Nekromanti Om jag ger mina spelare...

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Någon som har _bra_ tipps på hur man får en handritad skattkarta att se gamal å sliten ut ? ( utan att förstöra den totalt )
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Bränn kanterna på kartan lite estetiskt.
Doppa alltihop i vatten med en hel del citron i.
Stryk det med ett strykjärn.
Låt torka.

Lycka till!
 

Crazydwarf

Veteran
Joined
1 May 2003
Messages
29
1: gör ett par kopior..Om det skulle gå åt helsike med kartan.
2: lägg den i Te..Och låt den sedan självtorka, papperet får en gul fin nyans. Ett alternativ är att ha den i ugnen ett tag så blir papperet både gult och får en härlig spröd känsla.
3: elda försiktigt längst kanterna på papperet en ojämn brun kant uppstår som ser riktigt "skattkartig" ut
4: vik kartan och "misshandla" den lite försiktigt.

Notera dock att brandrisk föreligger vid eldning och ungsbakning av papper..Vidtag säkerhetsåtgärder med en bunke vatten att kasta kartan i vid behov :gremsmirk:
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Varför brända kanter?

Varför i hela friden skulle man bränna kanterna? Är alla gamla skattkartor eldade på?

Sanjuro, grå
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Varför brända kanter?

"Varför i hela friden skulle man bränna kanterna?"

För oregelbundheten, mest. Gamla pappersark hade inte perfekt vinkelräta kanter, direkt. Det ser iaf djäkligt schysst ut.

/Riz
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Varför brända kanter?

Så här var det:
Spelarna skulle få tag om information om en viss person via dennes framtida planering (liknande en kalender, med 'aktiviteter' och datum). Hur som helst, eftersom jag skulle slänga in lite svårigheter och att spelarna inte skulle få allt serverat på ett silverfat, så slängde jag in en fälla i det metall/trä-skrin som papprerna låg i (det fanns två lås, öppnade man dem i fel ordning så utslöstes en eld via ett pulver). Jag konstaterade sedan för spelarna att det endast fanns en mycket sotad sida kvar (den översta och senaste i högen (även den vikitigaste)).

Det jag gjorde när jag tillverkade lappen var:
1. Elda på kantern, även i mitten och lite annanstans.
2. Blötte ner det, pappret gulnade och blev gammalt
3. Drog pappret i gammal (vitgrå) aska (ny aska skulle säkert varit mycket bättre)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
http://w1.480.telia.com/~u48018872/Handouts/

i rest my case. kolla bilderna, njut. de är gjorda med vatten och en hushållsugn. testade lite olika tekniker, men efter de har torkat i ugnen bör man blöta dem igen och köra tills de torkar, annars ser de oftast mer brända ut än gamla och slitna. jag rev upp kanterna med en nagelfil och innan jag körde dem i ugnen gnuggade jag på bläcket så att det blev lite suddigt. jäkligt nöjd faktiskt.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Varför brända kanter?

Jo jag förstod att man var ute efter oregelbundenhet och en "gammal" look. Jag försökte vara ironisk, men jag skall komma ihåg att aldrig försöka mig på det utan en smiley igen :gremwink:

Själv gör jag på följande vis:

Skrynkla först ihop pappret ordentligt . Det skall inte se "hopknycklat" ut, utan snarare som att det har slitits till oregelbundenhet under årens lopp. Riv gärna i både hörn och mitt i pappret.

Doppa ner allt i (svart) kaffe. Tag upp. Låt torka. Skriv på det, helst med kalligrafpenna, det ser ut som skrivaren har använt gåsfjäder eller motsvarande då.

Om du vill att det skall se ut som att pappret precis har undgått elden så elda en ganska försvarlig portion av ett eller två hörn. Sällan fattar papper eld överallt runt om samtidigt.

Det ser mycket tufft ut, problemet är bara att jag är alldeles för förtjust i att göra såhär. Jag har bokstavligen talat en pappersfabrik hemma. Mina spelare har tröttnat för länge sedan. "Åhh nej, inte ett gammalt, skrynkligt och bränt papper igen..."
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
jäkligt nöjd faktiskt.
Jo, de är bra, men för den rätta autentiska looken finns det bara ett sätt. Skaffa riktigt pergament, kalligrafera på det med gåspenna och vänta trehundra år.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jomen det är klart, jag har ett gäng såna på tillverkning i garderoben, jag ville bara dela med mig av snabbtipsen till de vanliga dödliga som inte har tid att göra det Äkta.

Foggmock - som snart ska skriva en kurs i scenarioskrivande.. :gremcrazy:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: dom där friskis och svettis bilderna gör mig !

Du har tråkigt som browsar en sån här grymt gammal tråd? Eller såg du på inloggadesidan att jag kollade på den själv?

I vilket fall som helst är det bilder från morsans skola hon ville att jag skulle slänga upp åt henne. Njut dessutom av mina bilder från Gotland. Tyvärr är handoutbilderna nerplockade då jag storrensade på servern.
 
Top