Nekromanti Om att skriva en begriplig rubrik...

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
En del av er har säkert märkt att jag har varit frånvarande under en lång period nu och skälet till det är dels att jag nu tvingas betala för all tid jag spenderar på nätet och dels för att jag helt enkelt behövde ta en paus.

Nå, nog om det men när jag nu har kommit tillbaka hit till forumet igen, efter en semester på en och en halv månad (två?) gör jag nu mitt bästa för att försöka läsa ikapp lite och se vad som har hänt under min frånvaro. Då slog det mig plötsligt att det förbannat ofta skrivs underliga rubriker på nya trådar, i stil med "hmm", "jag testar", "varför funkar det inte?", "aaaah", "men vad trevligt" och dylika obskyra rubriker. Eftersom jag inte kunde utläsa vad trådarna handlade om var jag tvungen att öppna trådarna och titta efter, vilket var helt onödigt, då ytterst få av dessa trådar intresserade mig. Jag spenderade alltså väldigt mycket tid och energi helt i onödan bara för att försöka ta reda på vad trådarna egentligen handlade om. :gremconfused:

Ska det behöva vara så här eller finns det fortfarande hopp om att folk nån gång ska lära sig att skriva bättre trådrubriker?

/Skuggvarg - misströstar redan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har jag inte tänkt på..

Det må så vara att det kanske har blitt lite konstiga rubriker..
Men jag, för min del, tycker att man ska titta på varie ämne som skrivs, oavsett rubrik.. Vem vet, det kanske står nått som är välldans intressant.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har märkt det också...

...Jo, jag har tänkt på det också.

Jag vill dock egentligen inte se en lösning som innebär att man ska säga åt nybörjare på skarpen om de inte anger en begriplig rubrik, utan föredrar att försöka föregå med gott exempel och skriva bra rubriker själv. (Nu är jag iofs känd för att dumma mig i rubrikerna, men så länge som det finns NÅGON vettig rubrik i tråden så kan man bilda sig en bra uppfattning om vad ämnet handlar om.)

Så allra helst vill jag att folk som svarar på en nybörjares "Hmm"-inlägg inte bara anger "Re: Hmm" utan då förtydligar också i rubriken vad ämnet är. Det är nog ofta så att nybörjare inte riktigt vet vad saker och ting heter och därför inte kan sätta fingret på vad som vore en lämplig rubrik eller inte, men det borde vi erfarna forumiter kunna hjälpa till med.

Jag ska iaf tänka på det framöver själv.

/Rising
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Jag har märkt det också...

inte bara anger "Re: Hmm"

Det är bara vettigt. En sak jag stör mig kapitalt på är folk som svarar på inlägg som det står "NT" i och glömmer att ta bort just den taggen i inlägget. Min hjärna läser rubriken och filtrerar bort den sedan, för jag behöver inte läsa den och på så vis missar jag ganska mycket. En liten uppmaning till er som gör så: Puuuhleease don´t.

/Alexander Gyhlesten
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Du har rätt i det du skriver.

Jag har inte funderat på det så mycket men jag håller med om det du skriver. Späker mig själv lite, och bättrar mig i fortsättningen.

[color:\\"red\\"] EDIT! märkte just att jag skrev svaret till Rising men det var menat till Skuggvarg [/color]
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
om att skriva kort rubrik

Myntets andra sida är ju att den trådstartare som vinnlägger sig om att göra en beskrivande rubrik ofta får en ganska lång sådan. "Konsten att använda höggradig magi utan att förstöra äventyr" är kanske OK som trådstartare men när svaren tio nivåer ner använder samma rubrik med Re: framför blir det ganska plottrigt :gremsmile:

Så, ibland är "Hmm..." bra, för att klippa ned en rubrik som ändå inte säger något mer (eftersom alla redan vet att detta är ämnet för tråden).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Om NT-inlägg

Det är bara vettigt. En sak jag stör mig kapitalt på är folk som svarar på inlägg som det står "NT" i och glömmer att ta bort just den taggen i inlägget. Min hjärna läser rubriken och filtrerar bort den sedan, för jag behöver inte läsa den och på så vis missar jag ganska mycket. En liten uppmaning till er som gör så: Puuuhleease don´t.
Håller med. Dessutom tycker jag att det är för mycket NT-inlägg över lag. Har man inte mer att säga än att det ryms i ämnesraden så är det oftast inte så viktigt att säga det. Avskyr exempel som "håller med! [NT]".
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Till skampålen

Jag skall nog erkänna att jag kanske är forumets sämsta person när det gäller att ändra i rubriken när jag svarar. Jag tar aldrig bort NT, jag rör inte rubriken över huvud taget. Jag borde skämmas. Och ja, jag skall försöka bättra mig. Se på det här inlägget till exempel...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Om NT-inlägg

Avskyr exempel som "håller med! [NT]".
Det beror på, det är ett bra sätt att avsluta en 50-inläggs tvåpersonsduell.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Om NT-inlägg

Det beror på, det är ett bra sätt att avsluta en 50-inläggs tvåpersonsduell.
Jo, det har du rätt i. Det var därför jag skrev att det oftast var kass.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Självklart!

Att jävlas med varandra är en underbar form av umgänge. NT på dig själv.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
För mycket begärt, kanske?

"jag, för min del, tycker att man ska titta på varie ämne som skrivs"

Har man obegränsad tid och oändligt tålamod, så. Alla har tyvärr inte det :gremfrown:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ow, stackars Skuggvarg...

...han verkar så deppig nu för tiden. ^_^'

Nåja, jag håller väl med lite, fast det känns nästan som ett lite för litet problem för att åtgärda. Hehe, jag lider inte, så då är allt bra, kort och gott. :gremwink:

Däremot skulle jag inte ha emot de rubrikerna senare i trådar, men det är en annan sak.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Vill också ha rubriker som säger något

Jag håller med dig om rubrikerna men till skillnad från dig (?) så struntar jag ofta i trådar där rubriken inte säger något. Jag har med all säkerhet missat en del intressanta inlägg genom det men jag har absolut inte tid eller lust läsa igenom allt som skrivs för att hitta guldkorn. Att skriva en rubrik som ger läsaren information om vad inlägget handlar om är servicetänkande. Om den som skriver inte anstränger sig för att jag som läsare ska bli intresserad av det som skrivs och ta till mig det så minskar min motivation att läsa. På samma sätt blir jag mer benägen att läsa om skribenten ansträngt sig för min och övriga läsares skull.

Arcana – som gärna skulle se en funktion som automatiskt raderar inlägg med rubrikerna ”LÄS DETTA!” eller ”SE HIT!”.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
intetsägande rubriker

Visst är det irriterande med intesägande rubriker. åtminstone i trådstarten, annars bryr jag mig inte så mycket om det inte börjar glida från den ursprungliga frågan en aning eller bara går in på nåt specifikt eller så.... kanske inte ens då.

Vad som dock irriterar mig mer än rubriker som "hjälp!" eller "funderingar" är inlägg som är missvisande. Som tur är så fuinns det inte allt för många sådana
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
rara räven rev en rak räv

jo sådan är jag med... rör oftast inte något, tar inte inte bort nt i inlägg osv...

jag är ond

//Netfeed
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Vill också ha rubriker som säger något

som gärna skulle se en funktion som automatiskt raderar inlägg med rubrikerna ”LÄS DETTA!” eller ”SE HIT

radera är så starkt ord :gremwink:

lättast vore ju att bara byta ut orden till ett mellanrum eller ngt annat obskyrt typ: "fina fisken" eller ngt :gremwink:

//Netfeed, halvtoseriös
 
Top