Ob4T6 och för FV 15 gör det 59,89% chans att lyckas och med FV18 75,81%. Dvs med FV18 som ska vara riktigt bra kommer du missa 1 handling av 4, dvs en varannan runda. De oddsen i en situation när effekten av att misslyckas är att du får kallt stål genom kroppen är inte så imponerande och jag skulle inte vilja bygga en karriär på det. En sköld gör visserligen det hela en aning säkrare, men det är inte alla krigare som använder sköld. Men utifrån Eons definition av skicklighetsnivåer är du en mästare med FV 18. Jag tycker inte riktigt att det går ihop, men det är kanske bara jag...

Mvh / Phelan (som för övrigt tror att SLH-beräkningen är fel och att chansen att missa är ännu större)
 
Top