Organ said:Märk väl att jag inte har koll på vad den senaste, den 6:e, utgåvan innehåller.
Ja, det är sexan. Femman ser ut såhär:Är det förresten rätt bok jag länkat till?
Det kanske du redan fattat men hursomhelst: Det finns fyra officiella settings. Den första, största och vanligaste, är 20-talet. Sedan länge finns det även en nutida setting som heter Cthulhu Now, och en viktoriansk som heter Cthulhu by Gaslight. För ett par år sedan dök det upp en medeltida CoC-setting som heter Dark Ages.CoC utspelar sig förresten alltid i 20/30-tal eller något sådant väl, eller finns det upplagor i annan tid?
Nej, inget mer behövs. Om man prompt vill ha mer så föreslår jag någon av de scenariosamlingar, eller kampanjer som finns. Bakgrundsboken Arkham Unveiled rekomenderas den med.Behöver man så mycker mer än grundboken?
When you say '5th edition' do you mean the 1992 book (has a large alien eye looking in a gargantuan window, with two little people running away), or the '5.5 Edition' (1998) which has a blue oil painting of Cthulhu rising from the ocean?
The changes from 5.5 to 6th edition are merely in graphic interior design and layout.
The changes from the 5th edition to the 6th edion include:
* A new cover
* The inclusion of the full Call of Cthulhu story as an introduction.
* A change base value of most skills from 0% to 1%.
* A major revamp/rewrite of the Mental Illness section of the book, by a qualified psychiatrist.
* Some shifting around of essays - no Forensics essay, a new essay on Alien Technology. The introduction to magic is slightly rewritten too.
* A very stylised graphical interior layout.
Of these, the most important is the revamp of the mental illness chapter - which adds a lot of psychological realism to the game, rather than the pulp psychology of the previous edition.
Detta verkar också hur fett som helst. Är det så bra som man tror att det är?För ett par år sedan dök det upp en medeltida CoC-setting som heter Dark Ages.
Rising said:"det är något fel med den här förintelsedolken"
lasergreger said:En annan stor positiv sak med ToC är Sanity-systemet, som är mycket bättre, enligt mig, än i CoC. I korthet har man både short-time sanity loss, som man får igen snabbare men som slår till direkt, tex shocken av att se ett lik, som man sedan kommer över de första effekterna av. Sen så har man long-time loss som fungerar mer som sanity gör nu i CoC och är mer permanenta effekter, som tex. längre effekter av att ha sett liket, världen blir ju inte densamma.
rjonas said:När Monte Cook skrev Call of Cthulhu d20 behöll han Sanity-systemet från CoC enligt premisen: "if it aint broke don't fix it".
Krille said:rjonas said:När Monte Cook skrev Call of Cthulhu d20 behöll han Sanity-systemet från CoC enligt premisen: "if it aint broke don't fix it".
But what if it is?
Om man anser att det är trasigt att femtio lik ger samma mentala effekt som en medelmåttig Cthulhu så är det förmodligen en bra grej att fixa det. På samma sätt kan man anse att det är trasigt att femton gaffelstick i låret ger samma effekt som en halshuggning, och man väljer därmed ett annat skadesystem för att fixa problemet.
solvebring said:Okej. Där ser man.
Ja, det verkar inte som om det gör någon större skillnad, vilken epok man väljer till CoC. Inte vad jag kan förstå av att lyssna på era finfina svar i alla fall. Jag lyssnade nämligen på två kortare noveller igår av Lovecraft, upplästa av Ernst-Hugo Järegård. Svinbra! tyckte jag förövrigt. Nåväl, om spelet söker den stämning som Lovecraft sjåälv byggt upp så lyckas alltifrån spöken, levande lik till häxor och djävlar passa in, bara man länkar dem till världen på rätt sätt. Allt det här lär väl skall förekomma CoC rollspelet, hoppas jag?
... Men om jag börjar spela känns 20-talet mest rätt, om inte annat häftigast.