Nekromanti Om bestiariet.. (något självsvåldigt)

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Anders jobbar så gott han kan med sin begränsade tid, men medan ni väntar kan jag göra en RiotMinds och presentera en preliminär innehållslista:

*Regler (lite snack om djur färdigheter, vad egenskaper innebär, djurs attacker i linje med resten av stridssystemet, gifter, etc.)
*Hur gör man med djur (ett kapitel om hur man använder djur och monster i äventyr)
*Kattdjur (leopard, tiger, lejon, huggtiger, gepard)
*Hunddjur (varg, vildhund, schakal, hyena, crocotta)
*Björnar (isbjörn, brunbjörn, grottbjörn, svartbjörn)
*Växtätare (myskoxe, vildsvin, behemot, älg, kronhjort, rådjur, bison, gotrum, flodhäst, noshörning)
*Elefanter (hathi, nordelefant, dvärgelefant, mastodont, mammut, grävelefant)
*Apor (makak, babian, mandrill, kynokefal, orangutang)
*Mantikora
*Panterspindel
*Amfisvaena
*Mermecolion
*Hsiao
*Gryfus
*Kirtablilu
*Havsdjur (delfin, späckhuggare, manat, barkdjur, ödlehaj, krokodil, leviatan, haj, jättebläckfisk, sjöorm)
*Ormar (giftorm, jätteorm, med omnämnande av specifika arter)
*Fåglar (örn, rukh, halkyon)
*Chus fauna (åskfår, hsing-hsing)
*Silveröarnas fauna (strimbest, trädkatt, pungvarg, digerdråpare, bunyip, flodbjässe, språngdjur, elefantfågel)
*Nyttodjur (hästar (flera raser), kamel, jak, rovtrana, megadion, hippkamp)
*Styggelser - ett fett kapitel om hur SL gör styggelser, hur de fungerar, om olika aristometoder, miasam, och på slutet några exempel (de flesta styggelser är unika, så spelarna vet aldrig vad de kan vänta sig).

Nightowl


We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Ser mycket bra ut! Undrar dock när något ska sägas om Myrmica...

weatherman - äntligen slut på karriären som gigiolo på ålderdomshem!

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Det är just det att de är sapienter som göra att man vill veta mer om dem. Rollpersonerna kan ju ha mycket roligt åt att spela mot väldigt annorlunda SLP...

Har inte Åke sagt att Myrmica ligger i stor utsträckning på is?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Det är just det att de är sapienter som göra att man vill veta mer om dem. Rollpersonerna kan ju ha mycket roligt åt att spela mot väldigt annorlunda SLP..."
Instämmer, men bestiariet är bestar - så simpelt är det. Det finns vissa planer som kan innebära publikation om sapienter, men jag har inte hört något om dem på ett tag. Sedan blir det definitivt myrmica när Abyssos Version Större Kommer Ut, men det är efter Zagrosia som är efter Bestiariet...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Några förhoppnigar om att se dem i bestiariet hade jag överhuvudtaget inte. Gjorde bara en poängtering när varelser ändå var på tal...

"...men det är efter Zagrosia som är efter Bestiariet..."
Men när kommer Chu då?! :)

weatherman - tokförälskad i Chu utan att veta vad det är...

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Men när kommer Chu då?! :)"
Vet ej. Jag har planer på att göra något, men jag har för mycketplaner för mitt eget bästa och flera andra med högre prioritet. Dessutom måste man fasa in dem med Anders' egna visioner eftersom det är HANS spel.

Notera dock att om man skriver saker till spelet själv är Anders sällan den som är den.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Bestariet börjar komma upp i ett ansenligt antal sidor ser det ut som, blir det illustrationer till de flesta ”monstern”? Ser verkligen fram emot den färdiga produkten.

”*Hur gör man med djur (ett kapitel om hur man använder djur och monster i äventyr)”

Låter som ett mycket intressant kapitel.

”*Styggelser - ett fett kapitel om hur SL gör styggelser, hur de fungerar, om olika aristometoder, miasam”

miasam???

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Miasam?!?

Duh! Skall vara "miasma". Ett uttryck jag inte är helt nöjd med (eftersom det inte riktigt betyder det jag letar efter).

Det står för de oftats beklagliga sidoeffekter som dyker upp i samband med aristosofiska förvrängningar.

Fn blir Bestiariet runt 50 sidor. De varelser som skall illustreras är i första hand de som inte finns i den nutida verkligheten. Jag hoppas folk vet hur en björn ser ut! :)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Miasam?!?

”Ett uttryck jag inte är helt nöjd med (eftersom det inte riktigt betyder det jag letar efter).”


Jag förstår. Jag tycker det låter japanskt! Vad har ordet för ursprung?

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Miasam?!?

"Miasma" är antingen latin eller grekiska. Jag vet inte vad dess ursprungsbetydelse är, men det är ungefär något som en dålig stank som hänger kring någon... Innan våra nuvarande teorier om smitta etc. etablerades fanns det en teori om att en "miasma" kring de sjuka överförde sjukdomar. Miasma kunde finnas kring annat än sjuka, t.ex. "dålig mark" som gav folk i närheten av träsk frossan (malaria).

I Gondica är det daladh eller azuli och har samma ursprungsbetydelse. Därefter kom det att betyda den känsla av "felhet" som en mystagog (eller aristosof, fast han tycker inte att den är otäck - jmf luktsinne (MEP), surströmming (miasma) och norrlänningar (aristosofer))känner i närheten av ett ultravitaliserat nexus eller annat utövande av aristometoder, och därifrån kom det att betyda nackdelar med förvrängningar.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
"Notera dock att om man skriver saker till spelet själv är Anders sällan den som är den."

Har uppfattat det på det viset, konstruktörerna har märkligt schysst attityd...

weatherman - uppspelt kom just hem efter att ha sett Planet of the Apes

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top