Nekromanti Om du gillar det så gillar du nog...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Inspirationstråd:

Reglerna:

* Som svarsinlägg på det här inlägget så listar man något som man gillar (film, serier, TV-serier, böcker, musik osv), och som man skulle vilja se mer i samma stil.
* Sedan kan folk föreslå liknande i svar till det inlägget.

Försök hålla den strukturen, så att vi får en ren, snygg tråd.

Hoppas någon blir inspirerad.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Jag gillar The Walking Dead - teveserien (vill ha tips om teveserier och inte om seriealbumen eller spelet med samma namn).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Dune-böckerna

Jag gillar Dune-serien av Frank Herbert.

Jag gillar hur de likt ett schackparti sätter upp alla pjäserna i subtila manövreringar, tills hela maskinen är klar och startas, varvid pjäserna faller åt alla håll tills en står som vinnare.

Jag gillar också hur de tar sig an de stora frågorna, typ "Kan man vara fri om man vet allt som kan hända".

Så, förslag på liknande?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Jag gillar The Walking Dead - teveserien (vill ha tips om teveserier och inte om seriealbumen eller spelet med samma namn).
Inte zombies (det finns inte många zombie-TV-serier), men du kanske skulle uppskatta den gamla brittiska miniserien (tre delar, om jag minns rätt) Day of the Triffids.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Dune-böckerna

Troberg said:
Jag gillar Dune-serien av Frank Herbert.

Jag gillar hur de likt ett schackparti sätter upp alla pjäserna i subtila manövreringar, tills hela maskinen är klar och startas, varvid pjäserna faller åt alla håll tills en står som vinnare.

Jag gillar också hur de tar sig an de stora frågorna, typ "Kan man vara fri om man vet allt som kan hända".

Så, förslag på liknande?
Jag gillar också Dune så jag ska bevaka den här tråden.

Det enda jag kommer på som kan likna Dune-serien är Asimos Stiftelse-serie (och då menar jag inte bara trilogin)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Nu tänker jag bestämma mig för att datorspel räknas.

Så; jag säger att jag gillar Mechwarrior 2-4 och andra bra spel med mechas. Mest gillar jag nog Front Mission, utom det där nya som är actionspel. Eller vafan, det är ganska kul det också. Jag gillar dock bara sådana där det finns en singleplayerkomponent, en schysst kampanj att spela igenom. Nya Hawken och Mechwarrior Online går alltså bort. Likaså den där CryEngine-modden, som väl också bara är multiplayer.

Vad borde jag kolla in?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Nässe said:
Jag gillar Buffy.
Tja, Dollhouse? Också Joss Whedon, och hon som spelade Faith är huvudrollen. Riktigt bra, tyckte jag.

Kollar man mer på monster of the week skulle jag rekommendera Supernatural, trots att framför allt de tidiga säsongerna är... rätt grabbiga och så. Sexismen är något man får stå ut med, är jag rädd. Men jag förstår om en del blir avtända av den.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
krank said:
Nu tänker jag bestämma mig för att datorspel räknas.

Så; jag säger att jag gillar Mechwarrior 2-4 och andra bra spel med mechas. Mest gillar jag nog Front Mission, utom det där nya som är actionspel. Eller vafan, det är ganska kul det också. Jag gillar dock bara sådana där det finns en singleplayerkomponent, en schysst kampanj att spela igenom. Nya Hawken och Mechwarrior Online går alltså bort. Likaså den där CryEngine-modden, som väl också bara är multiplayer.

Vad borde jag kolla in?
Lite gammalt spel, och inte enbart mechas, men Battlezone 2 är ett skönt spel. Det var, mig veterligt, det första spelet som kombinerade realtidsstrategi med förstapersonsskjutare. Med andra ord, även om man är commander så är man fortfarande hela tiden en person på marken och allt utspelar sig i förstapersonsperspektiv från vad du ser, även om du kan beordra andra enheter eller beordra husbyggen osv.

Helt OK kampanj också.

En positiv effekt är att du kan nog köra det med maximala grafikinställningar på vilken jäkla skruttdator som helst som du råkar ha stående...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg said:
Jag gillar The Walking Dead - teveserien (vill ha tips om teveserier och inte om seriealbumen eller spelet med samma namn).
Inte zombies (det finns inte många zombie-TV-serier), men du kanske skulle uppskatta den gamla brittiska miniserien (tre delar, om jag minns rätt) Day of the Triffids.
Ville bara tillägga att det är en bok från 1951 och att den har filmatiserats tre gånger.
1981 och 2009 gjordes mini-TV-serier och bägge är helt OK.
1962 gjordes en långfilm, men den har jag inte sett.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Troberg said:
Lite gammalt spel, och inte enbart mechas, men Battlezone 2 är ett skönt spel. Det var, mig veterligt, det första spelet som kombinerade realtidsstrategi med förstapersonsskjutare.
Mja, det fanns ju ett Battlezone innan II. Eller om man ska vara petig fanns det väl minst två, men det fanns ett som var den omedelbara föregångaren till BZII. Det spelet spelade jag en hel del, både singleplayer och multiplayer. Det var rätt coolt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
anth said:
Troberg said:
Jag gillar The Walking Dead - teveserien (vill ha tips om teveserier och inte om seriealbumen eller spelet med samma namn).
Inte zombies (det finns inte många zombie-TV-serier), men du kanske skulle uppskatta den gamla brittiska miniserien (tre delar, om jag minns rätt) Day of the Triffids.
Ville bara tillägga att det är en bok från 1951 och att den har filmatiserats tre gånger.
1981 och 2009 gjordes mini-TV-serier och bägge är helt OK.
1962 gjordes en långfilm, men den har jag inte sett.
Den jag syftar på är 1991-serien. Långfilmen kan du skippa, den är MST3k-nivå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
krank said:
Troberg said:
Lite gammalt spel, och inte enbart mechas, men Battlezone 2 är ett skönt spel. Det var, mig veterligt, det första spelet som kombinerade realtidsstrategi med förstapersonsskjutare.
Mja, det fanns ju ett Battlezone innan II. Eller om man ska vara petig fanns det väl minst två, men det fanns ett som var den omedelbara föregångaren till BZII. Det spelet spelade jag en hel del, både singleplayer och multiplayer. Det var rätt coolt.
Å fan, det visste jag inte, jag trodde att tvåan syftade på att det var en konceptuell uppföljare till arkadspelet.

Den måste jag försöka få tag på!
 

Tomas Lööw

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
23
Location
Linköping
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
 
Top