Nekromanti Om Belgariaden blev film

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
vem skulle ni då sätta att gestalta respektive karaktär (Garion, Silke, Polgara, Belgarath, Mandorallen osv)?
Jag har funderat lite, men har faktiskt inte kommit fram till någon passande ännu.
Tror att det kunde bli en ganska trevlig film i alla fall. Även om storyn kanske är en aning intetsägande så är ju åtminstone karaktärerna något utöver det vanliga. Jag menar - vem älskar inte allas vår Prins Kheldar/Radek av Boktor/Ambar av Kotu/Silke :gremgrin:? Och Beldin! Och Belgarath! Och Ce Nedra! Och Mandorallen! :gremcrazy:
Skulle vara intressant att höra era tankar.

/Glimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"ag menar - vem älskar inte allas vår Prins Kheldar/Radek av Boktor/Ambar av Kotu/Silke ? Och Beldin! Och Belgarath! Och Ce Nedra! Och Mandorallen!"

Jag.

Det vill säga, jag älskar inte dem. :gremgrin:
 

Puck Engman

Veteran
Joined
22 Dec 2004
Messages
6
Location
Stockholm
Jag måste vara litet suicidal; men jag håller med Krille. Det är inte särskilt bra böcker och de skulle vara hemska som film.
För att svara på huvudfrågan så borde man väl ta någon känd skådespelare, förslagsvis någon från ringenfilmerna, så kanske man får någon publik.

/Puck
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Jag gillade böckerna jävligt mycket. Men jag skulle nog inte vilja se dem omgjorda till film. Böckern räckte.
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Man kan ju lika gärna Filmatisera Spjuthök serien ... same sh*t different name.

Så klarar mig utan en filmatisering av den ...

Dock ... beldin på film ... ja, hade varit lite roligt :gremsmile: ... skådis. Andy Serkis
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Belgarath - Sean Connery eller kanske Jack Nicholson. Jack vore galet. Han är galen. GALET! :gremgrin:
Polgara - Rose McGowan
Garion - Leonardo DiCaprio (fast en yngre)
Silke - Paul Bettany
Mandorallen minns jag knappt någonting av. Vad gjorde han egentligen? var inte han bara dum och högfärdig?
Var han stor? om inte kanske Johnny Depp skulle passa bra.
Beldin - Ron Perlman såklart.
Ce'Nedra - Emma Watson (såklart)

Vad var det mer för folk i den där serien. Silke hade någon storväxt kompis, eller hur?

Vad var det som hände egentligen. jag har inte läst de där sen jag gick på mellanstadiet...

chrull
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Hemskt vad negativa vi var här då :P [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hehehe !
Ja, det vore ju nått att få se de böckerna som film.. Det skulle ju absolut vara intressant...
Vilka som jag skulle vilja se som aktörer.. Det var ju lite svårare måste jag ju säga. Men föra tt nämna några så skulle jag vilja se Connery som Belgarath, Catharnea Zeta-Jones som Polgarna, Garion vill jag ha Elijah wood..
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Belgarath - Jack Nicholson
helt underbart!

Polgara - Rose McGowan
hon ser i alla fall ut ungefär som jag tänkte mig Polgara...bara en liten aning mildare.

Garion - Leonardo DiCaprio (fast en yngre)
mjo det skulle funka. Kanske en ung Orlando Bloom hade funkat också.

Silke - Paul Bettany
absolut! Han har faktiskt vissa av SIlkes vessle-drag, och han är ju en underbar skådis. Är det inte han som spelar författaren i En riddares historia?

Mandorallen - Stor, dum och mimbratisk (dvs högfärdig, eller iaf uppstyltat språk), och den mest fruktade riddaren. Johnny Depp är nog lite för liten för rollen, men annars tror jag att han kunnat spela honom bra.

Beldin - Ron Perlman
vet inte riktigt vad det är för en snubbe, men han ser ganska häftig ut :gremtongue:.

Ce'Nedra - Emma Watson
det tänkte jag faktiskt också på, och det är nästan självskrivet. Hermionie är ju faktiskt ganska lik Ce'Nedra på ett sätt.

Silkes storväxte kompis är Barak, jarl av Trellheim. Han förvandlar (omedvetet) sig till en björn när Garion är i fara.
I övrigt hänger algaren Hettar med som hatar murgoer.

/Glimfrost
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Tyvärr (?) har David Eddings redan bestämt sig för att han inte vill se sina verk filmatiserade, så medan gubben fortfarande sitter på rättigheterna så blir det inget av. Han kan ju iofs bli fattig och få ett fett licensavtal, men annars är det nog kört.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Ron Perlman (Beldin) spelar Hellboy i filmen med samma namn. Han har spelat Odjuret i skönheten och odjuret, han har spelat massor av liknande roller också. Tyvärr får han oftast bara vara ett monster, på grund utav hans lite konstiga utseende. Det är synd för han är en riktigt bra skådis också. Just Beldin vore en rolig roll att sätta honom i.

Rose McGowan kanske är lite ung för Polgara, men jag har för mig att hon skulle se rätt ung ut...
I vilket fall så är Rose inte en särskilt mild tjej. Hon spelar ofta bitch och dessutom har hon nästan gift sig med Brian Warner (Marilyn Manson alltså). Så något konstigt är det nog med henne :gremgrin:

Orlando Bloom har jag dock inte sett några skådespelartalanger hos. Leo däremot är ju inte bara flickidol. han är en bra skådis också. Det var han redan som ung också.

chrull
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Tja, sagan om ringen-böckerna är inte heller särskillt bra, men de filmerna blev ju jättebra!

/Anders, som inte har läst Belgariaden
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Troll! ;)

Jag tänkte också skriva det där, faktiskt, men vågade inte...

Robban - Försöker sno åt sig lite av äran :gremwink:
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Troll!

Jag håller inte mde, Böckerna är bra. Finna miljö beskrivningar och sånt.
Filmerna med iof men men
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag älskar böckerna. Jag har aldrig orkat läsa Tolkiens pruttböcker, men Belgariaden har i sina bästa stunder etsat sig fast i mitt minne likt få andra böcker. Jag gissar att Ce Nedra har format mitt kvinnoideal likt få andra (verkliga och påhittade) kvinnor. Jag struntar i att de är töntiga, eller rentutav, jag älskar att böckerna är töntiga, för då blir min kärlek till dem så mycket finare.

Här kommer mina förslag:

Garion - Jonathan Brandis (Den blonda killen som spelade den stammande pojken i Stephen Kings "IT" (Stephen Kings alter ego) - jag vet inte hur gammal han är idag (en annan av ungarna var ju Seth Green som numera är Dr. Evils son, bl.a.), men hoppas att han fortfarande ser ut som en ungspoling)

Polgara - Emma Thompson (Hon klarar att både vara moderlig, auktoritär och sexig. Hon var grym som ängel i Angels of America, exempelvis)

Belgarath - Max von Sydow (Han kan både vara en fadersfigur, lite småtöntig och samtidigt hotfullt otäck)

Silke - Sting. (No, seriously. Sting är skitgrym på vita duken, han borde sluta göra musik och undvika alla lökiga new ageare som verkar vara hans polare nu för tiden.)

Durnik - Noah Emmerich (Den rödhåriga killen som är Truman's polare i The Truman Show. Den här är så klockren att jag vill klappa mig själv på huvudet för att jag kommit på den)

CeNedra - Chloë Sevigny? Äh, det måste vara någon med naturligt rött hår. Jag vet inte. Svåraste castingen, tveklöst.

Mandorallen - Jude Law? Äh, egentligen vill jag ha Dolph Lundgren här. Han kan vara pompös på precis rätt sätt.

Om man gjorde en film på böckerna så skulle jag vilja att man fokuserade på den andra boken. Det är kyssen i tjärnen som jag kommer ihåg bäst. Bästa handlingsmomentet i någon fantasybok, om man frågar mig, och det är det som är så bra med Belgariaden. Tolkien var så upptagen med månar, släktträd, språk och kulturer att han helt och hållet glömde bort människorna från handlingen. Belgariaden å andra sidan blir rätt fånig så fort det kommer in monster, strider och magi. Bara en massa sött gnabbande å flörtande mellan Garion och CeNedra i fantasifulla miljöer - den filmen skulle jag se tjugo gånger på raken.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Jonathan Brandis [...] - jag vet inte hur gammal han är idag [...], men hoppas att han fortfarande ser ut som en ungspoling)
Brandis ser inte speciellt pojkaktig längre eftersom han är död. Han tog självmord för ett eller två år sedan. :gremfrown:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Tolkien var så upptagen med månar, släktträd, språk och kulturer att han helt och hållet glömde bort människorna från handlingen."

Hur kan du veta det om du aldrig orkat läsa hans "pruttböcker"? :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Garion
Karaktären som jag fick tänka längst på.. Gud, vad svårt det var.. DiCnaprio var ett hyfsat förslag, men han har inga bondedrag i ansiktet så han får gå bort.. Äh, nu har det gått 20 minuter, så jag får dra till med (<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0252866/fullcredits>Stiflers lillebrorsa)..

Ce'nedra
Tja, <A HREF=http://imdb.com/name/nm0914612/>Emma Watson</A> var ett riktigt bra förslag.. Särskilt när jag såg den bilden..

Belgarath
Höll nästan på att skriva som av en ren reflex.. :gremcrazy: Hmm, det som slog mig när jag läste böckerna var att Belgarath var vältränad.. Jag skulle inte ha några problem med att <A HREF=http://www.imdb.com/name/nm0001434/>Kris Kristofferson spelar honom.. Inte för att countrysångaren är vältränad, men han är i alla fall inte lönnfet..

Durnik
<A HREF=http://www.imdb.com/name/nm0000276/>Sean Austin</A>?

Polgara
<A HREF=http://imdb.com/name/nm0000899/>Monica Bellucci</A>.. Synd bara på hennes accent.. Lite omaka med Durnik och Belgarath också..

Beldin
Jag hade tänkt mig Danny Devito, men <A HREF=http://imdb.com/name/nm0000579/>Ron Perlman</A> var ett riktigt bra förslag...

Silke
...så jag slänger in <A HREF=http://imdb.com/name/nm0000362/>Danny Devito</A> här istället.. :gremsmile:

Barak
Någon stor.. Slå mig nu, men jag skulle gärna vilja se <A HREF=http://www.imdb.com/name/nm0004874/>Vin Diesel</A>, fast med hår.. Skulle passa som en smått ångestbetonad karaktär..

Sadi
<A HREF=http://www.imdb.com/name/nm0001618/>Joaquin Phoenix</A>.. Inte klockren, men ändå..

Slutligen och utan någon eftertanke så slänger jag <A HREF=http://www.imdb.com/name/nm0000255/>Ben Affleck</A> i Mandorallens rustning, eftersom jag ogillar båda personerna..

/Han som mest gick på utseende och inte direkt skådespelartalang
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Garion - Vincent Karthreiser som spelar Connor i 'Angel' vore helgjuten om man frågar mig.

Belgarath - Börje Ahlstedt! Börje Ahlstedt! (Mattis i 'Ronja')

Beldin - Kan inte tänka mig någon mer passande än Per Oscarsson (Borka i 'Ronja'). Ron Perlman-förslaget är bra, men Per Oscarsson måste ha fötts till att spela Beldin. Typ.

Polgara - Monica Belucci-förslaget taget, helt klart.

Silke - Här är jag osäker, men Paul Bettany verkade lämplig.

Barak - Vin Diesel över min döda kropp! Bredan Gleeson vore perfekt, om än lite för gammal, men kan han bara klä ut sig som i 'Braveheart' är det nog inget problem.

Ce'Nedra - Emma Watson-förslaget klart bäst. Hon hade kanske behövt ett år eller två på sig att växa till sig först, men sedan tänkte jag en extra gång...vafaen, Ce'Nedra är dryad. Det ska vara peddofaktor. Så se till att börja filma fort :gremsmirk:

Mandorallen är, tro't eller ej, ett fall för Johnny Depp. Fast att spela en knastertorr ärkeriddare är väl inte alltför svårt, egentligen.

...och Depp behövs ju för att spela Torak. Vem annars kan göra det? Gary Oldman, kanske? Chutchik får då spelas av Sean Bean. Eller? Jag minns inte om den helgalne kung Taur Urgas av Chtol Murgos någonsin figurerar i bild, men han är en så underbar karaktär att han hade förtjänat att göra det i filmerna. Så in med någon som kan tugga på mattor övertygande; typ Geoffrey Rush. (Eller Takeshi Kitano med tillhörande spastiska psykryckningar i ögonbrynet. Murgoerna beskrivs ju med 'fyrkantiga ögon', vad f-n nu det ska betyda, men jag tolkade dem som asiater).

Och ja...nu kommer jag inte på mer, så det är väl lika bra att jag slutar i god tid.

- Ymir, pömsig
 
Top