Nekromanti Om hur Idolprogeam påverkar i Afganistan

Jeeves

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
54
Location
Hässleholm
visserligen älskar jag att parodiera mig själv, och lite LEDNING borde ni ju fått av min avatar-bild men som sagt ingen rök utan eld... och jag är helt klart en mycket "onormal" person.

Jeeves och Wooster är just en parodi, men en mycket bra sådan, faktiskt så bra att den ahr en hel del sanning i sig. Ungefär som jag...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Att kulturbegreppet är brett och svårdefinierbart har du rätt i; och det är också där du snavar i debatten. Ty även om ordet "kultur" absolut kan användas som en kvalitetsmärkning på vissa, utvalda aktiviteter (även om vi vanligtvis använder ordet "finkultur" för detta ändamål), så kan det också användas för att beskriva en populations seder, bruk och levnadssätt helt utan någon sorts värdemarkör på denna.

Om du tittar tillbaka på tråden så tror jag att du kommer finna att det var just på detta sätt som ordet i regel har använts i tråden.

Du har alltså absolut rätt (eller åtminstone lika rätt som någon annan) när du ger din definition på kultur, problemet är bara att du använder då ordet på ett sätt som inte riktigt varit relevant i den här tråden.

Vi har överhuvudtaget inte diskuterat vad som är finkultur i den här tråden.

Kranks trams om Sd/Nd är en ren kränkning!
Jag ber om ursäkt för mitt raljerande, men du formulerade dig verkligen oerhört klantigt i ditt förra inlägg, och det var svårt att tolka dig på något annat sätt än som en rent främlingsfientlig typ. Att vi var flera som gjorde samma tolkning tyder på det. Nå; det gläder mig att jag missförstod dig.

---

Nå; hade du något att säga som är relevant i den här tråden?

Att Sverige är ett land där det varken produceras eller konsumeras den sortens kultur som du själv föredrar; och att du anser problemet vara att vi släpper in för mycket billigt skit utifrån, samt att vi har för mycket grådaskiga konsumbyggnader här på hemmaplan... det är visserligen inte ett helt ointressant ämne, men jag har svårt att se vad det har med exempelvis Afganistan att göra.

Ville du diskutera något som hade en anknytning till tråden?
 

Jeeves

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
54
Location
Hässleholm
Ja, det var ju just det jag gjorde. Jag läste bara igenom de första inläggen i tråden och där var det flera som klagade på att american idol exporterades till Afghanistan. Nur var det ju inte det som skedde och det hade dessa debattörer också fått reda på om de sett videon. Poängen med inlägget var ju just att det inte nödvändigtvis var amerikansk skräpkultur som exporterades utan själva idén (ursprungligen brittisk som jag förstod det) med sångtävlingar i tv. I samband med detta gled jag dock över på mitt favoritämne att att kritisera hur amerikansierade vi själva är här hemma i Sverige, vilket borde vara betydligt mera relevant att diskutera än en (missuppfattad) amerikanisering af Afghanistan.
---
Nästa poäng var att kritisera att allt som är främmande ses som positivt i Sverige, och här gjorde jag en referens till Lindström och hans Tv-program, "Sverige, världens modernaste land". "oooh så osvenskt" är ju positivt här medan "oh how un-american" är rejält negativt i USA, och motsvarande i andra länder. Nästa poäng är att vi oftast tar in det mest tarvliga av andra kulturer i vår egen kultur, jfr falafel snarare än japansk dock-teater. Att jag uttryckte den sista punkten otydligt så att folk missförstod är bara att djupt beklaga, men ännu mer att beklaga är den anda av misstänksamhet (påminner mig för övrigt om DDR-tråden, osalig i åminnelse) som får folk att dra de värsta av slutsatser utifrån otillräcklig information.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,682
Location
Rissne
Jeeves said:
Nästa poäng är att vi oftast tar in det mest tarvliga av andra kulturer i vår egen kultur, jfr falafel snarare än japansk dock-teater.
Så du framför inte rasistiska åsikter, utan bara rejält elitistiska? Fantastiskt.

Jeeves said:
Att jag uttryckte den sista punkten otydligt så att folk missförstod är bara att djupt beklaga, men ännu mer att beklaga är den anda av misstänksamhet (påminner mig för övrigt om DDR-tråden, osalig i åminnelse) som får folk att dra de värsta av slutsatser utifrån otillräcklig information.
Otillräcklig och otillräcklig... Det är inte som att jag är så värst förtjust i de irrationella åsikterna du nu häver ur dig heller, ens om man jämför med de irrationella åsikterna du både där och här verkade häva ur dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,682
Location
Rissne
Jeeves said:
Nästa poäng var att kritisera att allt som är främmande ses som positivt i Sverige, och här gjorde jag en referens till Lindström och hans Tv-program, "Sverige, världens modernaste land". "oooh så osvenskt" är ju positivt här medan "oh how un-american" är rejält negativt i USA, och motsvarande i andra länder.
Du misslyckades dock totalt med den kritiken, eftersom du inte lyckades påvisa att det skulle vara något dåligt. Liksom, vart nånstans är nationalism bra?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jeeves said:
visserligen älskar jag att parodiera mig själv, och lite LEDNING borde ni ju fått av min avatar-bild men som sagt ingen rök utan eld... och jag är helt klart en mycket "onormal" person.

Jeeves och Wooster är just en parodi, men en mycket bra sådan, faktiskt så bra att den ahr en hel del sanning i sig. Ungefär som jag...
Du känns sannerligen som en färgklick. Anledningen till att jag behövde ställa frågan i mitt förra inlägg är för att jag i det nuvarande lära-känna-stadiet inte visste hur jag kunde relatera till ditt inlägg på ett för dig respektfullt sätt. När du halvvägs in började skriva om djungelindianerna så kom det som en så stor chock/överraskning att jag bara gapflabbade rakt ut. Sedan hyllar du jesuiterna, till på köpet. Det var bara en så fantastisk anekdot att dra till med i ett sådant tillfälle.

Det finns ett par skribenter till här på forumet som kan komma med sådana underfundiga överraskningar, men dem är jag vid det här laget så hemvan med att jag inte behöver fråga på vilket sätt de menar det.

----

Jag har några tankar kring varför det gick grus i motorn för en vecka sedan i DDR-tråden. Det diskuterar jag gärna över privata meddelanden om du behagar (inget som hör hemma här, däremot).
 

Jeeves

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
54
Location
Hässleholm
Helt seriöst. Jag älskar jesuiterna, åtminstone som de en gång var. Ledande i vetenskap och forskning på en global nivå, kulturella renässansmänniskor och samtidigt stora humanister som gjorde mycket för vad jag kallar det "kulturella samlaget" där västerländsk och främmande kultur förenade sig till något nytt och fantastiskt. Framgångar i Kina och Japan. Matteo Ricci SJ, vetenskapsman, jesuitisk missionär och diplomat. Blev hov-vetenskapsman och rådgivare (mandarin) åt den kinesiske kejsaren och dyrkas av buddhisterna som en boddhisatva (ett slags lägre guddom) med ett eget tempel i Kina. Även judarna i Kina uppskattade honom och ville göra jesuitmissionären till chefsrabbin.

Jesuiter i sydamerika som fruktbart transformerade europeisk barockmusik för den indianska scenen, och som så väl undervisade djungelindianerna att flera indianer komponerade egna klassiska verk. Underbart. Det är ju så att man kan börja gråta över hur fint det är!

Exempel på skivor:

A LA XACARA, Ensemble Villancico, Caprice
HY HY HY, Ensemle Villancico, Caprice
underbar musik!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,682
Location
Rissne
Jeeves said:
Jag älskar jesuiterna, åtminstone som de en gång var. Ledande i vetenskap och forskning på en global nivå, kulturella renässansmänniskor och samtidigt stora humanister som gjorde mycket för vad jag kallar det "kulturella samlaget" där västerländsk och främmande kultur förenade sig till något nytt och fantastiskt.
Ungefär som Rock n' Roll då. Rytmer från en kultur med inslag från en annan.

Jeeves said:
underbar musik!
Själv tycker jag att Magnus Uggla är mycket bättre än de där.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag läste bara igenom de första inläggen i tråden och där var det flera som klagade på att american idol exporterades till Afghanistan.
Var det?

Först ut var Paxen... som inte klagade på något, utan levererade en högst relevant kommentar.

Sedan kom Marukusu. Han sade inget om American Idol eller amerikansk popmusik, utan nämnde endast kort att han tyckte det fanns viktigare saker att exportera än Idol.

Mekanurg kom som tredje man, och kommenterade helt klart på innehållet i videon.

Sedan; Arfert, nämnde inget om American Idol.

Bobby Magikern, inget om American Idol...

Hmm, vilken tråd är det du har läst, egentligen? Du kanske blandade ihop wrnu med något annat forum som du brukar besöka?

Poängen med inlägget var ju just att det inte nödvändigtvis var amerikansk skräpkultur som exporterades utan själva idén (ursprungligen brittisk som jag förstod det) med sångtävlingar i tv.
Då förstår du säkert att jag blev lite förvånad, när du besvarar vad folk på något helt annat forum har skrivit, här på wrnu.

"oooh så osvenskt" är ju positivt här medan "oh how un-american" är rejält negativt i USA, och motsvarande i andra länder
Det stämmer att "osvensk" generellt sett är ett positivt begrepp i sverige, men det hänger inte ihop med din teori om att allt som är främmande ses som positivt i Sverige (prova den teorin i Sjöbo, förresten). Svenskar är ju ändå väldigt folkliga och nationella när allt kommer kring (vilket publiksiffrorna till bl.a. Allsång på Skansen, Mamma Mia och Melodifestivalen tydligt skvallrar om). Man lurar alltså sig själv om man tror att vi svenskar skulle skygga undan från nationalism bara för att vi föredrar en självbild som internationella, eklektiska världsmedborgare snarare än som paret Storch i Sällskapsresan (de som frågar om det finns Svenskt kaffe på hotellet, bl.a.).

Nästa poäng är att vi oftast tar in det mest tarvliga av andra kulturer i vår egen kultur, jfr falafel snarare än japansk dock-teater.
Så kan det vara. En fråga, dock: Tycker du att din personliga dockteaterupplevelse blir sämre för att inte fler uppskattar det? Själv bryr jag mig nämligen inte direkt om vad folk i allmänhet konsumerar för kultur. Jag njuter av konst som tilltalar mig, och det spelar inte direkt någon roll om det skulle råka vara ettan på veckans topplista eller någon avig konstskoleelevs hobbyprojekt som jag tycks vara ensammen om att uppskatta. Är du så känslig för vad folk runtomkring föredrar? Eller avsåg du rent praktiska aspekter av kulturkonsumtion, såsom att det vore roligare om opera vore populärare då det skulle kunna innebära billigare biljettpriser och/eller att du skulle ha mer att bidra med under fikapauserna på jobbet, eller dylikt?

Att jag uttryckte den sista punkten otydligt så att folk missförstod är bara att djupt beklaga, men ännu mer att beklaga är den anda av misstänksamhet (påminner mig för övrigt om DDR-tråden, osalig i åminnelse) som får folk att dra de värsta av slutsatser utifrån otillräcklig information.
Ja, missförstånd är alltid tråkiga. Jag tycker det är viktigt att man inte låser sig vid dem, dock, utan att man hela tiden är redo att ompröva sina åsikter och intryck av personerna man bemöter. Jag försöker få lite grepp om dig nu, till exempel.
 

Jeeves

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
54
Location
Hässleholm
Paxen "Nu är jag lat och orkar inte kolla klippet, but, jag såg ett avsnitt av Oprah (yeah, OPRAH, den feta bruden, hon som är helgonförklarad) och då var det snack om en film som visade Afghanistans första Idol-tävling."

Marukusu "Om vi nu tvunget måste exportera vår kultur till andra länder så har vi nog fantamej tusen bättre saker att dela med oss av än Idol."

Mekanurg "Jätteintressant att se hur våra västerländska populärkultur sipprar in och förändrar väldigt främmande länder."

Jasså, folk diskuterade inte idol? Rising, läs gärna ovanstående citat och var dessutom inte så förbaskat arrogant i ditt bemötande. Inte ens krank håller din dåliga ton.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,682
Location
Rissne
Jeeves said:
Paxen "Nu är jag lat och orkar inte kolla klippet, but, jag såg ett avsnitt av Oprah (yeah, OPRAH, den feta bruden, hon som är helgonförklarad) och då var det snack om en film som visade Afghanistans första Idol-tävling."

Marukusu "Om vi nu tvunget måste exportera vår kultur till andra länder så har vi nog fantamej tusen bättre saker att dela med oss av än Idol."

Mekanurg "Jätteintressant att se hur våra västerländska populärkultur sipprar in och förändrar väldigt främmande länder."

Jag ser fortfarande inte det specifika American Idol någonstans, eller att specifikt skulle vara amerikansk popmusik som exporterades.



Och, ärligt talat, är du verkligen personen att tala om arrogans? Allvarligt? Efter dina fullständigt uppskruvade elitistiska åsikter om kultur, efter att du pratat skit om nästan hela världens samlade kulturproduktion?

Sten i glashus...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
högg alla på trollet? För övrigt är falafel ett av de stora bidragen till svensk matkultur.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,921
Location
Port Kad, The Rim
För övrigt är falafel ett av de stora bidragen till svensk matkultur.
Hör, hör! Hellre baigen-ke-barta (nordindiskt veggokäk) än lutfisk eller surströmming. Dessutom kan jag förtälja att min indiska svärmor blev fascinerad av Allsång på Skansen, en för henne främmande kulturförteelse. Hon tyckte att det var utmärkt familjeunderhållning.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,921
Location
Port Kad, The Rim
att jämföra barocken med rocken ja det är bara ... barockt!
Tja, både Händel och Philip Emmanuel Bach (sen barock, tidigt 1700-tal) var kommersiellt inriktade herrar som ville tillfredsställa biljettköparna. Händel skrev oratorier istället för operor eftersom de var billigare att sätta upp, medan biljettpriserna var ungefär desamma. P E Bach uppfann postorderverksamheten i syfte att sälja sina nothäften till borgarhem i Västeuropa. J S Bach massproducerade musik på begäran; hans arbetsgivare ville höra ny saker nästan varje vecka. Barockens operastjärnor var sin tids motsvarighet till Elvis när det gällde stjärnkult.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jeeves said:
Paxen "Nu är jag lat och orkar inte kolla klippet, but, jag såg ett avsnitt av Oprah (yeah, OPRAH, den feta bruden, hon som är helgonförklarad) och då var det snack om en film som visade Afghanistans första Idol-tävling."

Jasså, folk diskuterade inte idol? Rising, läs gärna ovanstående citat och var dessutom inte så förbaskat arrogant i ditt bemötande. Inte ens krank håller din dåliga ton.

Med tanke på att folk verkar gilla att citera mig så tänker jag klargöra vad jag skrev:
"Nu är jag lat och orkar inte kolla klippet, but, jag såg ett avsnitt av Oprah (yeah, OPRAH, den feta bruden, hon som är helgonförklarad) och då var det snack om en film som visade Afghanistans första Idol-tävling. Det var helt sjukt hur det talades om att det betydde att landet var i förändring. Roligt också, då det var en kvinna som vann första året."

Kort sagt: Jag är inte mycket för Idol, men, med tanke på att det förändrar Afghanistan snabbt så måste det ses som något stort.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jasså, folk diskuterade inte idol?
Jo, folk diskuterade Idol. Vilket också är vad trådens ämne är, och vad den länkade filmen handlade om.

Men du påstod att folk "klagade på att american idol exporterades till Afghanistan" och att din poäng var att det "inte nödvändigtvis var amerikansk skräpkultur som exporterades". Detta är bevisligen fel och/eller rena spekulationer från din sida, när man tittar närmare på inläggen i fråga.

var dessutom inte så förbaskat arrogant i ditt bemötande
Så, så... Du läste inte inläggen i tråden, men anklagade ändå deltagarna i den för att inte ha tagit till sig ämnet ordentligt. Det är ironiskt. Den sortens pompösa magplask måste du acceptera att andra kommer använda som ammunition för att gäcka och skoja med dig. När du dessutom satte dig på höga hästar och föraktfullt viftade undan sånt du ogillar såsom varandes tarvligt och simpelt, så får du liksom räkna med att du gör dig själv till en måltavla för liknande motangrepp.

Riktar du viss typ av kritik mot andra så får du finna dig i att själv bli utsatt för samma granskning, och om du inte tål andras raljerande så får du snällt själv låta bli att raljera. Sådana är villkoren, och de kan knappast beskyllas för att vara orimliga.
 

Jeeves

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
54
Location
Hässleholm
Jag kritiserade de inledande inläggen i tråden (vilka jag också läste) som talade om att idol exporterades till Afghanistan. "Afghanistans första idoltävling" som Paxen skriver. Nu så var det dock inte så att idol exporterades till Afghanistan utan själva konceptet med musiktävling på TV således är allt tal om idol helt irrelevant. Att Rising fortfarande inte förstått någonting talar ganska mycket om Risings fattningsförmåga. Om folk gnäller och beklagar sig över att idol exporteras till Afghanistan trots att det i ursprungsinlägget klargjorts att så inte var fallet, ja då får man ta att man får kritik.

Att sedan Rising inte kan fårstå detta utan som ett sårat barn måste tjata emot, ja det får stå för dig Rising. Jag skulle dock önska att du skärpte dig på den punkten om du önskar vidare diskutera med mig, om inte så får jag anse vårt meningsutbyte permanent avslutat.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nu så var det dock inte så att idol exporterades till Afghanistan utan själva konceptet med musiktävling på TV således är allt tal om idol helt irrelevant.
Allt tal om Idol irrelevant? Rubriken till videon är "The surprising spread of 'Idol' TV"; direkt från start visas en bild där American Idol-tvåan Adam Lambert syns, och Cynthia återkommer till programmet American Idol flera gånger i föreläsningen. Om det skulle vara irrelevant av wrnu's forumiter att prata om American Idol, då skulle det också ha varit lika irrelevant av Cynthia Schneider att göra det i videon. Vilket du förstås skulle ha kunnat tycka. Det hade varit en fullt legitim åsikt. Men vad du sade var att folk hade irrelevanta åsikter för att de inte hade tittat på videon, vilket alltså bevisligen är helt motsägelsefullt.

Det var fel #1.

Sedan säger du att ämnet skulle vara "konceptet med musiktävling på TV". Det är inte heller sant. Det första programmet som Cynthia pratar om är "Poet of Millions Competition", som absolut inte är en musiktävling. Ämnet har inte alls så mycket med musiktävlingar att göra, utan om TV-sända tävlingar där det är upp till tittarna att utse vinnaren. Detta framgår tydligt för oss som har tittat på videon och förstått något av vad Cynthia pratar om. Att du tror att videon enbart skulle handla om musiktävlingar tyder på att du antingen inte har sett videon, inte förstått något av den, eller så vet du inte vad skillnaden mellan poesi och musik är.

Jag låter bli att spekulera vidare kring detta; men oavsett vilket så är detta fel #2.

Att Rising fortfarande inte förstått någonting talar ganska mycket om Risings fattningsförmåga.
Well... Nu skjuter jag i öppet mål, men det var fel #3.

Jag kan ge dig ett tips, grabben:
När man uppenbarligen pratar om sånt man inte begriper, och någon påpekar detta för en, då är det bäst att bara svälja ens stolthet och eventuellt erkänna sitt misstag. Man kan till och med skratta åt det. No harm done.

Men att börja mopsa när man inte har något på fötterna... det slutar aldrig väl. Trust me. Lägg ner det här.

Att sedan Rising inte kan fårstå
Här har du faktiskt rätt: "Fårstå" är något jag inte har en blekaste aning om hur man gör. Vet inte ens vad det betyder.

Det här med att fårstå får du ta hand om, så kan jag ta ansvaret att förstå; låter det som en bra fördelning? Jag verkar ju ha avsevärt mer talang för det sistnämnda än du.

Jag skulle dock önska att du skärpte dig på den punkten om du önskar vidare diskutera med mig, om inte så får jag anse vårt meningsutbyte permanent avslutat.
Jag förstår att du gärna ser att jag slutar påpeka alla dina felaktiga argument, tankepruttar och övriga tecken på din bristande läs- och fattningsförmåga. Men istället för att jag ska hålla tyst om detta (det kommer ju förmodligen bara resultera i att någon annan kommer och tar min plats, inte sant?) så tror jag att det vore bättre om du helt enkelt slutade ha fel istället.

Låt bli att uttala dig säkert om saker du inte begriper, och erkänn dina misstag när de påpekas; ty då gör du inget som andra kan anmärka på. Bra va?
 
Top