Nekromanti Om golems

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Re: En böjningsform, flera böjningsform

När man lånar in ett ord från ett annat språk så följer väl inte böjningsformerna med, eller?
Till en början brukar böjningsformerna följa med, tills ordet är såpass etablerat att det inte längre känns konstigt att använda det svenska böjningsmönstret. Historiskt gäller det främst latinska och grekiska lånord (t.ex. tema - temata, alla tråkintellektuella P1-människors favoritord) även om de engelska lånorden med sina böjningsformer är vanligast i dag.
(Dagens svenska språkbruk är t.o.m. så ängsligt att vi inte längre vågar böja lånord enligt svenska mönster - minns t.ex. ordet tsunami, som till julhelgen 2004 böjdes "en tsunami, flera tsunamier" men därefter "en tsunami, flera tsunamis"... :gremsuck:)

Dewil
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En böjningsform, flera böjningsform

Korrekt böjning är golem, golamim.
Du måste vara den enda personen över 30 jag känner som menar att det skulle vara korrekt att böja ordet video till videos i plural (vilket många iofs gör utan att tänka på det, men jag tror ändå att alla i min ålder och uppåt i vart fall är överrens om att det är mer "korrekt" att böja det till videor. Alltså att man inte ska behålla låneordens ursprungliga böjningar utan att det är mer språkligt korrekt att böja om orden.)

Fast å andra sidan; ditt sätt att tänka blir ju allt vanligare nu för tiden, så kanske rör sig det hela på en flytande skala.

Bara ni inte börjar säga les garderobes å liknande i svenskt tal...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Besserwisser, javisst :)

Fast å andra sidan; ditt sätt att tänka blir ju allt vanligare nu för tiden, så kanske rör sig det hela på en flytande skala.

Bara ni inte börjar säga les garderobes å liknande i svenskt tal...
Jag är inte blodigt allvarlig i denna diskussion, snarare tvärtom. :gremwink:

Dessutom säger jag en video, flera videokassetter eller en video, flera videospelare, beroende på sammanhanget.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
En zombie, flera zombiesar

Du måste vara den enda personen över 30 jag känner som menar att det skulle vara korrekt att böja ordet video till videos i plural

Two potato... fast mitt motstånd mot "videor" beror delvis på en incident i lumpen när vi skulle lära oss resa tält. En fänrik kommenderade oss att gå ut i skogen och samla vidjor. På bred skånska. En mer förbryllad samling bassar har sällan skådats i de ödemarkerna.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: En böjningsform, flera böjningsform

Dagens svenska språkbruk är t.o.m. så ängsligt att vi inte längre vågar böja lånord enligt svenska mönster - minns t.ex. ordet tsunami, som till julhelgen 2004 böjdes "en tsunami, flera tsunamier" men därefter "en tsunami, flera tsunamis"...
Vilket är extra löjligt med tanke på att ursprungsjapanskan saknar pluraländelser.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Re: En böjningsform, flera böjningsformi?

böja ordet video till videos i plural (vilket många iofs gör utan att tänka på det, men jag tror ändå att alla i min ålder och uppåt i vart fall är överrens om att det är mer "korrekt" att böja det till videor.
Video är ett verb, inte ett substantiv! :gremwink:

(Videi? Vidii? Det var tio år sedan jag läste latin...)

Dewil
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Re: IIRC: video, videamus (och nu är vi rejält OT)

video = jag ser, videamus = vi ser (dvs. samma böjning som i dagens spanska och italienska)

Emellertid funderade jag på hur man i klassiskt latin skulle pluralisböja ordet video som ett substantiv. Det förekommer väl i alla språk att man gör "internlån" och låter ett verb bli ett substantiv (eller vice versa)?

Dewil
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Besserwisser, javisst :)

För att inte tala om det bordevara-allmänrådande en tv, flera tv-apparater. Jag har hört alltifrån tevesar till tevar där.

Challa, liksom.

-Hjalle, ba kom in och tjoff! poff, piuoouwh *dh*
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Re: En böjningsform, flera böjningsform

Tyvärr kan inte ens SAOB svara (åtminstone inte webbversionen), den har inte "golem" som uppslagsord.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Håll er till ämnet tack!

Nu har ni flummat ut långt utanför spörsmålet som tas upp i frågeställarens första inlägg. Håll er till det är ni snälla.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag tackar för denna historia som onekligen väcker en hel del inspiration. Ett i mitt tycke mycket värdefullt bidrag till diskussionen. :gremsmile:
 
Top