Nekromanti Om du gillar det så gillar du nog...

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jocke Kofot said:
Läst Season 8 serien? Samlas just nu i fyra tjocka lyxvolymer. Tar vid där teveserien slutade. Joss Whedon vid rodret.
Lite sämre, lite gränslösare och lite pajigare, fast fortfarande Buffy,
Jag har börjat en gång och fastnade lite på gränslösheten, men tror att jag samlar mig för ett försök till...
 

Tomas Lööw

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
23
Location
Linköping
Jocke Kofot said:
Jag gillar Grant Morisson men har läst typ allt han skrivit.
Morisson är ju väldigt bred i sitt skrivande så det beror lite på vad du gillar mest med honom.

Om du gillar surrealismen från t.ex. Doom Patrol så kan jag rekommendera The Umbrella Academy av Gerard Way. Första albumet heter Apocalypse Suite.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Svarte faraonen said:
solvebring said:
/solvebring som annars hört att sonen, som skriver under pseudonymen Joe Hill, skriver väldigt bra skräck.
Lite petighet: Joe Hill är hans riktiga förnamn, han har bara utelämnat "King". Stephen King prioriterade inte det här med att dölja sina politiska sympatier när han döpte grabben.
Ännu mer petighet: Hans fulla namn är Joseph Hillstrom King, och inget annat.

/Anders
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: The Dark Tower-sviten

Då kommer du gilla Lord of the Rings. Innehåller minst ett svart torn till...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Zorbeltuss said:
Jag är lite jobbig så här är en spotify-playlist med saker jag gillar och vill ha mer av.
Verkar vara massor med bra grejer. Ska lyssna igenom lite ordentligare, men jag kommer med några spontana tankar:

Gravity Kills (ny bekantskap för mig!) får mig att tänka på Rob Zomibe. Jag har lite i liknande stuk i en playlist: Crossover, Alternative & Remix'd.

När jag kikar på några av banden (t.ex. Blue Öyster Cult, Queens of the Stone Age) så tänker jag att man hittar Monster Magnet nånstans i utrymmet mellan dem på den musikaliska kartan. Space Lord och Monolithic kanske kan vara lämplig provlyssning om de inte är bekanta. Jag har förstås en spellista med lite sånt som är relaterat där med (lite åt stonerhållet alltså): Queens of the Spiritual Goblin-Elf Monser Mustasch.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Zorbeltuss said:
Jag är lite jobbig så här är en spotify-playlist med saker jag gillar och vill ha mer av.

/Zorbeltuss
Eftersom jag faktiskt har knyckt din playlist och lyssnat en del på den är det väl inte mer än rätt att jag ger något tillbaka (vilket ju var tanken med tråden).

HÄR är 11 låtar som jag, utifrån din playlist, tror att du borde gilla.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Dune-böckerna

Troberg said:
Jag gillar Dune-serien av Frank Herbert.

Jag gillar hur de likt ett schackparti sätter upp alla pjäserna i subtila manövreringar, tills hela maskinen är klar och startas, varvid pjäserna faller åt alla håll tills en står som vinnare.

Jag gillar också hur de tar sig an de stora frågorna, typ "Kan man vara fri om man vet allt som kan hända".

Så, förslag på liknande?
Jag tror du skulle kunna uppskatta John Irving. Det är inte Sci-fi men stämmer i övrigt väl in på din beskrivning. Kanske hans "A Prayer for Owen Meany" kan vara något att börja med?
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Jag har bara läst en Dean Koontz (väktare) men den tycker jag hade en snarlik blandning av diskbänk och övernaturlighet.

Även Stephen Kings "Mardrömmar" påminner om det har jag för mig (dock 15 år sedan jag läste den).

Joe Hills "En hjärtformad ask" var helt okej, men saknar Ajvides skärpa i personskildringen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Johoohno said:
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Joe Hills "En hjärtformad ask" var helt okej, men saknar Ajvides skärpa i personskildringen.
har nyligen avslutad denna och jag älskade den. Den var väldigt bra, tycker jag. Rekommenderas varmt!
 
Top