Nekromanti Om du kunde ???, vad skulle du göra då?

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Magiska artefakter

En elmotor borde man kunna driva med tankekraft som magiker. Det är bara ett fåtal delar som borde vara av järn. Man skulle kunna säga att en magiker kan skapa rörelseenergi enklare med en sådan här manick än genom att levitera metallpå det vanliga viset, t.ex. för att driva stora maskiner.
Det här har jag bara funderat löst på och att implementera det i lite högre grad skulle innebära ganska stora förändringar i spelvärlden. Inget negativt, men det tål att tänkas över.

Jag kunde tänka mig en tron kopplad till en åskledare, som magikern sätter sig i. Sedan lockar han blixten att slå ned och laddar upp sig med elektrisk kraft. Den "läcker ut" väldigt fort men fram till dess kan han zappa mycket mer än annars.
Istället använder de drakar (sådana man lekte med när man var liten, fast modellen seriösare) som man låter blixten slå ned i. Energin överförs till magikern och om han är tillräckligt stabil och skicklig kan han absorbera mycket kraft. Är han inte det är risken stor att blir en rykande hög istället.

Om magikern tillverkar mycket små kirurgiska instrument kunde han skicka in dem i kroppen på någon och så kunde han operera skadade organ, eller sätta in implantat som han skickar in bit för bit, utan att öppna kroppen, vilket möjliggör fantastiska operationer.
Flera har varit inne på dessa idéer och jag ska fundera på det. Det skulle innebära en mycket mer detaljerad kunskap om hur människokroppen ser ut och fungerar än vad jag har tänkt mig hittills. Det behöver inte vara en nackdel, jag ska bara bekanta mig med idén.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Re: Hot hot

Det där är ondska i koncentrerad och ren form. Med dylika möjligheter skulle mäktiga magiker vara just det, mäktiga. Det är dock ett mycket intressant koncept. Sanktioner behövs nog inte, eftersom de flesta magiker är samlade i en organisation och det är nästan bara de som använder magneter för konstruktion i någon större skala.
Kampanj/äventyrsuppslag då mao. Den stygga (tm) trollisen som leker för mycket med inversionsmagnetism..... :gremgrin:

PS. jag har en förkärlek för skräck, ondska och tungsinta världar. Ingen grisodling här inte, riktiga grisyngelzombier ska det vara DS.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Cool cool

*Skapa läskiga magnetiska fält som ger verkligen obegripliga hallucinationer, flackade färger, vrålade surranden, nerver som får spatt m.m. Alltså inga ordade fina hallucinationer med kaniner utan bara hjärnan som får massa felinformation.

Det där är coolt! I SF-boken "Startide rising" av David Brin förekommer "PSI-bombs" som har en liknande effekt. Jag har för mig att någon av inkarnationerna av Mutant hade en mental mutation som funkade likartat också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ja jävlar, det här är ÄKTA vetenskap!

och jag som trodde jag sett ALLT på nätet.. men man kan fortfarande bli förvånad... wow liksom
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då skulle jag absolut vilja kunan "rida" på magnetfälten.. täbk va´smidigt det skulle vara.
Sedan så skulel jag åxå vilja kunna, presis, som radom djur som använder elktristet eller magnetsim, kunna orentera migefter hur magnetismen fluter i världen. Så man kan hålla koll på var man är, vart man sall & sådana saker..

/ Johan K, som INTE är sugen på att gå upp klockan 7 imorgon... =/
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Sedan så skulel jag åxå vilja kunna, presis, som radom djur som använder elktristet eller magnetsim, kunna orentera migefter hur magnetismen fluter i världen. Så man kan hålla koll på var man är, vart man sall & sådana saker..
Bra idé. Problemet är att jordmagnetfältet är utkonkurrerat av andra fält och därför blir det svårt att navigera. Å andra sidan kanske man kan lära sig hur magnetfälten ser ut i världen och på så sätt "känna igen sig" på olika ställen beroende på hur magnetfältet ser ut.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Here goes:

[*]Definitivt rida på magnetfälten. Du invänder i nån deltråd nedan att det var problematiskt, men jag skulle göra det ändå... :gremwink:

[*]Stänga av alla elektriska signaler i ovännernas nerbanor så att de förlamas.

[*]Överbelasta mina ovänners nervbanor med signaler så att de faller ihop i spastiska plågor.

[*]Finkontrollera mina ovänners nervsignaler så att jag styr hur deras kroppar rör sig. I am the puppet master, mwah-ha-ha-ha!!!

[*]Magnetstyra blodplättarna i mina skadade vänners kroppar så att de snabbt som attan täpper till sår och stoppar blödning.

[*]Bära en massa metallprylar för prydnad på min utstyrsel, som jag kan skicka iväg mot mina ovänner med väldig fart som projektiler. Aldrig beväpnad - alltid beväpnad.

[*]Snatcha till mig metallprylar på avstånd så att de flyger från andras händer till mina händer.

[*]Få mina avståndsvapen att återvända till mig efter utfört värv, Mjölner-style.

[*]Få elektroner att hoppa mellan mina fingertoppar och bilda en ljusbåge som lyser upp min omgivning ifall jag tycker att det är för mörkt.

[*]Skapa blixtrar som spelar runt mina händer vilket är skitgrymt i obeväpnad närstrid och som dessutom är en häftig specialeffekt.

[*]Få rejäla blixtar att slå från min utsträckta hand till mina ovänner och bränna sönder dem på sin väg ned i jorden.

[*]Om jag var riktigt riktigt grym så skulle jag inte bara kunna styra magnetism och elekticitet utan dessutom elektromagnetism, vilket ger mig kontroll över elektromagnetisk strålning, från värmestrålning och infraljus via synligt ljus (jag kan göra mig osynlig genom att böja ljuset runt mig) till ultraviolett ljus (jag kan se hur bra som helst utomhus på natten, även om det är molningt, eftersom stjärnornas ultravioletta ljus tränger igenom molntäcket, och dessutom kan jag göra mig mer ljuskänslig än vanligt, så jag ser bra i lite ljus i vilket fall som helst) och ända till gammastrålning som jag kan totalt bränna sönder mina ovänner med och skada deras barn och deras barns barn.

Men det här var bara några exempel... :gremwink:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Nu känner jag mig dum

Om jag var riktigt riktigt grym så skulle jag inte bara kunna styra magnetism och elekticitet utan dessutom elektromagnetism, vilket ger mig kontroll över elektromagnetisk strålning, från värmestrålning och infraljus via synligt ljus (jag kan göra mig osynlig genom att böja ljuset runt mig) till ultraviolett ljus (jag kan se hur bra som helst utomhus på natten, även om det är molningt, eftersom stjärnornas ultravioletta ljus tränger igenom molntäcket, och dessutom kan jag göra mig mer ljuskänslig än vanligt, så jag ser bra i lite ljus i vilket fall som helst) och ända till gammastrålning som jag kan totalt bränna sönder mina ovänner med och skada deras barn och deras barns barn.
Det här har jag helt glömt bort. Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag inte har kommit på det här innan eller varför ingen annan har påpekat det tidigare. Det är så uppenbart och så bra att det är helt sjukt att idén varit begravd till nu. Jag känner mig stenkorkad. Men det är väl som man säger, det är de enklaste idéerna som kräver det skarpaste sinnet.

Andra har föreslagit EMP, vilket förstås är en specifik implikation av vad du talar om. Om man kan manipulera elektromagnetisk strålning kan man ju göra hur mycket som helst jag inte ens funderat över. Kanske låter jag detta vara en förbjuden del av någon anledning och överlåter den åt självlärda eller våghalsiga/dumdristiga andra.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Slå ut kovalenta bindningar, polära kovalenta bindningar, metallbindningar och jonbindningar (det skulle leda till att matrial bara faller sönder till sina beståndsdelar) Detta skulle kräva väldiga mängder energi men det skulle vara mäktigt! :gremsmile:

Det skulle nog gå att uppskatta hur mkt energi det skulle gå åt och hur mkt energi som finns kvar efter att man "löst upp" en människa, jag anar att man inte ska vara nära ett sånt moln efteråt (om man inte gör sig av med energin skulle nog värmeutvecklingen vara gannska rejäl).

Att avlägsna de magnetiska krafter som verkar i en atom borde resultera i att atomen förstörs och blir plasma (eller?), det är nåt man oxå skulle kunna göra.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Usch, det var ju inte meningen :(

Koolt om du vill låta det vara med!

Men det är säkert en klok idé att låta det här vara extremt avancerat och kanske förbjutet till och med. Jag menar, det är ju en avsevärd skillnad mellan att justera magnetfält och elektriska fält, vilket ju varenda magnetiserad järnklump eller ballong-som-blivit-gnuggad-mot-nåns-här klarar av på egen hand, och att alstra eller styra högfrekvent elektromagnetisk strålning. Stor skillnad både powermässigt och konceptmässigt, inte minst.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Att avlägsna de magnetiska krafter som verkar i en atom borde resultera i att atomen förstörs och blir plasma (eller?), det är nåt man oxå skulle kunna göra.

Jaa, det är ju skittufft! Plasma kan man ju göra en massa tuffa saker med, inte för att jag är säker på vad, men i alla fall!). Kanske det skulle bana väg för transmutation av materia?
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Tja, något Magneto aldrig gjorde var att lära sig hur man styr eller släcker impulserna i människors nervsystem. Det verkar bara så K00Lt. =)
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Nu känner jag mig dum

vem säger att dom ens har uptäckt att dom kan styra det? det kanske var så att dom som testade och höll på dog av strålningen
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
jag vill inte förstöra den underbara hjärnstormen, men de intraatomära krafterna kallas 'starka kärnkraften' att jmf med radioaktivitet som är den 'svaga kärnkraften'. Denna har tyvärr inget med magnetism eller elktricitet att göra (i VÅR värld, that is).
 
Top