Nekromanti Om du gillar det så gillar du nog...

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Nu kanske folk sparkas bakut här, men tja, jag har bara läst Låt den rätte komma in och bara en handfull King-romaner, vilka trots allt är en salig blandning. Dock skulle jag, på det stora hela, vilja likställa deras sinne för makabra detaljer och bittersalta vardagsproblem. Jag tycker att det finns en viss likhet där, faktiskt.
 

Tomas Lööw

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
23
Location
Linköping
solvebring said:
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Nu kanske folk sparkas bakut här, men tja, jag har bara läst Låt den rätte komma in och bara en handfull King-romaner, vilka trots allt är en salig blandning. Dock skulle jag, på det stora hela, vilja likställa deras sinne för makabra detaljer och bittersalta vardagsproblem. Jag tycker att det finns en viss likhet där, faktiskt.
Hmmm, jo kanske. Det var många år sedan jag läste något av King, men som jag vill minnas det var hans böcker typ Övenaturlig skräck med vardagsångest i medans Asjvides är Vardagsångest med övernaturliga inslag som drivkraft om du förstår skillnaden?

Det kanske är jag som läst fel av hans böcker, jag vill minnas att jag läst Det, Pestens Tid och Four Past Midnight vilka andra av hans borde jag läsa?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tomas Lööw said:
solvebring said:
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Nu kanske folk sparkas bakut här, men tja, jag har bara läst Låt den rätte komma in och bara en handfull King-romaner, vilka trots allt är en salig blandning. Dock skulle jag, på det stora hela, vilja likställa deras sinne för makabra detaljer och bittersalta vardagsproblem. Jag tycker att det finns en viss likhet där, faktiskt.
Hmmm, jo kanske. Det var många år sedan jag läste något av King, men som jag vill minnas det var hans böcker typ Övenaturlig skräck med vardagsångest i medans Asjvides är Vardagsångest med övernaturliga inslag som drivkraft om du förstår skillnaden?

Det kanske är jag som läst fel av hans böcker, jag vill minnas att jag läst Det, Pestens Tid och Four Past Midnight vilka andra av hans borde jag läsa?
Jo, jag tror att jag fattar vad du menar med skillnaden där, vilken jag vid eftertanke tror att du spikat väldigt väl.

Nå, jag har ju bara läst lite av honom, men ...
Pet Sematary är ju en klassiker. Likaså Salem's Lot som typ är en modern, amerikansk Dracula.

Under the Dome är den senaste King jag läste och uj-uj-uj- vad jag gillade den. Fast den är inte så mycket skräck, mer eländiga intriger där allas garderobskelett dras fram, instoppade i en sci-fi-ram. Jävligt schysst berättelse med många karaktärer och händelse på händelse. Det blir aldrig tråkigt.

The Dark Tower-sviten är guld enligt mig, men tyvärr långt ifrån det du söker. Det är ju Western/Sci-Fi/Fantasy/Horror-isch.

Annars tycker jag just mycket om hans noveller, vilka är en salig blandning av alla möjlgia sorters teman och genreinslag – inte bara skräck.

/solvebring som annars hört att sonen, som skriver under pseudonymen Joe Hill, skriver väldigt bra skräck.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Tomas Lööw said:
solvebring said:
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Nu kanske folk sparkas bakut här, men tja, jag har bara läst Låt den rätte komma in och bara en handfull King-romaner, vilka trots allt är en salig blandning. Dock skulle jag, på det stora hela, vilja likställa deras sinne för makabra detaljer och bittersalta vardagsproblem. Jag tycker att det finns en viss likhet där, faktiskt.
Hmmm, jo kanske. Det var många år sedan jag läste något av King, men som jag vill minnas det var hans böcker typ Övenaturlig skräck med vardagsångest i medans Asjvides är Vardagsångest med övernaturliga inslag som drivkraft om du förstår skillnaden?

Det kanske är jag som läst fel av hans böcker, jag vill minnas att jag läst Det, Pestens Tid och Four Past Midnight vilka andra av hans borde jag läsa?
Diskbänksrealism med övernaturliga inslag är väl vad jag minns "Jurtjyrkogården" orginaltitel "Pet Sematary" för, boken då, inte filmen.

/Zorbeltuss
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag gillar böcker i stil med Paul Austers alla varianter. Jag gillar Främlingen av den där Camus. Däremot gillade jag inte Pesten så värst. Jag tror det jag uppskattar är det rätt effektiva språket och teman kring identitet/existens.

Doktor Glas gillade jag också, även om den inte är lika effektivt skriven så gillade jag språket på något sätt.

Tärningsspelaren (av Luke nånting) hade ett underbart tema, men tyvärr var språket lite sämre. Kan ha varit översättningen iofs.

Effektiva existentiella romaner med ett "vackert" språk?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag tänkte också genast på King. Jag har dock inte läst något av Lindqvist. Vad jag såg av filmen så var stilen väldigt King fast i Sverige på 70-talet (väl?) istället för Kings älskade 50-tal.
 

Tomas Lööw

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
23
Location
Linköping
solvebring said:
Nå, jag har ju bara läst lite av honom, men ...
Pet Sematary är ju en klassiker. Likaså Salem's Lot som typ är en modern, amerikansk Dracula.

Under the Dome är den senaste King jag läste och uj-uj-uj- vad jag gillade den. Fast den är inte så mycket skräck, mer eländiga intriger där allas garderobskelett dras fram, instoppade i en sci-fi-ram. Jävligt schysst berättelse med många karaktärer och händelse på händelse. Det blir aldrig tråkigt.
Pet Semetery och Under the dome åker upp på Att-Läsa-listan då. Tackar.
solvebring said:
/solvebring som annars hört att sonen, som skriver under pseudonymen Joe Hill, skriver väldigt bra skräck.
Det stämmer utmärkt! A Heart Shaped Box är i alla fall väldigt bra, hans seriealbum Locke & Key också, även om jag inte läst mer än de tre första än.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Två av mina favoritserier är The Wire och Ghost in the Shell.

Vad har de gemensamt? De är polisserier med komplexa intriger, där brotten är invecklade konspirationer snarare än enstaka mord. De har samhällskritisk resonansbotten och tillåter sig att sympatisera med "skurkarna".

Vad mer finns det i den stilen?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
solvebring said:
./solvebring som annars hört att sonen, som skriver under pseudonymen Joe Hill, skriver väldigt bra skräck.
Jag stämmer in i hyllandet av Joe Hill och, framförallt, En hjärtformad ask.

/Anders
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,693
Location
Värnhem, Malmö
solvebring said:
/solvebring som annars hört att sonen, som skriver under pseudonymen Joe Hill, skriver väldigt bra skräck.
Lite petighet: Joe Hill är hans riktiga förnamn, han har bara utelämnat "King". Stephen King prioriterade inte det här med att dölja sina politiska sympatier när han döpte grabben.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank said:
Nässe said:
Jag gillar Buffy.
Tja, Dollhouse? Också Joss Whedon, och hon som spelade Faith är huvudrollen. Riktigt bra, tyckte jag.

Kollar man mer på monster of the week skulle jag rekommendera Supernatural, trots att framför allt de tidiga säsongerna är... rätt grabbiga och så. Sexismen är något man får stå ut med, är jag rädd. Men jag förstår om en del blir avtända av den.
Dollhouse har jag hållt i handen, och tänkt köpa- så nästa gång slår jag till!

Supernatural har jag sett något avsnitt av och hmm, njae, är lite skeptisk- vilket jag i och för sig var till Buffy i början... (ung och så så så dum!!)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Troberg said:
Nässe said:
Jag gillar Buffy.
Det uppenbara tipset då blir väl Angel.
Som jag så klart sett/ ser :gremsmile:

Och faktiskt gillar, trots att de samlat ihop skräp-skådisarna från Buffy och slängt ihop dem till en gegga utan riktig handling- men sässong 2 kom fanimig igång rejält och jag börjar sjukt nog gillar både Angel, Cordelia och inte minst Wesley. Måste snart skaffa sässong 3!!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tomas Lööw said:
Nässe said:
och jag gillar Haruki Murakami
Prova Philip K Dick, hans böcker har ofta ett liknande surrealistisk obehag som Murakamis. Börja med UBIK.
Kul! Har aldrig hört talas om- lagt på adlibris-listan :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Vad sägs om Tim Powers Last call, eller the Anubis Gate? Kanske inte tillräckligt mycket diskbänk? Men åh så bra.

Samma sak gäller för Peter Straubs Shadowland, och Ghost story. Grymt bra, men lite mindre diskbänk.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ond bråd död said:
Jag gillar böcker i stil med Paul Austers alla varianter. Jag gillar Främlingen av den där Camus. Däremot gillade jag inte Pesten så värst. Jag tror det jag uppskattar är det rätt effektiva språket och teman kring identitet/existens.

Doktor Glas gillade jag också, även om den inte är lika effektivt skriven så gillade jag språket på något sätt.

Tärningsspelaren (av Luke nånting) hade ett underbart tema, men tyvärr var språket lite sämre. Kan ha varit översättningen iofs.

Effektiva existentiella romaner med ett "vackert" språk?
Glaspärlespelet av Herman Hesse!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Dnalor said:
Två av mina favoritserier är The Wire och Ghost in the Shell.

Vad har de gemensamt? De är polisserier med komplexa intriger, där brotten är invecklade konspirationer snarare än enstaka mord. De har samhällskritisk resonansbotten och tillåter sig att sympatisera med "skurkarna".

Vad mer finns det i den stilen?
Dexter är nästan det där. Första sässongen i alla fall. Polisserie, man kan ABSOLUT sympatisera med skurken/ huvudpersonen. Samhällskritiskt, njae, absolut inte. Dock konspirationer och meta-story. Och Poliser.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ta en titt på TV-serierna Revolution och Falling Skies. Jericho har några år på nacken men hyfsad.

Verkar som USA just nu är heta på "överlevnadsserier".
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Läst Season 8 serien? Samlas just nu i fyra tjocka lyxvolymer. Tar vid där teveserien slutade. Joss Whedon vid rodret.
Lite sämre, lite gränslösare och lite pajigare, fast fortfarande Buffy,
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Jag gillar tecknade serier med humor i fokus som också har ett värde för mig som vuxen. De två bästa exemplen är Adventure Time with Finn and Jake och Animaniacs (förutom det värdelösa segmenten med babyn och hunden och det med flodhästarna).

Alltså, det ska vara knasigt och smart.


----

Jag gillar amerikansk spänningsfilm från sent sextio till tidigt åttiotal som tex Mardrömmen, Marnie, Avlystningen och sådär.



----

Jag gillar Grant Morisson men har läst typ allt han skrivit.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Jag tycker att Anders Fager lyckas ganska bra.
 
Top