Nekromanti Om Conan

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Vår DoD-kampanj lider mot sitt slut och det är dags att blicka framåt mot andra rollspel. Har blivit lite nyfiken på Conan. Men vet inte så mycket om det, mer än att det är d20, och att det lär vara en rätt hård setting.

Någon där ute som kan ge lite mer info? Kanske länka till någon tidigare tråd. Det finns väl (åtminstone) två versioner? Är det bra supportat? Hurdana är supplementen? Crunch eller Fluff? Finns det någon vettig kampanj? Svårt att få tag på?

Torbjörn - tacksam för all info som han kan få.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Torbjörn said:
Vår DoD-kampanj lider mot sitt slut och det är dags att blicka framåt mot andra rollspel. Har blivit lite nyfiken på Conan. Men vet inte så mycket om det, mer än att det är d20, och att det lär vara en rätt hård setting.

Någon där ute som kan ge lite mer info? Kanske länka till någon tidigare tråd. Det finns väl (åtminstone) två versioner? Är det bra supportat? Hurdana är supplementen? Crunch eller Fluff? Finns det någon vettig kampanj? Svårt att få tag på?

Torbjörn - tacksam för all info som han kan få.
Har inte kvar min Conan RPG(2ed) bok men ska försöka:

Det finns inte längre något support för Conan RPG då linjen är nedlagd. Men det kom en hel del böcker till det. Finns tre versioner: Conan RPG, Conan RPG Atlantean Edition och Conan RPG second edition. Atlantean är skitsnygg i färg och reviderad version av första. Second edition här egentligen också bara en revidering vad jag förstått och sista som kom så mest uppdaterad. Supplementen varierar och somliga är mest extra regler medan somliga är i princip bara setting. Grundspelet håller sig ganska sant mot Howards värld och man får med rätt gott om kampanjinfo bara i grundboken.

Skillnader mot D&D 3,5 gällande systemet: Man har plockat bort klassisk D&D AC och lagt till värden för Parry och Defence och anpassat systemet så man ska kunna strida utan problem utan rustning. Man räknar inga XP utan rp förväntas stiga i level mellan varje äventyr. 20 klarade äventyr och sedan är man som Conan själv. Spelet uppmuntrar multiclassing alá 3,5. Så gör ju Conan! Givetvis går det inte att spela andra än människor och man väljer ras/kultur med bonusar och begränsningar när man skapar karaktär. Magisystemet är omarbetat för att mer stödja Sowrd&Sorcery känsla. Tänk mer magiker som Cthulhu-kultister som i längden kommer bli galna(om de inte redan är det) och besatta av demoner och magi är ganska "gritty". Mäktig magi kräver oskyldiga blodsoffer för att blidka demoner osv. I grundboken så finns inte så mycket besvärjelser som skadar(om det finns några sådana alls?) utan de har ofta mer subtila effekter. Innehåller ett system för Corruption som är väldigt relevant för magiker. Finns ingen spelmässig skillnad mellan en präst och magiker eller en vis man: alla räknas till klassen Scholar(tror jag det hette). RP har även hjältepoäng/ödepoäng och ett system för Code of Honor(som kan vara civiliserad eller barbarisk) och Allegiance istället för Alignment. Det är även gjort för att vara mer dödligt ur synpunkten att det inte finns något sådant som helande magi eller magi som återuppväcker döda rp.

Finns nog även en del små skillnader(bland feats osv) i stridssystemet men utöver det jag nämnt ovan så är det D&D 3,5 i de flesta andra avseenden.

Om du ska skaffa Conan RPG så rekommenderar jag Atlantean ed(som är mer stämningsfull) eller 2ed. Skulle jag köpa det igen själv skulle jag köra på Atlantean även om 2ed kanske är bättre regelmässigt.

Som övriga tillägg är främst Return to the Road of Kings väldigt händig/viktigast även om man får rätt gott om kampanjmaterial i grundboken. Andra som kan vara kul är Ruins of Hyboria(kanske främst denna) och Catacombs of Hyboria(har dock inte haft denna själv) som innehåller äventyrsplatser från Howards noveller. Kanske något/några av äventyren eller en av kampanjerna för att komma igång. Om du vill ha en monsterbok till det så räcker det som finns i grundboken nog bra men man kan fylla ut med lita väl valda monster från D&D 3,5 eller så passar även monstersektionen(och the old ones) ur Call of Cthulhu D20 riktigt bra. Bestiary of the Hyborian Age är inte mycket att hurra för. Vad andra för supplement vet jag inte vad jag ska rekommendera. Flera är dom är säkerligen skitbra(har jag hört) men de är antingen extra regler för olika klasser eller mer geografiskt bundna till någon region av den hyboriska erans länder. Conan RPG är tänkt att spelas av strövande egoistiska (anti)hjältar som drar land och rike runt (iaf så uppmuntrar kampanjfluffet till det) så om man inte tänker basera en kampanj specifikt kring en region så är de nog inte så nödvändigt med de centrerade kampanjmodulerna(även om de ska vara väldigt välskrivna vad jag hört). Då räcker Return to the Road of Kings och Ruins (och kanske Catacombs) of Hyboria och kanske några färdiga äventyr. Vissa färdiga kampanjäventyr verkar också vara världsböcker.

Trotts att jag själv gillar Conan RPG så kunde jag aldrig motivera mig själv till att spela ett så pass regeltungt spel till Sword&Sorcery och Conan i synnerhet. Så jag skaffade gratisversionen(och sedan den tryckta) av rollspelet Barbarians of Lemuria och Return to the Road of Kings. Dessa plus Howards orginalnoveller är allt som krävs för att kunna spela i Conan-stil och befriande regeltunt.

Annars så funkar det att köra med Chasoiums Basic Roleplaying+Call of Cthulhu (för extra monster och magi och att Howard ibland överlappar med Lovecraft) och Return to the Road of Kings. Har tänkt testa detta men aldrig provat ännu. Mindre steg från DoD också.

Annars så är Conan RPG bra som spel och antagligen bland det bästa som kommit ur D20. Bara att jag inte orkar med det att spelleda liksom jag inte orkade med 3,5 eller annat d20.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Wulfrik said:
Annars så är Conan RPG bra som spel och antagligen bland det bästa som kommit ur D20. Bara att jag inte orkar med det att spelleda liksom jag inte orkade med 3,5 eller annat d20.
Jag kan bara instämma i ganska precis allt Wulfrik sagt. Det är en riktigt schysst d20-variant, så gillar man det och tycker det vore schysst med Conans värld så är det bara att köra.

Om man är mest ute efter Conan så tycker jag Wulfrik föreslår en schysst lösning för det också.

Om man mest är ute efter ett ballt d20-system så rekommenderar jag en titt på Iron Heroes (tyvärr ur tryck så det kan vara lite såsidär att få tag på), men där hittar man i princip inget fluff alls och kan inte förvänta sig att det funkar som "ett vanligt rollspel" (typ DoD eller Eon), utan är lite grann av en förlöpare till den spelstil som 4E lämpar sig för.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Håller med ovanstående, men min sammanfattning är en smula hårdare: Conan d20 är nog bra, men är fortfarande d20. Conan passar inte som d20 - ett system som är alldeles för pilligt och långsamt för sword & sorcery.

Mindre hjärtligt: Conan d20 misslyckades att grovt förenkla d20-systemet. För att passa sword & sorcery hade de behövt skapa någonting mer i stil med Green Ronin's True20. Eller åtminstone E6 (dvs d20 men med level 6 som maxlevel).

Jag hade provat en mycket enklare regeluppsättning för en Conan-kampanj. Tre (rätt skilda) exempel på något sådant: Tunnels & Trolls; Dragon Age; RuneQuest (MRQII).

Conan d20 känns mycket mer som "vanlig" D&D d20 än som ett spel välanpassat till sin genre. Jag vill gå så långt som att säga att Conan d20 är ett bra exempel på hur dålig idé det var att skapa d20-versioner av allting; i hysterin glömdes det bort att d20 när allt kommer omkring är ett väldigt komplext spel som bara gör en sak bra, nämligen D&D.
 
Top