Nekromanti Om BRP: Varför allt jävla gnäll?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Expert-utlåtande ;-)

Försäljningssiffrorna säger något om detta; svenska D&D kom inte i närheten.
Svenska D&D var inte först; om dominansen var enbart beroende på BRP-derivats förträfflighet hade RuneQuest etc konkurrerat ut D&D också.

Å andra sidan, hade Malmberg importerat Spawn of Fashan hade inte ens du kunnat göra ett så pass bra spel av det som EDD blev. :gremgrin:

Erik
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,502
Re: Ja sa ju det. :)

Näeh det måste man inte. Men å andra sidan finns inte det perfekta rollspelet. Givetvis skall man sträva efter sin egen vision av vad som gör ett bra rollspel - och inte låta nöja sig. Det är vad jag tror att både JFAB och Paul Elliott gjorde när de skapade sina modernare versioner av BRP.

Jag har inget emot spelbalans, men för mig är det inte det viktigaste i världen. Visst finns det vissa brister i många BRP-inkarnationer, men inte värre än i alla andra spel jag läst eller spelat. Jag har helt enkelt inte kommit över det perfekta spelet än.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: En liknelse

det stod inget om att strida i planen, bara om att de fungerade...
Men nu måste du ju ignorera poängen med flit? Vi är väl alla intresserade av HUR BRA reglerna fungerar, inte bara OM de fungerar? Annars vore tråden och det här forumet ganska överflödigt om vi bara kunde konstatera att, ja, BRP fungerar och ja, indiespelen fungerar.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: En liknelse

Med andra ord, visst kan BRP fortfarande användas seriöst.
Nu kanske Fogge avsåg det, men min mening var inte att hävda motsatsen. Jag ville bara påpeka att bara för att BRP har funnits och används länge behöver det knappast vara bättre än något som funnits kortare tid. Måhända att min liknelse var åt helvete, men i alla fall :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,502
Re: En liknelse

Precis. Och utveckling är inte bara revolution, det är också reform. Man måste inte alltid ställa allt på ända för att komma fram åt, man kan också arbeta med fungerande och goda lösningar, och inkrementalistiskt förbättra delar - istället för att svepas med av hypen och ställa allt på huvudet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liknelse

...och i mycket så fungerar BRP bättre än de flesta indiespelen, om man ska kolla detaljer. BRP-baserade spel säljer fortfarande, massor med folk, både nya och gamla spelare, gillar BRP.

Som jag sa tidigare, det beror helt på vad man vill systemet ska kunna göra. Och det var en kass liknelse, så jag orkade inte ta den helt seriöst.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Spawn of Fashan

Ett gammalt ökänt (och förmodligen ospelbart) kalkonspel. Det fanns med i den där listan "Real Men, Real Roleplayers, Loonies and Munchkins" som nåt som loonies kunde tänkas spela.

Murphy's Rules bemödade sig att ta upp ett par regelglitchar från spelet, men man hade tydligen kunnat göra en hel MR-expansion om bara det...

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: En liknelse

Och under 60-talet (som i liknelsen) använder jänkarna propellerplan i Vietnam till en viss utsträckning, och sen kan vi ju ockå dra oss till minnet von Rosens små Saab-plan i biafra-konflikten (minns inte om det var Saab Safari, eller Saab Safir...)
Jo, jag vet. A-1 var attans framgångsrika som close support i Vietnam, och von Rosen är en av mina hjältar (fast han flög SAAB MFI). Jag nämnde dock inte dem eftersom 60-talet och 70-talet inte är nutid.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: En liknelse (OT)

För ett par veckor sedan nattbombade tamilska tigrarna Colombo med sådana plan. Attacken hade enbart psykologisk verkan.
Rätt så typiskt för nattbombningar...

Vilket kan ses som en metafor för att om man designar spelsystem i utan en klar bild av målet så kommer det att missa och inte göra någon större skillnad.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: ¿¿¿ Spawn of Fashan ???

Här är en länk till en recension av spelet. :gremsmile:

Erik

Edit: Och för den som hatar länkar: Här är ett citat från recensionen, som säger det mesta:
(The sample game setting, by the way, was called "Boosboodle, a land just south of where Melvin is standing now." I swear I am not making this up.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,914
Location
Port Kad, The Rim
Re: ¿¿¿ Spawn of Fashan ???

Det var en av de mest ambitiösa spelrecensioner jag har läst. :gremgrin:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: ¿¿¿ Spawn of Fashan ???

Legendariskt "trasiga" spel får ofta mycket långa och omständiga recensioner. Jag misstänker att det dels beror på att det är kul att häckla, dels att vi nördar är ena trångsynta jävlar som ofta förklarar att X eller Y är "ospelbart" fastän det vimlar av folk som spelar det - så när man hittar någerst som är BOKSTAVLIGEN ospelbart, då vill man ha torrt på fötterna.

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Flygplansdiskussioner hör inte hemma här

Om ni tvunget vill diskutera flygplan gör det då på OT-forumet istället är ni snälla.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: ¿¿¿ Spawn of Fashan ???

Legendariskt "trasiga" spel får ofta mycket långa och omständiga recensioner.

Inte bara spel - det är få recensioner av The Eye of Argon (klassisk fantasynovell av liknande kvalitet) som inte åtminstone försöker dra hela handlingen...

--
Åke
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Det är intressant hur olika regler kan uppfattas.

Jag själv hindras av MUAs system när jag vill rollspela. Hindras! Regelverket är torftigt, torrt och helt utan charm i mitt tycke. Det saknas delar som är fundamentala och delar av systemet är icke-konsekventa.

Men det är ganska enkelt. Frånsett strid (speciellt i andra utgåvan) som har så mycket detaljfilijock så man storknar.

(MUA är en underlig paradox hos mig. Jag är inte förtjust i världen (humorn pajar för mig) och reglerna är blekfeta. Ändå GILLAR jag spelet massor. Jätteskumt)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Tja.. jag vet inte. Men så här är i varje fall hur jag ser det: BRP är en enkel simulatistisk regelkärna som funkar fint till det mesta. För mig passar det bäst om man vill berätta en historia, med inverkan från ett gäng rollspelare. Med det vill jag säga att BRP är ett bra stöd när man inte är ute efter spelighet, eller alltför mycket karaktärsrollspelande, utan när historian får ligga i fokus. Det passade mig jättebra för några år sedan, då det var just de häftiga historierna som var det viktigaste i mitt rollspelande. Idag, när jag är mer ute efter spelighet, och där mycket hänger på karaktärens styrkor, svagheter och egenskaper så passar D&D mycket, mycket bättre.

Jag har inget emot BRP, men det passar inte min typ av rollspelande just nu.

- Vulf
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
BRP my ass...

För den absoluta majoriteten av alla rollspelare någonsin, är den enda kontakten med BRP att deras DM en gång tvingade dem att spela Call of Cthulu, och det var ju jättekonstigt och ospelbart för det saknade levels, memoriserade spells och eskalerande hit points. Dessutom var det ju jättesvåra regler för de var ju inte som i D&D.

BRP är en fjärt i rymden i rollspelens historia.

Erik, vilket iofs gör indiespelen till några enstaka gasmolekyler i rymden, men vafan, ville bara sätta saker i perspektiv.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Kvalitetsmätare i BRP

Ett annat sätt, som används på en del ställen (UA - visst finns det någerst liknande i Hammaren och Trollspöt? Fiktionslek?) är att titta på en av t10-orna man slår om man använder t100. Antingen entalet, tiotalet eller någon intressant kombo. I mina senaste klur om BRP använde jag entalet som "effektgrad" med gott resultat (bland annat var det skadan när man slkog folk på käften).

Här kanske du kan få mer inspiration?

Lägsta & högsta tärningen
I vissa fall kan de enskilda tärningarnas siffror påverka en situation. De termer som används för detta är lägsta, högsta respektive alla. Lägsta innebär att det är den lägsta siffran i slaget som är viktig, högsta innebär att den högsta siffran i laget är viktig, och alla innebär att summan av resultatet på alla tärningar i slaget är viktigt. Alla eventuella maxade ärningar räknas också när man avläser lägsta, högsta och alla.

Enskilda utfall kan bland annat påverka när det gäller att bestämma en viss tid, till exempel ”Gäller under den lägsta tärningens resultat antal minuter”, eller för att få fram en summa, exempelvis ”Stryk lika många patroner från magasinet som värdet på den högsta tärningen”.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: BRP my ass...

Vems perspektiv? Amerikanernas perspektiv, eller svenskarnas perspektiv?
 
Top