Nekromanti Om begreppet cissexualism

Status
Not open for further replies.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Och du anar kanske inte hur mycket skit en kan få för att skriva 'heteros'.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
För övrigt borde hen vara ett ord helt i din smak, om du nu menar allvar med att inte vilja skilja på folk i onödan (för vad gör orden han/hon om inte skiljer på folk i onödan?).
Jag försöker lägga in ett hjärta eller nåt här men forumet tror nog att jag spammar, så du får tänka dig att denna post är ett hjärta, typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Wyldstorm;n181473 said:
nåns sexualitet
Är det bara jag som tycker att man bör lära sig skillnaden mellan sexualitet och könsidentitet innan man ger sig in i långa tirader där man envetet vevar mot begrepp man uppenbart inte förstått? =)
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
krank;n181639 said:
Är det bara jag som tycker att man bör lära sig skillnaden mellan sexualitet och könsidentitet innan man ger sig in i långa tirader där man envetet vevar mot begrepp man uppenbart inte förstått? =)
Men krank, det vet du väl att man inte kan springa runt och kräva av folk att de ska lära sig saker? Det är ju elitism av värsta sorten. Du försöker väl inte framstå som om dina faktakunskaper skulle kunna vara mer relevanta och värdefulla än nån annans åsikter?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Xhakhal;n181566 said:
det är jobbigt att citera lååååånga inlägg man bara vill åt en bit av från mobilen, men det här svarar på Inkognitos post. Wyldstorm känner jag inget behov av att tilltala.

Separeringen sker inte när någon nämner cis som kategori. Separeringen sker när cispersoner förtrycker transpersoner. Cis är ett ord som används för att beskriva en separering som personer utsätts för.
Fråga inte varför de som använder ordet gör skillnad på människor. Fråga vilken skillnad de beskriver. Hur cispersoner gynnas i situationen som beskrivs. Hur transpersoner förtrycks. Annars gör du alla en otjänst och framstår mest som kränkt.
Här lyckas jag inte förstå riktigt hur du menar, separeringen sker väl ändå oavsett om man väljer att nämna cis eller trans?
Beroende på sammanhanget kan det såklart vara av värde vilket man väljer att fokusera på, men likväl sker ju en separering.

Bra poäng om formulerandet av ifrågasättandet vid separering. Särskilt om det är "cis" som används och/eller om tanken bakom verkar god! :)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ja. Det jag skriver är att 'separeringen' är ett förtryck som sker. Inte någonting som händer genom att vi sätter ord på det. Att lasta de som sätter ord på det för förtrycket är time honoured tradition hos folk som inte vet vad de pratar om.
(Se exemplet: 'det är ni som diskuterar rasism som är se verkliga rasisterna!!')

Så att undvika det är ett hett tips. det sker ingen separering bara för att man sätter ord på ett förtryck, och det är mycket tröttsamt att bli anklagad för det. Så jag uppskattar att du tar till dig av vad jag säger, men anar på ditt språk att du ändå verkar tycka att det handlar om att människor som använder ordet cis gör det för att skapa onödiga klyftor mellan människor? Eller - oavsett deras avsikt - skapar onödiga artificiella klyftor mellan människor? Stämmer det, eller missförstår jag dig?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Xhakhal;n181690 said:
Ja. Det jag skriver är att 'separeringen' är ett förtryck som sker. Inte någonting som händer genom att vi sätter ord på det. Att lasta de som sätter ord på det för förtrycket är time honoured tradition hos folk som inte vet vad de pratar om.
(Se exemplet: 'det är ni som diskuterar rasism som är se verkliga rasisterna!!')

Så att undvika det är ett hett tips. det sker ingen separering bara för att man sätter ord på ett förtryck, och det är mycket tröttsamt att bli anklagad för det. Så jag uppskattar att du tar till dig av vad jag säger, men anar på ditt språk att du ändå verkar tycka att det handlar om att människor som använder ordet cis gör det för att skapa onödiga klyftor mellan människor? Eller - oavsett deras avsikt - skapar onödiga artificiella klyftor mellan människor? Stämmer det, eller missförstår jag dig?
Man kan ju t.o.m. dra det så långt att man säger att förtrycket blir svårt att prata om, och lätt får stå oemotsagt, eftersom det blir komplicerat att prata om det - orden har blivit förbjudna!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jo, jag tror det är lite samma effekt som att många idag tycker att det är mer våld och mer brott än förut eftersom det står så mycket om det i tidningarna, när det egentligen bara handlar om att det är mycket mer fokus på hemskheterna idag än förr.

Genom att sätta namn på fenomen och börja prata om dem så lyfter vi fram problem och beteenden som tidigare varit lätta att sopa under mattan. Effekten blir att det kan uppfattas som att det är just namnen och diskussionen som skapar problemen, fast problemen egentligen alltid funnits där.

Allt vi gör är att lyfta på mattan, och skina med ficklampan under soffan. Allt skit som uppdagas har legat där sen länge.

Hmm... på många sätt skulle man kanske börja betrakta hela den här debatten mer som en "intervention" för knarkare eller alkoholister.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det enda jag tänker blir lite snett med uttryck som CIS är...

Finns massor av olika definitioner inom gruppen trans-X. Men, transsexuell är ju en diagnos som har ett förlopp och sedan försvinner diagnosen iom en könskorrigering. Men personen blir ju inte CIS för det. CIS betyder ju att vara född med och uppleva sig vara samma kön, så att säga. Blir det inte ytterligare en slags onormalhets-grej för transpersoner som genomgått en helvetes-period redan för att sedan upptäcka att det kön de nu har, fått ytterligare en definition som de inte får delge sig.

Men visst är det bra att ha termen CIS för att kategorisera i allmänt tal för syftet att specificera vad en talar om. Jag tillhör absolut den skara som undrar vad problemet är? Det är ju bara ett ord som syftar att specificera vad en talar om. Separation i tal och skrift i syfte att vara tydlig. Vad finns det att invända mot? Det handlar ju inte om att skapa klyftor och verka för segregation. Om jag säger: Låt oss starta ett årligt konvent som bara tillåter icke cis personer och kvinnor och som spelar massor av roliga spel ihop! Så finns det måhända en hel del att diskutera, som t.ex. varför män verkar vara exkluderade från konventet, eller hur man tar reda på att de här personerna som inte får komma verkligen inte tillhör de grupper som får komma. Etik kan också diskuteras, men ordet CIS är ju helt ovärt att diskutera. Skrattretande ovärt. Fniss.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Xhakhal;n181690 said:
Ja. Det jag skriver är att 'separeringen' är ett förtryck som sker. Inte någonting som händer genom att vi sätter ord på det. Att lasta de som sätter ord på det för förtrycket är time honoured tradition hos folk som inte vet vad de pratar om.
(Se exemplet: 'det är ni som diskuterar rasism som är se verkliga rasisterna!!')

Så att undvika det är ett hett tips. det sker ingen separering bara för att man sätter ord på ett förtryck, och det är mycket tröttsamt att bli anklagad för det. Så jag uppskattar att du tar till dig av vad jag säger, men anar på ditt språk att du ändå verkar tycka att det handlar om att människor som använder ordet cis gör det för att skapa onödiga klyftor mellan människor? Eller - oavsett deras avsikt - skapar onödiga artificiella klyftor mellan människor? Stämmer det, eller missförstår jag dig?

Ok, då förstår jag vad du menar. Där håller jag med dig. På många platser har separeringen såklart redan skett, exempelvis om diskussionen rör kopplade upplevelser, diskriminering och förtryck.

Jag menar inte att folk som använder ordet cis alltid skapar onödiga klyftor, eller ens att det sker i en majoritet.
Kortfattat är jag förvånad över att cis är ett ord jag ser såpass ofta, då jag (som inte har någon koll överhuvudtaget och inte känner någon som är officiellt icke-cis) har föreställningen att människor är individer med många grupptillhörigheter och att cis/trans kanske inte nödvändigtvis alltid är den största åtskillnaden mellan två individer (även om jag såklart förstår att man kan formas en del av den inte helt obetydliga upplevelsen av att råka födas i fel kropp och dessutom att bli illa behandlad för det).

(Sedan trodde jag de första gångerna jag mötte ordet att det var ett skällsord pga hur det användes. Det färgade hur jag såg på andra som använde ordet, även i vänligare ordalag, innan jag tog mig i kragen och redde ut vad det stod för.)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Inkognito;n181748 said:
Sedan trodde jag de första gångerna jag mötte ordet [cis] att det var ett skällsord pga hur det användes. Det färgade hur jag såg på andra som använde ordet, även i vänligare ordalag, innan jag tog mig i kragen och redde ut vad det stod för.
Ah, såpass. Tack för din öppenhjärtighet! Det här förklarar ju en del. Antar att det finns fler som kände (eller fortfarande känner) likadant.

Kan tänka mig att det kan kännas lite extra spetsigt när man alltid tidigare bara varit "normal".
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
zonk;n181772 said:
Kan tänka mig att det kan kännas lite extra spetsigt när man alltid tidigare bara varit "normal".
Den aspekten lägger jag inte så mkt värdering i. Hur normalt är det att vara rollspelare liksom! :D

Det var inte bedömningen av min själv som påverkades...
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag tror vi kommit till punkten då du får tro mig på orden att transpersoner förtrycks på extremt kreativa sätt som gör att de har mycket god anledning att poängtera hur olika cispersoner behandlas, Inkognito :) Bland annat för att jag efter gårdagens allergiska episod är litet för trött, nyvaken och illamående för att leta källor att länka dig till, men jag tror att du ganska lätt kan leta litet på internet :) kolla om everydayfeminism har något.

Angående trans som medicinsk diagnos så är det en sak som transpersoner i gemen är rätt jävla lessa på. Ens könsodentitet fick ju gärna ses som något annat än en mental sjukdom liksom. Och vården har historiskt varit väldigt delaktiga i de kreativa förtrycken.

En vän till min mamma fick tex inte diagnos (och därmed hjälp) i fjol eftersom hennes BMI var för högt, och läkaren inte ville diagnosticera en för tjock person som trans.
Som om inte tjocka kvinnor också existerar.

(Jag vet att detta inte är det enda sättet människor med mer vikt diskrimineras på inom vården, men eftersom tråden handlar om cis/trans/etc så nöjer jag mig med att nämna ett tillfälle då lätt övervikt och trans samverkat)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Xhakhal;n181797 said:
En vän till min mamma fick tex inte diagnos (och därmed hjälp) i fjol eftersom hennes BMI var för högt, och läkaren inte ville diagnosticera en för tjock person som trans.
Som om inte tjocka kvinnor också existerar.
Lite OT men det här är bara så jävla sjukt. Nog för att man ofta får vara påstridig (ibland extremt påstridig) för att få behandling av något slag i svensk sjukvård, men fy fan. Det här e ju fan så jävla stört. Hur kan de ha så satans fel i huvudet?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lite OT...

zonk;n181831 said:
Lite OT men det här är bara så jävla sjukt. Nog för att man ofta får vara påstridig (ibland extremt påstridig) för att få behandling av något slag i svensk sjukvård, men fy fan. Det här e ju fan så jävla stört. Hur kan de ha så satans fel i huvudet?
Jag tror du missat hur "sjukt" dålig svensk sjukvård är just nu.

Jag har två vänner som bägge fick blindtarmsinflammation (vid olika tillfällen). Det här ska vara jättelätt att åtgärda: man får ont i magen, åker in till sjukhuset, de opererar och efter någon vecka är man på fötterna igen. Men icke - läkarna vägrade diagnosticera blindtarmsinflammation...
Den ena hade tur då hans mamma var sjuksköterska som själv kunde diagnostisera rätt själv och därför stod på sig tills han fick sin operation. Den andre hade otur, blindtarmen sprack och han hamnade på sjukhus i över en månad och har nu men för livet.

En av mina föräldrars bekanta fick prostatacancer. Doktorn sa att cancern var för långt gången och att väntetiden på behandling var över 6 månader och då skulle det vara före sent. kort sagt en ren dödsdom - "ring inte sjukhuset, ring begravningsbyrån".
Lyckligtvis hade den här personen en privat sjukförsäkring, fick träffa en privat läkare dagen efter och dagen efter det blev han opererad. Det var fem år sedan och han lever än utan någon cancer.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
anth;n181843 said:
Lite OT...
Jag tror du missat hur "sjukt" dålig svensk sjukvård är just nu.
Ja, OT, men det är verkligen groteskt, ja.

Kombinera det här eländet med den okunskap och de fördomar som nog tyvärr alltför ofta kommer möta en transperson i vården, så kan man tänka sig ett rent helvete.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Inkognito;n181793 said:
Den aspekten lägger jag inte så mkt värdering i. Hur normalt är det att vara rollspelare liksom! :D
Tja, det är bra mycket mer accepterat att vara rollspelare än att vara trans*. Exempelvis. Ingen har mig veterligen blivit ihjälslagen, utsatt för övergrepp, nekad sjukvård eller mobbad till självmordets gräns för att de är rollspelare.

Lite spetsigt, men - nördar, särskilt nördkillar, som tror att de vet nåt om hur det är att tillhöra en förfördelad grupp i samhället för att de har en HOBBY som folk i allmänhet tycker är lite ocool och obehaglig, retar gallfeber på mig.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Doomhamster;n181954 said:
Tja, det är bra mycket mer accepterat att vara rollspelare än att vara trans*. Exempelvis. Ingen har mig veterligen blivit ihjälslagen, utsatt för övergrepp, nekad sjukvård eller mobbad till självmordets gräns för att de är rollspelare.

Lite spetsigt, men - nördar, särskilt nördkillar, som tror att de vet nåt om hur det är att tillhöra en förfördelad grupp i samhället för att de har en HOBBY som folk i allmänhet tycker är lite ocool och obehaglig, retar gallfeber på mig.

Hör hör!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Doomhamster;n181954 said:
Tja, det är bra mycket mer accepterat att vara rollspelare än att vara trans*. Exempelvis. Ingen har mig veterligen blivit ihjälslagen, utsatt för övergrepp, nekad sjukvård eller mobbad till självmordets gräns för att de är rollspelare.

Lite spetsigt, men - nördar, särskilt nördkillar, som tror att de vet nåt om hur det är att tillhöra en förfördelad grupp i samhället för att de har en HOBBY som folk i allmänhet tycker är lite ocool och obehaglig, retar gallfeber på mig.
Ok, jag formulerade mig uppenbarligen bristfälligt där.
Nu blev det lite mer klart för mig varför Xhakhal gav exempel på förtryck av transpersoner..

Jag relativiserade alltså inte förtrycket mot transpersoner! Det vill jag understryka med väldigt fet penna och även be om ursäkt för att jag gav sken av!
Det är få saker jag kan tänka mig värre än att först födas i fel kropp och därefter diskrimineras, förtryckas, förföljas och hatas för det. Jag ör även medveten om att det är ett utspritt och starkt förekommande problem.

Min kommentar var endast som svar på Zonks teori om att människor som reagerar negativt på ordet "cis" gör det för att de drabbas av ångest över att inte vara "normala" längre. Jag läste detta som att Zonk insinuerade att det var så för mig, vilket jag med ett dålig skämt ville dementera.

Vad jag borde skrivit är: Nej, ordet "cis" har aldrig kränkt mig, underbyggt någon identitetskris eller gett mig existensiell ångest.
Däremot har jag felaktigt dömt folk som använt ordet pga att de första jag såg använda ordet använde det felaktigt (fler attribut intryckta + givetvis en hel massa besinningslöst hat).

Jag har aldrig blivit förtryckt på någon som helst nivå för mitt rollspelande, och vad gäller "nörd" verkar jag sakna viktiga attribut i min image då ingen tar mig på allvar när jag erkänner mig som en sådan.
 
Status
Not open for further replies.
Top