Nekromanti Om du fick ändra ett ögonblick i historien.

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som topicen säger, vad skulle du vilja ändra på för ögonblic/tillfälle i hstorien ? Vad trro du det skulle få för konsekvennser om du gjorde det ? Skulle du vilja kunna ändra ett ögonblick ?

Jag tror att jag föröska ändra på 2:a världskrigent & uåpppstarten på det. Av anledningen att det så mycket lidande, förföljande & sådana tråkigheter...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle vilja ändra ögonblicket då Newton betraktade äppelfall i trädgården. Då skulle jag ha sluppit fysiklektionerna i skolan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle åka tillbaka till tidpunkten precis innan jag köpte en biobiljett till Sphere och säga "näh, grabben. Gör det inte."
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Svår fråga egentligen. Har vi någon nytta av att ändra historien?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Svår fråga egentligen.
Jo, det får jag hålla med dig om.
Är sådär faschinerad av att tänka vad som kunde hända ifall nått som liknar ödeds nyck hade slått in.. Som t. ex att Hitler, Stalin eller Churtchill hade vacklat, död plödsligt..

Har vi någon nytta av att ändra historien?
Bra fråga !!
Vi kanske inte har nån mer nytta av ändra historien än att hoppas att vi kan lära oss något av den.
Men som sagt, som jag sa åvanför.. Vad kunde hända om nått oväntat hände.. Hur skulle historian se ut då ? Hur kunde det se ut då ?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag skulle inte vilja ändra på någonting stort, för det hade sett så otroligt annorlunda ut då att allt blivit jätteläskigt. Hela vår värld är uppbyggd av krig, krig, krig, krig och lite handel, typ. Näeh, jag skulle inte våga ändra på någonting stort såsom andra världskriget.

-Hjalle, feg men fattig men ful.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Om jag visste när och var det var, skulle jag kunna tänka mig att besöka Didis föräldrar just när de skulle till att göra henne. Sen skulle jag slänga en stor sten genom deras fönster eller nåt, för att avbryta det hela.

Och sen skulle jag återvända till nutiden och kolla om det verkligen hade påverkat rollspelens nedåtgång under 90-talet eller inte. (-:

--
Åke
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag skulle vilja att den maskin som någon adelsdam från 17 eller 1800-talet försökte bygga för att räkna ut vilken häst som skulle vinna vid trav(tror jag det var) skulle funkat, detta hade inneburit att den första datorn skulle kommit för 150-250 år tidigare. tänk vilken fas i utvecklingen vi hade vart i då :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag skulle åka tillbaka i tiden och säga till mig själv "Ring den där tjejen, för fan! Hon gillar dig!".. Det skulle ha besparat mig mycket smärta på flera sätt..

/Han som är självisk av den anledningen som Hjalle nämnde
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
... så skulle jag låta bli.

Om man äger regelboken till Feng Shui så ska man läsa kapitlet vid namn Time War. Där står allt man behöver veta om att resa omring i tiden och försöka ändra saker. De har med Hitler i ett exempel.
Dirk goes to the library to research the family tree of Adolf Hitler. He wants to wipe out Hitler's ancestors in 1850 (man kan inte åka till vilket årtal som helst, Feuflux anmärkning), thus preventing the dictator from coming to power. He does his homework and commits the grisly dead, reasoning that the ends justify the means. He returns to his home juncture, expecting to find out that World War II and the Holocaust have been erased from the timeline. No such luck: a man with a different name and personal history only slightly different from Hitler's rose to create the Nazi party; history unfolded in a virtual identical manner.
Sen klippte jag slutet eftersom det faktiskt hade gått att ändra historien om man gjort på rätt sätt. :gremgrin:
Jag tycker hur som helst att det är ett coolt tankesätt att man inte kan ändra vad som händer utan bara en mindre detalj i hur det händer.

För att svara på frågan: jag skulle inte vilja ändra en endaste grej i historien och tvingas leva om. Jag hatar att göra om saker! (En av anledningarna till att jag hatar vissa äventyrsspel och avgudar bl.a Monkey Island.spelen och Leisure Suit Larry 6). Jag ser framåt istället.
 
G

Guest

Guest
Hon gjorde inte maskinen, det var hennes far(har jag för mig), hon gjorde programmeringsspråket, o han slutade pga pengabrist, men vist jag skulle också vilja ändra det, då skulle ju artonhundratalet vara steampunk raktigenom, mekaniska datorer är så coolt koncept.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
okej då, men principen var rätt
vore ballt att se vad vi hade haft nu isf, hade nog varit lite mer advancerade saker nu :gremlaugh:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja antingen hade jag ändrat så att jag verkligen hade kommit mig för med att försöka ragga upp vissa vackra flickor (hade ju varit trevligt med en flickvän, och inte påverkat historien väldans mycket), eller så hade jag åkt tillbaks i tiden och sett till att vissa religioner inte hade skapats... Och det hade påverkat något jävelmycket.

/Ulfgeir
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Det är Charles Babbage och hans maskiner (differensmaskinen och den analystiska maskinen) du tänker på. Adelsdamen är Augusta Ada Lovelace, dotter till Lord Byron, som lade fram förslag på hur man skulle instruera den senare maskinen dvs tidig programkod. Programeringsspråket Ada är döpt efter henne.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag skulle inte våga mixtra med stora saker som världskrig och sådant eftersom resultatet blir så oförutsägbart.
Jag nöjer mig med att hindra en psykiskt förvirrad person från att skjuta John Lennon (så jävla onödigt!).

Gordeg
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Skulle jag på nått sätt hindra Syd Barret att få det tragiska öde som han fick. (dvs. få honom att lägga av med drogerna innan det var för sent)

/Marcus
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Skulle jag på nått sätt hindra Syd Barret att få det tragiska öde som han fick. (dvs. få honom att lägga av med drogerna innan det var för sent)
Tyvärr är det nog så att om han inte tagit den ohemula mängd droger han gjorde så skulle tidiga Pink Floyd aldrig låtit som de gjorde och antagligen aldrig blivit lika stora. Bra för Syd, sämre för oss andra. Det är annars en inte särskilt högt talad om baksida av droger, nämligen att för vissa personer och under vissa förutsättningar så funkar de. Det finns mängder av konstnärer, framförallt musiker, som åstakommit stordåd under drogrus. Sen om det för dem som individer varit värt det hela är en annan fråga.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Sphere (OT)

Så fort Sphere nämns så talar alla, till min stora förvåning, om hur mycket de ogillade den. Det verkar som om jag är den ende som gillade filmen. Är det fel på mig?

/Anders
 
Top